En af konsekvenserne af miljøpolitikken er, at Otto forventer, at leverandørerne
    lever op til en vis miljømæssig præstation for produkterne. Dette blev lanceret i 1990
    via et brev fra stifteren/ejeren Michael Otto til samtlige leverandører. Ud over at
    opstille forventninger og krav til leverandørerne har Otto selv sat konkrete minimumsmål
    f.eks. for, hvor stor en andel af de køle-/fryseskabe, vaskemaskiner og lignende, som
    Otto sælger, der skal være i energiklasse A-C, ligesom der er konkrete mål for
    udfasning af produkter i energiklasse E-G.
    Otto valgte i første omgang at fokusere på tekstiler, som udgør omkring 60% af
    omsætningen. Her stilles krav i forhold til Økotex 100 standarden, og omkring 70% af
    tøjet i det nyeste katalog for forår/sommer 2002 bærer dette mærke. Desuden har Otto
    udviklet sit eget brand "Future Collection", baseret på økologisk bomuld, og
    hvor produktionsprocesserne er miljøoptimeret.
    Desuden har Otto udvalgt hårde hvidevarer og træmøbler som særlige indsatsområder.
    Hårde hvidevarer, fordi forbrugerne her har en kontant fordel ved at vælge maskiner med
    lavt energi- og vandforbrug. Træmøbler, fordi der har været en vis mediefokus på
    tropisk regnskov. Disse produktgrupper mærkes tydeligt i katalogerne såvel som i
    butikkerne. 
    Det er Ottos plan at udvide miljøfokus til også at omfatte andre
    produktgrupper. 
    
    I 1997 kørte Otto en medarbejderkampagne under mottoet "Miljøet har brug for
    partnere". Idéen var, at alle medarbejdere også er forbrugere og at de derfor
    skulle påvirkes til at handle miljøbevidst.
    Endvidere samarbejder og støtter Otto forskellige miljøgruppers indsats både i
    Tyskland og globalt. Ottos fokus er i denne sammenhæng ikke kun miljø, men også
    etiske og sociale aspekter. I det hele taget bruger Otto en del ressourcer på at udvikle
    et godt image både in-house og i forhold til samarbejdspartnere, leverandører, kunder
    m.fl. 
    
    Inden for de produktgrupper, hvor Otto har valgt at gøre en indsats, bliver
    miljøaspekterne tydeligt fremhævet via mærker  både i kataloger og butikker. I
    butikkerne er det ligeledes muligt at få supplerende oplysninger lige ved siden af
    produkterne. 
    Endvidere stiller Otto miljøinformationsbrochurer, miljørapporter og lignende gratis
    til rådighed for kunderne, fordi det er vigtigt at vise, at der er holdninger bag
    miljøinitiativerne. Otto mener endvidere, at det for at påvirke kundernes valg er
    vigtigt at fortælle om produkternes "miljøhistorie", dvs. hvordan produktion
    og brug af produkterne påvirker miljøet.
    
    "Otto works systematically for qualification of suppliers, and has succeeded in
    raising the proportion of clothing that bears the label "skin-friendly, tested for
    harmful substances" from 52% in 1999 to 65% in 2001 of the garment range. The
    requirements profile goes far beyond the statutory level, and is based on the generally
    recognised standard "Eco-Tex 100". In parallel to this, the use of cotton from
    controlled organic growing is being expanded in the clothing range. Otto is further
    building its market leadership in this sector, and increased the quantity processed from
    530t organic cotton in 2000 to 1000t this year (2001)." (Citat fra hjemmeside)
    Inden for hvidevareområdet (vaskemaskiner, opvaskemaskiner og køkkenapparater) er
    Ottos omsætning på miljøoptimerede produkter steget fra 56,2 mill. DEM i første
    halvår 1998 til 68,9 mill. DEM i andet halvår 2000. Desuden har Otto opgjort, at den
    relative andel af køle/fryseskabe med energimærkning i klasse A nu er oppe på over 60%
    - og at der ikke længere sælges produkter med energimærkning i klasse D-G.
    
    www.otto.de
    Løbende dialog med miljøkoordinator Dietlind Freiberg, Ottos afdeling for
    miljø og sociale forhold.
    Report 2000: Sustainability in Otto. Facts and Figures 2001.
     
    | Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |