Fuldskalaforsøg i Hovedstadsområdet

4. Data for Gladsaxe Kommune

4.1 Indledning
4.2 Planlægning af fuldskalaforsøget
4.3 Forsøgsområde
4.4 Indsamlingssystem
4.5 Ændringer i eksisterende indsamlingssystem
4.6 Samarbejdspartnere og –relationer
4.7 Information
4.8 Affaldsdata
4.9 Driftserfaringer
4.10 Økonomi
4.11 Investering i indsamlingssystem

4.1 Indledning

Dette bilag til rapporten "Fuldskalaforsøg i Hovedstadsområdet – indsamling og bioforgasning af organisk affald" indeholder specifikke data og oplysninger, som Gladsaxe Kommune har registreret i forbindelse med fuldskalaforsøget. I hovedrapporten findes beskrivelser, resultater og vurderinger af generel karakter. Hovedrapporten afspejler således også resultater fra Gladsaxe Kommune. Denne rapport indeholder alle de data.

Bilagsrapporten har til formål at:
supplere beskrivelser i hovedrapporten
fremstille specifikke affaldsdata
fremstille specifikke oplysninger/beregninger af økonomi

Figur 5:
Oversigtsplan over Gladsaxe Kommune. Afgrænsningerne angiver placeringen af de deltagende boligområder

4.2 Planlægning af fuldskalaforsøget

Den tidsmæssige og beslutningsmæssige proces samt planlægningen af Gladsaxe Kommunes deltagelse i fuldskalaforsøget er detaljeret i det følgende

4.2.1 Den politiske beslutningsproces

Den 19. juni 2000 indstillede Teknik- og miljøudvalget (TMU), at Gladsaxe Kommune ønskede at deltage i fuldskalaforsøget, og den 15. august 2000 tiltrådte Økonomiudvalget (ØU) indstillingen. (Det var først på dette tidspunkt Gladsaxe Kommune har tilstrækkeligt materiale om fuldskalaforsøget, til af det kunne forelægges for politikerne)
TMU behandlede den 22/1-2001 to sager om fuldskalaforsøget:
forespørgsel om transport af affaldet, vognmand m.m.
forslag om, at Gladsaxe Kommune ikke deltager i forsøg med indsamling af organisk affald til bioforgasning, samt at Gladsaxe Kommune arbejder for, at fuldskalaforsøget i Vestforbrændings regi indstilles. Et flertal stemte imod forslaget. Sagen blev begæret videre til Byrådet (BR)
ØU stemte imod forslaget den 30/1-2001
BR afviste forslaget den 7/2-2001
TMU behandlede den 18/6-2001 en anmodning om, hvorvidt Gladsaxe Kommune forsat bør deltage i fuldskalaforsøget på baggrund af nye informationer i en artikel fra Danske Kommuner. Oplysningerne blev taget til efterretning, men anmodningen om, at Gladsaxe Kommune tages ud af fuldskalaforsøget, blev afvist
Den 15. august 2000 blev det endeligt besluttet, at Gladsaxe Kommune skulle deltage i fuldskalaforsøget.

4.2.2 Tilrettelæggelse og planlægning af fuldskalaforsøget

1-2 sagsbehandlere har varetaget tilrettelæggelsen og planlægningen af fuldskalaforsøget, bl.a. udvalgt forsøgs- og stikprøveområder, igangsat dialog med aktører i forsøgsområdet, tilrettelagt logistik på levering af materiel og poser, informeret om fuldskalaforsøget (se afsnit 2.3), indsamlet data, indgået aftale med transportøren af dagrenovation i kommunen, udarbejdet dagsordner, udarbejdet notater til politikerne, indhentet tilbud på vask af containere samt alm. sagsbehandling
Sagsbehandlere forestod jævnlig kontakt til varmemestre m.m.
Kontorlederen deltog i de første møder i Miljøkontrollen samt på Vestforbrændingen samt i et enkelt møde på Vestforbrændingen midt i forsøgsperioden
1-2 sagsbehandlere deltog i møder i Miljøkontrollen samt på Vestforbrændingen om fuldskalaforsøget
Kontorlederen, Forsyningschefen og den tekniske direktør blev løbende informeret om fuldskalaforsøget
En sekretær kar kuverteret brevene til deltagerne i fuldskalaforsøget
Varmemestre m.m. uddelte 4 af informationsbrevene til deltagerne i fuldskalaforsøget

4.2.3 Information

1-2 sagsbehandlere samt kontorlederen afholdt 9 borgermøder
Der blev udarbejdet 6 informationsbreve til deltagerne i fuldskalaforsøget. 3 af disse informationsbreve indeholdt informationer, som var målrettet de enkelte forsøgsområder. Det vil sige, at der blev udarbejdet et særskilt brev til de 8 forsøgsområder, 3 gange i forsøgsperioden, således at der i alt blev udarbejdet 27 forskellige informationsbreve til deltagerne i fuldskalaforsøget. Sagsbehandlerne havde desuden jævnligt kontakt til varmemestrene (via telefon, fax og breve)
Der blev afholdt informationsmøde med varmemestre og afdelingsbestyrelsesmedlemmer med henblik på at forberede dem på henvendelser fra beboerne

4.2.4 Øvrige aktører som har været involveret i planlægningsfasen

Konsulent ydede rådgivning omkring materiel samt sortering m.m. Desuden bistod de i forbindelse med problemer med levering af materiel samt poser. Der var særligt i uge 4-6 en del kontakt til Joca og Tamu-centret (leverandører) vedr. levering af materiel
Konsulent deltog i det første informationsmøde med varmemestre og afdelingsbestyrelsesmedlemmer fra de boligselskaber, som havde lyst til at deltage i fuldskalaforsøget
Sagsbehandler fra Vestforbrændingen og konsulenten varetog opgaverne omkring udbud af indsamlingsmateriel, kørsel, poser m.m.
Transportør af organisk affald forestod kontakt til varmemestre vedrørende strips på containere, samt manglende udendørs containere i Torvegården
Med henblik på at orientere politikerne har omlastestationen og modtageanlægget leveret modtaget information om sammensætningen af affald.

Kommunens planlægning af fuldskalaforsøget medførte et tidsforbrug på ca. 280 timer.

Fra tilslutningen i februar 2000 gik der ca. 6 måneder til deltagelsen i fuldskalaforsøget blev endeligt godkendt.

4.3 Forsøgsområde

I Gladsaxe Kommune var der 61.867 indbyggere og 29.183 husstande.

I forsøgsområderne var der i alt 1.400 deltagende husstande opdelt som angivet i tabel 24. Forsøgsområderne var delvist udvalgt på frivillig basis, således at repræsentanter for boligafdelinger, som kommunen forhåndsmæssigt havde udpeget, tilkendegav interesse i deltagelsen.

Tabel 24:
Deltagende husstande i fuldskalaforsøget, fordelt på boligtyper

Delområde

Antal husstande

Etage

Tæt/lav

Åben/lav

Pileparken 3

125

 

 

Pileparken 4

120

 

 

Pileparken 7

144

 

 

Novembervangen

36

 

 

Toftegården

 

12

 

Torveparken

336

 

 

Torvegården

276

 

 

Ved Fortet

 

351

 

4.4 Indsamlingssystem

I Gladsaxe Kommune blev der udleveret køkkenspande eller dobbelt trådstativ til indsamling af organisk affald i køkkenet. Til udendørs indsamling af affaldet blev der anvendt 240 l containere og 660 l containere.

Indsamlingsfrekvensen i det todelte system til indsamling af dagrenovation er vist i tabel 25.

Tabel 25:
Specifikation af valgt tømningsfrekvens i forsøgsområderne

Område

Affaldstype

Indsamlingsfrekvens

Etage

Tæt/lav

Åben/lav

Pileparken 3

Restaffald

2 gange om ugen

 

 

Organisk

Hver 14. dag

 

 

Pileparken 4

Restaffald

1 gang om ugen

 

 

Organisk

Hver 14. dag

 

 

Pileparken 7

Restaffald

1 gang om ugen

 

 

Organisk

Hver 14. dag

 

 

Novembervangen

Restaffald

1 gang om ugen

 

 

Organisk

Hver 14. dag

 

 

Toftegården

Restaffald

 

1 gang om ugen

 

Organisk

 

Hver 14. dag

 

Torveparken

Restaffald

1 gang om ugen

1 gang om ugen

 

Organisk

Hver 14. dag

Hver 14. dag

 

Torvegården

Restaffald

1 gang om ugen

 

 

Organisk

1 gang om ugen

 

 

Ved Fortet

Restaffald

 

1 gang om ugen

 

Organisk

 

Hver 14. dag

 


Gladsaxe Kommune har i forsøgsperioden afholdt en kampagne for hjemmekompostering rettet mod enfamiliehuse og tæt/lav bebyggelse. Gladsaxe Kommune har i samarbejde med den grønne guide solgt kompostbeholdere med et tilskud fra kommunen, samt afholdt grønne dage på genbrugsstationen.

Den organiske fraktion blev indsamlet og vejet separat for forsøgsområdet, mens restaffaldet blev indsamlet og vejet sammen med kommunens øvrige restaffald.

Kommunen indsamlede de genanvendelige fraktioner papir, pap og glas på sædvanlig vis. Plast blev ikke indsamlet ikke separat. Der eksisterede ikke nogen separat indsamling og vejning af fraktionerne papir, pap og glas fra forsøgsområdet. Disse fraktioner blev indsamlet og vejet sammen med fraktioner fra den øvrige del af kommunen. Papir og glas blev indsamlet via genbrugsøer/kuber, og i dele af forsøgsområdet blev pap indsamlet via containere/trådbure opstillet i delområderne. Derudover blev pap og papir indsamlet via den kommunale genbrugsstation.

Uafhængig af fuldskalaforsøget gennemførte Gladsaxe Kommune et forsøg med indsamling af pap fra boligselskaber. 5 af de boligselskaber, som deltog i fuldskalaforsøget med indsamling af organisk affald, deltog ligeledes i forsøget med indsamling af pap.

4.5 Ændringer i eksisterende indsamlingssystem

Der blev ikke ændret på normal praksis med indsamling af restaffald 1 gang pr. uge, bortset fra at restaffaldet i en enkelt boligafdeling blev afhentet 2 gange om ugen. Der blev altså ikke fortaget ændringer i kontrakten. Vognmanden accepterede at få betaling for det antal restaffaldscontainere, som er tilmeldt i forsøgsområdet

De enkelte boligafdelinger blev bedt om at undersøge, hvor meget kapacitet, der var behov for til restaffald. Generelt var restaffaldskapaciteten ikke for stor, da der i samtlige afdelinger blev fjernet en container. Containeren blev erstattet af en container til organisk affald. I den boligafdeling, hvor der blev tømt 2 gange om ugen, var restaffaldskapaciteten dog for stor i forhold til den kapacitet, boligafdelingen havde, før fuldskalaforsøget blev iværksat.

4.6 Samarbejdspartnere og –relationer

Samarbejdsrelationer med affaldsselskaber:
Affalds- og genanvendelseskontoret var ansvarlig for fuldskalaforsøget i Gladsaxe Kommune
1-2 sagsbehandlere deltog i møderne med affaldsselskabet. Kontorlederen deltog i nogle af møderne, særligt i begyndelsen

Samarbejdsrelationer til renovatører af organisk affald:
Der blev afholdt ét møde, hvor 2 sagsbehandlere fra affalds- og genanvendelseskontoret deltog.
Gladsaxe Kommune fik ikke meddelelse fra vognmanden om, at der er fejlsorteret, men rettede selv henvendelse til vognmanden for at spørge, om der har været fejlsortering

Samarbejdsrelationer til borgere i forsøgsområderne:
1-2 sagsbehandlere var kontaktpersoner til borgere/varmemestre
Der blev afholdt 9 borgermøder i lokalområdet (den lokale skole samt i de enkelte boligafdelinger)
Sammen med info-skrivelser udarbejdet af projektgruppen for fuldskalaforsøget udarbejdede og vedlagde Gladsaxe Kommune et brev til samtlige deltagere i fuldskalaforsøget. Sagsbehandlernes direkte telefonnummer samt mail-adresse var oplyst på disse skrivelser
Der blev skrevet et ekstra brev til samtlige husstande og erhverv i Pileparken 3, som havde problemer med at sortere deres affald
Der blev endvidere afholdt 3 møder med inspektøren, varmemesteren samt afdelingsbestyrelsen i Pileparken 3, som havde problemer med at sortere deres affald. Der blev desuden udført en del tilsyn
Der har været afholdt 2 møder i en erfa-gruppe for varmemestre/afdelingsbestyrelsesmedlemmer/grønne-medarbejder. Endnu et møde vil blive afholdt, når fuldskalaforsøget er endelig afrapporteret.

4.7 Information

Med henblik på at opnå opbakning til fuldskalaforsøget fra de deltagende husstande gennemførte Gladsaxe Kommune en række informationsaktiviteter til borgerne før, under og efter indsamling af organisk affald i forsøgsområdet. Aktiviteterne er beskrevet i tabel 26.

Tabel 26:
Informationsaktiviteter gennemført i forsøgsperioden

 

Aktivitet

Dato

Formål

1.

Informationsbrev

16.10.2000
31.10.2000

Informationsbrev til boligafdelinger (afdelings-bestyrelse) – invitation til at deltage

2.

Informationsmøde

14.11.2000

Information til afdelingsbestyrelser og varmemestre som har givet tilsagn om at deltage i fuldskalaforsøget

3.

1. informationsbrev

8.12.2000

Information til beboerne om at de skal deltage i fuldskalaforsøget m.m. – informationspjece vedlagt

4.

Møde i samtlige boligforeninger

4.1.2001
10.1.2001
17.1.2001
21.1.2001
23.1.2001
24.1.2001
9.2.2001
15.2.2001
14.3.2001

Information til beboerne om fuldskalaforsøget m.m.

5.

2. informationsbrev

19.1.2001

Information om snarlig modtagelse af materiel og at fuldskalaforsøget snart starter- sorteringsvejledning vedlagt

6.

3. informationsbrev

28.2.2001

Information om at poserne er dårlige og at der kommer nogle bedre poser

7.

Udsendelse af ekstra sorteringsvejledning

 

Beboer har henvendt sig til varmemestre, fordi de mangler sorteringsvejledninger

8.

Informationsbrev

Juli 2001

Særskilt information til beboerne i Pileparken 3 om, at det går dårligt med at sortere det organiske affald

9.

4. Informationsbrev samt Spørgeskema

september 2001

Information til deltagerne om, at der forsat er meget organisk affald i restaffaldet, samt at papir, glas, batterier og storskrald ikke skal i restaffaldet. Information om korrekt bortskaffelse af batterier m.m. samt et spørgeskema i bunden af brevet

10.

5. Informationsbrev

uge 10 2002

Takke deltagerne for deres medvirken i fuldskalaforsøget. Informationsbrevet indeholder desuden praktiske oplysninger samt kort opsummering af resultaterne fra Gladsaxe Kommunes spørgeskemaundersøgelse


1.-5. informationsbrev er udarbejdet af projektgruppen i fuldskalaforsøget. Sammen med disse breve er der udsendt et brev udarbejdet af Gladsaxe Kommune.

4.8 Affaldsdata

Figur 6 viser mængder (kg pr. husstand pr. uge) af organisk affald indsamlet i perioden fra februar 2001 til udgangen af marts 2002. Data er opgjort pr. tømning og fordelt pr. uge. Ved husstande med 14 dags tømning er den opgjorte mængde fordelt ligeligt på de respektive 2 uger.

Figur 6:
Indsamlede mængder organisk affald pr. husstand pr. uge i forsøgsperioden

Af figur 6 ses, at i indsamlingsperioden blev indsamlet mellem 0,4 og 1,5 kilo organisk affald pr. husstand pr. uge. De største mængder blev indsamlet i perioden fra kort efter fuldskalaforsøgets start til midt i maj 2001.

Noget organisk affald blev indsamlet som restaffald. Der var to måder, hvorpå dette kunne ske:
Brugere smed organisk affald i containere/beholdere til restaffald
Renovatøren indsamlede alt indhold af en container/beholder til organisk affald som restaffald, fordi der ved visuel kontrol blev observeret fejlsortering (f.eks. organisk affald i plastposer, emballage eller papir i containeren/beholderen)

I forsøgsperioden blev ca. 4 % af containere/beholdere til organisk affald indsamlet som restaffald på grund af fejlplacering af affald i biobeholderen.

Tabel 27 viser mængder af de genanvendelige fraktioner papir, pap, glas og plast indsamlet via alle indsamlingsordninger, samt mængder af øvrige dagrenovationsfraktioner. Mængder i forsøgsområdet pr. husstand for 2001 er sammenholdt med landsgennemsnit pr. husstand baseret på ISAG 2000 indberetninger. Affaldet er opdelt i fraktioner i henhold til Affaldsbekendtgørelsens definitioner. Data for fraktionerne papir, pap og glas samt andet genanvendeligt og forbrændingsegnet affald er opgjort på basis af data for hele kommunen, mens data for madaffald/andet organisk er et skøn baseret på af resultater af fuldskalaforsøget.

Tabel 27:
Indsamlede mængder dagrenovation fordelt på fraktioner og opgjort pr husstand for 2001

Affaldsfraktion

Mængde pr. husstand

Forsøgsområde i Gladsaxe Kommune 2001
kg/år

ISAG 2000
    
   
kg/år

Papir2

99

76

Pap2

10

-1

Glas2

39

34

Plast

0

0

Madaffald/andet organisk

51

19

Andet genanvendeligt affald

-

-

Forbrændingsegnet affald

517

555

Ikke forbrændingsegnet

0

343

Mængde i alt

716

718

1 Indeholdt i papir
2 Total indsamlet mængde fra alle indsamlingsordninger
3 Deponeret

Restaffald er opgjort særskilt for delområdet Torvegården (276 husstande). I de første 11 måneder af fuldskalaforsøget er der indsamlet 98 tons restaffald i Torvegården, svarende til at der pr. husstand pr. år vil indsamles 387 kg restaffald. Sammenlignes dette med forbrændingsegnet affald i tabel 27 ses, at der er noget mindre restaffald i Torvegården end for kommunen som helhed.

4.9 Driftserfaringer

4.9.1 Generelle erfaringer

Under fuldskalaforsøget var der en række ting, der gav anledning til komplikationer:
Levering af poser/elastikker
Levering af materiel
Maddiker/fluer i containerne
Lugtproblemer
14-dagstømning
Dårlig kvalitet af poser
Indendørsmateriel fungerede ikke i alle køkkener – der var ikke altid plads i køkkenskabene til stativ/spand bl.a. pga. små skabe, rørføringen, opvaskemaskiner m.m.

4.9.1.1 Materiel/poser/elastikker

I Gladsaxe Kommune var der alvorlige problemer med levering af materiel. Materiellet blev ikke leveret til tiden. I nogle afdelinger blev der leveret forkert materiel og i de afdelinger, som skulle have stativer, blev disse leveret uden låg og bund. Efterfølgende var der problemer med at få leveret låg og bunde til stativerne, som således blev leveret til afdelingerne af flere omgange. Alle elastikker havnede i Hillerød. Materiel blev desuden beskadiget ved levering, fordi containerne blev kastet af lastbilen (i stedet for at køre containerne ud på rampen, og sænke rampen ned i terrænhøjde, og køre containerne ud). Dertil kommer, at firmaet, som leverede materiellet, beskadigede grønne arealer, påkørte et hegn, samt et skur. Der var desuden problemer med levering af poser, hvilket bl.a. medførte, at meget store partier af poser blev leveret til den afdeling, som kun har 12 lejemål, og det var herefter problematisk at få poserne fjernet igen.

Efterfølgende var der også været problemer med levering af poser, fordi de ikke blev leveret på de aftalte tidspunkter, og fordi det var meget svært at forudsige 3 måneder før, hvor mange poser de enkelte afdelinger havde behov for.

Problemer med materiellet har været demotiverende, og det gav anledning til at indsamlingssystemet ikke fungerende tilfredsstillende i et af boligområderne, hvor der således kun blev indsamlet små mængder organisk affald.

4.9.1.2 Maddiker/fluer

Gladsaxe Kommune havde forventet, at der ville opstå problemer med maddiker/fluer i den varmeste sommerperiode. Problemet viste sig dog at være mere omfattende end forventet, eftersom der allerede i juni blev modtaget mange klager over maddiker og fluer i containerne. Ved tilsyn i afdelingerne kunne kommunen konstatere, at containerne var meget beskidte, og at der faktisk var maddiker. I løbet af sommeren var der alvorlige problemer med maddiker ca. hver 3. uge i samtlige afdelinger. Den sidste klage angående maddiker modtog kommunen hen i efteråret.

4.9.1.3 Lugt

Containerne til organisk affald var placeret i affaldsøer tæt på ejendommene for at sikre, at beboerne havde let adgang til at komme af med affald og for at sikre, at affaldet ikke blev fejlplaceret. Dette gav anledning til henvendelser fra borgere, som ønskede affaldet tømt noget oftere. I den forbindelse var der også mange, der påpegede, at fluerne fra containere til organisk affald fløj ind i deres køkkener.

4.9.1.4 Papirposer

I begyndelsen af fuldskalaforsøget var der problemer med, at poserne meget hurtigt blev gennemvædet og gik i stykker. Kommunen modtog på den baggrund en del henvendelser, og der var også forholdsvis mange, som meddelte deres varmemester/afdelingsbestyrelser, at de ikke ville deltage i fuldskalaforsøget, så længe de skulle anvende papirsposer. Gladsaxe Kommune har ikke en opgørelse over, hvor mange det drejer sig om. Papirsposerne har gennem hele fuldskalaforsøget (også efter de er blevet bedre) givet anledning til mange henvendelser/klager.

4.9.1.5 Andet

Der fremkom ønske om mærkning på skraldebiler. Borgere udtrykte skepsis om nu affaldet virkelig gik til bioforgasning.

Gladsaxe Kommune afholdte informationsmøder for varmemestrene som deltog i forsøget.

4.9.1.6 Erfaringer med anvendte renovationsbiler

Gladsaxe Kommune modtog gentagne klager over de renovationsbiler, som hentede det organiske affald. Der blev bl.a. klaget over følgende: manglende udsugning på bilerne, manglende opsamling af perkolat, manglende håndvask.

Der kom desuden flere henvendelser fra borgere, som var utilfredse med, at bilerne ikke kørte med et skilt, hvor der stod "bioaffald".

4.10 Økonomi

Ifølge Miljøstyrelsens tilsagn for fuldskalaforsøget skal der laves en samlet økonomioversigt opdelt på følgende poster:
Opgørelse af investeringer i indsamlingssystemet (planlægning, indkøb, opstilling af materiel, evt. ændringer af indsamlingsmateriel, informationskampagne)
Driftsudgifter for et års normaldrift.

I det følgende findes økonomioverslag for Gladsaxe Kommune.

4.11 Investering i indsamlingssystem

Med henblik på at opgøre investeringer i indsamlingssystemet er investeringer til indkøb af indsamlingsmateriel og andre materialer opgjort i tabel 28 og 29, mens investeringer til tid og konsulenter er opgjort i tabel 30.

Tabel 28:
Investeringer i indkøb af indsamlingsmateriel

 

Indsamlingsmateriel

Stk. pris
DKK/stk.

Antal

Pris i alt
DKK

240 l container

368

6

2.208

660 l container

1.975

78

154.050

Køkkenspand

42

423

17.766

Trådstativ (dobbelt)

53

626

32.896

Levering af indsamlingsmateriel

15

 

21.126

Udgifter i alt

 

 

230.543


Tabel 29:
Investeringer i indsamlingsmateriel pr. husstand

Husstande med:

Indsamlingsmateriel

Antal

Pris i alt
DKK

Individuelt indsamlingsmateriel

 

-

Fælles indsamlingsmateriel

1.400

165


Tabel 30:
Diverse administrative udgifter til planlægning

Aktivitet

Kommunens tid
Timer

Konsulent tid.
DKK

Planlægning og administration

280

15.000

Udbud/kontrakt (mat., afhent.+trans.)1

 

22.822

Udgifter i alt

280

37.822

1Aftale om indsamling af organisk affald blev indgået fælles med Brøndby og Herlev kommune. Udbudet blev gennemført via I/S Vestforbrænding på vegne af de 3 kommuner. Omkostninger til konsulent dækker ikke alle opgaver da dele af udbudsgrundlaget blev udarbejdet via fuldskalaforsøget.1Aftale om indsamling af organisk affald blev indgået fælles med Brøndby og Herlev kommune. Udbudet blev gennemført via I/S Vestforbrænding på vegne af de 3 kommuner. Omkostninger til konsulent dækker ikke alle opgaver da dele af udbudsgrundlaget blev udarbejdet via fuldskalaforsøget.

4.11.1 Driftsudgifter for 1 års drift

Driftsudgifter for et års drift er opgjort i det følgende. Driftsudgifter til materialer og vedligeholdelse er vist i tabel 31, mens driftsudgifter til tømning, omlastning og transport af affald er vist i tabel 32, 33 og 34. Endelig er kommunens/affaldsselskabets tidsforbrug og omkostninger til konsulenter vist i tabel 35 og 36.

Tabel 31:
Driftsudgifter i forsøgsperioden til materiel og vedligehold

Materialer og vedligeholdelse

Driftsudgifter til materiel og vedligehold

Stk. pris
DKK/stk.

Antal/år

Pris i alt
DKK/år

Papirposer til indsamling i køkkenet

0,26

277.635

72.185

Udbringning af poser

5

 

-

Vask af beholder

 

 

27.278

Øvrige driftsudgifter

63

 

88.600

Udgifter i alt

 

 

188.063

Udgifter i alt pr husstand

 

1.400

134


Tabel 32:
Samlede omkostninger for et års drift til tømning

Indsamlingsmateriel

Antal beholder

Tømning fra standplads

Tømningspris i alt
DKK/år

Tømningspris
DKK/tømning

Frekvens
Antal/år

 

2

11

52

1.144

240 l container

4

11

26

1.144

660 l container

8

32

104

26.624

56

32

26

46.592

14

32

52

23.296

Udgifter i alt

 

 

 

98.800


Tabel 33:
Omkostninger til tømning pr. husstand

Husstande med:

Tømningspriser

Antal

Pris pr ejendom
DKK

Individuelt indsamlingsmateriel

-

 

Fælles indsamlingsmateriel

1.400

71


Tabel 34:
Omkostninger til omlast og transport af organisk affald til behandlingsanlæg

 

Omlast og transport til behandlingsanlæg

Stk. pris
DKK/stk.

Antal/år

Pris i alt
DKK/år

Transport til Herning

 

 

36.473

Udgifter i alt pr. husstand

 

 

26

1 Fordeling af transportudgifter er beregnet på baggrund af indsamlet mængde bioaffald for hver kommune 1 Fordeling af transportudgifter er beregnet på baggrund af indsamlet mængde bioaffald for hver kommune

 
Tabel 35:
Driftsudgifter til administration samt konsulent

Aktivitet

Kommunens tid
timer/år

Eksterne omk.
DKK/år

Administration (henvendelser)

115

 

Møder

92

 

Kulturelle problemstillinger

6

 

Fejlsortering

44

 

Materiel

185

 

Udgifter i alt

442

 


Tabel 36:
Oversigt over tidsforbrug til administration fordelt på primære opgaver

Håndtering af henvendelser
Angiv type

Antal klager

Medgået tidsforbrug i alt i timer

Lugt/fluer/mider/uhygiejnisk

28

9

Levering af materiel/poser

120

40

Klager over poser

48

16

Vask af containere

16

5

Vil ikke deltage

5

1

Sortering/fejlsortering

8

25

Diverse (tømning, mængder m.m.

10

3

Information

23

8

Øvrige1

97

8

I alt

355

115

1 Henvendelser som ikke har krævet sagsbehandling eller kun har krævet en opringning til varmemester, Vestforbrænding, RAMBØLL eller lign. Det er typisk henvendelser om, at poserne er for dårlige, poserne ikke passer i stativ/spand, låget ikke kan sidde fast på stativet, tømning af containere, problemer med lugt m.m. Henvendelserne er ikke registreret. Tallet er derfor et skøn. 1 Henvendelser som ikke har krævet sagsbehandling eller kun har krævet en opringning til varmemester, Vestforbrænding, RAMBØLL eller lign. Det er typisk henvendelser om, at poserne er for dårlige, poserne ikke passer i stativ/spand, låget ikke kan sidde fast på stativet, tømning af containere, problemer med lugt m.m. Henvendelserne er ikke registreret. Tallet er derfor et skøn.