| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Det moderne Grønland
Af Miljøstyrelsen
Publikationen "Det Moderne Grønland - om bolig, energi og sundhed" er en
efterfølger til "Det Dansk-Grønlandske Miljøsamarbejde - 12 historier om
miljøprojekter i Grønland" udgivet af Miljø- og Energiministeriet i 2001.
Sidstnævnte beskrev en række projekter i Grønland støttet af Miljøstøtteordningen
for Arktis især omhandlende udnyttelsen af de levende ressourcer samt miljø- og
naturbeskyttelsen. Herefter opstod der et naturligt ønske om også at beskrive indholdet
af en række støttede projekter inden for andre sektorer, som mere berørte det moderne
grønlandske samfund men med særlig fokus på bolig og forsyningssiden.
Miljøstyrelsen bad derfor miljøjournalist Hans Pedersen, som også skrev den første
publikation, om at forfatte endnu en publikation, men med ændret fokus. Endvidere har
lektor Rasmus Ole Rasmussen, RUC, forfattet en artikel om bæredygtig fåreavl i
Sydgrønland. Og det er det bærende element i publikationen: bæredygtig udvikling. På
boligområdet, i forsyningssektoren og på sundhedsområdet. De enkelte artikler er derfor
nødvendigvis bredere, end hvad der direkte kan relateres til de enkelte støttede
projekter, og der indgår nødvendigvis en vis grad af personlig tolkning og vurdering i
artiklerne.
Det kan derfor ikke undgås at publikationen også kan blive set som et debatindlæg om
udviklingen i det moderne Grønland, foruden at den selvfølgelig skal formidle
oplysninger om det moderne Grønland på en god og inspirerende måde. Publikationen er
dog ikke tænkt som et debatindlæg, men hvis den kan føre til eftertanke og oplevelsen
af pludselig at få noget nyt at vide om Grønland, så har den i høj grad nået sit
mål. Der er et påtrængende behov for viden i Danmark om det moderne Grønland og om den
hurtige udvikling, som det grønlandske samfund er inde i. Publikationen oversættes også
til grønlandsk og distribueres bredt i Grønland, så man også her kan se, hvad der
skrives om det samfund, som man er en del af, og som er i så hurtig forandring.
Hvad er bæredygtig udvikling i Arktis?
Bæredygtighedsbegrebet indebærer sædvanligvis tre dimensioner: økonomisk og social
udvikling samt beskyttelse af miljøet. Således anvendes begrebet i det danske og
nordiske arbejde med udvikling af nationale strategier for bæredygtig udvikling.
I Arktis er der imidlertid ønske om en særlig fjerde dimension. Arktisk Råd har
således i arbejdsbeskrivelsen for dets program for bæredygtighed (Sustainable
Development Program) anført:
"
advance .. opportunities to protect and enhance the environment and the
economic, culture and health of indigenous communities
.".
Arktisk Råd har derved indarbejdet en sikring af de arktiske beboeres kulturelle
velfærd i idéen om bæredygtig udvikling.
Kultur er relateret til velfærd, og velfærd er igen relateret til individets kontrol
over ressourcerne i bred forstand (uddannelse, arbejde, jagt og fiskeri, politisk mv.).
Den grundlæggende politiske tanke er, at manglende adgang til samfundsgoder, som de
sædvanligvis er tilgængelige i de nordiske velfærdssamfund, ikke nødvendigvis kan
tolkes som lav velfærd i små isolerede bygdesamfund. Endvidere indgår begrebet
"traditionel viden" stærkt i dele af den arktiske velfærdsopfattelse og får
derved betydning både for den sociale dimension og for miljøbeskyttelsen og
naturbevarelsen.
Diskussionerne om begrebet bæredygtig udvikling i Arktis har i det væsentlige
beskæftiget sig med forvaltningen eller mangel på samme af naturressourcerne,
handelsbarrierer, sundhed og herunder socialt betingede sygdomme og uddannelse, og der er
tilsyneladende ikke bred enighed om den præcise betydning af begrebet. Men det er
ubestridt, at det er nødvendigt at inkludere den menneskelige aktivitet med en relativ
stor vægt. Dette indbefatter de politisk-økonomiske systemer, de kulturelle forhold og
den teknologiske udvikling.
Bæredygtighed i Arktis er derfor ikke kun et spørgsmål om at tilpasse de arktiske
samfunds politiske og økonomiske strukturer eller regelsæt i retning af en fremtidig
hensigtsmæssig udvikling i forskellige samfundssektorer. Det er også nødvendigt at
inddrage levevilkårene, de uformelle gruppestrukturer i befolkningen, de politiske og
befolkningsmæssige ressourcer til forandring, holdninger, værdier og
velfærdsprioriteringer i befolkningen. Her er de arktiske befolkninger og de arktiske
samfund i USA og Canada, Nordeuropa og i Sibirien imidlertid meget forskellige og har
meget forskellig udgangspunkt.
Man kan sige at bæredygtighedsbegrebet i Arktis indeholder en særlig menneskelig
dimension, idet beboerne i Arktis udgør en afgørende ressource, som er under hastig
udvikling skabt af et udefra kommende livsstils og teknologitryk. Denne udvikling går
meget hurtig, og de arktiske befolkninger må i dag leve med både fortidens livsværdier
og levevilkår, og fremtidens. De er både fangere/jægere og lønarbejdere. Økonomien er
en blandingsøkonomi af penge og naturalier. Kultur og holdninger er blandet og til dels
generationsopdelt.
De sociale sammenhænge og forandringer må inddrages på en sådan måde i
bæredygtighedsdiskussionerne, at disse forekommer relevante for beboere og politikere i
Arktis. Det fordrer imidlertid, at der også i de arktiske samfund er en interesse for at
forstå og påvirke udviklingen, og det ikke kun på egne livsstilspræmisser og baseret
på egen kulturopfattelse, men også set i en større sammenhæng. Der skal være vilje
til forandring også på det lokale plan.
Forandring fordrer en fælles økonomisk, kulturel og politisk bevidsthed i relation
til den individuelle adfærd og et gensidigt fælles ansvar. Bæredygtighed i Arktis
lægger derved stor vægt på individet og dets ansvar for sig selv og naboen, idet
individet bærer et stort ansvar i de arktiske samfund.
Erfaringer fra levevilkårsundersøgelser viser, at det er problematisk at overføre
den skandinaviske model ukritisk til de arktiske samfund, herunder Grønland. Den
skandinaviske model bygger på en række antagelser om social og økonomisk homogenitet,
parallel industriel udvikling, og fælles kulturel og historisk profil, som ikke er
gyldige i Arktis. I dele af Grønland scorer den grønlandske befolkning forholdsvist lavt
i traditionelle indikatorer som uddannelse, indkomst, boligkvalitet og social service, men
alligevel slås beboere og politikere for retten til at bo i yderområder i Grønland. Der
er altså andre ting som tæller, og som må medtages i en frugtbar diskussion om
bæredygtighed, idet det er befolkningen, som i sidste ende administrerer ressourcerne og
dermed over- eller underforbruget.
Miljøstøtten til Arktis
Miljøstøtte til Arktis blev etableret i 1994 i konsekvens af Danmarks tilslutning til
Den arktiske Miljøbeskyttelsesstrategi, AEPS, som blev indgået mellem de 8 arktiske
lande med vedtagelsen af Rovaniemideklarationen fra 1991. Baggrunden var, at selv om
Arktis stort set er uden forureningskilder, så modtager området via vind og havstrømme
forurenende kemiske stoffer, som er udledt i de industrialiserede lande, og som påvirker
den lokale befolkning. Siden har de arktiske lande vedtaget en række deklarationer, som
samlet set udgør det politiske grundlag for Miljøstøtten til Arktis.
Miljøstøtte til Arktis udgør således det bevillingsmæssige grundlag for
rigsfællesskabets internationale miljøsamarbejde vedr. Arktis og muliggør endvidere
løsning af de særlige problemer på miljø- og naturområdet, som ikke kunne forudses
ved vedtagelsen af Hjemmestyreloven for Grønland. I henhold til hjemmestyreordningen er
Rigsfællesskabet, altså Danmark, desuden ansvarlig for internationale aftaler
vedrørende den grænseoverskridende forurening samt forurening af hav og luft uden for 3
sømile grænsen. Indsatsen er endvidere en del af den danske opfølgning på
Riodeklarationen fra 1992 om miljø og udvikling.
Et centralt formål med AEPS er på et videnskabeligt grundlag at rådgive de arktiske
regeringer om nødvendige tiltag for at forbedre tilstanden for miljø og natur i Arktis.
Dette grundlag tilvejebringes især gennem et fælles arktisk miljøovervågnings- og
vurderingsprogram (AMAP) som hvert land er ansvarlig for at gennemføre i sit arktiske
område. Danmark er således ansvarlig for gennemførelsen af AMAP i Grønland og på
Færøerne. Det drejer sig bl.a. om undersøgelser, som belyser konsekvenserne af de
kritisk høje niveauer af miljøgifte i befolkningerne i Grønland og på Færøerne. På
grund af den geografiske udstrækning og de særlige logistiske forhold i Arktis er det
forbundet med relativt høje omkostninger at gennemføre undersøgelser i Grønland.
Miljøstøtten til Arktis udgør endvidere det bevillingsmæssige grundlag for en
fortsat styrkelse af vidensgrundlaget på miljø og naturbeskyttelsesområdet i danske
forskningsinstitutioner samt Grønlands og Færøernes miljø- og naturforvaltninger og
derigennem også i et vist omfang for implementeringen af internationale aftaler og
forpligtelser. Hidtil er bl.a. gennemført projekter vedr. konsekvenserne af ændringer i
klimaet og ozonlagets nedbrydning, kortlægning af fysiske og biologiske forhold i det
vestgrønlandske havområde til brug for olieberedskabet, udnyttelse af befolkningens
lokalkendskab som led i den professionelle biologiske rådgivning samt turismens og
råstofudvindingens betydning for natur og samfundsudviklingen. Resultaterne bidrager
bl.a. til sikring af en bæredygtig udnyttelse af de levende ressourcer og af den
biologiske mangfoldighed og enestående grønlandske natur, herunder styrkelse af natur og
miljølovgivningen, samt naturformidling, oplysning og undervisning.
I overensstemmelse med AEPS om beskyttelse og genopretning af miljøkvaliteten i Arktis
gennemføres endvidere løbende aktiviteter, der sigter på at forbedre og bevare det
lokale miljø samt fremme miljøbevidstheden og -indsatsen i Grønland. Det drejer sig
bl.a. om udvikling af tekniske løsninger på specielle grønlandske miljøproblemer,
herunder affaldshåndtering og sikring af rent drikkevand, udvikling af miljøstandarder
for olie- og mineindustrien, kortlægning af efterladenskaber efter tidligere
råstofefterforskning, militære aktiviteter og ekspeditioner m.v., samt synliggørelse og
inddragelse af grønlandske forhold i forberedelse og gennemførelse af internationale
aftaler og konventioner. Initiativerne har oftest karakter af pilot- eller
demonstrationsprojekter og kan bl.a. omfatte fysiske anlæg, informationsaktiviteter og
administrative værktøjer. Der er tale om et praktisk orienteret samarbejde, som bl.a. er
en udmøntning af fælleserklæringer mellem Hjemmestyret og den danske regering.
Den danske miljøstøtte til Arktis administreres af Miljøstyrelsen i samråd med Det
rådgivende udvalg for Arktis med tidligere grønlandsk landsstyremedlem for miljø og
natur Marianne Jensen som formand. Miljøstyrelsen godkender desuden sektorprogram for
miljø- og energirigtig boligrenovering i Grønland baseret på en regeringsaftale med
Hjemmestyret i 1999. I henhold til finanslovens bestemmelser vurderer Miljøstyrelsen
programmet og dets fremdrift i samarbejde med Energistyrelsen med henblik på
forelæggelse for Det Rådgivende Udvalg for Arktis. Programmet løber til og med 2003.
Miljøstøtten til Arktis giver således tilskud til en lang række aktiviteter, som
medvirker til at skabe en mere bæredygtig udvikling i de dele af riget, som ligger i
Arktis. Indsatsen er langsigtet og baserer sig på et tæt institutionelt samarbejde
mellem Miljøministeriet og Hjemmestyrerne i Grønland og på Færøerne. Det er håbet
med denne publikation at nogle af resultaterne kan komme ud til en bred kreds, og samtidig
blive sat ind i en større sammenhæng. Miljøstyrelsen skal i den forbindelse rette en
særlig tak til de personer, som har indvilliget i at lade sig interviewe til
publikationen.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |