| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Strategi for begrænsning af vejtrafikstøj - Delrapport 2 - Støj, gener og sundhed
3 Sundhedsøkonomisk litteratursøgning
Der er gennemført en litteratursøgning af danske og internationale undersøgelser, som har undersøgt de
samfundsmæssige omkostninger (og gevinster) af de sundhedsmæssige konsekvenser af vejstøj og dets
forebyggelse. Udgangspunktet for litteratursøgningen har været at søge at identificere undersøgelser af
sammenhængen mellem sundhed, vejstøj og samfundsøkonomi.
Ifølge Vejdirektoratet (1998) er risikoen for egentlige høreskader minimal, som følge af støj fra vejtrafik, men støj
er en stressfaktor. Vejdirektoratet refererer til undersøgelser, der indikerer, at gentagne støjpåvirkninger kan være
medvirkende til permanent forhøjelse af blodtrykket. I forhold til psykiske lidelser er vejstøj måske ikke den
direkte årsag, men kan være en forklaring på manglende psykisk velbefindende og kan derved være med til at
accelerere og forstærke udviklingen af latente psykiske lidelser (Vejdirektoratet, 1998). Endelig kan støj, herunder
vejstøj, forstyrre søvn og give problemer med at falde i søvn. Institut for Folkesundhed har i deres sundheds- og
sygelighedsundersøgelse (SUSY) fra 2000 [2] undersøgt konsekvenserne af vejstøj. Undersøgelsen relaterer sig
dog ikke alene til trafikstøj og er ikke knyttet til specifikke sygdomme. En norsk undersøgelse (Vejdirektoratet
1998) har påvist en sammenhæng mellem støjniveau og antallet af mennesker, som er generet. I et senere afsnit
gives der en grundigere gennemgang af litteratur om støjs indvirkning på helbredet.
Vejdirektoratet (1998) refererer tillige til opgørelser af de samfundsøkonomiske omkostninger ved vejstøj som
andel af bruttonationalproduktet i en række lande, herunder Danmark, opgjort med forskellige metoder. Der er stor
forskel på de forskellige estimater for samfundsøkonomiske omkostninger til vejstøj, også inden for det enkelte
land. De anvendte opgørelsesmetoder er vidt forskellige, hvorfor de forskellige resultater ikke er overraskende. Set
i relation til vejstøjs sundhedsøkonomiske konsekvenser for samfundet bidrager de valgte metoder ikke med
relevant eller fuldstændig information om vejstøjs påvirkning af sundheden i samfundet og dets indflydelse på de
samfundsmæssige omkostninger.
Litteratursøgningen viser samlet, at der ikke tidligere er gennemført deciderede sundhedsøkonomiske analyser af
vejstøjs sundhedsmæssige konsekvenser i Danmark.
Tabel 3.1. Medline søgning og resultater
Søgeord |
Antal artikler
efter kriterierne |
Relevante artikler
efter emnet |
Reference (kun ekstra) |
Cost, illness, noise | 8 | 1 | de Hollander et al. (2000) |
Cost, noise, pollution | 10 | 1 | Gibbons et al. (2002) |
Cost, noise | 409 | 1 | Quinet (2001) |
Cost, economic |
306 |
2 |
Koszarny (2000)
Meijer et al. (1985) |
Med hensyn til internationale undersøgelser af sundhedsøkonomiske analyser er der først og fremmest gennemført
en systematisk litteratursøgning ved brug af den sundhedsøkonomiske litteraturdatabase Medline (1965-2002). Der
blev specifikt søgt efter studier eller artikler, der beskæftiger sig med de overordnede sundhedsmæssige
konsekvenser af (vej-) støj og problemets samfundsøkonomiske betydning. Titel og abstrakt for alle fundne artikler
efter søgeordene blev gået igennem for at identificere relevante artikler i forhold til problemstillingen.
Som det ses af tabel 3.1, fandtes kun 5 relevante artikler i Medline efter de angivne kriterier. [3] Det er endvidere
kendetegnende, at ingen af disse artikler beskæftiger sig med de overordnede sundhedsmæssige konsekvenser af
vejstøj set i relation til samfundsøkonomien. De nævnte studier er gennemgået, og gennemgangen har vist, at
studierne ikke omhandler de sundhedsøkonomiske omkostninger af vejstøj. Konklusionen med hensyn til
litteratursøgningen i Medline er derfor, at der ikke er publiceret studier af de overordnede sundhedsmæssige
konsekvenser af vejstøj vurderet i forhold til de samfundsøkonomiske konsekvenser. Der er derfor ingen af de
fundne artikler, som kan tjene som eksempel for opstilling af en model til beregning af de sundhedsøkonomiske
konsekvenser af vejstøj i Danmark, endsige bidrage med resultater.
For at identificere eventuelle studier vedrørende de sundhedsmæssige konsekvenser af vejstøj og de deraf afledte
samfundsøkonomiske konsekvenser blev Internet endvidere anvendt (søgemaskinen Altavista). Heller ikke denne
søgning gav imidlertid relevante referencer.
I ikke-sundhedsøkonomisk litteratur omkring vejstøj er problemstillingen omkring enhedsomkostninger ved
sundhed imidlertid beskrevet (se Metroeconomica Limited (2001), Schmid and Friedrich (2002) og Kluizenaar et.
al (2001)). Der er tale om studier, der på et overordnet niveau angiver den monotære værdi af vejstøjsrelaterede
sygdomme inden for forskellige dele af sundhedsvæsenet - ambulant behandling, behandling under indlæggelse,
værdi af produktionstab mv. I det omfang det har været muligt, og såfremt der ikke fandtes danske oplysninger, er
de forskellige enhedsomkostninger blevet anvendt i den videre analyse.
Sammenfatning
Der er søgt i tilgængelige sundhedsøkonomiske litteraturdatabaser, og samlet har resultatet af litteratursøgning
været, at der ikke findes relevante cost-of-illness studier af de sundhedsmæssige konsekvenser af vejstøj set i et
samfundsøkonomisk perspektiv, hverken i Danmark eller internationalt, men at der i anden litteratur er fundet
enhedsomkostninger på nogle af de sundhedsøkonomiske aspekter ved vejstøj, som kan anvendes i den videre
analyse.
Fodnoter
[2] Kjøller M., Rasmussen,
N.K. (2002) Sundhed og sygelighed i Danmark 2000 & udviklingen siden 1987.
Statens Institut for Folkesundhed, København.
[3] Nogle af de studier der
fremkommer i søgningen vedrører de sundhedsøkonomiske konsekvenser
af hørenedsættelse og høretab som følge af støj
(f.eks. støjbelastning på arbejdsplads). Idet risikoen for høreskader
som følge af vejstøj isoleret set er minimal, jævnfør
Vejdirektoratet, er disse studier ikke medtaget som relevante i nærværende
litteratursøgning.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 December 2003, © Miljøstyrelsen.
|