Miljøstøtte til Østeuropa - Årsberetning 2001

4 Status over sektorintegreret miljøindsats

Sektorintegreret miljøindsats i Østersøregionen

I maj 1997 vedtog regeringen en overordnet strategi for øststøtten med særlig vægt på Østersøen. Ifølge denne skal en del af miljøstøtten til Østeuropa leveres af danske sektorministerier/styrelser til støtte for gennemførelsen af en del af Baltisk Agenda 21 og til forberedelse af EU medlemsskab i de tidligere østlande i Østersøregionen.

Baltisk Agenda 21

Baltisk Agenda 21 er den første regionale Agenda 21 til opfølgning af Rio-konferencen. Det var Østersøregionens statsministre, der på et møde i Visby i maj 1996 besluttede, at den skulle udarbejdes. Beslutningen blev tiltrådt på Østersørådets møde i Kalmar i juni 1996, og miljøministrene vedtog en deklaration med de nærmere detaljer om en Baltisk Agenda 21 i Saltsjöbaden i oktober samme år.

Grundtanken i Baltisk Agenda 21 er, at samfundssektorer af økonomisk betydning skal påtage sig et ansvar for, at udvikling og økonomisk vækst sker på et mere bæredygtigt grundlag end hidtil i den regionale udviklingsproces. Miljøforpligtelsen skal integreres i den økonomiske og politiske udvikling i industri-, energi-, landbrugs-, fiskeri-, skovbrugs-, transport- og turistsektoren.

I det videre arbejde med Baltisk Agenda 21 har disse sektorer haft ansvaret for fastsættelse af mål for en bæredygtig udvikling inden for deres egen sektor og for udarbejdelsen af sektorhandlingsplaner, ligesom de har ansvaret for gennemførelsen.

Den følgende gennemgang af sektorernes handlingsplaner omfatter ikke skovbrugssektoren, hvis handlingsplan bl.a. støttes af Miljøstyrelsens miljøstøtte til Østeuropa.

Handlingsplanen for industri er rettet mod:

Forbedring af rammerne for erhvervsvirksomhederne gennem udvikling af økonomiske incitamenter, der forbedrer miljøforvaltningen i industrien; harmonisering af den industrirelaterede lovgivning og herunder arbejdsmiljø og arbejdssikkerhed; gennemførelse af internationale konventioner og aftaler af betydning for en bæredygtig udvikling inden for Østersø-regionen.
Udvikling af økoeffektive virkemidler for de forskellige brancher; gennemførelse af miljøstyringssystemer; inddragelse af miljøfaktorer i alle former for aktiviteter og rapportering.
Udvidet og forbedret samarbejde om forskning og udvikling samt overførelse af viden og teknologi inden for Østersø-regionen.

Handlingsplanen for energi er rettet mod:

Styrkelse af samarbejdet mellem myndigheder.
Forøgelse af vedvarende energi og fremme af forøget energieffektivitet og energibesparelser.
Samarbejde om forskning og udvikling.

Handlingsplanen for landbrug er rettet mod:

Undervisning og uddannelse.
Udvikling af et »Virtual Research Institute« for bæredygtigt landbrug på grundlag af den allerede eksisterende NOVABOVA i Østersøområdet.
Udarbejdelse og gennemførelse af agro-miljømæssig lovgivning og politik.

Handlingsplanen for fiskeri er rettet mod:

Udvikling af langsigtede strategier for de vigtigste fiskebestande: Torsk, laks, sild og brisling.
Retablering af tilholdssteder, der er vigtige for fisk og fiskeri i indre farvande.
Skabelse af bæredygtigt aquakultur.

Handlingsplanen for transport er rettet mod:

Gennemførelse af et projekt om udvikling af retningslinier, kriterier og anbefalinger for infrastrukturinvesteringer i et bæredygtigt transportsystem.
Tilvejebringelse og styrkelse af samarbejdet mellem regeringerne om mere rationel godstransport, især ved at forbedre jernbane- og skibsforbindelserne.
Udvikling af regionale strategier, der støtter en bæredygtig søtransport.

Handlingsplanen for turisme er rettet mod:

Lovgivning vedrørende bæredygtig udvikling og turisme.
Miljøstyringssystemer og udvikling af kontrolmetoder i turistbranchen.

Sektorernes mål og handlingsplaner for en bæredygtigt udvikling samt planerne for det videre arbejde med Baltisk Agenda 21 blev tiltrådte af Østersørådet i juni 1998.

Sektorintegreret miljøindsats – hvilke lande

Den sektorintegrerede miljøindsats blev påbegyndt i 1998, hvor den afløste den tidligere miljørelaterede sektorbistand. Den sektorintegrerede miljøindsats finder sted i Estland, Letland, Litauen, Polen og de Østersønære russiske regioner Skt. Petersborg og Kaliningrad.

– yderligere mål med indsatsen

Ud over gennemførelsen af Baltisk Agenda 21 skal indsatsen støtte processen mod EU-medlemskab i de 4 ansøgerlande, Estland, Letland, Litauen og Polen. Der lægges endvidere vægt på, at indsatsen supplerer anden donorbistand.

– bevilling i 2001

Folketinget bevilgede 202 mio.kr. over finansloven for 2001, der blev fordelt på 8 ministerier/styrelser til en indsats over tre år. Fordelingen og forbrug i 2001 fremgår af tabellen.

Tabel 1.
Fordeling 2001 bevilling i mio.kr.

Se her!

– ministeriernes indsats fordelt på sektorhandlingsplaner

Erhvervsfremmestyrelsen bidrog til gennemførelsen af handlingsplanen for industri gennem det erhvervsrelaterede miljøprogram, der sigter mod at gøre det østeuropæiske erhvervsliv konkurrencedygtigt ved efterlevelse af internationale miljøstandarder samtidig med at en miljømæssig og økonomisk bæredygtig udvikling sikres. Projekterne omhandler miljøstyring på udvalgte industrigrene, med øget vægt på aktiviteter vedrørende IPPC-direktivet og renere teknologi. Erhvervsfremmestyrelsen har arbejdet med forskellige industrier inden for f.eks. fødevarer, medicin, elektronik, trævarer, metal, tekstil og trykkerier i de Baltiske lande samt Polen og de russiske områder. I 2001 er fødevaresektoren og den maritime sektor blevet inddraget i programmet.

Rammeprogrammet fra det daværende Arbejdsministeriet er målrettet mod institutions- og kapacitetsopbygning indenfor arbejdsmiljø, miljøuddannelse og beskæftigelse. Dette betyder, at aktiviteterne er koncentreret om træning, overførsel af erfaringer, håndhævelse af lovgivning, herunder EU-lovgivning samt implementering af love, regler standarder m.v. bl.a. via inddragelse af arbejdsmarkedets parter.

I Energistyrelsens program blev der fokuseret på energieffektivisering inden for energiproduktion og -forsyning, institutionel udvikling samt omlægning til mindre forurenende og vedvarende energikilder samt energibesparelser i industri, offentlige bygninger og boliger. I samarbejde med Miljøstyrelsen blev der endvidere ydet en særlig indsats i Litauen omkring afvikling af Ignalina kernekraftværket. Der er i programmet lagt større vægt på samspil med finansieringsinstitutioner og relationer til opfyldelse af Klimakonventionen samt fastholdelse af EU-approximeringsaspektet.

I det daværende By- og Boligministeriets program blev der fokuseret på energieffektivisering i bygninger med udgangspunkt i slutbrugerne. De konkrete projekter rettede sig både mod institutionsopbygning og lovgivningsmæssige aspekter gennem f.eks. tilpasning af standarder, og direkte mod slutbrugerne gennem rådgivning og informationer om energieffektiviserende tiltag.

Beredskabsstyrelsens program støttede etablering af et varslingssystem i tilfælde af uheld på atomkraftværker, herunder civilt beredskab, risikostyring og komponenter til uddannelse af instruktører.

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bidrog til gennemførelsen af handlingsplanen for landbrugssektoren. Programmet indeholdt projekter omkring nitratforurening, pesticidanvendelse, destruktionsanstalter, økologisk landbrug og miljøstyring af konventionelt landbrug samt bæredygtige fangstredskaber, miljøstyring på fiskefabrikker og dambrug. Der er i 2001 lagt større vægt på EU-approximeringsprocessen (EU’s SAPARD og ISPA-programmer).

Trafikministeriet har i 2001 tilrettelagt sin indsats omkring risikovurdering og risikostyring i havne, risikoanalyser, kontrol, sikkerhedsrådgivning ved transport af farligt gods, et cykelrute netværk, computerprogrammer og –modeller til brug for analyser af miljøkonsekvenser af vejprojekter (VVM i henhold til EU Direktiv 97/11), tilpasning af miljøstatistikker i henhold til EUROSTAT samt teknisk og miljømæssig evaluering af diesel lokomotiver og etablering af deponier og rensning af forurenet ballast og jord.

Organisering af indsatsen – programudvikling

Programforslag til sektorintegreret miljøindsats udvikles i et samarbejde mellem sektorministerier i Danmark og modtagerlandene.

– godkendelse af miljøindhold

Programmernes miljøindhold skal godkendes af modtagerlandets miljøministerium og af Miljøstyrelsen efter samråd med den Rådgivende Komité for miljøstøtte til Østeuropa.

– støttefunktioner

De danske ambassader i modtagerlandene rådgiver sektorministerierne om lokale forhold. Miljøstyrelsen koordinerer indsatsen og står for kontakten til modtagelandenes miljøministerier.