| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Gennemsigtighed i kommunale renovationsgebyrer
6. Indsamling og bearbejdning af data fra de udsendte spørgeskemaer
Formålet med dette kapitel er at indsamle og bearbejde oplysninger fra kommunerne med
henblik på at vurdere, om der kunne foretages en sammenligning af det kommunale
omkostningsniveau inden for de affaldsordninger, som blev udvalgt.
Som det vil fremgå, har dette ikke kunnet lade sig gøre.
Den udviklede metode, og det hertil hørende spørgeskema, har haft som en væsentlig
forudsætning, at de oplysninger, som var nødvendige for metodens anvendelse, kunne
tilvejebringes og havde et tilstrækkelig validitet, herunder at omkostninger var opgjort
på et ensartede grundlag.
Projektet har vist, at disse forudsætninger ikke har været tilstede. Det er ikke
lykkedes at indsamle de ønskede oplysninger, og en række af de oplysninger, vi har
indsamlet, er for uensartede til, at en reel sammenligning af de kommunale omkostninger
på affaldsområdet var mulig.
Ønsker man at sammenligne kommunernes omkostninger på affaldsområdet, vil det være
nødvendigt at kunne indsamle oplysninger af en karakter, som er blevet forsøgt i dette
projekt. Man kunne eventuelt overveje at sænke ambitionsniveauet ved fx at bede om
oplysninger fra et færre antal affaldsordninger og/eller ved at slå flere ordninger
sammen (fx papir/pap samt glas under ét).
Dette vil dog næppe ændre på det faktum, at kommunernes oplysninger om omkostninger
til affaldsordninger fortsat vil være vanskelige at sammenligne.
En væsentlig grund, til at kommunernes oplysningerne ikke er direkte sammenlignelige,
skyldes, at de fælles retningslinier, der findes for at føre regnskab og budgetter på
affaldsområdet, ikke er tilstrækkelige som udgangspunkt for en sammenligning af
omkostningsniveauet. I det omfang at kommunerne fx førte ordningsbaserede regnskaber,
ville forudsætningerne for at kunne sammenligne de kommunale omkostninger være langt
bedre.
På den positive side kan det konstateres, at de fleste af de 16 kommuner reelt var
interesserede i projektet, og gjorde en stor indsats for at udfylde spørgeskemaet,
herunder afsatte tid til at forberede og deltage i opfølgende møder. Endvidere kunne de
følge formålet med projektet, og mange af kommunerne kunne også se et formål i, at
kommunen selv kunne opgøre sine omkostninger på affaldsområdet i et mere detaljeret
omfang, end det er tilfældet i dag.
Nogle kommuner gav endelig udtryk for, at hvis de viste præcist, hvad det var for
oplysninger, der blev efterspurgt, ville de kunne registrere de ønskede oplysninger.
Dette ville fx kræve, at de inden starten af et regnskabsår havde kendskab til, hvilke
oplysninger der skulle registreres. På den baggrund ville de kunne registrere
ressourceforbruget på de ønskede poster, og ved årets udgang kunne der foreligge et
regnskab, som i vidt omfang kunne leve op til de forudsætninger, som er nødvendige for
at kunne foretage en sammenligning af det kommunale omkostningsniveau.
Selv om projektet således ikke har kunnet opfylde sine ambitioner, er der skabt et
godt grundlag for et eventuelt videre arbejde på dette område. Projektet har således
fået klarlagt og dokumenteret en række af de problemstillinger, som er forbundet med at
indsamle oplysninger om de kommunale omkostninger på affaldsområdet. Problemstillinger
som der nødvendigvis må findes svar på, hvis man ønsker en større sammenlignelighed
mellem de kommunale omkostninger på affaldsområdet.
Der eksisterer ingen fælles retningslinier for, hvorledes kommunerne skal føre
regnskab med økonomien i deres affaldsordninger, udover det Kommunale Budget- og
Regnskabssystem, der, jf. tidligere, ikke er tilstrækkeligt. Herudover skal kommunerne
leve op til de overordnede principper for gebyrfastsættelsen, jf. § 48 i
miljøbeskyttelsesloven samt tilhørende lovbemærkninger og vejledninger.
Formålet med udviklingen af spørgeskemaet var derfor at opstille nogle rammer, som
muliggjorde tilvejebringelsen af de ønskede informationer på et grundlag som gjorde en
sammenligning mulig.
Nødvendige forudsætninger for dette var selvsagt, at kommunerne kunne opgøre
omkostningerne på ordningsniveau, og at opgørelserne blev foretaget på et ensartet og
dermed sammenligneligt grundlag.
Efter at have udvalgt de 16 kommuner blev disse kontaktet med henblik på at
forhøre sig om, hvorvidt de havde tid og lyst til at deltage i undersøgelsen. Alle 16
kommuner var i udgangspunktet positive overfor at deltage i undersøgelsen. Herefter blev
spørgeskemaet udsendt med tilhørende vejledning til kommunerne. Vi var i et vist omfang
i besiddelse af regnskabsudtræk, udtræk fra Kommunedatabasen, affaldsplaner o.lign. med
henblik på at kunne hente og supplere data herfra.
To af de først udvalgte kommuner henvendte sig efterfølgende og meddelte, at de
alligevel ikke havde ressourcer til at deltage i undersøgelsen. Yderligere to besvarelser
viste sig at være af en sådan kvalitet, at det blev besluttet ikke at inddrage dem i
undersøgelsen.
Dette førte til, at der blev valgt fire nye kommuner som deltagere i undersøgelsen.
De fire kommuner blev kontaktet, og accepterede alle at deltage i undersøgelsen. Disse
fire kommunerne er indeholdt i de 16 udvalgte kommuner, jf. tabel 5.1.1.
Resultatet af de indkomne og besvarede spørgeskemaer viste sig ikke at være fuldt
tilfredsstillende. Seks kommuner havde besvaret spørgeskemaet nogenlunde fyldestgørende,
fem kommuner havde delvist besvaret spørgeskemaet, mens de sidste fem kommuners
besvarelser var mangelfulde.
På grund af besvarelsernes svingende kvalitet blev det besluttet, at følge op på de
udsendte spørgeskemaer gennem en række personlige og telefoniske interviews med alle
kommunerne. Ti kommuner blev interviewet personligt, mens de seks øvrige kommuner blev
interviewet telefonisk.
Som forberedelse til disse interviews blev indsamlet yderligere relevant datamateriale
fra kommunerne i form af fx regnskaber og affaldsplaner.
Det primære formål var at styrke projektets dataside, hvilket kunne opfyldes via
interviews af specielt to årsager.
For det første ville den personlige kontakt muliggøre en bedre fælles forståelse
for formålet med spørgeskemaet og de forudsætninger, der lå til grund for
spørgeskemaets udformning. For det andet ville et bedre kendskab fra projektets side til
de konkrete data, kommunerne var i besiddelse af, være et styrket udgangspunkt for en
konstruktiv dialog med kommunerne om, hvilke konkrete oplysninger det var, vi søgte.
De personlige interviews gav endvidere kommunerne mulighed for konkret at redegøre for
nogle af de problemer, de havde i forbindelse med udfyldelsen af spørgeskemaet. Samtidig
kunne kommunerne stille forslag til, hvorledes de kunne forestille sig, at omkostningerne
kunne opgøres, således at der kunne tilvejebringes et sammenligneligt grundlag.
Interviewene havde en betydelig positiv effekt. Der er således ikke tvivl om, at denne
fremgangsmåde har medført en betydelig styrkelse af kommunernes besvarelse af
spørgeskemaet. Omvendt må det desværre stadig konstateres, at der fortsat var en række
huller i besvarelserne, og at informationerne fortsat ikke var helt sammenlignelige.
Generelt har kommunerne haft vanskeligheder ved at overføre data fra deres egne
systemer til den systematik, der var i det udsendte spørgeskema. En række kommuner har
fundet spørgeskemaet uoverskueligt og omfattende, ligesom enkelte kommuner har udtrykt,
at det var som at sammenligne æbler og pærer.
En række af kommunerne er interessenter i affaldsselskaber, der i større eller mindre
grad administrerer og driver affaldsordningerne. Dette betyder, at omkostningerne til en
eller flere affaldsordninger i større eller mindre grad er delt mellem kommunen og
affaldsselskabet. En problemstilling er derfor, i hvilket omfang der er tilstrækkelig
gennemsigtighed i, hvorledes omkostningerne fordeles mellem kommunen og affaldsselskabet,
herunder om omkostningerne kan fordeles på de enkelte affaldsordninger. En så detaljeret
omkostningsfordeling, som dette projekt kræver, er på det nuværende grundlag ikke
muligt at tilvejebringe.
Tilsvarende ligger nogle af omkostningerne i en række kommuner i andre
afdelinger/forvaltninger, og er dermed ikke registreret hos den del af forvaltningen, der
alene beskæftiger sig med affald. Enkelte affaldskontorer betaler endvidere et fast
årligt beløb til den kommunale "centralforvaltning". Begge typer af
omkostninger vil i reglen være umulige at henføre direkte til konkrete affaldsordninger,
og tilsvarende vanskelig at opgøre på henholdsvis husholdninger og erhverv.
En række af de omkostninger, som ønskes oplyst, må baseres på skøn i den enkelte
kommune. Forudsætningerne for disse skøn er meget sjældent ens, da de er baseret på
erfaringer i de konkrete kommuner. Forskelligheden kan blandt andet skyldes, at kommunerne
prioriterer affaldsordningerne forskelligt, ligesom det må antages, at affaldsordningerne
for de samme fraktioner ikke nødvendigvis medfører en ensartede belastning af den
kommunale administration kommunerne imellem.
Det generelle indtryk efter de personlige interviews er, at de fleste kommuner på
kortere eller længere sigt vil kunne tilvejebringe de informationer, som der
efterspørges i spørgeskemaet, specielt hvis de i forvejen havde kendskab til den
ønskede metodik. Men efter deres nuværende metodik foretager de ikke en systematisk
registrering af samtlige oplysninger, som spørgeskemaet efterlyser. Det er ligeledes
opfattelsen, at de fleste kommuner efter drøftelserne godt kan se formålet med de
efterspurgte registreringer, men blot ikke hidtil har haft brug herfor.
Det kan endvidere konstateres, at den generelle fokus, der har været på kommunernes
gebyrfastsættelse gennem de senere år, har ført til, at en række kommuner har taget
deres gebyrfastsættelse op til revision. Dels for bedre at kunne informere brugerne om,
hvilke konkrete omkostninger gebyrerne dækker, dels for selv at få et bedre overblik
over, hvorledes omkostningerne på affaldsområdet fordeler sig mellem de mange
forskellige aktiviteter.
På nuværende tidspunkt må det dog konstateres, at det vil være meget vanskeligt at
udforme et ensartet spørgeskema, som det ikke vil være vanskeligt for kommunerne at
svare på, såfremt man bevare det ambitionsniveau, der er lagt op til i projektet.
Efter at interviewene var gennemført, blev spørgeskemaet returneret til de respektive
kommuner med henblik på at kvalitetssikre de indhentede oplysninger.
De udfyldte spørgeskemaer fra de 16 kommuner er præsenteret i bilag 6.1. Der knytter
sig såvel nogle generelle som specifikke bemærkninger til de enkelte spørgeskemaer.
For alle blanke felter gælder, at det ikke har været muligt at indhente de ønskede
oplysninger. Mange kommuner har ikke kunne opsplitte omkostningerne på henholdsvis
private husholdnings- og erhvervsaffaldsordninger. Alle omkostningerne er eksklusive den
statslige affaldsafgift.
Flere af kommunerne har en række konkrete bemærkninger til deres respektive
spørgeskemaer. Bemærkningerne fremgår af bilag 6.1.
Bemærkningerne er med til at understrege den forskellighed, der kendetegner kommunerne
for så vidt angår fastlæggelsen af omkostningsstrukturen for såvel affaldsordningerne
set under et som de enkelte affaldsordninger isoleret set.
Spørgeskemaet er inddelt i tre hovedpunkter, der behandles i det efterfølgende:
 | Oplysninger om omkostningerne til de enkelte affaldsordninger |
 | Oplysninger vedrørende ordningernes effektivitet |
 | Oplysninger om de enkelte ordninger er udliciteret |
6.1.3.1 Omkostninger vedrørende de kommunale affaldsordninger
Oplysninger om omkostninger skulle for hver af de valgte affaldsordninger
udspecificeres på fire hovedposter: Administration, driftsudgifter, indtægter/udgifter
investeringer samt henlæggelser m.v. Som det fremgår af de besvarede spørgeskemaer, jf.
bilag 6.1, har ingen kommuner udfyldt hele spørgeskemaet.
Det var forventet, at kommunerne kunne opgøre deres omkostninger på henholdsvis
private husholdnings- og erhvervsaffaldsordninger. Men som det fremgår, har mange
kommuner ikke været i stand til at foretage denne opdeling.
Kommunerne angiver flere grunde til, at dette ikke kan lade sig gøre på nuværende
tidspunkt. Den eller de medarbejdere, der dækker affaldsområdet, arbejder typisk med en
række affaldsordninger for såvel private som erhverv. Typisk registrerer medarbejderne
ikke, hvor meget tid de bruger på de enkelte ordninger og/eller brugere. Medarbejderne
har selvfølgelig en fornemmelse af, hvilke ordninger og brugere de anvender mest tid på,
men som sagt ikke en mere præcis registrering.
Ovenstående betyder, at tidsforbruget derfor skulle baseres på et kvalificeret skøn.
Mange kommuner er dog så usikre på dette skøn, at de ikke ønsker at foretage sådanne
skøn.
Langt de fleste kommuner har endvidere anvisningsordninger for de fleste
erhvervsaffaldsordninger, hvilket betyder, at de kun har omkostninger i forbindelse med
administration og planlægning af ordningerne. Indsatsen er ofte begrænset og det
tilsvarende ressourceforbrug derfor beskedent. Som nævnt sker der sjældent en
registrering af dette ressourceforbrug, og endnu sjældnere sker det på ordningsniveau.
Hertil kommer de tidligere nævnte problemer vedrørende fordelingen af omkostninger
for de kommuner, som er interessenter i affaldsselskaber, og de tilsvarende problemer for
de kommunerne, hvor omkostningerne på affaldsområdet er placeret flere steder i den
kommunale forvaltning.
På det foreliggende grundlag er det således ikke muligt at foretage en fordeling af
de kommunale omkostninger på affaldsområdet mellem affaldsordningerne for henholdsvis
private og erhverv.
Den manglende udfyldelse af spørgeskemaet skal alene ses som udtryk for, at kommunerne
ikke har fundet det muligt at opgøre de ønskede omkostninger. Affaldsordningerne er i
praksis etableret, som det vil fremgå af kapitel 7.
For de affaldsordninger, hvor kommunerne kan give oplysninger om omkostningsniveauet,
er det som hovedregel kun de første tre omkostningsposter, som der gives oplysninger om
(administration, driftsudgifter og indtægter/udgifter). Omkostningsposten henlæggelser,
investeringer m.v. er kun i meget få tilfælde udfyldt. Der har ikke umiddelbart kunne
findes en entydig forklaring på dette.
En mulige forklaring kan være at investeringerne foretages af et affaldsselskab, og
derfor indgår som en del af kommunens betaling til affaldsselskabet, uden at den del, som
går til investeringer, henlæggelser m.v., er specificeret direkte.
En forudsætning for at opstille økonomiske nøgletal for de kommunale omkostninger
til affaldsordningerne var, at de oplysninger, som kommunerne blev bedt om at afgive i
spørgeskemaet, rent faktisk kunne tilvejebringes. En anden ligeså væsentlig
forudsætning var, at nøgletallene skulle være indbyrdes sammenlignelige.
Ingen af disse to forudsætninger har kunne holde stik, hvorfor det ikke er muligt at
opstille ensartede nøgletal for hver enkel affaldsordning i de adspurgte kommuner. Det
vil heller ikke være muligt at adskille omkostninger til erhvervsaffaldsordningerne fra
affaldsordningerne for private husholdninger.
For dog at give en idé om, hvordan man kunne opstille og sammenligne nøgletal, bliver
der i det efterfølgende opstillet nøgletal for følgende ordninger:
 | Dagrenovation |
 | Papir |
 | Glas |
 | Genbrugsstationer |
 | Farligt affald |
 | Øvrige ordninger |
 | Alle affaldsordninger. |
Nøgletallene opgøres på følgende omkostningsposter:
 | Administration |
 | Driftsudgifter |
 | Samlede omkostninger. |
For hver omkostningspost er omkostningerne endvidere opgjort pr. egentlig bolig.
De efterfølgende seks tabeller viser disse nøgletal opgjort for hver enkel kommune.
Endvidere er angivet maksimums-, minimums- og gennemsnitsomkostninger for hver af de seks
affaldsordninger. Alle beløb er fra 1999, i tusinde kr. og eksklusive moms.
På grund af de manglende muligheder for at foretage en meningsfuld sammenligne af
nøgletallene i de syv tabeller, er tabellerne ikke kommenteret enkeltvis. Til gengæld er
der foretaget en samlet kommentering umiddelbart efter tabel 6.1.3.1.7.
Tabel 6.1.3.1.1.
Nøgletal for kommunernes omkostninger til dagrenovationsordningerne (1000
kr.)
Kommune |
Egent-
lige boliger |
Adm. |
Pr. egent-
lige bolig |
Drift |
Pr. egent-
lige bolig |
Saml.udg. |
Pr. egent-
lige bolig |
Kbh & Frb |
330978 |
54900 |
0,17 |
139000 |
0,42 |
304360 |
0,92 |
Ballerup |
20808 |
701 |
0,03 |
4629 |
0,22 |
7333 |
0,35 |
Værløse |
7466 |
|
|
3243 |
0,43 |
5702 |
0,76 |
Helsingør |
26989 |
1.163 |
0,04 |
|
|
19.485 |
0,72 |
Hillerød |
15345 |
1237 |
0,08 |
6288 |
0,41 |
23163 |
1,51 |
Holbæk |
15500 |
1029 |
0,07 |
6.757 |
0,44 |
12530 |
0,81 |
Hvidebæk |
2332 |
145 |
0,06 |
887 |
0,38 |
1780 |
0,76 |
Skælskør |
5381 |
190 |
0,04 |
3004 |
0,56 |
4610 |
0,86 |
Ravnsborg |
3077 |
430 |
0,14 |
1479 |
0,48 |
2054 |
0,67 |
Rønne (BOFA) |
21277 |
538 |
0,03 |
11108 |
0,52 |
17929 |
0,84 |
Nr. Aaby |
2319 |
109 |
0,05 |
1080 |
0,47 |
1615 |
0,70 |
Ryslinge |
3045 |
24 |
0,01 |
1200 |
0,39 |
1828 |
0,60 |
Svendborg |
20668 |
3.335 |
0,16 |
4.597 |
0,22 |
9.432 |
0,46 |
Skanderborg |
8645 |
441 |
0,05 |
3358 |
0,39 |
5.319 |
0,62 |
Hirtshals |
6431 |
570 |
0,09 |
3347 |
0,52 |
5.122 |
0,80 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gnm |
|
4629,45 |
0,07 |
13569,77 |
0,42 |
28150,83 |
0,76 |
Min |
|
24,00 |
0,01 |
887,00 |
0,22 |
1615,00 |
0,35 |
Maks |
|
54900,00 |
0,17 |
139000,00 |
0,56 |
304360,00 |
1,51 |
Tabel 6.1.3.1.2.
Nøgletal for kommunernes omkostninger til papirordninger (1000 kr.)
Kommune |
Egent-
lige boliger |
Adm. |
Pr. egent-
lige bolig |
Drift |
Pr. egent-
lige bolig |
Saml.udg. |
Pr. egentlige bolig |
Kbh & Frb |
330978 |
5000 |
0,02 |
11460 |
0,03 |
16720 |
0,05 |
Ballerup |
20808 |
38 |
0,00 |
520 |
0,02 |
576 |
0,03 |
Værløse |
7466 |
|
|
230 |
0,03 |
258 |
0,03 |
Helsingør |
26989 |
65 |
0,00 |
|
|
1369 |
0,05 |
Hillerød |
15345 |
5 |
0,00 |
58 |
0,00 |
237 |
0,02 |
Holbæk |
15500 |
53 |
0,00 |
1.079 |
0,07 |
1321 |
0,09 |
Hvidebæk |
2332 |
|
|
14 |
0,01 |
9 |
0,00 |
Skælskør |
5381 |
10 |
0,00 |
108 |
0,02 |
124 |
0,02 |
Ravnsborg |
3077 |
|
|
|
|
|
|
Rønne (BOFA) |
21277 |
108 |
0,01 |
2067 |
0,10 |
6447 |
0,30 |
Nr. Aaby |
2319 |
|
|
|
|
-4 |
0,00 |
Ryslinge |
3045 |
|
|
|
|
|
|
Svendborg |
20668 |
490 |
0,02 |
776 |
0,04 |
1487 |
0,07 |
Skanderborg |
8645 |
|
|
154 |
0,02 |
247 |
0,03 |
Hirtshals |
6431 |
10 |
0,00 |
95 |
0,01 |
95 |
0,01 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gnm |
|
642,11 |
0,01 |
1505,55 |
0,03 |
2222,00 |
0,05 |
Min |
|
5,00 |
0,00 |
14,00 |
0,00 |
-4,00 |
0,00 |
Maks |
|
5000,00 |
0,02 |
11460,00 |
0,10 |
16720,00 |
0,30 |
Tabel 6.1.3.1.3.
Nøgletal for kommunernes omkostninger til glasrordninger (1000 kr.)
Kommune |
Egent-
lige boliger |
Adm. |
Pr. egent-
lige bolig |
Drift |
Pr. egent-
lige bolig |
Saml.udg. |
Pr. egent-
lige bolig |
Kbh & Frb |
330978 |
2520 |
0,01 |
4790 |
0,01 |
5470 |
0,02 |
Ballerup |
20808 |
15 |
0,00 |
300 |
0,01 |
229 |
0,01 |
Værløse |
7466 |
|
|
203 |
0,03 |
270 |
0,04 |
Helsingør |
26989 |
|
|
|
|
|
|
Hillerød |
15345 |
14 |
0,00 |
141 |
0,01 |
120 |
0,01 |
Holbæk |
15500 |
|
|
|
|
|
|
Hvidebæk |
2332 |
|
|
56 |
0,02 |
36 |
0,02 |
Skælskør |
5381 |
10 |
0,00 |
215 |
0,04 |
285 |
0,05 |
Ravnsborg |
3077 |
|
|
|
|
|
|
Rønne (BOFA) |
21277 |
36 |
0,00 |
240 |
0,01 |
683 |
0,03 |
Nr. Aaby |
2319 |
|
|
|
|
|
|
Ryslinge |
3045 |
|
|
|
|
|
|
Svendborg |
20668 |
|
|
|
|
|
|
Skanderborg |
8645 |
|
|
81 |
0,01 |
65 |
0,01 |
Hirtshals |
6431 |
10 |
0,00 |
75 |
0,01 |
10 |
0,00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gnm |
|
434,17 |
0,00 |
677,89 |
0,02 |
796,44 |
0,02 |
Min |
|
10,00 |
0,00 |
56,00 |
0,01 |
10,00 |
0,00 |
Maks |
|
2520,00 |
0,01 |
4790,00 |
0,04 |
5470,00 |
0,05 |
Tabel 6.1.3.1.4.
Nøgletal for kommunernes omkostninger til genbrugsstationer (1000 kr.)
Kommune |
Egent-
lige boliger |
Adm. |
pr. egent-
lige bolig |
Drift |
pr. egent-
lige bolig |
Saml.udg. |
pr. egent-
lige bolig |
Kbh & Frb |
330978 |
2795 |
0,01 |
4976 |
0,02 |
18716 |
0,06 |
Ballerup |
20808 |
594 |
0,03 |
3645 |
0,18 |
5159 |
0,25 |
Værløse |
7466 |
|
|
992 |
0,13 |
935 |
0,13 |
Helsingør |
26989 |
|
|
|
|
5640 |
0,21 |
Hillerød |
15345 |
771 |
0,05 |
2392 |
0,16 |
2910 |
0,19 |
Holbæk |
15500 |
929 |
0,06 |
1.036 |
0,07 |
9115 |
0,59 |
Hvidebæk |
2332 |
7 |
0,00 |
91 |
0,04 |
950 |
0,41 |
Skælskør |
5381 |
10 |
0,00 |
746 |
0,14 |
1556 |
0,29 |
Ravnsborg |
3077 |
156 |
0,05 |
540 |
0,18 |
748 |
0,24 |
Rønne (BOFA) |
21277 |
72 |
0,00 |
3579 |
0,17 |
8269 |
0,39 |
Nr. Aaby |
2319 |
66 |
0,03 |
277 |
0,12 |
730 |
0,31 |
Ryslinge |
3045 |
55 |
0,02 |
546 |
0,18 |
1991 |
0,65 |
Svendborg |
20668 |
1.707 |
0,08 |
792 |
0,04 |
3752 |
0,18 |
Skanderborg |
8645 |
778 |
0,09 |
378 |
0,04 |
1245 |
0,14 |
Hirtshals |
6431 |
80 |
0,01 |
1.070 |
0,17 |
2160 |
0,34 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gnm |
|
616,89 |
0,03 |
1504,30 |
0,12 |
4258,42 |
0,29 |
Min |
|
7,00 |
0,00 |
91,00 |
0,02 |
730,00 |
0,06 |
Maks |
|
2795,00 |
0,09 |
4976,00 |
0,18 |
18716,00 |
0,65 |
Tabel 6.1.3.1.5.
Nøgletal for kommunernes omkostninger til ordninger for farligt affald (1000
kr.)
Kommune |
Egent-
lige boliger |
Adm. |
Pr. egent-
lige bolig |
Drift |
Pr. egent-
lige bolig |
Saml.udg. |
Pr. egent-
lige bolig |
Kbh & Frb |
330978 |
2380 |
0,01 |
3880 |
0,01 |
6720 |
0,02 |
Ballerup |
20808 |
13 |
0,00 |
192 |
0,01 |
205 |
0,01 |
Værløse |
7466 |
|
|
316 |
0,04 |
325 |
0,04 |
Helsingør |
26989 |
|
|
|
|
1.509 |
0,06 |
Hillerød |
15345 |
64 |
0,00 |
641 |
0,04 |
705 |
0,05 |
Holbæk |
15500 |
184 |
0,01 |
386 |
0,02 |
584 |
0,04 |
Hvidebæk |
2332 |
|
|
|
|
120 |
0,05 |
Skælskør |
5381 |
10 |
0,00 |
|
|
10 |
0,00 |
Ravnsborg |
3077 |
71 |
0,02 |
247 |
0,08 |
499 |
0,16 |
BOFA |
21277 |
215 |
0,01 |
729 |
0,03 |
1843 |
0,09 |
Nr. Aaby |
2319 |
8 |
0,00 |
188 |
0,08 |
305 |
0,13 |
Ryslinge |
3045 |
10 |
0,00 |
378 |
0,12 |
388 |
0,13 |
Svendborg |
20668 |
246 |
0,01 |
514 |
0,02 |
967 |
0,05 |
Skanderborg |
8645 |
5 |
0,00 |
501 |
0,06 |
506 |
0,06 |
Hirtshals |
6431 |
15 |
0,00 |
10 |
0,00 |
45 |
0,01 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gnm |
|
268,40 |
0,01 |
665,14 |
0,04 |
982,06 |
0,06 |
Min |
|
5,00 |
0,00 |
10,00 |
0,00 |
10,00 |
0,00 |
Maks |
|
2380,00 |
0,02 |
3880,00 |
0,12 |
6720,00 |
0,16 |
Tabel 6.1.3.1.6.
Nøgletal for kommunernes omkostninger til øvrige ordninger (1000 kr.)
Kommune |
Egent-
lige boliger |
Adm. |
Pr. egent-
lige bolig |
Drift |
Pr. egent-
lige bolig |
Saml.udg. |
Pr. egent-
lige bolig |
Kbh & Frb |
330978 |
460 |
0,00 |
1380 |
0,0 |
890 |
0,00 |
Ballerup |
20808 |
|
|
|
|
|
|
Værløse |
7466 |
301 |
0,04 |
|
|
301 |
0,04 |
Helsingør |
26989 |
|
|
|
|
|
|
Hillerød |
15345 |
734 |
0,05 |
|
|
734 |
0,05 |
Holbæk |
15500 |
439 |
0,03 |
|
|
439 |
0,03 |
Hvidebæk |
2332 |
3 |
0,00 |
|
|
3 |
0,00 |
Skælskør |
5381 |
522 |
0,10 |
|
|
522 |
0,10 |
Ravnsborg |
3077 |
|
|
|
|
|
|
Rønne (BOFA) |
21277 |
|
|
|
|
|
|
Nr. Aaby |
2319 |
948 |
0,41 |
|
|
974 |
0,42 |
Ryslinge |
3045 |
|
|
|
|
|
|
Svendborg |
20668 |
|
|
|
|
|
|
Skanderborg |
8645 |
27 |
0,00 |
|
|
27 |
0,00 |
Hirtshals |
6431 |
|
|
|
|
-79 |
-0,01 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gnm |
|
429,25 |
0,08 |
1380,00 |
0,00 |
423,44 |
0,07 |
Min |
|
3,00 |
0,00 |
1380,00 |
0,00 |
-79,00 |
-0,01 |
Maks |
|
948,00 |
0,41 |
1380,00 |
0,00 |
974,00 |
0,42 |
Tabel 6.1.3.1.7.
Nøgletal for kommunernes samlede omkostninger til alle affaldsordningerne
(1000 kr.)
Kommune |
Egent-
lige boliger |
Adm. |
Pr. egent-
lige bolig |
Drift |
Pr. egent-
lige bolig |
Saml.udg. |
Pr. egent-
lige bolig |
R98 (Kbh) |
330978 |
81865 |
0,25 |
199466 |
0,60 |
406346 |
1,23 |
Ballerup |
20808 |
1708 |
0,08 |
11803 |
0,57 |
18493 |
0,89 |
Værløse |
7466 |
301 |
0,04 |
5236 |
0,70 |
8067 |
1,08 |
Helsingør |
26989 |
1297 |
0,05 |
|
|
30127 |
1,12 |
Hillerød |
15345 |
2904 |
0,19 |
10540 |
0,69 |
28168 |
1,84 |
Holbæk |
15500 |
2634 |
0,17 |
10059 |
0,65 |
25353 |
1,64 |
Hvidebæk |
2332 |
155 |
0,07 |
1137 |
0,49 |
2987 |
1,28 |
Skælskør |
5381 |
752 |
0,14 |
4073 |
0,76 |
7107 |
1,32 |
Ravns-
borg |
3077 |
689,5 |
0,22 |
2533 |
0,82 |
3648,5 |
1,19 |
Rønne (BOFA) |
21277 |
969 |
0,05 |
18617 |
0,87 |
36609 |
1,72 |
Nr. Aaby |
2319 |
1131 |
0,49 |
1545 |
0,67 |
3652 |
1,57 |
Ryslinge |
3045 |
89 |
0,03 |
4226 |
1,39 |
4207 |
1,38 |
Svend-
borg |
20668 |
5777 |
0,28 |
9319 |
0,45 |
18532 |
0,90 |
Skander-
borg |
8645 |
1326 |
0,15 |
4866 |
0,56 |
7990 |
0,92 |
Hirtshals |
6431 |
715 |
0,11 |
4717 |
0,73 |
7703 |
1,20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gnm |
|
6820,86 |
0,15 |
20581,21 |
0,71 |
40599,29 |
1,28 |
Min |
|
89,00 |
0,03 |
1137,00 |
0,45 |
2987,00 |
0,89 |
Maks |
|
81865,00 |
0,49 |
199466,00 |
1,39 |
406346,00 |
1,84 |
De syv tabeller giver alene et billede af, hvordan man kunne opstille nøgletal for
kommunernes omkostninger til diverse affaldsordninger. Skulle billedet være ideelt, ville
det kræve, at følgende forudsætninger alle var opfyldt:
 | Omkostningerne var fordelt mellem private husholdnings- og erhvervsaffaldsordninger |
 | Omkostninger var fordelt mellem alle de udvalgte affaldsordninger |
 | Alle omkostningsposter var udfyldt for hver enkelt affaldsordning |
 | Alle kommuner havde opgjort deres omkostninger på det samme grundlag. |
Disse forudsætninger er ikke opfyldt, som det blandt andet er beskrevet i starten af
dette afsnit.
Som det fremgår af de syv tabeller over nøgletallene for kommunernes omkostninger
varierer nøgletallene meget. Vurderer man kommunernes indsats alene ud fra disse tal, vil
man konkludere, at omkostningerne pr. egentlig bolig spænder meget vidt. Man kunne
således foranlediges til at mene, at en række kommuner, afhængigt af hvilke(n)
ordninger der er tale om, burde kunne begrænse sine omkostninger.
På det foreliggende datagrundlag er det dog ikke muligt at drage sådanne
konklusioner. Der er flere grunde hertil.
For det første varierer kommunernes metodik med hensyn til, hvordan omkostningerne
opgøres, så meget, at en direkte sammenligning ikke er muligt.
For det andet er der ikke taget hensyn til effektivitet i ordningerne, service
faktorer, organisatoriske faktorer og demografiske faktorer. Forhold der alle antages at
have indflydelse på det kommunale omkostningsniveau.
Disse problemstillinger behandles i det efterfølgende.
Formålet med at indhente oplysninger om indsamlede mængder, volumen til rådighed
m.v. var primært at kunne vurdere kommunernes indsamlingseffektivitet for de enkelte
affaldsordninger. Tesen var, at forskelle i indsamlingseffektiviteten ville kunne være en
medvirkende årsag til forskelle i omkostningsniveauet.
Der er dog stort set ingen kommuner, der har opgivet det vurderede
indsamlingspotentiale for de enkelte affaldsordninger. Dermed er det ikke muligt at
opgøre indsamlingseffektiviteten for de enkelte kommuner. Af dette følger, at det ikke
er muligt at drage nogle konklusioner mellem indsamlingseffektivitet og omkostninger.
De kommunale affaldsplaner skal fra og med planperioden 1. januar 2001 - 31. december
2012 indeholde et afsnit med en detaljeret redegørelse for kommunernes forventninger til
de fremtidige affaldsmængder, der produceres i kommunen frem til 2013, jf.
affaldsbekendtgørelsens § 7, stk. 1, pkt. 1.
For en række af affaldsordningerne er de indsamlede mængder opgivet. Hermed kan der
gives en vurdering af, hvor store mængder af en given type affald der indsamles pr.
egentlig bolig i den enkelte kommune. Dette vil som illustration blive gjort for
henholdsvis dagrenovation, papir og glas.
Tabel 6.1.4.1.
Indsamlingsdata for dagrenovation
Kommune |
Indsamlet mængder (tons) |
Antal tømninger pr. uge |
Volumen til rådighed pr. uge (hl) |
Volumen pr. egentlig bolig pr. uge
(hl) |
Indsamlet mængde pr. egentlig bolig
(ton) |
Kbh & Frb |
229.875 |
38.300 |
551.000 |
1,66 |
0,69 |
Ballerup |
10.600 |
10.063 |
26.992 |
1,30 |
0,51 |
Værløse |
4.232 |
|
9.404 |
1,26 |
0,57 |
Helsingør |
17.630 |
30.500 |
48.500 |
1,80 |
0,65 |
Hillerød |
7.499 |
|
13.500 |
0,89 |
0,49 |
Holbæk |
7.868 |
17.086 |
20.320 |
1,31 |
0,51 |
Hvidebæk |
1.338 |
1.162 |
|
|
0,57 |
Skælskør |
3.682 |
|
|
|
0.68 |
Ravnsborg |
1.493 |
3.395 |
5.296 |
1,72 |
0,49 |
Rønne (BOFA) |
|
|
|
|
|
Nørre Aaby |
1.431 |
2.595 |
285 |
0,12 |
0,62 |
Ryslinge |
2.300 |
|
6.500 |
2,13 |
0,76 |
Svendborg |
7.290 |
7.400 |
26.728 |
1,29 |
0,35 |
Skanderborg |
6.708 |
8.660 |
9.636 |
1,11 |
0,78 |
Hirtshals |
3.992 |
6.095 |
|
|
0,62 |
Gennemsnit |
|
|
|
1,32 |
0,59 |
Som det fremgår af tabellen, indsamles der gennemsnitlig 590 kilo dagrenovation pr.
egentlig bolig i de 16 kommuner. De fleste ligger mellem 500 og 700 kilo, mens tre
kommuner falder udenfor med hhv. 780, 760 og 350 kilo pr. egentlig bolig.
Sammenligneligheden mellem tallene svækkes dog af, at der ikke er en opdeling mellem
private og erhverv, og at potentialet ikke kendes.
Tabel 6.1.4.2.
Indsamlingsdata for papir
Kommune |
Indsamlet mængder (ton) |
Antal tømninger pr. uge |
Volumen til rådighed pr. uge (hl) |
Volumen pr. egentlig bolig pr. uge
(hl) |
Indsamlet mængde pr. egentlig bolig
(ton) |
Kbh & Frb |
21.386 |
15.000 |
38.570 |
0,12 |
0.06 |
Ballerup |
1.309 |
93 |
1.670 |
0.08 |
0,06 |
Værløse |
515 |
44 |
830 |
0,11 |
0,07 |
Helsingør |
2.310 |
170 |
4.250 |
0,16 |
0.09 |
Hillerød |
836 |
1.404 |
|
|
0,05 |
Holbæk |
1.668 |
300 |
1710 |
0,11 |
0,11 |
Hvidebæk |
|
|
|
|
|
Skælskør |
551 |
|
498 |
0,09 |
0,10 |
Ravnsborg |
|
|
|
|
|
Rønne (BOFA) |
|
|
|
|
|
Nørre Aaby |
|
|
|
|
|
Ryslinge |
|
|
|
|
|
Svendborg |
1.381 |
144 |
3.100 |
0,15 |
0,07 |
Skanderborg |
|
|
|
|
|
Hirtshals |
282 |
48 |
96 |
0,02 |
0,04 |
Gennemsnit |
|
|
|
0,10 |
0,07 |
Som det fremgår af tabellen, indsamles der i gennemsnit 70 kilo papir pr. egentlig bolig.
De fleste ligger mellem 50 og 70 kilo, mens enkelte skiller sig ud med henholdsvis 110,
100, 90 og 40 kilo pr. egentlig bolig. Sammenligneligheden af tallene svækkes af, at der
ikke er foretaget en opdeling mellem private og erhverv og af, at potentialet ikke kendes.
Endelig er mængderne fra genbrugsstationen ikke medtaget. De reelt indsamlede mængder
vil således være større end de i skemaet angivet.
Tabel 6.1.4.3.
Indsamlingsdata for glas
Kommune |
Indsamlet mængder (ton) |
Antal tømninger pr. uge |
Volumen til rådighed pr. uge (hl) |
Volumen pr. egentlig bolig pr. uge
(hl) |
Indsamlet mængde pr. egentlig bolig
(ton) |
Kbh & Frb |
6.214 |
750 |
13.050 |
0,04 |
0,019 |
Ballerup |
602 |
39 |
775 |
0.04 |
0,028 |
Værløse |
266 |
36 |
650 |
0,09 |
0,036 |
Helsingør |
1.170 |
170 |
4.250 |
0,16 |
0,043 |
Hillerød |
|
1.720 |
|
|
|
Holbæk |
745 |
85 |
1.480 |
0,09 |
0,048 |
Hvidebæk |
|
|
30 |
0,01 |
|
Skælskør |
221 |
|
368 |
0,07 |
0,041 |
Ravnsborg |
|
|
|
|
|
Rønne (BOFA) |
|
|
|
|
|
Nørre Aaby |
|
|
140 |
0,06 |
|
Ryslinge |
|
|
|
|
|
Svendborg |
|
|
|
|
|
Skanderborg |
|
4 |
1.200 |
0,14 |
|
Hirtshals |
203 |
48 |
96 |
0,02 |
0,031 |
Gennemsnit |
|
|
|
0,07 |
0,035 |
Som det fremgår af tabellen, indsamles der i gennemsnit 35 kilo glas pr. egentlig bolig.
De fleste ligger mellem 30 og 50 kilo, mens enkelte skiller sig ud med henholdsvis 19 og
28 kilo pr. egentlig bolig. Sammenligneligheden af tallene svækkes af, at potentialet
ikke er kendt. Desuden er mængderne fra genbrugsstationerne ikke taget med. De reelt
indsamlede mængder vil således være større end de i skemaet angivet.
For flere af de øvrige fraktioner vil det også være muligt at lave et skøn over de
indsamlede mængder pr. egentlig bolig, men selvfølgelig kun i det omfang kommunerne har
opgivet de relevante oplysninger. Men som det gælder for data i de ovenstående tre
tabeller svækkes dataene af, at der ikke sker en fordeling mellem private og erhverv, og
at potentialet i de enkelte kommuner ikke kendes. Samtidig vil en reel sammenligning også
indebære, at de affaldsmængder, der indsamles via genbrugsstationen, blev medregnet. Som
det fremgår af de udfyldte spørgeskemaer, har kommunerne i et vist omfang angivet,
hvilke mængder og fraktioner/typer der indsamles på genbrugsstationerne. Men disse tal
svækkes også af, at der ikke er foretaget en opdeling mellem private og erhverv.
Generelt er konklusionen, at der er gode muligheder for at få kendskab til de
indsamlede mængder affald for nogle af de affaldsordninger, som er undersøgt i
projektet. Det må eksempelvis antages, at det gennem en nærmere analyse af de indkomne
mængder på genbrugsstationer er muligt at få et kvalificeret skøn over fordelingen
mellem de mængder af affald, der kommer fra henholdsvis private og erhverv.
Tilgengæld er det ikke muligt at sige noget om indsamlingseffektiviteten, idet stort
set ingen af kommunerne har angivet det vurderede indsamlingspotentiale for nogle af de
affaldsordninger, der er spurgt til.
For hver enkelt affaldsordningen havde kommunerne mulighed for at angive, om disse var
udliciteret i 1999. Formålet med denne oplysning var at kunne vurdere, om der var en
sammenhæng mellem omkostningsniveauet for de enkelte ordninger, og hvorvidt de var
udliciteret.
Tabel 6.1.5.1.
Tabel over udliciteret ordninger i de 16 kommuner (et kryds angiver, at
ordningen er udliciteret)
Kommune |
Dagreno-vation |
Papir |
Glas |
Storskrald |
Haveaffald |
Farligt affald |
Kbh & Frb |
|
|
|
|
|
|
Ballerup |
X1 |
X2 |
X |
X |
X |
X3 |
Værløse |
X1 |
X2 |
X |
X |
X |
X1 |
Helsingør |
X1 |
X1 |
X |
X |
X |
|
Hillerød |
X1 |
X1 |
X |
|
|
|
Holbæk |
X2 |
|
|
X |
|
|
Hvidebæk |
|
X2 |
X |
X |
|
|
Skælskør |
X |
|
|
|
|
|
Ravnsborg |
|
|
|
|
|
|
Rønne (BOFA) |
|
|
|
|
|
|
Nørre Aaby |
X2 |
X1 |
X |
|
X |
X2 |
Ryslinge |
X1 |
|
|
|
|
X2 |
Svendborg |
X2 |
Delvis1 |
|
X |
|
|
Skanderborg |
X2 |
|
|
X |
|
|
Hirtshals |
X2 |
|
|
|
|
X2 |
I alt |
10 |
7 |
6 |
7 |
4 |
5 |
1 Både ordningen for private og erhverv
2 Kun ordningen for private
3 Kun ordningen for erhverv
Som det fremgår af tabellen, udliciteres en væsentlig andel af de kommunale
affaldsordninger. Det skal dog bemærkes, at udliciteringen i langt størstedelen af
tilfældene alene vedrører transporten af affaldet.
Dernæst skal det bemærkes, at for så vidt angår dagrenovationen fungerer disse
ordninger i reglen således, at erhverv, der har dagrenovationslignende affald, kan
tilslutte sig den private ordning. Dette betyder, at de fleste dagrenovationsordninger i
realiteten er udliciterede for såvel private som erhverv. Det tilsvarende gør sig
gældende for haveaffald og storskrald, i det omfang kommunerne tilbyder denne ydelse til
erhverv.
For så vidt angår papir og glas er disse ofte etablerede som anvisningsordninger for
erhverv, hvorfor en eventuel udlicitering af ordningerne selvsagt ikke er relevant. Hertil
kommer, at erhverv i praksis vil kunne anvende kuber, affaldsøer o.lign., som i
princippet kun er for husholdningerne, da det er umuligt at føre kontrol med om dette
sker.
Som det endvidere fremgår af tabellen, er ikke alle ordningerne fra spørgeskemaet
medtaget, idet der ikke for disse foretages udlicitering i samme grad. Det skal dog
nævnes, at flere kommuner udliciterer en eller flere af ordningerne for henholdsvis
kølemøbler, elektronikskrot, madaffald og klinisk risikoaffald.
Det kan således konkluderes, at der er gode muligheder for at få oplysninger om, i
hvilket omfang kommunerne udliciterer sine affaldsordninger. Oplysninger må antages at
være rimeligt valide, hvorfor de ville kunne anvendes som en faktor, der vil kunne indgå
i en analyse af det kommunale omkostningsniveau.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|