| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Fælles fremtid - udvikling i balance

En fremadrettet indsats for miljø og bæredygtig udvikling kan medvirke til at
fremme konkurrenceevne og omstilling til videnøkonomien. Det skal kunne betale sig at
tage hensyn til miljøet. Derfor skal de der producerer, leverer, forbruger og til slut
bortskaffer produkter betale miljøomkostningerne. Teknologiske nybrud og innovation er
nødvendige for at omstille samfundet mod en bæredygtig udvikling. Der skal være et
solidt videngrundlag for at træffe de rigtige beslutninger og prioritere indsatsen.
Miljøpolitikken skal være videnbaseret og hvile på forsigtighedsprincippet.
Der er opbygget et bredt og som hovedregel velfungerende system af retsregler på
natur- og miljøområdet. Regeringen ønsker at undersøge om øget brug af
markedsorienterede virkemidler vil kunne supplere disse og bidrage til at løse
miljøproblemerne på en måde, der er bedre og billigere for samfundet.
Markedsorienterede virkemidler som for eksempel miljøafgifter, omsættelige kvoter og
tilskud viser sig ofte at være velegnede til at få producenter og forbrugere til at
handle mere miljøvenligt. Såfremt det af hensyn til miljøet viser sig hensigtsmæssigt
at indføre nye miljøafgifter eller førhøje eksisterende, vil merprovenuet blive
anvendt til at sænke andre afgifter eller skatter.
Den indsats og omstilling, der skal til for at skabe et samfund i harmoni med
naturgrundlaget, kræver indsigt, forståelse og færdigheder. For at træffe de rigtige
beslutninger, prioritere indsatsen og vælge de rigtige virkemidler skal der være et
solidt videngrundlag. Forskning i årsagssammenhænge, og hvordan samfundets aktiviteter
påvirker menneske og natur, er en forudsætning for en målrettet og prioriteret indsats
på miljøområdet. Prognoser og scenarier for den forventede udvikling i
emissioner/miljøtilstand og samspillet med økonomien er også en vigtig del af
videngrundlaget for at opnå bæredygtig udvikling. Der skal generelt fokuseres mere på
vidensopbygning, som kan underbygge en bedre prioritering af miljøindsatsen, så vi får
mest muligt miljø for pengene.Ved EU topmødet i Barcelona i foråret 2002 blev det
besluttet, at de samlede udgifter til forskning og udvikling i EU bør øges med henblik
på at nærme sig 3% af BNP senest i 2010.
Beslutninger på alle niveauer skal vurderes i forhold til miljøet. Regeringen lægger
vægt på, at lovforslag og regeringsforslag, der forelægges for Folketinget, gennemgår
en strategisk miljøvurdering, så konsekvenserne for miljøet er en del af
beslutningsgrundlaget på lige fod med økonomiske vurderinger. Også større statslige
anlægsprojekter skal vurderes for virkninger på miljøet. Kommuner og amter bør
ligeledes sikre, at beslutninger på lokalt niveau vurderes for miljøkonsekvenser.
Ønsket har været - og er fortsat - at skabe forståelse for, at produktion og forbrug
skal ske under hensyntagen til miljøet. Det offentlige ønsker at gå foran blandt andet
ved at indrage miljøhensyn i sin indkøbspolitik. Forbrugernes indkøb af miljø- og
energimærkede varer er vokset, og der arbejdes bredt på at få endnu flere
miljømærkede varer på markedet. Miljømærker og miljøvaredeklarationer betyder, at
forbrugerne har bedre muligheder for at foretage reelle valg.
Teknologiske nybrud er en af nøglerne til øget ressourceeffektivitet, som kan
medvirke til at bryde sammenhængen mellem miljøbelastning og den økonomiske vækst.
Programmet for renere produkter har været med til at fremme udvikling af produkter,
værktøjer og teknologier der på én gang har medvirket til at inddrage miljøhensyn i
produktionen og givet danske virksomheder en konkurrencefordel på andre
markeder.Teknologisk fremsyn kan yderligere understøtte denne proces.
Et stigende antal danske virksomheder påtager sig en aktiv rolle i den forebyggende
miljøindsats ved at indføre miljøledelse, udvikle renere produkter og udarbejde grønne
regnskaber. Denne positive udvikling skal fastholdes gennem information, vejledning og
erfaringsudveksling.
Kommuner og amter har en stor og betydningsfuld rolle i den konkrete udmøntning af
natur- og miljøpolitikken. Det er kommuner og amter, der forvalter store dele af den
konkrete miljøindsats og den fysiske planlægning. Samtidig er det kommuner og amter, der
bedst kan involvere borgere i aktiv dialog om at tilrettelægge lokale forhold. Den
konstruktive dialog mellem myndigheder og borgerne er vigtig og bør styrkes for at opnå
de bedste løsninger for såvel borgerne som miljøet.
Mål og indsats i den kommende tid
For at få mest mulig miljø for pengene vil regeringen i 2002 udgive en rapport om grøn
markedsøkonomi, som skal analysere mulighederne for praktisk brug af
markedsorienterede redskaber til at fremme et bedre miljø herunder økonomiske redskaber
som afgifter og tilskud, omsættelige forureningstilladelser og -kvoter, brugergebyrer,
ejendomsrettigheder, udfasning af miljøskadelige subsidier, regler for erstatningsansvar
mv. Hertil kommer en analyse af potentialer og erfaringer med teknologisk innovation og
spredning af miljøteknologiske løsninger samt initiativer, der kan stimulere og udvikle
markedet, så virksomhederne i højere grad kan udnytte deres miljøindsats som en
konkurrenceparameter. Endvidere skal praktisk brug af foranstaltninger, som kan fremme
udvikling af miljøvenlige og ressourceeffektive teknologier og produkter undersøges.
Analyserne skal også kortlægge markedsmæssige potentialer på miljøområdet og behovet
for et offentligt-privat samarbejde om initiativer, der kan fremme teknologisk udvikling
samt markedets funktion og gennemsigtighed med henblik på at gøre det nemmere for
forbrugere, investorer og virksomheder at handle miljø- og ressourcebevidst.
Brugen af økonomiske styringsinstrumenter bør samordnes internationalt. Der
kan opnås større miljøgevinster, hvis for eksempel afgiftsniveauet er af nogenlunde
samme størrelsesorden i de forskellige lande, så det ikke er nødvendigt at tage
særlige hensyn til virksomhedernes internationale konkurrenceevne ved udformning af
afgifterne. På det internationale område vil Danmark arbejde for at udvikle fælles
instrumenter for at nå CO2-målsætningen. En mulighed er at indføre
internationale afgifter på flytransport for eksempel en afgift på flybrændstof. I EU
vil Danmark arbejde for at harmonisere miljøafgifter med minimumssatser.
I OECD-landene er der eksempler på, at tilskudsordninger herunder
afgiftsfritagelser i sektorerne kan påvirke adfærden, så det har negative konsekvenser
for miljøet. Der er behov for, at se på om de eksisterende tilskudsordninger skal
ændres eller justeres, så de ikke skader miljøet.
Danmark står over for en teknologisk udfordring. Teknologiske nybrud og innovation er
nødvendig både for at sikre virksomhedernes konkurrenceevne og for at afkoble
belastningen af natur og miljø fra den økonomiske vækst. Der er behov for en langsigtet
indsats for at fremme banebrydende teknologier. Der er brug for at udbrede eksisterende,
miljøvenlige teknologier og udvikle ny teknologi, nye materialer og nye løsninger for at
omstille samfundet mod en bæredygtig udvikling.Teknologisk fremsyn er et vigtigt
instrument i denne udvikling. Der er også brug for at finde nye måder at indrette den
eksisterende produktion mere miljøvenligt på, så ressourcerne udnyttes så effektivt
som muligt og produkterne bliver mere miljøvenlige i hele deres livscyklus. Det vil sige,
at natur og miljø skal påvirkes mindst muligt per produceret enhed eller ydelse - i hele
produktionskæden fra udvinding over forbrug til bortskaffelse. Indsatsen for renere
produkter skal medvirke til at fjerne barrierer for udvikling og afsætning af mere
miljøvenlige varer inden for centrale områder. EU's nye rammeprogram for
Forskning,Teknologisk Udvikling og Demonstration understøtter bæredygtig teknologisk
innovation. Dansk forskning- og udviklingspolitik skal bidrage til EU's målsætninger på
dette område.
Samspillet mellem den offentlige og den private sektor om at forske, udvikle og
sprede grønne teknologier skal styrkes. Universiteterne og erhvervslivet skal gensidigt
være mere åbne for samarbejde om forskning, teknologisk udvikling og uddannelse. For at
fremme dette samarbejde har regeringen indført et fradrag på 150 pct. for
forskningsudgifter der anvendes i samarbejde med offentlige institutioner. Offentlig og
privat prioritering af forskning i miljøspørgsmål kan være med til at styrke
erhvervsmæssige positioner og sikre markedsgennembrud af banebrydende teknologier, der
inddrager miljøhensyn. For eksempel kan brændselsceller i fremtidens transportmidler
mindske CO2-udslippet betydeligt. Også informations- og bioteknologi kan
tænkes at føre til helt nye miljøvenlige produktionsmåder og produkter. Brug af nye
typer materialer kan mindske ressourceforbruget og øge mulighederne for genanvendelse.
Virksomhederne skal have mulighed for at samarbejde med videninstitutioner, der
kan understøtte miljøarbejdet gennem for eksempel at rådgive om miljøvenlige
teknologier, strategisk miljøledelse, kommunikation om miljøforhold og
kompetenceudvikling af medarbejdere. Ny viden og nye redskaber og metoder skal spredes til
og forankres i virksomhederne og deres omgivelser. Det er vigtigt, at der skabes rammer,
hvor markedet selv belønner og stimulerer miljøindsatsen i virksomhederne, så de
tilskyndes til at satse på teknologiudvikling. Samtidig skal eventuelle barrierer for
miljøvenlige teknologiers markedsadgang fjernes.
Udvikling og anvendelse af økonomiske og andre virkemidler skal afstemmes med
virksomhedernes evne til innovation og selvforvaltning. Der vil fortsat være behov for
direkte regulering i form af lovgivning og regler, i takt med at markedet og teknologien
udvikler sig. Miljøregulering skal udgøre det nødvendige minimumsgrundlag for
miljøadfærd og skabe rammebetingelser, der kan motivere virksomhederne til at satse mere
på at udvikle og sælge miljøvenlige produkter og til andre frivillige
miljøinitiativer. Virkemidlerne skal vælges under hensyntagen til, at miljømålene nås
med lavest mulige omkostninger.
Et øget videngrundlag skal understøtte en bæredygtig udvikling. Det gælder
såvel grundlagsskabende, strategisk som anvendelsesorienteret forskning inden for alle
sektorer. Grundlæggende forskning i årsagssammenhænge og i nye miljø- og
samfundsmæssige problemer er af betydning for, at samfundet på et tidligt tidspunkt kan
træffe de rigtige og forebyggende beslutninger for at opnå en bæredygtig udvikling.
Derfor bør forskning og udvikling, der kan understøtte en bæredygtig udvikling,
styrkes.Visionen er, at Danmark skal have et stærkt videngrundlag om bæredygtig
udvikling.
Regeringen har etableret et Institut for Miljøvurdering. Gennem forskning på højt
internationalt niveau skal instituttet sikre, at miljømålene nås på den økonomisk
mest effektive måde. Instituttet skal skabe overblik over den aktuelle og den langsigtede
miljøsituation såvel i Danmark som globalt. I den forbindelse skal instituttet trække
på og udnytte al den viden og de kompetencer, der er opbygget på andre nationale og
internationale forskningsinstitutioner. Denne viden og indsigt skal formidles til
offentligheden og politiske beslutningstagere.
De miljøpolitiske beslutninger bør bygge på det bedst mulige videngrundlag - videnbaseret
miljøpolitik. Der er behov for forskning, dataindsamling og overvågning, som kan
bidrage til at forbedre beslutningsgrundlaget. Sammenhængen mellem forskning og
prioriteringer i handlingsplaner og strategier skal fortsat styrkes. Miljøøkonomi og
analyser af, hvordan virksomheders og borgeres adfærd påvirker miljøet, er blandt de
vigtige forskningsområder. Det gælder også forskning i sammenhænge mellem samfundets
aktiviteter og effekter på sundhed og miljø samt prognoser og scenarier for den
forventede udvikling. Den opnåede viden skal være til rådighed for alle. Hvor
videngrundlaget er mangelfuldt, er forsigtighedsprincippet et vigtigt instrument.
Viden om sammenhænge mellem aktiviteter og miljøpåvirkning giver et bedre
beslutningsgrundlag, og derfor skal metoderne til strategisk miljøvurdering videreudvikles.
Integration af miljø og økonomi i beslutningsprocesser kan fremmes ved at dokumentere
effekten af miljøinitiativer ved hjælp af økonomiske opgørelser af fordele og ulemper.
Til brug for disse analyser er der behov for at videreudvikle metoderne til at
værdisætte miljø- og naturgoder, der berøres af de politiske initiativer.
Opmærksomheden vil også i de kommende år blive rettet mod information, uddannelse
og undervisning. Nøglebegreberne i en fremadrettet information og undervisning om
bæredygtig udvikling er viden og ansvar. Folkeskolen, gymnasier og ungdomsuddannelser har
en særlig rolle, som de institutioner der er med til at forme børn og unges
grundlæggende værdier. Der er generelt behov for en øget viden om naturgrundlaget for
menneskets eksistens samt en solid viden om samspillet mellem miljø og de økonomiske og
sociale forhold. Undervisningssektoren har en vigtig rolle at spille, for eksempel gennem
at lærer- og pædagoguddannelser sætter fokus på at bidrage til børn og unges
forståelse af problemstillinger omkring bæredygtig udvikling.
Uddannelsesinstitutionerne har blandt andet til opgave at formidle viden om miljø og
bæredygtig udvikling på en måde, så denne viden kan danne grundlag for demokratiske
beslutninger. Undervisning om bæredygtig udvikling bør foregå i et internationalt
samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner. Herved vil børn og unge erfare, at der er
problemstillinger, som er fælles for os alle, og som bedst løses gennem en fælles
international indsats. Undervisningsministrene underskrev Hagadeklarationen i marts 2000,
og i januar 2002 blev den første Agenda 21 for uddannelse i Østersøregionen - Baltic
21E - godkendt. Hermed sætter uddannelsessektoren økologisk, økonomisk, kulturel og
social udvikling på dagsordenen for samarbejde mellem Danmark og landene rundt om
Østersøen.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|