Undersøgelse af internationale erfaringer med påvirkning af markedet for mindre miljøbelastende elektronikprodukter

16 Otto

16.1 Miljøtiltag, initiativer og programmer
16.1.1 Krav til leverandører
16.1.2 Påvirkning af kunder, medarbejdere m.m.
16.2 Markedsføring
16.3 Respons/resultater
16.4 Referencer
  

Hovedindtryk
Otto har størrelsen til at påvirke leverandørerne til at tænke miljøbevidst - og det bliver brugt
Samarbejdet med miljøorganisationer, myndigheder m.fl. er vigtigt dels for at opnå synlighed og synergieffekter, og dels fordi det giver troværdighed
Nøglen til påvirkning af forbrugerne er massiv information i købssituationen kombineret med en mere grundlæggende holdningsbearbejdning baseret på værdier

Otto Gruppen har følgende forretningssegmenter:
Postordre, generelt (verdens største), 31% af omsætningen
Postordre, special, 25 % af omsætningen
Engroshandel, 27 % af omsætningen
Detailhandel, 12 % af omsætningen
E-handel og Service (efter salg), 5 % af omsætningen

"Otto Versand Combined Group" omfatter ud over Otto Versand Gruppen den nordamerikanske Spiegel Group samt flere joint ventures. Den samlede gruppe opererer i 23 lande i Europa, Amerika og Asien via 90 virksomheder/handelssteder. Omsætningen i finansåret 2000/2001 var på 23.526 Millioner Euro.

Antal ansatte i Otto Gruppen var 53.770 i 2000, og 75.962 personer i den samlede Otto Versand Combined Group.

16.1 Miljøtiltag, initiativer og programmer

Otto arbejder aktivt med såvel miljøbeskyttelse som sociale/etiske hensyn.

Otto’s miljøpolitik

We are aware of our responsibility for the protection and preservation of essential natural resources. Towards securing a continual improvement of our eco-related performance we have formulated this eco-policy on the basis of the "good management practices" as an obligatory rule for all levels of management:

  1. We have identified the environmental effects of each of our business activities and are monitoring and evaluating these on a continual basis.

  2. Environmental effects are identified and evaluated prior to beginning all new activities and processes.

  3. We are working continually on the avoidance and - where this is not possible - the reduction of pollution. In this regard we consider the compliance with legal regulations a matter of course.

  4. In every business decision and in all functions as well as on all process levels environmentally relevant points of view are taken into consideration.

  5. The continual improvement of our eco-related performance is guaranteed through an environmental management system. Strategic environmental goals and corresponding programs are derived from this eco-policy for the functional branches with environmental effects as well as for our main location. We regularly scrutinize and assess this management system and will adapt it to the general eco-political conditions.

  6. We attach great importance to the sense of responsibility of our employees in regard to eco-relevant activities. This is promoted through practical encouragement, training and the providing of extensive information.

  7. We are making use of communication possibilities to convince suppliers and consumers of the importance of environmental protection and to strengthen the environmental factor in the constant give and take of supply and demand.

  8. We take into consideration the observance of environmental standards in regard to cooperation with suppliers, other contract partners and the authorities.

  9. We have determined the necessary technical and organizational procedures for the adherence to this environmental policy. These will be regularly checked in regard to their suitability and practicality and - when necessary - updated.

  10. We will inform the public about the environmental management system, the social management system and environmental-related business activities through a regular sustainability report.

(Citeret fra Sustainability in Otto, Facts and Figures 2001)


16.1.1 Krav til leverandører

En af konsekvenserne af miljøpolitikken er, at Otto forventer, at leverandørerne lever op til en vis miljømæssig præstation for produkterne. Dette blev lanceret i 1990 via et brev fra stifteren/ejeren Michael Otto til samtlige leverandører. Ud over at opstille forventninger og krav til leverandørerne har Otto selv sat konkrete minimumsmål f.eks. for, hvor stor en andel af de køle-/fryseskabe, vaskemaskiner og lignende, som Otto sælger, der skal være i energiklasse A-C, ligesom der er konkrete mål for udfasning af produkter i energiklasse E-G.

Otto valgte i første omgang at fokusere på tekstiler, som udgør omkring 60% af omsætningen. Her stilles krav i forhold til Økotex 100 standarden, og omkring 70% af tøjet i det nyeste katalog for forår/sommer 2002 bærer dette mærke. Desuden har Otto udviklet sit eget brand "Future Collection", baseret på økologisk bomuld, og hvor produktionsprocesserne er miljøoptimeret.

Desuden har Otto udvalgt hårde hvidevarer og træmøbler som særlige indsatsområder. Hårde hvidevarer, fordi forbrugerne her har en kontant fordel ved at vælge maskiner med lavt energi- og vandforbrug. Træmøbler, fordi der har været en vis mediefokus på tropisk regnskov. Disse produktgrupper mærkes tydeligt i katalogerne såvel som i butikkerne.

Det er Otto’s plan at udvide miljøfokus til også at omfatte andre produktgrupper.

16.1.2 Påvirkning af kunder, medarbejdere m.m.

I 1997 kørte Otto en medarbejderkampagne under mottoet "Miljøet har brug for partnere". Idéen var, at alle medarbejdere også er forbrugere og at de derfor skulle påvirkes til at handle miljøbevidst.

Endvidere samarbejder og støtter Otto forskellige miljøgruppers indsats både i Tyskland og globalt. Otto’s fokus er i denne sammenhæng ikke kun miljø, men også etiske og sociale aspekter. I det hele taget bruger Otto en del ressourcer på at udvikle et godt image både in-house og i forhold til samarbejdspartnere, leverandører, kunder m.fl.

16.2 Markedsføring

Inden for de produktgrupper, hvor Otto har valgt at gøre en indsats, bliver miljøaspekterne tydeligt fremhævet via mærker – både i kataloger og butikker. I butikkerne er det ligeledes muligt at få supplerende oplysninger lige ved siden af produkterne.

Endvidere stiller Otto miljøinformationsbrochurer, miljørapporter og lignende gratis til rådighed for kunderne, fordi det er vigtigt at vise, at der er holdninger bag miljøinitiativerne. Otto mener endvidere, at det for at påvirke kundernes valg er vigtigt at fortælle om produkternes "miljøhistorie", dvs. hvordan produktion og brug af produkterne påvirker miljøet.

16.3 Respons/resultater

"Otto works systematically for qualification of suppliers, and has succeeded in raising the proportion of clothing that bears the label "skin-friendly, tested for harmful substances" from 52% in 1999 to 65% in 2001 of the garment range. The requirements profile goes far beyond the statutory level, and is based on the generally recognised standard "Eco-Tex 100". In parallel to this, the use of cotton from controlled organic growing is being expanded in the clothing range. Otto is further building its market leadership in this sector, and increased the quantity processed from 530t organic cotton in 2000 to 1000t this year (2001)." (Citat fra hjemmeside)

Inden for hvidevareområdet (vaskemaskiner, opvaskemaskiner og køkkenapparater) er Otto’s omsætning på miljøoptimerede produkter steget fra 56,2 mill. DEM i første halvår 1998 til 68,9 mill. DEM i andet halvår 2000. Desuden har Otto opgjort, at den relative andel af køle/fryseskabe med energimærkning i klasse A nu er oppe på over 60% - og at der ikke længere sælges produkter med energimærkning i klasse D-G.

16.4 Referencer

www.otto.de

Løbende dialog med miljøkoordinator Dietlind Freiberg, Otto’s afdeling for miljø og sociale forhold.

Report 2000: Sustainability in Otto. Facts and Figures 2001.