Reduktion af miljøbelastningen fra tøjvask

6 Økonomi

6.1 Økonomi for vaskemaskineproducenten
6.2 Økonomi for forbrugeren
6.3 Sammenligning af økonomien ved eksterne og interne blødgøringsanlæg

6.1 Økonomi for vaskemaskineproducenten

Forventet øgning af produktionsprisen

Vaskemaskineproducenter vurderer, at hvis blødgøring sker med ionbytter, vil produktionsprisen stige 300-400 kr.; beløbet inkluderer forbedret stålkvalitet, ionbytter, software og ventiler (Höjer, Carlsson, 1998). Der er relativt få omkostninger til udvikling, fordi erfaringerne med ionbyttere i opvaskemaskiner kan overføres til vaskemaskiner.

Det umiddelbart billigste for producenten af vaskemaskiner er måske at anvende ionbyttere til blødgøring af vaskevandet, fordi producenterne af vaskemaskiner allerede har viden og teknologi i virksomheden i form af ionbyttere til opvaskemaskiner.

Hvis blødgøringen skal ske vha. nanofiltrering, kræver det bl.a. en undersøgelse af markedet, forhandlinger med producenterne af nanofiltre, tilpasning af vaskemaskiner til et lavere vandtryk, udvikling af ny software til styring af blødgøring og rensning af membranen, indbygning af tilbageløbsventiler, en pumpe og/eller akkumuleringsbeholder for blødt vand m.m. Den faktiske pris er ikke vurderet, da der ikke er fundet en relevant nanomembran på dagens marked.

Er den potentielle forbrugergruppe stor nok?

Ud over produktionsprisen er størrelsen af markedet af væsentlig betydning for producenten af vaskemaskiner. Den potentielle forbrugergruppe kan opdeles i 2 grupper: Den ene gruppe køber maskiner med blødgøring, fordi der argumenteres med nedsat miljøbelastning. Den anden gruppe køber, hvis regneeksempler viser, at blødgører i maskinen giver bedre totaløkonomi: De eventuelle stigninger i købsprisen, som blødgørere giver, modsvares måske af besparelser i udgifter til vaskemidler. Denne forbrugergruppes størrelse vil afhænge af, hvor hurtigt en eventuelt højere pris forrrentes, dvs. hvor stor den årlige besparelse i udgifter til vaskemidler derefter er.

Men måske bliver vaskemaskiner med blødgørere ikke dyrere end maskiner uden: En dansk produktchef har udtalt, at det i lige så høj grad er markedets prisstruktur, der bestemmer vaskemaskinernes pris, som det er produktionsprisen for maskinerne (Herskov, 1998). I så fald bliver den anden af de potentielle forbrugergrupper større.

Producenterne af vaskemaskiner i Europa har alle et internationalt marked. Det er mere interessant for producenterne af vaskemaskiner at starte en produktion af maskiner med blødgørere, hvis der er potentielle forbrugergrupper i flere af de lande, hvor producenten har en markedsandel. DHI har derfor undersøgt hårdheden af brugsvandet i en række europæiske lande. Det viser sig, at flere europæiske lande har et spektrum af hårdheder, der ligner det danske. Det drejer sig om Frankrig (Belleville, 1998), Tyskland (Mc Grail, 1998), Italien (Scherfig, 1998).

Resultaterne i kapitel 2 viser, at der er en miljømæssig gevinst ved implementering af blødgørere på husholdningsvaskemaskiner. Derfor vil der givetvis være en miljøbevidst forbrugergruppe som potentielle købere. Om vaskemaskiner med blødgørere kan sælges til den forbrugergruppe, der interesserer sig for totaløkonomien, vil afhænge af de enkelte landes prisstruktur, stigningen i produktionsprisen og besparelserne i udgifter til vaskemidler.

6.2 Økonomi for forbrugeren

Hvorvidt det kan betale sig for forbrugeren at købe en vaskemaskine med blødgører, vil afhænge af:
Størrelsen af en eventuel prisforskel til vaskemaskiner uden blødgørere
Eventuelle driftsudgifter i forbindelse med blødgøring
Besparelsen på udgifter til vaskemidler.
Etablering af en eventuel statslig tilskudsordning, begrundet i den reducerede miljøbelastning ved blødgøring af vaskevandet før vask.

Besparelsen på udgifter til vaskemidler afhænger primært af, hvor hårdt forbrugerens vand er, hvor blødt det bliver, samt om der doseres specifikt til den opnåede hårdhed, i stedet for dosering til et stort interval, fx dosering til mellem 0 og 10 °dH, selvom vandet kun er 2 °dH.

6.3 Sammenligning af økonomien ved eksterne og interne blødgøringsanlæg

DHI har sammenlignet muligheden for installering af blødgøringsanlæg til allerede eksisterende maskiner med muligheden for lancering af maskiner med indbyggede blødgøringsanlæg: På sigt er et anlæg inde i maskinerne sandsynligvis mest økonomisk, fordi installering af anlæg til allerede eksisterende maskiner bliver dyrt, da der dels er reservedele at købe (blødgøringsanlæg, rør og slanger, ventiler, evt. software), dels arbejdsløn til folk, der skal helt ud til husstanden. Men hvis der, på den anden side, skal skabes et marked for vaskemidler, der decideret er fremstillet til blødt vand, er det nødvendigt, at der er en forbrugergruppe af en vis størrelse. Denne forbrugergruppe vokser sandsynligvis hurtigere, hvis der både er eksterne og indbyggede blødgøringsanlæg til vaskemaskiner på markedet.

På trods af de nævnte udgifter er det (alligevel) sandsynligt, at eksterne blødgøringsanlæg er rentable for brugere med hårdt vand, idet deres besparelser i forbruget af vaskemidler bliver betydelige.