| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Det moderne Grønland
Den danske stat har sammen med det grønlandske hjemmestyre bevilget penge til en
ekstraordinær renovering af boliger og institutioner i Grønland. Det er en betingelse,
at denne renovering inddrager miljømæssige hensyn. En del af renoveringsindsatsen skal
derfor helliges energibesparende foranstaltninger. Sådanne besparelser vil være til gavn
for både det grønlandske samfund og det arktiske miljø og vil medføre lavere
varmeregninger. Samtidig skal der sikres planlagt vedligeholdelse i fremtiden.
Når der er bygninger, der i dag fremtræder i miserabel stand i Grønland skyldes
det en uskøn blanding af vejrligets hærgen, byggesjusk, hård brug, en byggeskik, der
ofte ikke tager højde for lokale grønlandske forhold og sidst men ikke mindst: dårlig
vedligeholdelse.
I dette kapitel er det vedligeholdelse, der er til debat. Mange af bygningerne er i en
stand, hvor man ikke kan nøjes med at lægge til side af huslejen til almindelig
vedligeholdelse. Det er nødvendigt med en ekstraordinær indsats.
Afsløringen af fortidige synder har åbenbaret en kæmpeopgave, der består af to
elementer: Genopretning af en række boliger og institutioner samt fastlæggelse af
fremtidig bygningsrenovering.
Nye tider - Nye behov
Men hvad vil genopretning sige i praksis? Og er det altid det rigtige at genoprette en
bygning?
Lad os tage et eksempel: Hvis en del af skolen i Uummannaq er en træbarak fra 1945,
som tydeligvis trænger kraftigt til at blive renoveret, skal denne selvsagt ikke føres
tilbage til sin oprindelige form. Så vil det være almindelig fornuft at rive bygningen
ned og erstatte den med en tidssvarende.
Først og fremmest fordi skolelivet er blevet fundamentalt ændret i de år, der er gået
siden 1945. Der er ikke brug for små klasserum forbundet af en lang gang. Det er et helt
andet liv, der leves i nutidens skole. Dermed bliver denne renoveringsopgave noget ganske
andet end alene at tætne vinduer og lappe døre. Og som med skolen således også med
plejehjemmet, kommunekontoret og børnehaven. Nye tider giver nye behov.
Derfor er det et hovedproblem at finde ud af hvilke kasser, der skal betale for de
iøjnefaldende opgaver.
Kortlægning
Forud for aftalen mellem den danske regering og det grønlandske landsstyre (se box
næste side) var der foretaget en kortlægning af renoveringsbehovet. Kortlægningen blev
varetaget af et koordineringsudvalg med deltagere fra staten, hjemmestyret og Kommunernes
Landsforening i Grønland (KANUKOKA). I den afsluttende rapport hedder det bl.a.:
"(
) der er ingen tvivl om, at der i store dele af den grønlandske
bygningsmasse forbruges betydeligt mere varmeenergi end nødvendigt."
Omkring 85% af det samlede energiforbrug i Grønland anvendes til opvarmning af boliger
og institutioner. På dette felt vil der være store muligheder for at effektivisere
forbruget af energi. En forbedring af varmeisoleringen til nutidig standard vil indebære
besparelser til opvarmning af bygningerne. Dette til gavn for både det grønlandske
samfund og det arktiske miljø.
Boligselskabet INI
Man kan undre sig over, hvordan det overhovedet er kommet så vidt. Hvorfor er
bygningerne ikke år for år blevet repareret og renoveret? Er der ikke afsat midler til
en sådan vedligeholdelse, sådan som man gør det i enhver normal boligforening? Svaret
på dette spørgsmål kan man læse i fælleserklæringen mellem regeringen og
landsstyret: "Boligerne har lidt under ringe vedligeholdelse, bl.a. fordi man har
valgt at prioritere nybyggeriet frem for vedligeholdelsen, fordi boligbehovet var meget
stort." Den tager vi lige igen: Grønlandske politikere har besluttet at bygge
boliger på grund af et akut stort behov for boliger.
Derved har der ikke været penge til den nødvendige vedligeholdelse af allerede
eksisterende boliger.
Denne bedømmelse er INI enig i. INI (Inissiaatileqatigiiffik Ini) er det aktieselskab,
der administrerer de offentligt ejede boliger. Anlægschef Jesper Johannesen udtrykker det
på denne måde: "At det er kommet så vidt skyldes, at der gennem årene ikke
generelt har været udført planlagt og systematisk vedligeholdelse i nødvendigt omfang.
Der er ej heller henlagt midler hertil før 1995. I 1995 overtog A/S Boligselskabet INI
administrationen og driften af hovedparten af udlejningsboligerne. I disse henlægges
midler til planlagt vedligehold, og der gennemføres nu forebyggende
vedligeholdelsesarbejder for de henlagte midler."
Med lov skal land bygges
Boliglovgivningen indeholder bestemmelser om, at der skal sættes penge af til
vedligeholdelse og renovering, når den tid kommer. Ikke desto mindre er man år for år
kommet stadigt længere bagud med den nødvendige renovering, hvilket er baggrunden for
den aftale, som finansministeren og Grønlands Landsstyre har underskrevet (se box).
I Sisimiut har man som et pilotprojekt afsluttet renoveringen af 2 blokke. "Det
har intet med renoveringer at gøre," siger Ole Rud, direktør i Grønlands
Arbejdsgiverforening (Kalaallit Nunaanni Sulisitsisut Peqatigiifiiat). "Der er tale
om forbedringer af høj kvalitet. Det har man så konstateret, at der simpelthen ikke er
penge til."
Meget tyder på, at bevillingerne fra nu af vil blive brugt til to ting: klimaskærmen
(facadebeklædning med isolering) og vådrum. Husets ydre krop skal være tæt, og
badeværelserne skal tætnes med moderne vådrumsbehandling. Det er, hvad der er penge
til.
Det er i hvert fald den konklusion, som det tremandsudvalg, Landsstyret nedsatte, er
nået frem til. Udvalget kaldes Bygge- & Anlægsgruppen. Disse tre personer blev sat
til at løse den hårdknude, det var at finde ud af, hvad der overhovedet kan kaldes
renovering, og hvad regeringen sammen med hjemmestyret havde bevilget penge til. Denne
"kulegravningsbande" består af 3 erfarne folk. En der har været med i
centraladministrationen siden Grønlands Tekniske Organisation (GTO) var enerådende på
bygge- og anlægsområdet. En der i mange år har været ansat i Grønlands
Arbejdsgiverforening og endelig en repræsentant for et af de konsulentfirmaer, der til
alle tider har været brug for ved byggeri i Grønland.
I efteråret 2001 afleverede Bygge- & Anlægsgruppen et oplæg til cirkulære. Det
er blevet gennemdrøftet med INI. Cirkulæret lægger op til, at man skal vælge, om man
vil renovere eller forny boligmassen. Hvis man ikke skelner på denne måde, vil man
aldrig blive færdig med at renovere det efterslæb, man har i dag.
Renovering kommer igen
Bygninger står ikke evigt. Det store spørgsmål er, om der om en halv husgenerations
tid igen vil opstå en situation, som den vi sidder med i dag. Lige siden 1994 har det
været skrevet i lovgivningen, at huslejen skulle sammensættes på en sådan måde, at
hver enkelt bolig var gennemgået, vedligeholdelsesplanerne lagt og penge sat af løbende
hvert eneste år, men man fik aldrig registreret boligerne til bunds, så man kendte ikke
den grønlandske boligmasse. Og den tilstandsrapport over samtlige boliger i Grønland,
som var blevet udarbejdet helt tilbage i 1986, var blevet lagt til side. Derfor kunne man
ikke lægge en plan for vedligeholdelsen, fordi man ikke aktuelt havde været ude og se
boligerne.
"Sammen med sektorprogrammet har man nu fået en registrering af boligerne, og
ledelsen i INI er helt klar over forholdene, så fremtiden tror jeg er sikret, således at
man kan få fastsat huslejerne på legal vis, og således at der hele tiden bliver afsat
midler til den årlige vedligeholdelse," slår Ole Rud optimistisk fast.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|