Miljøledelse i produktkæder - en eksempelsamling 32 Miljø - brændpunkt og brydningspunkt - Eksempel 21Levison+Johnsen+Johnsen a/s + Albertslund Kommune, MiljøforvaltningenAlbertslund Kommune har gennem mange år haft en meget høj miljøprofil, som blandt andet udmøntes gennem miljøhensyn ved indkøb. Specielt i forhold til indkøb af tryksager har byrådet besluttet, at trykopgaver kun sendes i udbud blandt trykkerier, der er miljøcertificerede, og som kan levere svanemærkede tryksager. Dette passer fint sammen med trykkeriet Levison+ Johnsen+Johnsens forretningsstrategi, som lægger vægt på et godt miljø. Trykkeriets miljøchef var således med til for nogle år siden at opfordre Albertslund Kommune til at tage miljøhensyn ved indkøb af tryksager. Samarbejdet mellem Levison+Johnsen+Johnsen (LJJ), som er en del af Saloprint-Gruppen, og Albertslund Kommune har nogle år på bagen, men der er ikke tale om eksklusivaftaler for nogen af parterne. Samarbejdet bygger på gode kunde-leverandørrelationer og en fælles holdning til at tænke gode miljøløsninger i et livscyklusperspektiv. For de to parter er de vigtigste aspekter i arbejdet: Øget synlighed af miljøindsatsen gennem produktkæden. I de seneste, større publikationer, som LJJ har trykt for Albertslund Kommune, er selve tryksagens vigtigste miljøforhold nævnt. Det er således ikke "kun" svanemærket, der fortæller, at der bliver gjort en indsats gennem flere led i produktkæden. Erfaringer overføres til andre kunder De gode erfaringer med Albertslund Kommune overføres til samarbejdet med andre kunder. F.eks. bruger LJJs miljøchef en del tid på at drøfte tryksagers miljøforhold med andre offentlige indkøbere. Men det er tydeligt, at der er stor forskel på kundernes interesse for miljø uanset om de er offentlige eller private. Miljøbevidstheden hos indkøberne er stigende, men det er en lang proces at få miljø indarbejdet som konkurrenceparameter på lige fod med andre aspekter. LJJs miljøchef bliver derfor ofte involveret direkte i diskussionerne med kunder, der gerne vil vide mere om miljø, men som ikke har taget stilling endnu. Svanemærkestandarden som huskvalitet LJJ har indrettet produktionen, så den kvalitet, der er nødvendig for at svanemærke produkterne, er den normale "huskvalitet". Også selv om kunden ikke ønsker at få svanemærket sin tryksag. Det skyldes primært, at det er mest rationelt i forhold til produktionsgangene. Eftersom svane-kvaliteten alligevel er husets normale standard, overvejer LJJ at gå over til en model, hvor kunderne aktivt skal fravælge svanemærket i stedet for som i dag at vælge det til. Økonomisk set vil det være en begrænset meromkostning for LJJ, og det vil givet styrke LJJs image og markedsposition over for miljøbevidste kunder. Tæt samarbejde mellem indkøbere og miljøeksperter fremmer de grønne indkøb I Albertslund Kommune er indkøbsafdelingen organisatorisk en del af Miljøforvaltningen, og indkøberne er således rent fysisk tæt på miljøeksperterne. Det letter det daglige arbejde med at definere hvilke miljøkrav, der skal stilles i forbindelse med indkøb af forskellige produktgrupper. 32.1 Opstart baseret på holdninger og værdierLJJ var en af de første virksomheder i Danmark, der blev miljøcertificeret og registreret under EMAS forordningen. Det skete i 1996 og faldt naturligt i tråd med ledelsens generelle holdning til, at værdier og kvalitet er vigtige elementer. Siden 1997 har LJJ også haft licens til svanemærket. I dag er produktionen indrettet, så den kvalitet, der er nødvendig for at svanemærke produkterne, er den normale "huskvalitet". Også selv om kunden ikke ønsker at få svanemærket sin tryksag. Det skyldes primært, at det er mest rationelt i forhold til produktionsgangene. Et godt miljø er således en naturlig del af LJJs forretningsgrundlag, men virksomheden satser ikke specielt på de miljøbevidste kunder. LJJs sælgere tager altid miljøaspekter med i diskussionerne med kunderne, men hvis disse ikke er interesserede i miljø, bliver der fokuseret på andre forhold i stedet for. For nogle år siden tog miljøchefen hos LJJ et initiativ i forhold til Albertslund Kommune. Kommunen havde allerede dengang en aktiv miljøpolitik, men LJJs miljøchef mente, at de kunne og burde gøre mere i forhold til indkøb af miljøvenlige tryksager. Derfor kontaktede hun kommunen, som var meget positiv. Også i dag er leverandører og andre, som har forslag til, hvordan Albertslund Kommune kan gøre endnu mere på miljøområdet, velkomne til at kontakte kommunen. 32.2 Drift det muliges kunstAlbertslund Kommune har udviklet og politisk vedtaget en aktiv grøn indkøbspolitik (se nedenstående boks). Som et grundlæggende udgangspunkt udarbejder indkøbsafdelingen en rammeaftale for indkøb af et givent produkt, hvor miljøforhold vægtes på lige fod med pris, kvalitet, leveringssikkerhed osv. Indkøbsafdelingen er organisatorisk en del af Miljøforvaltningen, hvilket lægger op til et tæt samarbejde mellem kommunens indkøbere og miljømedarbejdere. Albertslund Kommune søger via de miljøkrav, der stilles til produkterne, at tage alle de vigtigste miljøbelastninger i produkternes livsforløb med. F.eks. omfattede miljøovervejelserne ved indkøb af fjernvarmerør både råvarernes miljøbelastninger, produktionsrelaterede forhold, belastninger i den periode, hvor rørene er gravet ned, og endelig, hvad der skulle ske, når rørene efter en årrække skal graves op igen og bortskaffes. De miljøkrav, som kommunen stiller i forbindelse med indkøbene, er en blanding af konkrete krav til produktet (f.eks. om uønskede stoffer) og krav til leverandørernes styring af miljøpåvirkningerne.
Specifikt i forhold til tryksager er det besluttet i Albertslund Kommune, at man kun køber trykkeopgaver hos miljøcertificerede leverandører, og at tryksagerne skal være miljømærkede. Kravene er ikke svære at få opfyldt, fordi mange trykkerier i dag kan levere varen, hvilket er med til at holde prisniveauet nede. Men det betyder, at kommunen ikke går på jagt efter det billigste tilbud uden skelen til miljøforholdene. Når en trykopgave skal gennemføres, bliver den sendt i udbud hos en række miljøcertificerede trykkerier. Albertslund Kommune har et kartotek over sådanne trykkerier og bruger kun dette. Det betyder, at trykkerierne selv henvender sig til kommunen for at blive optaget i kartoteket, når de er blevet miljøcertificeret. Mens trykkerierne således selv henvender sig til kommunen, har man i Miljøforvaltningen endnu ikke oplevet, at leverandører af andre produkter har henvendt sig for at fortælle om et nyt, mindre miljøbelastende produkt. Men man vil tage positivt imod vedkommende, hvis det sker. Aktive leverandører såvel som aktive borgere, virksomheder m.fl. kan være en god støtte for kommunens videreudvikling af miljøindsatsen. Kunderne hos Levison + Johnsen + Johnsen LJJ har ikke kun offentlige indkøbere som kunder. De vigtigste kundetyper og deres miljøinteresse er skitseret nedenfor: Offentlige indkøbere De offentlige indkøbere har pligt til at inddrage miljøhensyn i forbindelse med indkøb, men LJJs erfaring er, at mange af dem ved meget lidt om miljø. LJJs miljøchef tager derfor ofte initiativ til at drøfte lovkrav, miljøkonsekvenser, mulighederne i forbindelse med valg af tryksager osv. med offentlige indkøbere. Kunderne får på denne måde opbygget deres viden, og for LJJ er vejen banet for at afsætte svanemærkede produkter. Arbejdsgiver- og interesseorganisationer Disse organisationer er kendetegnet ved, at holdninger og værdier er vigtige, også i forhold til miljø. Denne kundegruppe efterspørger af sig selv svanemærkede tryksager. Blandt andet fordi det er et område, hvor det er let at finde en miljøvenlig løsning uden større investeringer, og fordi det samtidig har en tydelig signalværdi over for medlemmerne, når de sidder med f.eks. et svanemærket medlemsblad i hånden. Private virksomheder Som hovedregel er de private virksomheder kun interesseret i miljø, hvis deres egne kunder også er det. I denne kundegruppe vælger nogle kunder som tidligere nævnt svanemærket fra p.g.a. designhensyn eller for at spare de marginale omkostninger. Stor udenlandsk kunde LJJ har en stor, amerikansk kunde, som producerer gavepapir, gavekort m.m. af høj kvalitet og med stor vægt på et karakteristisk design, som bl.a. indebærer en miljøbelastende bronzering. Denne kunde er ikke interesseret i miljøspørgsmål, selv om LJJ har prøvet at foreslå alternative løsninger. Eftersom kunden er vigtig for LJJ, har ledelsen besluttet at fastholde bronzeringsprocessen, men hvis andre kunder er interesseret i bronzerede tryksager, forsøger LJJ at få dem til at vælge en anden, mindre miljøbelastende løsning. Valg og fravalg af svanemærket En del kunder (dem der ikke har en aktiv miljøprofil) ønsker ikke at betale de ekstra 0,4%, som LJJ skal betale i omsætningsafgift på de miljømærkede produkter. Priskonkurrencen på tryksager er hård, og selv små marginaler kan flytte en ordre. Uden at det har været genstand for egentlige diskussioner, er det desuden LJJs opfattelse, at kunderne principielt ikke vil betale mere for et miljøvenligt produkt, når det alligevel ikke har en betydning for deres eget image. For nogle kunder er et andet væsentligt argument for at fravælge svanemærket, at det er grimt eller designmæssigt ikke passer til tryksagen. Svanemærket må kun reproduceres i sort eller grønt, og kunden ændrer ikke på et valgt design af miljøhensyn, hvis miljøforhold alligevel ikke har betydning. Internt samarbejde Internt er der et tæt samarbejde mellem LJJs sælgere og miljøchefen, som kommer på banen, hvis kunden ønsker at få en forklaring på nogle miljøspørgsmål. Sælgerne får et grundlæggende kendskab til miljø som en del af den almindelige oplæring hos LJJ, men de får ingen særlig uddannelse inden for miljø, og det er på nuværende tidspunkt op til den enkelte sælgers vurdering, hvor meget han vil bruge miljø i diskussionerne med kunderne. Samarbejde med leverandører LJJ klarer selv de fleste af de processer, som hører til en trykopgave, men enkelte specielle opgaver - f.eks. vedrørende limning, UV-lakering og kachering - bliver købt hos underleverandører. Disse opgaver har en vis indflydelse på tryksagens samlede miljøbelastning og vurdering af leverandørernes miljøforhold er derfor en vigtig del af LJJs miljøledelsessystem. Flere af leverandørerne er små enkeltmandsfirmaer, der har en særlig kompetence og er meget fleksible. Til gengæld kniber det med ressourcer til administrative opgaver som at dokumentere deres miljøforhold skriftligt. Dermed er de potentielt i risikozonen for at blive fravalgt som leverandører. For at fastholde de særlige kompetencer, som også er vigtige for LJJ, og samtidig sikre et tilstrækkeligt miljøniveau, bruger LJJs miljøchef en del ressourcer på at holde personlig kontakt med de små leverandører. Erfaringerne viser, at de ofte er meget ressourcebevidste, ligesom de begrænser brugen af kemikalier mest muligt, for - som LJJs miljøchef udtrykker det - "de står jo selv midt i det". Det aktive samarbejde med leverandørerne gør det også lettere at formidle kundeønsker videre til leverandørerne. Alle underleverandører til trykkerier skal godkendes af Miljømærkesekretariatet, før trykkerierne må anvende dem. Hele underleverandørens produktion bliver gennemgået og de enkelte processer, f.eks. UV-lakering godkendes, hvis de lever op til miljømærkekriterierne. Herefter kan de udbydes som en svanemærkeydelse, der "koster" et vist antal point i den samlede tryksags miljøbelastning. En almindelig tryksag må maksimalt have 12 point for at kunne svanemærkes. 32.3 Udvikling større ansvar og større synlighedEftersom svane-kvaliteten alligevel er husets normale standard, overvejer LJJ at gå over til en model, hvor kunderne aktivt skal fravælge svanemærket i stedet for som i dag at vælge det til. Økonomisk set vil det være en begrænset meromkostning for LJJ, og det vil givet styrke LJJs image og markedsposition over for miljøbevidste kunder, som der kommer stadig flere af, om end det går langsomt. På den måde påtager LJJ sig et medansvar for kundernes valg. For Albertslund Kommune er svanemærket vigtigt i arbejdet med at synliggøre miljøholdningerne. Derfor nøjes kommunen heller ikke med svanemærke tryksagerne, men bruger det aktivt som en del af miljøkommunikationen. F.eks. er det i kommunens spørgeskema til leverandørerne fremhævet, at "Dette er udskrevet på miljøpapir tildelt Det Nordiske Svanemærke". Og i kommunens seneste grønne regnskaber og Agenda 21 plan, som er trykt af Levison+Johnsen+Johnsen a/s, er oplysninger om miljøforhold på trykkeriet og i relation til tryksagen også oplyst. Hermed bliver også miljøforholdene længere tilbage i produktkæden synliggjort. Faktabokse:
32.4 ReferencerInterview med Kvalitets- og miljøchef Eva Tauby Sørensen Levison + Johnsen + Johnsen a/s og Grafisk Rådgiver Finn Larsen, Saloprint a/s. Interview med ekspeditionssekretær Vivi Munk, Albertslund Kommune, Miljøforvaltningen. www.ljj.dk www.albertslund.dk www.albertslundbib.dk Levison + Johnsen + Johnsen a/s, miljøredegørelse for 1998-99 Indkøbspolitik for Albertslund Kommune Albertslund Kommune, Agenda 21 samt miljøredegørelser og grønne regnskaber
|