Undersøgelse af internationale erfaringer med påvirkning af markedet for mindre miljøbelastende elektronikprodukter

15 Karstadt

15.1 Miljøtiltag, initiativer og programmer
15.1.1 Samarbejde med og retningslinjer for leverandører
15.1.2 Synlighed og påvirkning af kunder, medarbejdere og lokalsamfund
15.2 Respons/resultater
15.3 Referencer
   

Hovedindtryk
Karstadt har defineret sig selv som brobygger mellem producenter og forbrugere – også på miljøområdet
Som en stor, international forhandler bruger Karstadt med succes sin position til at fokusere på miljøforholdene ved de varer, man forhandler
I forhold til forbrugerne kører Karstadt jævnlige miljøkampagner, hvilket er nødvendigt for at fastholde forbrugernes interesse for miljø. Kampagnerne bakkes op af NGO’er, myndigheder m.fl., hvilket giver stor troværdighed. I kampagnerne kombineres miljø med andre forbrugerrelevante emner
Karstadt har et aktivt samarbejde med lokale medier, hvilket er med til at skabe stor synlighed. Desuden støtter Karstadt andres indsats
Karstadts overordnede miljøimage er vigtigt. Kunderne skal vide, at når de handler hos Karstadt, handler de med en butik, der har gjort miljøbevidste valg lettere og mere synlige for forbrugerne. Bl.a. derfor har Karstadt valgt at have sit eget miljømærke, som bruges på tværs af produktgrupperne, i reklamer, kataloger, kampagner m.m.

KarstadtQuelle AG er Europas største kombinerede varehus- og postordrekæde med en omsætning i 2000 på 15,2 mia. Euro og 112.516 ansatte pr 31/12 2000.

Gruppen har følgende forretningssegmenter:
Detailhandel (48,2 % af omsætningen i år 2000)
Forretninger: Karstadt, KarstadtSport, KaDeWe, Wertheim, Hertie, Alsterhaus
Specialforretninger: Wehmeyer, Runners Point, Schaulandt, WOM, SinnLeffers, Golf House

Postordre (48% af omsætningen i 2000)
Generelt: Quelle, Neckermann
Special: 178 forskellige kataloger
Service og turisme
Ejendomshandel

15.1 Miljøtiltag, initiativer og programmer

Karstadt har arbejdet aktivt med miljøforbedringer siden 1989, og i 1994 blev nedenstående miljøpolitik vedtaget.

Karstadts miljøpolitik

  1. En miljøorienteret virksomhedsledelse bidrager til fremtidssikring af miljøet og virksomheden. Miljøbeskyttelse er derfor en del af vor firmapolitik.

  2. Vi tager ved vore beslutninger – inden for rammerne af det økonomisk og teknisk mulige – hensyn til økologiske krav.

  3. Vi udvider i partnersamarbejde med vore leverandører tilbudene på miljøvenlige produkter og støtter hensigtsmæssige minimeringer af emballage.

  4. Vi støtter brug og salg af genanvendelige varer og materialer for at undgå affald.

  5. Vi gennemfører foranstaltninger, som kræver miljøbevidst adfærd af vore medarbejdere.

  6. Vi støtter henholdsvis institutioner og organisationer ved udarbejdelse og udførelse af økonomiske løsninger i miljøbeskyttelsen.

  7. Vi informerer kunderne og den interesserede offentlighed om foranstaltninger til beskyttelse af miljøet.

(Citeret fra Karstadts tyske miljørapport for 1999 - egen oversættelse)

Karstadts miljøindsats fokuserer på 3 hovedområder:
Begrænsning af eget ressourceforbrug og miljøpåvirkninger i forbindelse med forretningsaktiviteterne. (Dette omtales ikke yderligere i denne case)
Miljøhensyn ved valg af leverandører og produkter, der forhandles
Synlighed og påvirkning af kunder, medarbejdere og lokalsamfund

Grundfilosofien er, at det er kunderne, der træffer valgene, men at Karstadt vil gøre det lettere for kunderne at handle miljøbevidst.

15.1.1 Samarbejde med og retningslinjer for leverandører

Karstadt arbejder løbende på at udvide sortimentet af produkter, hvor der er taget miljøhensyn i et livscyklusperspektiv. Det typiske forløb inden for en produktgruppe er, at Karstadts miljøafdeling i samarbejde med uafhængige eksperter og/eller miljøorganisationer fastlægger retningslinjer for "miljøfornuftige" produkter og produktionsprocesser. Retningslinjerne er meget konkrete og specifikke og forholder sig til:
Affaldsbegrænsning
Vandbesparelser
Genopladelige/genopfyldelige
Levetid
Uden opløsningsmidler
Fremstillet af fornyelige råvarer
Fremstillet af genanvendt materiale
Undgå forurening af søer og floder
Energibesparelser
Lavt indhold af stoffer, der kan påvirke miljøet
Fri for kemikalier

Endvidere udarbejder Karstadt meget specifikke checklister for, hvordan produkterne kan/bør designes med henblik på genanvendelse. Udover en lang række detaljerede ja/nej spørgsmål om alt fra materialer, samling af produkterne og mærkning af komponenter indeholder checklisterne også anbefalinger og mulige fremtidige krav inden for hvert af de stillede spørgsmål.

På samme måde er der udgivet retningslinjer vedrørende emballager og pakning/transport.

Når retningslinjerne er udarbejdet, er næste skridt at informere leverandører og kunder om disse retningslinjer for at få dem til at arbejde med miljøforbedringer. Karstadt har p.t. ikke fastsat et tidspunkt for, hvornår retningslinjerne bliver omsat til egentlige krav til såvel præstation som dokumentation ved valg af leverandører/ produkter.

Karstadt har gennemført processen for en række produktgrupper inden for bl.a. møbler, husholdningsapparater, beklædning og fødevarer. For elektriske og elektroniske produkter, herunder computere og radio/TV apparater, er der fastlagt retningslinjer, og man er p.t. i fasen med at informere og diskutere med leverandørerne.

I forbindelse med udarbejdelse af retningslinjerne kontakter Karstadt de relevante brancheorganisationer for at afklare, hvad der er almindelig god miljøpraksis i branchen. Nogle forhold i retningslinjerne er således lette at leve op til, mens andre kræver en større indsats hos leverandørerne.

Karstadt samarbejder ikke med andre forhandlere om fælles retningslinjer, men har stillet sit arbejde til rådighed for andre forhandlere via Handelsverband BAG (sammenslutning af tyske detailhandlere, se www.bag.de). Medlemmer af BAG kan få retningslinjerne gratis, mens andre betaler for dem.

15.1.2 Synlighed og påvirkning af kunder, medarbejdere og lokalsamfund

For at hjælpe kunderne med at vælge miljøbevidst har Karstadt udviklet et visuelt symbol, som er tydeligt i butikkerne. Symbolet bruges på reoler og lignende ved produkter, der lever op til Karstadts retningslinjer, men ikke på det enkelte produkt. Produkter, der allerede bærer et officielt anerkendt miljømærke, bliver ikke vurderet yderligere, før Karstadt fremhæver det i butikkerne. Symbolet bruges også i forbindelse med kampagner, reklamer osv. Det er med andre ord Karstadts eget miljøsymbol, som supplerer de officielle miljømærker. Symbolet, som er vist nedenfor, er en vigtig del af Karstadts arbejde med at profilere sig som "det grønne varehus".

15.2 Respons/resultater

Karstadt har erfaret, at det er nødvendigt at køre omfattende kampagner med mellemrum for at fastholde kundernes interesse for miljørigtige indkøb. I perioder, hvor der ikke er fokus, er der en tendens til stagnerende eller faldende salg – formentlig på grund af at de "grønne" produkter typisk er lidt dyrere. Til gengæld kan det betale sig at gennemføre kampagner m.m. Resultaterne kan aflæses på salgskurverne, specielt under og umiddelbart efter kampagnen.

Det er vigtigt at bruge mange forskellige midler i en kampagne – både medier, aktiviteter i varehusene og direkte henvendelse til målgrupperne. Karstadts kampagner har generelt stor troværdighed, bl.a. fordi de foregår i samarbejde med såvel myndigheder som miljø- og forbrugerorganisationer.

Desuden tyder det på, at kampagnerne bliver mere virkningsfulde, hvis miljøhensyn kombineres med andre – for forbrugerne – mere konkrete emner. I en vellykket kampagne "1. klasses skolestart" i 2000 var der f.eks. fokus på både miljørigtige skolesager, sikker trafikvej til skole, gode madpakkevaner – og en konkurrence for børnene om at navngive kampagnens maskot.

Som en meget stor koncern har Karstadt ikke problemer med ligegyldighed hos leverandørerne. Der kan være dialog om retningslinjer og testmetoder, men leverandørerne respekterer Karstadts arbejde.

15.3 Referencer

www.karstadt.de

Korrespondance med Karstadts miljøafdeling

Umweltbericht 1999, Karstadt Warenhaus AG

Leitfaden. Recyclinggerechte Erzeugnisgestaltung in der Elektro/Elektronikindustrie incl. Checklisten

Leitfaden. Umweltgerechte Produktgestaltung
Rundfunk/Fernsehen
Computer/Informationstechnik

Kampagnematerialer om
1. Klasse Schulsachen
Aktion Klimaschutz – Energie Sparwochen