| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Strategi for begrænsning af vejtrafikstøj - Delrapport 2 - Støj, gener og sundhed
7 Økonomisk analyse af udvalgte sygdomsrelationer
På basis af den sundhedsfaglige vurdering af helbredseffekter ved vejstøj gives i dette afsnit en første vurdering af
størrelsesordenen af de samfundsmæssige omkostninger forårsaget af vejtrafikstøj. Opgørelsen bygger delvist på
den generelle metodeopstilling gennemgået tidligere, men er forenklet og målrettet mod de konkrete behov i
vejstøjstrategien.
Til brug for de samfundsøkonomiske vurderinger i forbindelse med vejstøjstrategien er der behov for at opgøre de
sundhedsmæssige omkostninger ud fra dels en omkostningsbaseret metode, dels en betalingsvillighedsmetode.
Omkostningsestimaterne er med hensyn til værdisætning af dødsfald beregnet for begge disse metoder, og der er
anvendt samme forudsætninger som i partikeludvalgets arbejde. Det har ikke inden for nærværende projekt været
muligt at indregne betalingsvillighedsestimater for at undgå sygdom. Disse omkostninger bør inddrages for at få det
fulde billede af omkostningerne opgjort ud fra en betalingsvillighedsmetode.
Det skal understreges, at der er tale om en første vurdering, og at vurderingen er afgrænset til at omfatte
omkostninger relateret til hypertension og iskæmisk hjertesygdom som følge af vejstøjpåvirkning, mens andre
væsentlige effekter af vejstøj ikke er inddraget og prissat, f.eks. effekten på børns indlæringsevne, stress og
hovedpine.
Litteraturgennemgangen og vurderingen af sammenhæng mellem støj-eksponering og helbredseffekter har vist, at
der kun findes få studier, som kan anvendes til vurderingen af de sundhedsmæssige omkostninger ved vejstøj. På
sygehusområdet er der diagnoser, som kan anvendes i den videre omkostningsanalyse.
Til selve analysen er der identificeret følgende diagnoser i "Klassifikation af sygdomme" som bygger på 10. revision
af WHO's internationale sygdomsklassifikation, kaldet ICD-10 (Sundhedsstyrelsen og Munksgaard 1993).
For hypertension arbejdes der med diagnoseintervallet I10 – I11:
I10 – Blodtryksforhøjelse af ukendt årsag
I11 – Blodtryksforhøjelse med hjertesygdom
For iskæmiske sygdomme bruges diagnoserne I20 – I22 og I24 – I25:
I20 – Brystkrampe
I21 – Akut hjerteinfakt
I22 – Tilbagevende akut hjerteinfakt
I24 – Akut iskæmisk hjertesygdom, anden form
I25 – Kronisk iskæmisk hjertesygdom
Diagnoserne bruges til at fastslå, hvor mange indlæggelser der er gennemført for de udvalgte sygdomme. I afsnittet
om helbredseffekter er RR-værdierne angivet, som skal bruges til beregning af, hvor mange personer der får
hypertension og iskæmiske hjertesygdomme som følge af vejstøj.
Talmaterialet tager udgangspunkt i år 2000, og de steder hvor der ikke findes 2000-oplysninger, bruges tilgængeligt
materiale som approksimation. Alle omkostningsniveauer er omregnet til prisniveau 2002 ved hjælp af amternes
pris- og lønudvikling.
Det understreges, at omkostningsvurderingen ikke er komplet i sin form, da der på en lang række områder mangler
relevant information og ekspertvurderinger om vejstøjs betydning for sundhedsskader. Vurderingen skal derfor
alene bruges til at anvise et forventet omkostningsniveau for sundhedsrelaterede omkostninger i forbindelse med
forhøjet blodtryk og iskæmisk hjertelidelse relateret til vejstøj. Hvor der er tale om skøn, er dette tydeliggjort.
Som det ses af tabel 7.1., bygger flere af beregningsdelene på skøn. I det efterfølgende er hvert af de viste
elementer gennemgået i detaljer. En lang række af de statistiske oplysninger, der er brugt til vurderingen af niveauet
for sundhedsrelaterede omkostninger ved vejstøj, findes i bilagsmaterialet.
Tabel 7.1. Forudsætninger for vurdering af sundhedsrelaterede omkostninger ved vejstøj
Klik her for at se tabel 5.3.
I bilag 2 vises enhedsomkostninger for patientbehandlinger inden for sygdomme, hvor der er påvist en vis
sammenhæng mellem vejstøj og sygdom. Herved oplistes de mulige DkDRG-grupper, som er relevante for
behandling af vejstøjrelaterede sygdomsdiagnoser. Der er tale om DkDRG-priser fra 2002. Priserne bruges til at
beregne omkostningen ved ophold på sygehuse som følge af vejstøj. På baggrund af data fra LPR kan omfanget
inden for de enkelte diagnoser beskrives, og andelen der skyldes vejstøj beregnes.
Omregningen fra vejstøjmålingen til belastede personer i forskellige bystørrelser er vist i bilag 3 og 4. I bilag 5
angives antal personer pr. bolig opdelt på bystørrelser.
Antal personer berørt af sygdom som følge af vejstøj opdelt på henholdsvis hypertension og iskæmiske
hjertesygdomme belyses i afsnittet om helbredseffekter. I beregningen kombineres den opstillede sammenhæng
mellem vejstøj og sygdomsrisiko, fordelt på dB intervaller, jf. tabel 5.5 i afsnittet om helbredseffekter, med
opgørelsen af fordelingen af antal personer fordelt efter boligens støjbelastning.
I bilagene 7 og 8 er sygehusaktiviteten opgjort samt beregningen af den gennemsnitlige omkostning ved at blive
behandlet for hypertension og iskæmisk hjertesygdom. Resultatet er vist i tabellen nedenfor.
Tabel 7.2. Antal personer som indlægges på sygehus som følge af vejstøjrelaterede sygdomme
Sygdom | Gennemsnitligt niveau | Nedre 95 % konfidensinterval | Øvre 95 % konfidensinterval
|
Iskæmisk hjertesygdom | 1.150 | 600 | 1.750 |
Hypertension | 300 | 150 | 400 |
I alt | 1.450 | 750 | 2.150 |
Kilde: Egne beregninger (Muusmann).
Note: Til beregningen er brugt de beskrevne relative ratios fra afsnit om helbredseffekter. Formlen er vist i bilag 6.
I tabel 7.2 er resultatet af beregningen for støj-eksponeringen til sundhedsskader vist. I gennemsnit behandles
1.450 personer på sygehus som følge af vejstøj pr. år.
I tabel 7.3 er antallet af berørte personer omregnet til omkostninger. Det fremgår, at
sundhedssektor-omkostningerne er opgjort til i størrelsesordenen 40 - 100 mio. kr., med et centralt skøn på ca. 70
mio. kr.
Tabel 7.3. Vurdering af sundhedssektoromkostninger ved vejstøj (hypertension og iskæmisk hjertesygdom). Mio.
kr. 2002-niveau.
|
Gennemsnitlig
risiko |
Nedre 95%
risiko |
Øvre 95%
risiko |
Sundhedssektoromkostninger |
|
|
|
- Medicinforbruget |
18 |
10 |
28 |
- Praktiserende læge |
15 |
8 |
22 |
- Speciallæge |
0 |
0 |
0 |
- Sygehus, somatiske afdelinger |
34 |
18 |
51 |
Sundhedssektoromkostninger i alt |
67 |
36 |
101 |
Note: Omkostninger til speciallæge er meget små og derfor sat til 0 i tabellen.
Kilde: Egne beregninger (Muusmann).
Den generelle regneregel i tabel 7.3 er, at der i 2000 var 43.885 personer der blev indlagt med hypertension eller
iskæmiske hjertesygdomme, og jf. tabel 7.2 udgør de vejstøjsramte 1.450 personer – eller ca. 3 %. Ud af den
samlede sygehusaktivitet udgør det 0,2 % [4]. I SUSY 2002 (SIF) sættes andelen af folk, der har hypertension, til
8,5 % (selvrapporteret). Bruges den samme andel der er vejstøjsramte i sygehusvæsenet på 3 %, giver det en
belastning på 0,26 %. I det følgende sættes andelen til 0,2 %. For hver af delberegningerne er der foretaget
følgende specifikke antagelser.
Medicinudgifter
De samlede omkostninger til medicin var i 2000 4,584 mia. kr. (Indenrigs- og Sundhedsministeriet 2002). Heraf
udgør medicin til hjerte- og kredsløbssygdomme 1,578 mia. kr. Det antages, at den samme procentvise belastning
af sygehusvæsenet (heldøgn) som følge af vejstøj også gælder for medicinforbruget. Ud af det samlede antal af
hjerterelaterede indlæggelser i sygehusvæsenet udgør hypertension og iskæmiske sygdomme 35%. Denne andel
bruges til at skønne andelen af hjertemedicin til behandling af iskæmiske sygdomme og hypertension, det vil sige
0,35*1,578 mia. kr.=555 mio. kr. Videre antages det, at 3% kan henføres til vejstøj – lig med de 18 mio. kr.
Praktiserende læge
For praktiserende læger udgjorde de samlede omkostninger 4,871 mia. kr. i 2000 (Indenrigs- og
Sundhedsministeriet 2002). En mulig tilgang ville være at bruge SUSY 2002 tallet – 8,5% af befolkningen
selvrapporterer hypertension. Det antages, at 3 % af disse har sygdommen som følge af vejstøj – lig med 0,25 % af
befolkningen – ca. 13.250 personer. 90 % af disse skønnes at gå til regelmæssig kontrol hos lægen. I gennemsnit
går en dansker til lægen 10 gange om året, og det koster i gennemsnit 62 kr. pr gang. For hypertension kan den
årlige omkostning opgøres til 8 mio. kr. Der findes ikke kilder, der på tilsvarende vis kan danne grundlag for
beregning af omkostninger på grund af iskæmiske sygdomme, derfor bruges belastningen fra sygehusvæsenet.
Speciallæge
Omkostninger til speciallæge var i 2000 på 1,645 mia. kr. (Indenrigs- og Sundhedsministeriet 2002). Heraf udgør
omkostninger til intern medicin 54 mio. kr. Belastningen relateret til vejstøj antages at være 0,2 %. De beregnede
omkostninger er meget små og derfor sat til 0 i Tabel 7.3.
Sygehus, somatiske afdelinger
Aktiviteten på sygehusene er opgjort via Landspatientregistret, se bilag 5. Samlet set var der 48.525 udskrivninger
og 75.318 ambulante besøg inden for de relevante diagnoser i 2000. I forhold til værdisætningen er prisen for et
ambulant besøg 1.339 kr. og gennemsnitsprisen for heldøgn (udskrivninger) 19.220 kr. Den samlede omkostning i
2000 for hypertension og iskæmiske hjertesygdomme var godt 1 mia. kr. Til beregning af sygehusomkostningerne
er andelen af vejstøjrelaterede sygdomsramte opgjort til ca. 3 %. Det vil sige, at 3 % af omkostninger ved
hypertension og iskæmiske hjertesygdomme kan henføres til vejstøj.
I figur 7.1 er vist de skønnede omkostninger inden for sundhedssektoren, opdelt på 5 dB intervaller.
Omkostningerne er opdelt på 5 dB intervaller, og det ses, at i intervallerne 60-65 dB og 65-70 dB udgør den
største økonomiske belastning. Der bor også relativt mange mennesker med en støjpåvirkning mellem 60 og 70 dB,
jf. bilag 3 og 4.
Figur 7.1. Sundhedssektoromkostninger pr. dB kategori (1.000 kr. – 2002-niveau)
Kilde: Egne beregninger (Muusmann).
Dødsfald
De indirekte udgifter er noget sværere at opgøre. I 1999 døde der i alt 9.906 personer af iskæmiske diagnoser
(DI20-DI25) og 592 personer af hypertension (DI10-DI15). Til beregning af vejstøjrelaterede dødsfald bruges
samme antagelse, som er brugt for sygehusaktiviteten, at 3 % af de opgjorte dødsfald forudsættes at skyldes
vejstøj. Overføres den samme hyppighed af sygdom på dødsfald fås således et skønnet antal dødsfald på i
størrelsesordenen 200 til 500, med et centralt skøn på ca. 350, og fordelt med omkring 330 dødsfald relateret til
iskæmisk hjertesygdom og omkring 20 dødsfald relateret til hypertension, jf. tabel 7.4. Det skal understreges, at
opgørelsen af dødsfald er skønsmæssigt beregnet og ikke bygger på eksakt viden.
Dødsfald er som nævnt værdisat efter både en omkostningsbaseret tilgang og en betalingsvillighedstilgang. Ved
værdisætningen er anvendt de samme forudsætninger om værdien af statistisk liv, som er anvendt i forbindelse med
partikeludvalgets arbejde og anbefalet i "Notat om værdisætning af sundhedseffekter", Miljøstyrelsen 2003,
svarende til en værdi på 1,573 mio. kr. pr. dødsfald ved den omkostningsbaserede tilgang og 9,64 mio. kr. pr.
dødsfald ved betalingsvillighedstilgange. Se Tabel 7.5 og 7.6.
Sygefravær mv.
Til opgørelsen af omkostninger ved sygefravær arbejdes med en følsomhed på 1 til 20 fraværsdage samt 3 niveauer
for omkostningen pr. dag – fra 557 kr. pr. dag til 2.344 kr. pr dag., jf. artiklen Metroeconomica Limited (2001),
der har værdisat produktionsomkostninger ved sygefravær.
Til brug for denne analyse er valgt mellemniveauet, som er 873 kr. pr. fraværsdag. De 873 kr. bygger på
interviews, hvor den interviewede selv har værdisat sit fravær som følge af sygdom.
Tabel 7.4. Skøn over antal personer som dør som følge af vejstøjrelaterede sygdom
|
Gennemsnitligt
niveau |
Nedre 95 %
konfidensinterval |
Øvre 95 %
konfidensinterval |
Iskæmisk hjertesygdom | 330 | 175 | 495 |
Hypertension | 20 | 10 | 30 |
I alt | 350 | 185 | 520 |
Note: Egne beregninger (Muusmann).
Tabel 7.5. Vurdering af de sundhedsmæssige omkostninger ved vejstøj (mio. kr. 2002-niveau).
Omkostningsbaseret tilgang - dødsfald værdisat til 1,573 mio. kr. pr. tabt liv 1
Mio. kr |
Gennemsnitligt niveau |
Nedre 95 % konfidensinterval |
Øvre 95 % konfidensinterval |
|
|
|
|
- Dødsfald (Hypertension) |
31 |
16 |
46 |
- Dødsfald (Iskæmisk hjertesygdom) |
516 |
276 |
775 |
- Sygefravær mm. |
6 |
3 |
10 |
|
|
|
|
I alt |
553 |
295 |
831 |
Note: Egne beregninger (Muusmann).
Note 1: Kilde: Notat om værdisætning af sundhedseffekter, Miljøstyrelsen 2003.
Tabel 7.6. Vurdering af de sundhedsmæssige omkostninger ved vejstøj (mio. kr. 2002-niveau).
Betalingsvillighedstilgang - dødsfald værdisat til 9,64 mio. kr. pr. tabt liv1
Mio. kr |
Gennemsnitligt niveau |
Nedre 95 %
konfidensinterval |
Øvre 95 % konfidensinterval |
|
|
|
|
- Dødsfald (Hypertension) |
186 |
100 |
280 |
- Dødsfald (Iskæmisk hjertesygdom) |
3.117 |
1.667 |
4.680 |
- Sygefravær mm. |
6 |
1 |
25 |
|
|
|
|
I alt |
3.309 |
1.768 |
4.985 |
Note: Egne beregninger (Muusmann).
Note 1: Notat om værdisætning af sundhedseffekter, Miljøstyrelsen 2003.
De samlede sundhedsmæssige omkostninger kan herefter opgøres som summen af dels
sundhedssektoromkostningerne i Tabel 7.3., dels de sundhedsmæssige omkostninger relateret til dødsfald i Tabel
7.5 og Tabel 7.6 for henholdsvis den omkostningsbaserede og den betalingsvillighedsbaserede værdisætning af
dødsfald.
Efter den omkostningsbaserede tilgang kan de samlede sundhedsmæssige omkostninger således opgøres til i
størrelsesordenen 300 - 900 mio.kr., med et centralt skøn på i størrelsesordenen 600 mio. kr. årligt.
Efter betalingsvillighedstilgangen kan de samlede sundhedsmæssige omkostninger opgøres til i størrelsesordenen
1,800 - 5,100, med et centralt skøn på i størrelsesordenen 3,400 mio. kr. årligt.
Sammenfatning
Der er i dette afsnit foretaget en første, skønsmæssig opgørelse af de sundhedsmæssige omkostninger relateret til
vejtrafikstøj, ud fra henholdsvis en omkostningsbaseret tilgang og en betalingsvillighedstilgang. Udgangspunktet for
beregningerne har været, at der for de relevante diagnoser/sygdomme, afdækket ved den sundhedsfaglige
belysning, kunne udtrækkes data fra Landspatientregistret vedrørende ressourceforbruget i sygehussektoren.
Derudover er der lagt en række skøn ind i beregningerne for derved at komme frem til et niveau for de samlede
sundhedsomkostninger.
Vurderingen af de sundhedsmæssige omkostninger ved vejstøj bør tages med forbehold, alene ud fra det synspunkt
at sammenhængen mellem støj-eksponering og sundhedsskader ikke er entydig. Opgørelsen af dødsfald bygger
således ikke på evidens, men alene på skøn.
At der kan være omkostninger ved støjrelaterede sygdomme synes dokumenteret, men niveauet kan være svært at
fastsætte ud fra den tilgængelige litteratur. Der er som et første bud valgt at beregne effekterne for hypertension og
iskæmisk hjertesygdom. Hertil kan komme øvrige sundhedseffekter, som ikke er kvantificeret i nærværende
sammenhæng. Med denne afgrænsning og med udgangspunkt i den foreliggende viden kan det forsigtigt anslås, at i
størrelsesordenen 800 -2.200 personer årligt rammes af iskæmisk hjertesygdom eller hypertension som følge af
trafikstøj. Overføres samme risiko på antallet af dødsfald, hvilket er væsentligt mere usikkert, kan det
skønsmæssigt anslås, at i størrelsesordenen 200-500 personer årligt dør tidligere end ellers som følge af
vejstøjrelateret iskæmisk hjertesygdom eller hypertension.
De sundhedsmæssige omkostninger i sundhedssektoren er på denne baggrund forsigtigt anslået til i
størrelsesordenen 40 - 100 mio. kr. årligt, med et centralt skøn på ca. 70 mio.kr. Med endnu større usikkerhed er
de samlede omkostninger efter indregning af omkostningerne ved dødsfald og sygefravær anslået til i
størrelsesordenen 300-900 mio. kr. efter den omkostningsbaserede metode, og i størrelsesordenen 1.800-5.100
mio. kr. efter betalingsvillighedsmetoden. De centrale estimater for de samlede omkostninger er opgjort til
henholdsvis ca. 0,6 mia. kr. årligt (den omkostningsbaserede metode) og ca. 3,4 mia. kr. årligt
(betalingsvillighedsmetoden). Til sammenligning er de årlige samfundsøkonomiske omkostninger ved gener, som er
fundet ved Miljøstyrelsens husprisundersøgelse, beregnet til ca. 5,3 mia. kr.
Der er behov for yderligere viden for at nå frem til mere robuste overslag. Aktiviteten i sygehussektoren og
opgørelsen af omkostninger til behandling af støjrelaterede sygdomme synes at være mest robust, da der her findes
en sammenhæng mellem den faglige litteratur omkring helbredseffekter og bestemmelse af sygdomskategorier via
ICD-10 diagnoser.
Fodnoter
[4] Der blev behandlet 678.184
personer (udskrevne), og af dem er 1.450 behandlet sfa. vejstøj.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 December 2003, © Miljøstyrelsen.
|