| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Fælles fremtid - udvikling i balance

Det er regeringens overordnede mål at fremme en bæredygtig udvikling af byer,
boliger og byggeri. Beboere og brugere i de enkelte by- og boligområder skal deltage
aktivt heri, blandt andet gennem en livsstil der bygger på, at man i det daglige så vidt
muligt tager hensyn til miljøet og begrænser ressourceforbruget. Byerne skal sikre
rammer for en fortsat vækst og være attraktive lokaliseringsmuligheder for nye erhverv.
Byen med dens sociale liv, bygninger og infrastruktur skal organiseres og forvaltes med
sigte på at opnå betydelig reduktion af ressourceforbrug og miljøbelastning. Der skal
arbejdes for større produktivitet og effektivitet i byggeriet. Byerne skal være levende
og mangfoldige og styrkes som ramme for en god og ligeværdig integration af alle i det
danske samfund. De enkelte dele af byen skal både indeholde både boliger,
serviceerhverv, offentlige institutioner og kulturtilbud, så byen bliver mere levende.
Udviklingen af byerne skal ske i et privat/offentligt samarbejde.
Byernes ældre erhvervs- og havneområder skal udnyttes bedre gennem omdannelse.
Herved opnås en attraktiv bredde i byernes udbud af arealer til erhvervs- og
boligudbygning. Byens trafikskabende funktioner skal ligge sådan, at der opnås den mest
effektive udnyttelse af det samlede trafiksystem, og flere med fordel kan bruge den
kollektive trafik.
Der skal sikres en balance på boligmarkedet, og den enkelte skal have et reelt
valg mellem ejer- og lejerbolig. Samtidig skal der være en fornyet indsats i belastede
bykvarterer. I byfornyelsen skabes rammerne for samspil mellem nyt og gammelt, og der skal
lægges vægt på kvalitet, god arkitektur og hensynet til det visuelle miljø og
byøkologi, ligesom de bevaringsværdige kulturmiljøer skal sikres. Samtidig skal
kvaliteten af byernes rekreative muligheder gøres bedre.
Velstandsstigningen og den øgede arbejdsdeling har ført til en kraftig stigning i
trafikken, som i en årrække har været en udfordring for bymiljøet og dermed byens
samlede kvalitet. Det kan være vigtigt at udvikle principper for lokalisering og
trafikbetjening, blandt andet for at sikre at en stigende del af trafikken afvikles med
kollektive transportmidler, på cykel og til fods. I hovedstadsregionen vil dette blandt
andet sikres, ved at erhvervsbyggeri placeres i tilknytning til stationerne.
Byernes vækst kan med fordel foregå på arealer, som allerede er by i dag. Men
byernes vækst skal ses i sammenhæng med landdistrikterne, idet alle områder af landet
skal være realistiske og attraktive udviklingsområder. Den største del af udbygningen i
landdistrikterne forventes at foregå som en udvikling af landsbyerne.
I byen vil en vigtig del af udbygningen foregå som omdannelse af ældre
erhvervsområder.Ved at genbruge eksisterende udtjente byområder udnyttes de lokale
sociale, naturmæssige og bygningsmæssige ressourcer bedst muligt. Det bør tilstræbes
at blande boliger og byens forskellige andre funktioner og herigennem sikre god
tilgængelighed. En blanding af service, erhverv og forskellige boligformer giver samtidig
mere levende og mangfoldige byer, der også er socialt bæredygtige, og som giver grundlag
for en bedre integration af alle borgere. Planlægningen af byomdannelsen skal bygge på
dialog og partnerskaber mellem forskellige aktører, så borgerne får større indflydelse
på udviklingen i deres lokalområder.
En bæredygtig udvikling hænger sammen med brugeradfærd og borgernes livsstil i byer
og boligområder. Der er gode erfaringer med blandt andet borgerinddragelse, individuel
måling af ressourceforbrug i husstande og grønne regnskaber i de enkelte boligområder,
som regeringen vil videreudvikle.
De grønne områders kvalitet og udfoldelsesmulighederne i byrummene, (for eksempel ved
plads til uformel idrætsaktivitet,) har stor betydning for både den fysiske og psykiske
trivsel i byen. Det gælder ikke mindst i forhold til flygtninges og indvandreres
integration i lokalområdet. Arealerne bliver brugt meget, og de grønne områder og den
bynære natur har betydning for byens økologiske kredsløb, - de filtrerer regnvand,
aftager kompost og er ramme for plante- og dyreliv.
Bygninger og anlæg i byerne udgør en væsentlig del af samfundets økonomiske og
kulturelle kapital og spiller desuden en central rolle for det samlede ressourceforbrug og
miljøbelastning. Energiforbrug til byggeri og drift af bygninger står for halvdelen af
Danmarks energiforbrug, mens materialeforbrug til byggeri og anlæg udgør hovedparten af
forbruget af danske råstoffer. Det er derfor en væsentlig udfordring at synliggøre og
begrænse ressourceforbrug og miljøbelastninger for bygningers samlede livsforløb. Det
kan blandt andet gøres ved at øge bygningers brugsværdi, fleksibilitet og kvalitet, så
levetiden forlænges og behovet for bygningsændringer begrænses.
Det er vigtigt at få bæredygtig udvikling konkretiseret på brancheniveau. Det skal
ske gennem praktiske eksempler på, hvordan man helt konkret indarbejder bæredygtig
udvikling. De gode erfaringer, der allerede er opnået med bæredygtig og miljørigtig
projektering og byggeri både ved nybyggeri og renovation, skal spredes. Det er vigtigt,
at der er en dialog mellem bygherre og byggerådgivere tidligt i projekteringsfasen
indtænker bæredygtigheden af den valgte løsning. Dele af byggebrancen er selv begyndt
at arbejde med at beskrive, hvordan bæredygtig udvikling kan synliggøres i
byggebranchen.
Mål og indsats i den kommende tid
Blandede boligformer giver ofte en varieret og bred beboersammensætning. Samtidigt er
byområder med blandede ejerformer som regel stabile og velfungerende. Regeringen ønsker,
at der sker en blanding af ejerformerne i områder med mange almene boliger, der er
kendetegnet ved at være fysisk nedslidte og have en ensidig beboersammensætning. Der
igangsættes et udvalgsarbejde, som i 2002 skal forberede en reform, der giver beboerne i
almene boliger adgang til at overtage deres bolig på ejer- eller andelsbasis.
Forholdene på boligmarkedet medfører, at det i visse områder er vanskeligt at skifte
bolig efter ændrede behov. Regeringen vil sikre, at der bygges støttede almene
udlejningsejendomme, og at der kommer gang i byggeriet af private udlejningsboliger,
herunder ungdomsboliger i de større uddannelsesbyer og boliger til ældre.
Betænkningen fra Erhvervs- og Bypolitisk Udvalg fra januar 2001 indeholder en
række beskrivelser af mulige forslag til nye initiativer og love, som kan styrke
udviklingen af bæredygtige byer i forhold til lokalisering og arealanvendelse. Regeringen
vil følge op på dette udvalgsarbejde.
I Landsplanredegørelse 2002 vil regeringen nærmere redegøre for udviklingen af
byerne som en del af en bæredygtig udvikling og for, hvordan man kan sikre et Danmark i
balance - mellem de forskellige områder i landet og mellem land og by.
Regeringen vil i løbet af 2002 fremlægge sin politik for en udvikling af Danmark.
Politikken skal udvikles i dialog med alle relevante parter og sigte mod at skabe et
bæredygtigt Danmark i balance. Regeringen vil sikre og udvikle mangfoldigheden i landet
og give plads til både økonomisk fremgang og et bedre miljø. Et uddybet samvirke mellem
land og by er en forudsætning for begges udvikling. Den største vækst i boliger og
erhverv forventes fremover at komme i de lidt større byer. Men landsbyerne og
landdistrikterne vil også få en vigtig rolle.
Byernes attraktivitet er i stigende grad en konkurrenceparameter i regionernes og
byernes konkurrence om de attraktive virksomheder og jobs. De nye erhverv ønsker at
etablere sig i byer med veluddannet arbejdskraft, en god infrastruktur og et varieret
kulturudbud. Helhedsorienteret byfornyelse videreudvikles som et redskab til byudvikling,
ligesom bygningsfornyelse skal forbedre den ældre boligmasses brugsværdi. Der sættes
fokus på de behov og krav, borgere og virksomheder har til udviklingen af byerne.
Indsatsen i særligt udsatte by- og boligområder videreudvikles gennem kvarterløft
med fokus på social bæredygtighed, integration og beskæftigelse. Der sigtes særligt
mod at inddrage alle borgere og mod at integrere sociale, økonomiske og miljømæssige
initiativer i lokalsamfundet. Regeringen vil med projektet "Byer for alle"
styrke den lokale integration i belastede by- og boligområder, der kræver en særlig
integrationsindsats.
Hos byggeriets parter er der brug for en øget kompetence inden for bæredygtigt
byggeri - og en øget interesse for og forpligtelse til at fremme bæredygtig udvikling.
Regeringen vil motivere en øget efterspørgsel efter bæredygtigt og energieffektivt
byggeri.Vækst og et godt miljø skal gå hånd i hånd. Der vil blive benyttet flere
værktøjer - fra markedsorienterede redskaber under selvforvaltning til egentlig
regulering af området. Det vil blandt andet ske ved at stimulere væksten af bæredygtige
produkter samt udviklingen af nye mærkningsordninger for byggerierhvervets
selvdeklarering af byggeriers ressourceforbrug, sundhed og miljøpåvirkning.
Byggepanelets handlingsplan for miljømæssigt bæredygtigt byggeri fra 2001 er et
godt udgangspunkt for byggerierhvervets koordinerede indsats på den miljømæssige del af
området.