
Danmark skal være et land, hvor befolkningens livskvalitet og sundhed i stadig
mindre grad påvirkes af forurening fra produkter, fødevarer, arbejdsmiljø, trafik og
indeklima. Skader på dyr og planter fra forurening bør også begrænses.
Beskyttelsesniveauet skal tage højde for særligt følsomme mennesker - børn og gravide,
allergikere og kronisk syge - og for særligt sårbare økosystemer.
Danskernes middellevetid er i dag blandt de laveste i EU og er de seneste tredive år
kun steget med to år. Den primære årsag til den lave levealder er vores livsstil. For
at vende den tendens og forbedre folkesundheden er der i 1999 fremlagt en række
sundhedspolitiske mål for forebyggelse og sundhedsfremme, der videreføres i et kommende
sundhedsprogram for perioden 2002-2010. Miljøets kvalitet har også betydning for
sundheden. Kemikalier, mikroorganismer og fysiske miljøfaktorer kan have skadelige
virkninger på menneskers og dyrs sundhed og på miljøet. Miljøkvaliteten er i sig selv
vigtig i et bæredygtigt samfund.
Mål og indsats i den kommende tid
Vi må mindske de skadelige påvirkninger på menneskets sundhed og på miljøet mest
muligt, uanset hvad kilden er. Regeringen vil lave en strategi for sammenhængen mellem
miljøfaktorer og sundhed, som belyser og prioriterer indsatsen over for skadelige
påvirkninger på sundheden fra blandt andet miljøfaktorer, kemikalier i produkter og
varer, fødevarer, arbejdsmiljø, indeklima og trafikken.
Kemikalier, der anvendes i samfundet, må hverken give uønskede virkninger som kræft,
mindsket forplantningsevne, ændret arvemasse eller påvirke sårbare økosystemer. I 2020
skal ingen produkter eller varer på markedet indeholde kemikalier med særligt
problematiske sundheds- eller miljøeffekter.
Kemikalier giver mange fordele i vores moderne samfund, men også en række
ulemper. For de fleste kemikalier er der i dag ikke tilstrækkelig viden om virkninger på
sundhed og miljø. Samtidig med at vi skal have mere viden, skal vi leve op til målet om
at udføre færre test på dyr. Computermodeller eller andre alternative testmetoder kan
tilgodese begge hensyn.
International, aktiv og fremsynet indsats på kemikalieområdet er nødvendig, fordi
kemikalierne spredes på tværs af landegrænser - primært gennem handel med varer, men
også via miljøet. Danmark skal være aktiv i EU-arbejdet og være med til at sikre, at
der gennem bindende internationale aftaler og konventioner tages hånd om de store globale
miljøproblemer.
Det er en målsætning i den nordiske strategi for bæredygtig udvikling, at udslip af
kemikalier, som udgør en trussel mod miljø og sundhed, skal ophøre inden for en
generation.
Forsigtighedsprincippet er et vigtigt politisk instrument, og regeringen vil arbejde
for, at princippet kan være med til at sikre et tilstrækkeligt og højt
beskyttelsesniveau ved godkendelse af bekæmpelsesmidler og i forbindelse med brugen af
andre kemiske stoffer. Godkendelse af pesticider sker på grundlag af en risikovurdering.
Pesticider, hvis anvendelse giver uacceptable effekter for miljøet og menneskets sundhed,
skal forbydes. Et andet vigtigt instrument til at beskytte mennesker og miljø mod
skadelige virkninger fra kemikalier er substitutionsprincippet. Substitution indebærer,
at et skadeligt stof, produkt eller proces erstattes med andre mindre skadelige stoffer,
produkter eller processer med samme funktion. Substitution skal foretages med de mindst
miljø- og sundhedsbelastende stoffer og produkter. Substitutionsprincippet fremhæves i
EU's 6. Miljøhandlingsprogram som væsentligt princip i indsatsen for at beskytte
mennesker og miljø mod skadelige virkninger fra kemikalier.
Der skal være særligt fokus på at beskytte særligt følsomme og udsatte grupper,
især børn og gravide. Der er særlig opmærksomhed på de stoffer, som har en
hormonforstyrrende effekt.
Mål og indsats i den kommende tid
Både producenter, importører og myndigheder skal medvirke til at sikre, at
kemikalier, pesticider og biocider kan bruges forsvarligt for mennesker og miljø.
Vi skal have en aktiv indsats over for kemikalier, hvor vi frem mod 2020 løbende vil
afvikle skadelige kemikalier, som på baggrund af ny viden viser sig at have skadelige
effekter for miljø og sundhed. Dette er også målsætningen i EU's 6.
Miljøhandlingsprogram.
I de første år skal fokus være på de mest skadelige kemikalier. Danmark vil i EU
arbejde for at gennemføre EU's kemikaliestrategi. Danske topprioriteter i forhold til
strategien er, at alle kemikalier skal registreres så hurtigt som muligt, og at der skal
være bedre viden om alle kemikaliers virkning - minimum som et grunddatasæt. Screening
ved hjælp af alternative vurderingsmetoder som for eksempel computermodeller kan
anvendes. I EU vil Danmark arbejde for, at stoffer, hvor data fra industrien ikke
foreligger inden for nærmere fastsatte tidsfrister, ikke må markedsføres.
Brugen af kemikalier skal begrænses, og hvor det er relevant, skal kemikalier, som har
skadelige effekter på menneskers og dyrs sundhed og på naturen, forbydes.Vi skal undgå
unødvendige test på forsøgsdyr, herunder gentagelse af allerede gennemførte forsøg.
Samtidig skal vi sikre, at de test, der udføres, medfører så få lidelser for dyrene
som muligt.
Kemikalieproducenterne skal have ansvaret for at undersøge alle kemikalier, inden de
markedsføres, og for at give letforståelig information om, hvordan produkterne
håndteres uden risiko for brugerens sundhed og miljøet.
Det er vigtigt at fastholde et højt beskyttelsesniveau, når pesticiders og biociders
sundheds- og miljømæssige virkninger skal vurderes. Forbruget af biocider skal
begrænses mest muligt eller erstattes af mindre skadelige stoffer. Regeringen vil arbejde
for, at substitutionsprincippet vinder indpas i vurderingen af pesticider. Med henblik på
at mindske forbruget er der indført afgifter på pesticider, og der er iværksat en
række initiativer som opfølgning på Pesticidhandlingsplan II for at mindske
overforbruget af pesticider i den danske landbrugsproduktion. På lang sigt skal forbruget
af pesticider mindskes i størst muligt omfang. Produkter, der ved anvendelse giver
uacceptable effekter på sundhed eller miljø, skal forbydes.
Nationalt og internationalt vil regeringen arbejde for, at børn, gravide og andre
særligt følsomme grupper ikke udsættes for hormonforstyrrende stoffer i skadelige
mængder. Dioxin mistænkes for at have hormonforstyrrende effekt. Derfor skal udslippet
af dioxin fra kendte kilder minimeres, og der skal samtidig gøres en indsats for, at der
kommer mere viden om de hidtil ukendte kilder.
Miljøet skal have en høj kvalitet i Danmark, så forurening ikke påvirker
menneskers sundhed eller dyr og planter. Forurenet jord må ikke true drikkevandet eller
den menneskelige sundhed. I 2020 skal der ikke være miljø- og sundhedsskadelige
udledninger til luft, jord og vand. Sygdomsfremkaldende mikroorganismer er i 2020
begrænset til et niveau, der ikke giver sundhedseffekter for mennesket. Regeringens mål
er, at Danmark skal være blandt de OECD lande, der er mest effektive i nedbringelse af
forureningen.
Kvaliteten af det danske miljø er blevet bedre gennem de sidste to årtier. Men der er
fortsat en række områder, hvor miljøet er så forurenet, at det kan påvirke menneskets
sundhed eller have negative konsekvenser for den levende natur.
Forurening af luften stammer blandt andet fra små sodpartikler fra eksempelvis
dieselkøretøjer. Nyere undersøgelser tyder på, at netop forekomsten af fine og især
ultrafine sodpartikler har betydning for sundheden. Der er usikkerhed om omfanget af de
sundhedsskadelige effekter. Det eksisterende partikelniveau anses for at forværre
sygdomme, især hos mennesker med luftvejslidelser og medføre øget dødelighed i
befolkningen. Partikelniveauet vurderes at have en negativ indflydelse på befolkningens
gennemsnitlige levealder, men der er usikkerhed om, hvor meget levetiden afkortes. Meget
kan nås ved renere teknologi, krav til diesel og benzinkvalitet, filtre på dieseldrevne
køretøjer og dieseltog og krav om at rense røg fra forbrændingsanlæg. Samtidig er der
behov for mere viden om sundhedseffekterne af de forskellige partikelstørrelser og
befolkningens eksponering for sodpartikler.
Ozon ved jordoverfladen kan give luftvejsproblemer og skader på træer eller
afgrøder. Det skønnes, at udbyttetabet på grund af ozon er cirka 10 procent. Langt den
største del af ozonen i luften over Danmark skyldes ozon, der transporteres hertil
sydfra. Ozon ved jordoverfladen kan begrænses ved at mindske NOx- og
VOC-udledninger i landene syd for os.
Mange mennesker er udsat for generende støj. Trafikken er den vigtigste støjkilde, og
vejtrafikken giver det største bidrag. Ifølge de seneste vurderinger er mere end 500.000
boliger belastet med støj fra vejtrafik på mere end 55 dB, som er den vejledende
grænseværdi for nye boligområder. Af disse er cirka 145.000 stærkt støjbelastede med
mere end 65dB. Langt hovedparten af de vejstøjbelastede boliger er i de større byer med
mere end halvdelen i Hovedstadsområdet. Gennem Banestyrelsens løbende indsats, blandt
andet ved støjafskærmning, er antallet af boliger belastet med mere end 65 dB fra
togtrafik blevet reduceret til cirka 7.000. Udfasningen af de mest støjende fly har
medført, at antallet af støjbelastede boliger med over 65 dB fra flytrafik er reduceret
til cirka 1.500. Derudover skønnes det, at yderligere mellem 75.000 og 100.000 boliger er
belastet med støj over de vejledende grænseværdier fra virksomheder og støjende
fritidsaktiviteter som skydebaner og motorsportsbaner.
Ozonlaget højt oppe i atmosfæren skal bevares. Det beskytter jorden mod de skadelige
ultraviolette stråler fra solen, der i for høje doser øger risikoen for hudkræft hos
mennesker og hæmmer plantevækst. Drivhuseffekten forstærker nedbrydning af ozonlaget. I
de kommende år vil skaderne stige på grund af det tynde ozonlag.
Spild og affald fra virksomheder og luftforurening har ført til jordforurening -
særligt i ældre byområder. Bly og tjærestoffer i jorden er et sundhedsproblem, især
for de børn der bor eller leger i områderne. Andre stoffer giver problemer, fordi de
spredes til grundvandet. Pesticidrester, klorerede opløsningsmidler,
benzintilsætningsstoffet MTBE, olie og benzin kan true det rene grundvand.
Danmark er et af de få lande i Europa, der får næsten alt drikkevand fra grundvand,
som kræver meget lidt behandling på vandværkerne. Rent drikkevand har altid haft høj
prioritet, da der er tale om en livsnødvendig ressource, hvis kvalitet har stor betydning
for befolkningens sundhed og for erhvervslivet. Overvågning af grundvand og drikkevand
har imidlertid vist, at grundvandets kvalitet i visse områder er truet. I landområder er
der risiko for forurening af grundvandet som følge af landbrugets anvendelse af
pesticider, ligesom landbrugets kvælstofhåndtering i dele af landet udgør et
væsentligt problem. Anvendelse af pesticider i byområderne kan også medføre forurening
af grundvandet. Forurenet jord udgør en trussel mod grundvand på grund af tidligere
tiders uhensigtsmæssige håndtering af kemikalier.
Udledning af metaller og miljøfremmede stoffer til vandmiljøet kan påvirke dyr og
planter både på kort og lang sigt. Mange af stofferne ophobes i fødekæderne og
videreføres dermed til mennesker med den føde, vi fanger i havet.
Mikroorganismer findes overalt. Nogle er livsnødvendige, andre kan være
sygdomsfremkaldende.Vi kender nogle mikroorganismer i for eksempel badevandet, men riskoen
kan også stamme fra affald, slam og spildevand.
Mål og indsats i den kommende tid
Indholdet af fine sodpartikler i luften skal være så lavt, at det ikke har negative
effekter for den danske befolknings livskvalitet og sundhed eller for miljøkvaliteten.
Der skal være fokus på at begrænse luftens indhold af sodpartikler. I første omgang
skal vi have et præcist overblik over problemets omfang i Danmark. Samtidig skal vores
viden om effekterne af forskellige tiltag og teknologiske muligheder øges, så vi har et
godt grundlag at basere den fremtidige regulering på. I EU er der fastsat grænseværdier
for udledning af sodpartikler fra nye lastbiler og busser.
Danmark skal begrænse forsuring, eutrofiering og ozon ved jordoverfladen.
Førsteprioritet er, at internationale regler om udledning af SO2, NOx,
VOC og NH3 i 2010 bliver effektivt gennemført i Danmark. På længere sigt vil
det være nødvendigt med nye mål og initiativer for at sikre, at disse miljøproblemer
løses fuldstændigt.
I 2003 vil regeringen fremlægge en strategi for at mindske støj fra vejtrafik.
Strategien skal belyse muligheden for at nå en væsentlig begrænsning af antallet af
stærkt støjbelastede boliger. Herudover skal strategien vurdere de samfundsøkonomiske
omkostninger. Det forventes, at alle boliger belastet af togstøj over 65 dB inden
udgangen af 2010 vil have fået tilbud om støjbeskyttelse. Støj indgår som en
væsentlig paramenter i miljøgodkendelse af særligt forurenende
virksomheder.Virksomheder, som skal miljøgodkendes, har i mange tilfælde udarbejdet
handlingsplaner for reduktion af støj.
Nedbrydning af ozonlaget må standses, så der bliver færre tilfælde af hudkræft hos
mennesker og bedre vækstbetingelser for planter. Danmark vil fortsat påvirke det
internationale arbejde med at udfase stoffer, som nedbryder ozonlaget.
Det er vigtigt at fastholde indsatsen over for jordforurening. Det skal sikres, at
jordforureninger i boligområder og forureninger, der kan true den nuværende eller
fremtidige drikkevandsforsyning, ikke giver anledning til sundhedsproblemer.
Rent drikkevand vil fortsat have høj prioritet. Grundvandstruende pesticider skal
fortsat forbydes. Der er igangsat et arbejde med henblik på at vurdere, om der kan peges
på områder, der er særligt følsomme for udvaskning af pesticider. På den baggrund vil
det blive vurderet, om der er behov for at regulere anvendelsen af pesticider i disse
områder. Den ramme, der er fastlagt for kortlægning af grundvandet og indsatsplaner for
grundvandsbeskyttelse, skal nu gennemføres af amter, kommuner og vandværker for at
medvirke til at sikre det rene grundvand på lang sigt. Der skal fortsat arbejdes for at
minimere den trussel mod grundvandet, som anvendelsen af benzintilsætningsstoffet MTBE
indebærer, helst gennem en varig udfasning af stoffet. Grundvandet skal fortsat
overvåges for at vurdere, om den iværksatte indsats for at beskytte grundvandet bærer
frugt, og for at opspore nye problemer. Der skal laves standarder for at godkende
materialer, der bruges til at distribuere drikkevand.
Endeligt skal vandrammedirektivet gennemføres i dansk lovgivning.Vandrammedirektivet
vil betyde en yderligere beskyttelse af vandmiljøet. Der skal etableres et nyt system,
der inden for vandområdedistrikter fastsætter konkrete miljømål for den økologiske
tilstand. Konkrete initiativer vil blive iværksat på baggrund af de enkelte
vandområders karakteristik og den menneskelige påvirkning. Endeligt skal der udarbejdes
en vandområdeplan, der samler planlægning og overvågningsresultater.
Det er vigtig at begrænse udledning til vandmiljøet af metaller og miljøfremmede
stoffer, som ophobes i fødekæden. I 2020 skal udledningerne af miljøfarlige stoffer
være ophørt (generationsmålet). Spildevands- rensningen i det åbne land skal
forbedres. Derved vil badevandskvaliteten også blive endnu bedre. Endelig skal risikoen
ved kendte sygdomsfremkaldende mikroorganismer vurderes. Sygdomsfremkaldende
mikroorganismer skal ikke spredes i miljøet i et omfang, som er skadeligt.
Forbrugerne skal kunne få sikre og sunde fødevarer af høj kvalitet.
Fødevaresikkerheden skal være ubetinget høj, og tilstedeværelsen af kemiske
forureninger begrænset til et minimum. Vi skal være i stand til at vurdere omfanget af
risici og have en effektiv kontrol med forekomsten af sundhedsskadelige stoffer.
Udbudet af fødevarer er vokset og forandret over de seneste årtier, blandt andet på
grund af handel og udvikling i fødevareteknologien. Der er i stigende grad fokus på
fødevarernes kvalitet og sikkerhed. Miljøets påvirkning af fødevarerne omfatter især
utilsigtet forekomst af skadelige stoffer. I de seneste år er der øget fokus på
forureninger i fødevarer som dioxiner, farlige metalforbindelser,TBT (tributyltin) og
reststoffer fra emballager og pesticider.
Restindholdet af pesticider i fødevarer skal være så lavt som muligt. Der må ikke
være uacceptable pesticid- og medicinrester i fødevarerne.
For at sikre befolkningen mod et uacceptabelt restindhold af miljøfremmede stoffer og
sygdomsfremkaldende mikroorganismer i fødevarer fastsætter myndighederne regler på
området og gennemfører overvågningsprogrammer.
De fælles EU-grænseværdier for dioxin, i såvel foderstoffer som fødevarer, skal
sikre befolkningen mod de fødevarer, hvori indholdet af dioxin er højest.
For emnet fødevaresikkerhed henvises i øvrigt til afsnit 9 Fødevareproduktion.
Mål og indsats i den kommende tid
Et ubetinget højt niveau for fødevaresikkerhed fastholdes. Fødevarebårne sygdomme
skal bekæmpes. Brugen af tilsætningsstoffer skal begrænses mest muligt, og der skal
sættes grænseværdier for restkoncentrationer af uønskede reststoffer i fødevarerne.
Grænseværdier for miljøforureninger skal fastsættes under hensyn til
forsigtighedsprincippet og så lavt som muligt. Der skal ske en løbende tilpasning af
grænseværdier i takt med ny viden, og der vil fortsat blive foretaget
sikkerhedsvurderinger, risikoanalyser og kontrol af kemiske forureninger og midler, som
indgår i produktionen.
Arbejdet i EU med at fastsætte fælles grænseværdier for pesticider i fødevarer
skal opprioriteres, da der stadig mangler fælles grænseværdier for flere hundrede
stoffer. I den forbindelse vil der blive lagt stor vægt på en restriktiv regulering af
pesticidanvendelse i landbrugsproduktionen.
Overskridelser af de nye EU-grænseværdier for dioxin skal følges op, så kilderne
til forureningen bliver fundet og begrænset.
Mærkning af fødevarer skal forbedres, og vildledende oplysninger skal undgås.
Alle danske arbejdspladser bør udgøre en sikker og sund ramme for kreativitet,
kvalitet og produktivitet. I 2020 bliver ingen under arbejdet udsat for sundhedsskadelige
påvirkninger fra kemiske stoffer, med særligt fokus på kræftfremkaldende stoffer,
organiske opløsningsmidler og tungmetaller.
Handlingsprogrammet Rent Arbejdsmiljø 2005 sætter fokus på en intensiveret
forebyggende arbejdsmiljøindsats. Målet er at tilrettelægge arbejdsmiljøforholdene,
så vi helt undgår eller i videst muligt omfang reducerer dødsulykker, påvirkning fra
kræftfremkaldende kemiske stoffer og hjerneskader på grund af organiske
opløsningsmidler eller tungmetaller. Samtidig skal vi undgå skader på børn og unge,
skader som følge af tunge løft og ensidigt gentaget arbejde, helbredsskader på grund af
psykosociale risikofaktorer samt sygdomme eller alvorlige gener på grund af dårligt
indeklima på arbejdspladsen.
Kemiske stoffer på arbejdspladser anvendes ofte i høje koncentrationer og kan
påvirke de ansattes sundhed. De ansatte har derfor en risiko for at få alvorlige
sundhedsskader, for eksempel kræft, reproduktionsskader, hjerneskader eller udvikling af
allergier. De skadelige stoffer kan også udvikles i arbejdsprocessen.
Virksomhedernes egen indsats skal være med til at sikre sunde og udviklende
arbejdspladser. Et vigtigt element i en bæredygtig udvikling på virksomhederne er
samarbejdet mellem ledelse og ansatte på miljø- og arbejdsmiljøområdet, der fortsat
bør styrkes.
Mål og indsats i den kommende tid
Indsatsen for et bedre arbejdsmiljø vil også i de kommende år være koncentreret om
at gennemføre de 7 visioner i "Handlingsprogrammet for et Rent Arbejdsmiljø
2005". Der vil inden for handlingsprogrammet ske en yderligere prioritering, så de
alvorligste arbejdsmiljøproblemer løses først. Arbejdsmiljøet skal forbedres gennem
dialog og samarbejde mellem medarbejdere, virksomheder, arbejdsmarkedets parter og
regeringen.
Forbruget af kemikalier på arbejdspladserne skal begrænses mest muligt.
Arbejdsbetingede skader på grund af udsættelse for kræftfremkaldende stoffer og
organiske opløsningsmidler eller tungmetaller skal undgås ved at bruge de mindst farlige
stoffer eller materialer (substitutionsprincippet).
Virksomhederne skal have letforståelige brugsanvisninger fra producenterne.
Arbejdsmiljøforhold skal indgå allerede i planlægningsfasen. Leverandørerne skal
motiveres til at udvikle arbejdsmiljøvenlige produkter. Arbejdsmarkedets parter skal
bakke op bag initiativer om at udfase problematiske stoffer.
Indeklimaet i boliger må ikke give gener for beboerne. Bygge- og boligmaterialer skal
have en kvalitet, så der ikke afgives eller udvikles skadelige stoffer.
Vi tilbringer en stor del af vores tid i vores boliger. Der skal være fokus på,
at bygningerne har gode dagslysforhold, tilpas temperaturniveau, god luftkvalitet og gode
lydforhold. Byggevarer og materialer skal være sunde og må ikke afgive stoffer eller
dampe, som påvirker sundheden negativt. Effekterne for sundheden kan være hovedpine,
åndedrætsbesvær og allergi.
De seneste år er der udviklet en indeklimaordning for byggevarer. Der er gjort en stor
indsats i forhold til problemer med skimmelsvampe og det stigende antal
husstøvmideallergikere. Indeklimakrav og krav til ventilation er blevet væsentligt
strammet i bygningsreglementerne, og der er givet information om en hensigtsmæssig
adfærd omkring fugt og ventilation i boligerne.
Mål og indsats i den kommende tid
En videreudvikling af og en øget efterspørgsel efter mærkningsordningen "Dansk
Indeklima Mærkning" skal stimuleres.
Der skal udvikles redskaber til at dokumentere byggevarers virkninger på miljø og
indeklima.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|