| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Gennemsigtighed i kommunale renovationsgebyrer
5. Valg af 16 kommuner samt udarbejdelse af spørgeskema
I dette kapitel beskrives, hvorledes de 16 kommuner, som har deltaget i undersøgelsen,
blev valgt. Endvidere beskrives det hvordan spørgeskemaet blev udformet, jf. de metodiske
overvejelser fra kapitel 5.
I projektet blev det i udgangspunktet besluttet at undersøge 15 kommuner. Følgende
kriterier blev på forhånd opstillet for valg af kommuner:
 | Der skulle udvælges mindst én interessentkommune for hver af de 5 udpegede
affaldsselskaber, der skal indgå i projektets del B |
 | De 15 kommuner skulle parvis være indbyrdes sammenlignelige med hensyn til fordelingen
af egentlige boliger og den samlede erhvervsandel heraf |
 | De 15 kommuner skulle være beliggende i geografisk forskellige del af landet |
 | De 15 kommuner skulle være positivt indstillet i forhold til at deltage i
undersøgelsen. |
Begrebet "egentlige boliger i alt" er defineret af Danmarks Statistik, og til
forskel for "husstande i egentlige boliger i alt" omfatter det samtlige boliger
i kommunen - også dem, der står ubeboede ved opgørelsestidspunktet.
Antallet af egentlige boliger i 1997 fordeler sig på de danske kommuner inden for
følgende intervaller:
 | 166 kommuner med mellem 1.000 og 5.000 egentlige boliger i alt |
 | 62 kommuner med mellem 5.000 og 10.000 egentlige boliger i alt |
 | 47 kommuner med mellem 10.000 og 30.000 egentlige boliger i alt |
 | 4 kommuner med mellem 30.000 og 50.000 egentlige boliger i alt |
 | 4 kommuner med mellem 50.000 og 270.281 egentlige boliger i alt |
Den gennemsnitlige erhvervsandel af det samlede antal egentlige boliger i Danmark er
14%.
Det har ikke været muligt at følge de opstillede kriterier slavisk. Der var endvidere
enighed om at bruge Københavns Kommune, blandt andet fordi de har gennemført en analyse
af omkostningerne på affaldsområdet, der minder om den, der ønskes gennemført i dette
projekt. Dette indebar, at Frederiksberg Kommune kom med i analysen, idet det ikke
umiddelbart var muligt at opsplitte data fra de to kommuner, hvis affaldsordninger i vid
udstrækning drives af R98. Hermed er der 16 kommuner med i analysen.
I tabel 5.1.1 er angivet de relevante demografiske data for de 16 udvalgte kommuner.
Tabel 5.1.1.
Udvalget demografiske data for de 16 udvalgte kommuner.
Kommunenavn |
Egentlige boliger i alt |
Andel af erhverv i forhold til
antallet af boliger (%) |
København |
279476 |
9,9 |
Frederiksberg |
51502 |
8,9 |
Ballerup |
20808 |
9,2 |
Værløse |
7466 |
10,6 |
Helsingør |
26989 |
11,1 |
Hillerød |
15345 |
12,7 |
Holbæk |
15500 |
11,2 |
Hvidebæk |
2332 |
13,9 |
Skælskør |
5381 |
14,2 |
Ravnsborg |
3077 |
13,5 |
Rønne |
7579 |
9,6 |
Nørre Aaby |
2319 |
16,0 |
Ryslinge |
3045 |
13,8 |
Svendborg |
20668 |
9,8 |
Skanderborg |
8645 |
13,3 |
Hirtshals |
6431 |
15,5 |
Et væsentligt formål med spørgeskemaet var at indsamle oplysninger om de kommunale
omkostninger til affaldsordninger, da disse ikke kan indsamles via det kommunale budget-
og regnskabssystem.
Det andet formål med spørgeskemaet var at indsamle oplysninger om kommunernes
servicemæssige forhold.
For at opfylde disse formål blev spørgeskemaet inddelt i to dele:
- Del I oplysninger vedrørende omkostninger
- Del II oplysninger vedrørende serviceforhold m.m.
Der blev i første omgang udarbejdet et udkast til spørgeskema. Dette blev afprøvet
på 2 af de udvalgte kommuner og blev herefter revideret til sin endelig form.
Som det fremgik af kapitel 5, blev det besluttet, at følgende affaldsordninger skulle
undersøges:
 | Dagrenovation |
 | Papir |
 | Glas |
 | Storskrald |
 | Haveaffald |
 | Farligt affald |
 | Genbrugsstation |
 | Madaffald |
 | Klinisk risikoaffald |
 | Transportemballage af plast |
 | Forbrændingsegnet affald |
 | Ståltromler |
 | Kølemøbler |
 | Elektronikskrot |
 | Øvrige ordninger |
Det blev endvidere valgt at arbejde med en opdeling af affaldsordningerne på
henholdsvis private husstande og erhverv.
Der var to væsentlige årsager til at anmode om oplysninger på ordningsniveau.
For det første ville det give et mere nuanceret billede af kommunernes omkostninger
til affaldsordningerne. Hvis to eller flere kommuner således havde det samme tilbud af
affaldsordninger til private husholdninger og erhverv, ville man med denne metode være i
stand til at kortlægge, hvilke(n) affaldsordninger som var årsagen til en eventuel
forskel i omkostningsniveauet.
For det andet giver det mulighed for at sammenligne kommuner der ikke tilbyder sine
private husholdninger og erhverv de samme affaldsordninger set under ét. Dette er jo ikke
til hindre for, at der på ordningsniveau kan foretages en sammenligning. To eller flere
kommuner kan godt have ensartede ordninger for fx dagrenovation og farligt affald, mens de
øvrige ordninger ikke er ensartede.
I kapitel 4 blev der peget på følgende økonomiske faktorer, som det blev antaget
havde stor indflydelse på de kommunale omkostninger til affaldsordningerne:
 | Personale og administration |
 | Afskrivningsperiode |
 | Vedligeholdelse |
 | Henlæggelser |
 | Indkøb af materiel |
 | Afsætningspriser |
 | Etablering af anlæg |
 | Indsamling af affald. |
Omkostninger skulle fordeles på erhverv og private, eksklusiv statsafgifter.
For at få indsamlet så mange relevante informationer som muligt blev kommunerne bedt
om at afgive økonomiske oplysninger om følgende forhold:
 | Administration, inkl. udgifter til administration hos affaldsselskab og/eller
private entreprenører, der er pålignet den pågældende ordning |
 | Driftsudgifter til daglig drift, herunder løbende udgifter til materiel som poser,
beholdere mv. og eksklusiv administrationsudgifter, der er pålignet den pågældende
ordning. Indtægter/udgifter i forbindelse med affaldsbehandling henhører under Indtægter/udgifter |
 | Indtægter/udgifter i forbindelse med affaldsbehandling og salg af genanvendelige
materialer, der omhandler den pågældende ordning |
 | Investeringer, lagerforskydning, henlæggelser, gæld, renter og afskrivning til
materiel, der er pålignet den pågældende ordning |
 | De samlede omkostninger fordelt pr. ordning. |
I de tilfælde, hvor kommunerne ikke foretog en særskilt registrering af de fire
omkostningsposter på ordningsniveau, blev de, hvis de fandt det muligt, anmodet om at
foretage en fordeling efter et kvalificeret skøn.
I det omfang det ville være muligt for kommunerne at opgive de ønskede oplysninger,
ville det betyde, at der kunne opnås et detaljeret kendskab til kommunernes omkostninger
på ordningsniveau.
Et andet forhold, der spiller ind på omkostningsniveauet, er effektiviteten i
affaldsordningerne. At en kommune har få omkostninger til en affaldsordning, er ikke
nødvendigvis positivt, hvis de indsamlede affaldsmængder er små.
For at kunne vurdere effektiviteten i affaldsordninger blev kommunerne derfor også
bedt om at afgive følgende oplysninger på ordningsniveau:
 | Indsamlet mængde i tons pr. år. Ved at spørge til den indsamlede mængde fordelt
på ordninger vil det i vurderingen være muligt at tage højde for blandt andet
stordriftsfordele |
 | Kommunens samlede vurderede potentiale i tons pr. år. Det samlede potentiale i
forhold til indsamlet mængde fordelt på ordning vil kunne give oplysninger om
indsamlingseffektivitet |
 | Antal opsamlinger/tømninger pr. uge. (fx antal husstande, affaldsøer, kuber,
spande mv.) fordelt på de enkelte ordninger pr. uge. Denne oplysning vil udover at oplyse
om ordningsomfang kunne forklare fx øgede driftsudgifter. |
 | Samlet tømt volumen til rådighed pr. uge. Her ønskes fx at volumen på glaskuber og
containere, der tømmes en gang månedligt, fordeles pr. uge. Ligeledes ønskes fx
tømninger af dagrenovation fra etageboliger flere gange om ugen omregnet. Oplysninger
herom vil kunne anvendes til en beregning af fx omkostningerne pr. enhed |
 | Er de enkelte ordninger udliciteret. |
Endelig blev der spurgt til affaldsmængderne og potentialerne på de kommunale
genbrugsstationer. Oplysninger om store mængder farligt affald eller elektronikskrot vil
fx kunne anvendes til at forklare store driftsudgifter til genbrugsstationen.
Indsamlingen af oplysninger om effektiviteten i affaldsordningerne ville kunne anvendes
som en mulig medvirkende årsag til forskelle i de kommunale omkostningsniveauer.
5.2.2 Del II oplysninger vedrørende serviceforhold mv.
Udgangspunktet for denne del af undersøgelsen, som skulle belyse en række
servicemæssige forhold, var at anvende informationer fra Kommunedatabasen (1999).
Fra Kommunedatabasen er det muligt på kommuneniveau at trække oplysninger om
regulativfastsatte affaldsordninger. Herunder oplysninger om, hvilke affaldsfraktioner
regulativet omfatter, om ordningen/regulativet omfatter erhverv og/eller husholdninger
samt hvilke ordninger, der er gældende for de enkelte affaldsfraktioner.
Yderligere er det fra Kommunedatabasen muligt at trække oplysninger om erhvervs og
borgeres adgang til de kommunale genbrugsstationer i de enkelte kommuner. Herunder hvilke
affaldsfraktioner, der kan afleveres og i hvilke mængder. Desuden er der oplysninger om
genbrugsstationernes åbningstid, hvilket ud fra en servicevinkel er relevant.
Disse oplysninger om regulativfastsatte affaldsordninger og de kommunale
genbrugsstationer blev på et særskilt, i forvejen udfyldt spørgeskema fremsendt til de
16 kommuner. Kommunerne blev bedt om at gennemgå skemaet med henblik på at
kvalitetssikre disse, således at der var overensstemmelse mellem oplysningerne i
Kommunedatabasen og de faktiske forhold i de 16 kommuner i 1999.
Spørgeskemaet, som blev sendt ud til de 16 kommunerne kan findes i bilag 5.1.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |