Miljøledelse i produktkæder - en eksempelsamling

1 Del A - eksempler nr. 1-6

Udarbejdet af COWI
1.1 Indledning
1.2 Formål
1.3 Målgruppe
1.4 Struktur og metodevalg

Udarbejdet af COWI

1.1 Indledning

For mange danske virksomheder med forholdsvis simple produktionsprocesser, som f.eks. mekanisk samling, blanding af væsker, tilskæring og syning af tekstiler, vil de største miljøbelastninger i produktets livscyklus, ligge hos underleverandører eller kunder og ikke i selve produktionen. Disse virksomheder kan derfor opnå større miljøgevinster, ved at indgå i et forpligtende miljøsamarbejde i produktkæden, end ved at begrænse miljøbelastningen fra egen produktion.

Parallelt hermed er der en tendens til, at virksomhederne koncentrerer sig om deres "core business" og lægger en række mere perifere funktioner ud til underleverandører. Det stiller øgede krav til det miljømæssige samarbejde i produktkæden.

På nuværende tidspunkt er der allerede en del danske virksomheder, der har erfaringer med sådanne samarbejder enten som led i et eksisterende miljøledelsessystem (hvor der er krav om leverandør styring) eller i forbindelse med miljømærkning og miljøvaredeklarering af produkter. Der eksisterer imidlertid ingen samlet beskrivelse af disse samarbejder, med hensyn til metoder og barrierer samt de opnåede miljøfordele, som kan bruges som retningslinier og vejledning for andre virksomheder.

Dette vil denne eksempelsamling forsøge at råde bod på.

1.2 Formål

Mere specifikt vil eksempelsamlingen her forsøge at give en række eksempler på, hvordan forskellige typer af formaliseret miljøsamarbejde med kunder og leverandører kan foregå og håndteres. Her igennem vil det bl.a. blive beskrevet
Hvad initierede miljøsamarbejdet?
Hvilke barrierer var der, og hvordan blev de evt. løst?
Hvilke drivkræfter var der?
Hvilke metoder blev anvendt?
Hvilke resultater er opnået af miljøsamarbejdet?

Herudover vil eksempelsamlingen komme ind på, hvor virksomhederne ser potentialer for miljøsamarbejde samt de eventuelle muligheder og barrierer de ser for noget sådant.

På baggrund heraf kan man få anbefalinger og inspiration til at påbegynde eller udvikle den type miljøsamarbejde, som er aktuel for ens virksomhed.

1.3 Målgruppe

Eksempelsamlingen omfatter erfaringer fra tekstil-, transport-, jern-/ metal-, farve/lak- og bygge/anlægsbranchen - nærmere betegnet Gabriel A/S, DSB, Post Danmark, Jydsk Nylon A/S, Teknos A/S A/S samt Danogibs A/S. Målgruppen vil derfor i første omgang være virksomheder indenfor disse 4 prioriterede brancher. Resultaterne er dog relevante for alle danske virksomheder, hvor miljøbelastningerne i livscyklus, i større eller mindre grad, ligger udenfor produktionsledet.

1.4 Struktur og metodevalg

Opsamlingen af erfaringerne i de 6 referencevirksomheder er et produkt af følgende aktiviteter:

  1. Udarbejdelse af interviewrammer til brug for kortlægning af erfaringer fra miljøsamarbejde.
      
  2. Afholdelse af indledende møde med referencevirksomhederne, hvor kortlægningen blev detailplanlagt - dvs. hvilke samarbejdsrelationer skulle afdækkes, hvem skulle interviewes i den forbindelse og hvornår skulle interviewet foregå.
      
  3. Kortlægning af miljøsamarbejde i referencevirksomhederne og deres produktkæder via interviews.
      
  4. Vurdering af resultaterne af interviews og fremdragelse af resultater, som kan anvendes til tværgående generelle anbefalinger.

I forbindelse med interviewene blev en interview guide anvendt (se bilag A.1).Denne guide dannede basis for de spørgsmål, som virksomhederne blev stillet.

I de tilfælde hvor det var muligt, blev de virksomheder som referencevirksomhederne indgik i miljøsamarbejde med ligeledes interviewet. Dette var tilfældet i forbindelse med Teknos A/S´ produktkæde, hvor MH A/S blev interviewet, og i forbindelse med Danogips A/S´ produktkæde, hvor Kolding Kommune, Fælles forbrænding Hobro og nedbrydningsfirmaet Karsten Rasmussen blev interviewet. Endvidere henvendte vi os skriftligt til underleverandøren i Teknos A/S´s produktkæde - Cray Valley. Disse tiltag blev gjort for at få alle facetter af miljøsamarbejde i produktkæden med.

Resultatet af interviewene er en række erfaringer fra hver referencevirksomhed, som varierer i form og indhold. Ved projektets start var det intentionen at få så mange og så detaljerede oplysninger frem omkring selve miljøsamarbejdet samt omstændighederne hvorunder det foregik. Mange af virksomhederne har dog ikke været i stand til at genkalde detaljerne. Dette indebærer at nogle eksempler er overordnede beskrivelser, mens andre går mere i detaljen.

Barrierer og drivkræfter varierer i forhold til virksomhedens størrelse, branche, miljøstrategiske niveau etc. Derfor er samlingen af erfaringer fra hver virksomhed indledt med en række facts om virksomheden og de eventuelle leverandører, der henvises til. På baggrund heraf har andre virksomheder selv mulighed for, at stykke sammen hvilke barrierer og drivkræfter, der kan være relevante for dem.