Fuldskalaforsøg i Hovedstadsområdet 4. Data for Gladsaxe Kommune4.1 IndledningDette bilag til rapporten "Fuldskalaforsøg i Hovedstadsområdet indsamling og bioforgasning af organisk affald" indeholder specifikke data og oplysninger, som Gladsaxe Kommune har registreret i forbindelse med fuldskalaforsøget. I hovedrapporten findes beskrivelser, resultater og vurderinger af generel karakter. Hovedrapporten afspejler således også resultater fra Gladsaxe Kommune. Denne rapport indeholder alle de data. Bilagsrapporten har til formål at:
Figur 5: 4.2 Planlægning af fuldskalaforsøgetDen tidsmæssige og beslutningsmæssige proces samt planlægningen af Gladsaxe Kommunes deltagelse i fuldskalaforsøget er detaljeret i det følgende 4.2.1 Den politiske beslutningsproces
4.2.2 Tilrettelæggelse og planlægning af fuldskalaforsøget
4.2.3 Information
4.2.4 Øvrige aktører som har været involveret i planlægningsfasen
Kommunens planlægning af fuldskalaforsøget medførte et tidsforbrug på ca. 280 timer. Fra tilslutningen i februar 2000 gik der ca. 6 måneder til deltagelsen i fuldskalaforsøget blev endeligt godkendt. 4.3 ForsøgsområdeI Gladsaxe Kommune var der 61.867 indbyggere og 29.183 husstande. I forsøgsområderne var der i alt 1.400 deltagende husstande opdelt som angivet i tabel 24. Forsøgsområderne var delvist udvalgt på frivillig basis, således at repræsentanter for boligafdelinger, som kommunen forhåndsmæssigt havde udpeget, tilkendegav interesse i deltagelsen. Tabel 24:
4.4 IndsamlingssystemI Gladsaxe Kommune blev der udleveret køkkenspande eller dobbelt trådstativ til indsamling af organisk affald i køkkenet. Til udendørs indsamling af affaldet blev der anvendt 240 l containere og 660 l containere. Indsamlingsfrekvensen i det todelte system til indsamling af dagrenovation er vist i tabel 25. Tabel 25:
Den organiske fraktion blev indsamlet og vejet separat for forsøgsområdet, mens restaffaldet blev indsamlet og vejet sammen med kommunens øvrige restaffald. Kommunen indsamlede de genanvendelige fraktioner papir, pap og glas på sædvanlig vis. Plast blev ikke indsamlet ikke separat. Der eksisterede ikke nogen separat indsamling og vejning af fraktionerne papir, pap og glas fra forsøgsområdet. Disse fraktioner blev indsamlet og vejet sammen med fraktioner fra den øvrige del af kommunen. Papir og glas blev indsamlet via genbrugsøer/kuber, og i dele af forsøgsområdet blev pap indsamlet via containere/trådbure opstillet i delområderne. Derudover blev pap og papir indsamlet via den kommunale genbrugsstation. Uafhængig af fuldskalaforsøget gennemførte Gladsaxe Kommune et forsøg med indsamling af pap fra boligselskaber. 5 af de boligselskaber, som deltog i fuldskalaforsøget med indsamling af organisk affald, deltog ligeledes i forsøget med indsamling af pap. 4.5 Ændringer i eksisterende indsamlingssystemDer blev ikke ændret på normal praksis med indsamling af restaffald 1 gang pr. uge, bortset fra at restaffaldet i en enkelt boligafdeling blev afhentet 2 gange om ugen. Der blev altså ikke fortaget ændringer i kontrakten. Vognmanden accepterede at få betaling for det antal restaffaldscontainere, som er tilmeldt i forsøgsområdet De enkelte boligafdelinger blev bedt om at undersøge, hvor meget kapacitet, der var behov for til restaffald. Generelt var restaffaldskapaciteten ikke for stor, da der i samtlige afdelinger blev fjernet en container. Containeren blev erstattet af en container til organisk affald. I den boligafdeling, hvor der blev tømt 2 gange om ugen, var restaffaldskapaciteten dog for stor i forhold til den kapacitet, boligafdelingen havde, før fuldskalaforsøget blev iværksat. 4.6 Samarbejdspartnere og relationerSamarbejdsrelationer med affaldsselskaber:
Samarbejdsrelationer til renovatører af organisk affald:
Samarbejdsrelationer til borgere i forsøgsområderne:
4.7 InformationMed henblik på at opnå opbakning til fuldskalaforsøget fra de deltagende husstande gennemførte Gladsaxe Kommune en række informationsaktiviteter til borgerne før, under og efter indsamling af organisk affald i forsøgsområdet. Aktiviteterne er beskrevet i tabel 26. Tabel 26:
4.8 AffaldsdataFigur 6 viser mængder (kg pr. husstand pr. uge) af organisk affald indsamlet i perioden fra februar 2001 til udgangen af marts 2002. Data er opgjort pr. tømning og fordelt pr. uge. Ved husstande med 14 dags tømning er den opgjorte mængde fordelt ligeligt på de respektive 2 uger. Figur 6: Af figur 6 ses, at i indsamlingsperioden blev indsamlet mellem 0,4 og 1,5 kilo organisk affald pr. husstand pr. uge. De største mængder blev indsamlet i perioden fra kort efter fuldskalaforsøgets start til midt i maj 2001. Noget organisk affald blev indsamlet som restaffald. Der var to måder, hvorpå dette kunne ske:
I forsøgsperioden blev ca. 4 % af containere/beholdere til organisk affald indsamlet som restaffald på grund af fejlplacering af affald i biobeholderen. Tabel 27 viser mængder af de genanvendelige fraktioner papir, pap, glas og plast indsamlet via alle indsamlingsordninger, samt mængder af øvrige dagrenovationsfraktioner. Mængder i forsøgsområdet pr. husstand for 2001 er sammenholdt med landsgennemsnit pr. husstand baseret på ISAG 2000 indberetninger. Affaldet er opdelt i fraktioner i henhold til Affaldsbekendtgørelsens definitioner. Data for fraktionerne papir, pap og glas samt andet genanvendeligt og forbrændingsegnet affald er opgjort på basis af data for hele kommunen, mens data for madaffald/andet organisk er et skøn baseret på af resultater af fuldskalaforsøget. Tabel 27:
1 Indeholdt i papir Restaffald er opgjort særskilt for delområdet Torvegården (276 husstande). I de første 11 måneder af fuldskalaforsøget er der indsamlet 98 tons restaffald i Torvegården, svarende til at der pr. husstand pr. år vil indsamles 387 kg restaffald. Sammenlignes dette med forbrændingsegnet affald i tabel 27 ses, at der er noget mindre restaffald i Torvegården end for kommunen som helhed. 4.9 Driftserfaringer4.9.1 Generelle erfaringerUnder fuldskalaforsøget var der en række ting, der gav anledning til komplikationer:
4.9.1.1 Materiel/poser/elastikker I Gladsaxe Kommune var der alvorlige problemer med levering af materiel. Materiellet blev ikke leveret til tiden. I nogle afdelinger blev der leveret forkert materiel og i de afdelinger, som skulle have stativer, blev disse leveret uden låg og bund. Efterfølgende var der problemer med at få leveret låg og bunde til stativerne, som således blev leveret til afdelingerne af flere omgange. Alle elastikker havnede i Hillerød. Materiel blev desuden beskadiget ved levering, fordi containerne blev kastet af lastbilen (i stedet for at køre containerne ud på rampen, og sænke rampen ned i terrænhøjde, og køre containerne ud). Dertil kommer, at firmaet, som leverede materiellet, beskadigede grønne arealer, påkørte et hegn, samt et skur. Der var desuden problemer med levering af poser, hvilket bl.a. medførte, at meget store partier af poser blev leveret til den afdeling, som kun har 12 lejemål, og det var herefter problematisk at få poserne fjernet igen. Efterfølgende var der også været problemer med levering af poser, fordi de ikke blev leveret på de aftalte tidspunkter, og fordi det var meget svært at forudsige 3 måneder før, hvor mange poser de enkelte afdelinger havde behov for. Problemer med materiellet har været demotiverende, og det gav anledning til at indsamlingssystemet ikke fungerende tilfredsstillende i et af boligområderne, hvor der således kun blev indsamlet små mængder organisk affald. 4.9.1.2 Maddiker/fluer Gladsaxe Kommune havde forventet, at der ville opstå problemer med maddiker/fluer i den varmeste sommerperiode. Problemet viste sig dog at være mere omfattende end forventet, eftersom der allerede i juni blev modtaget mange klager over maddiker og fluer i containerne. Ved tilsyn i afdelingerne kunne kommunen konstatere, at containerne var meget beskidte, og at der faktisk var maddiker. I løbet af sommeren var der alvorlige problemer med maddiker ca. hver 3. uge i samtlige afdelinger. Den sidste klage angående maddiker modtog kommunen hen i efteråret. 4.9.1.3 Lugt Containerne til organisk affald var placeret i affaldsøer tæt på ejendommene for at sikre, at beboerne havde let adgang til at komme af med affald og for at sikre, at affaldet ikke blev fejlplaceret. Dette gav anledning til henvendelser fra borgere, som ønskede affaldet tømt noget oftere. I den forbindelse var der også mange, der påpegede, at fluerne fra containere til organisk affald fløj ind i deres køkkener. 4.9.1.4 Papirposer I begyndelsen af fuldskalaforsøget var der problemer med, at poserne meget hurtigt blev gennemvædet og gik i stykker. Kommunen modtog på den baggrund en del henvendelser, og der var også forholdsvis mange, som meddelte deres varmemester/afdelingsbestyrelser, at de ikke ville deltage i fuldskalaforsøget, så længe de skulle anvende papirsposer. Gladsaxe Kommune har ikke en opgørelse over, hvor mange det drejer sig om. Papirsposerne har gennem hele fuldskalaforsøget (også efter de er blevet bedre) givet anledning til mange henvendelser/klager. 4.9.1.5 Andet Der fremkom ønske om mærkning på skraldebiler. Borgere udtrykte skepsis om nu affaldet virkelig gik til bioforgasning. Gladsaxe Kommune afholdte informationsmøder for varmemestrene som deltog i forsøget. 4.9.1.6 Erfaringer med anvendte renovationsbiler Gladsaxe Kommune modtog gentagne klager over de renovationsbiler, som hentede det organiske affald. Der blev bl.a. klaget over følgende: manglende udsugning på bilerne, manglende opsamling af perkolat, manglende håndvask. Der kom desuden flere henvendelser fra borgere, som var utilfredse med, at bilerne ikke kørte med et skilt, hvor der stod "bioaffald". 4.10 ØkonomiIfølge Miljøstyrelsens tilsagn for fuldskalaforsøget skal der laves en samlet økonomioversigt opdelt på følgende poster:
I det følgende findes økonomioverslag for Gladsaxe Kommune. 4.11 Investering i indsamlingssystemMed henblik på at opgøre investeringer i indsamlingssystemet er investeringer til indkøb af indsamlingsmateriel og andre materialer opgjort i tabel 28 og 29, mens investeringer til tid og konsulenter er opgjort i tabel 30. Tabel 28:
1 Aftale om indsamling af organisk affald blev indgået fælles med Brøndby og Herlev kommune. Udbudet blev gennemført via I/S Vestforbrænding på vegne af de 3 kommuner. Omkostninger til konsulent dækker ikke alle opgaver da dele af udbudsgrundlaget blev udarbejdet via fuldskalaforsøget.1Aftale om indsamling af organisk affald blev indgået fælles med Brøndby og Herlev kommune. Udbudet blev gennemført via I/S Vestforbrænding på vegne af de 3 kommuner. Omkostninger til konsulent dækker ikke alle opgaver da dele af udbudsgrundlaget blev udarbejdet via fuldskalaforsøget.4.11.1 Driftsudgifter for 1 års driftDriftsudgifter for et års drift er opgjort i det følgende. Driftsudgifter til materialer og vedligeholdelse er vist i tabel 31, mens driftsudgifter til tømning, omlastning og transport af affald er vist i tabel 32, 33 og 34. Endelig er kommunens/affaldsselskabets tidsforbrug og omkostninger til konsulenter vist i tabel 35 og 36. Tabel 31:
1 Fordeling af transportudgifter er beregnet på baggrund af indsamlet mængde bioaffald for hver kommune 1 Fordeling af transportudgifter er beregnet på baggrund af indsamlet mængde bioaffald for hver kommune
1 Henvendelser som ikke har krævet sagsbehandling eller kun har krævet en opringning til varmemester, Vestforbrænding, RAMBØLL eller lign. Det er typisk henvendelser om, at poserne er for dårlige, poserne ikke passer i stativ/spand, låget ikke kan sidde fast på stativet, tømning af containere, problemer med lugt m.m. Henvendelserne er ikke registreret. Tallet er derfor et skøn. 1 Henvendelser som ikke har krævet sagsbehandling eller kun har krævet en opringning til varmemester, Vestforbrænding, RAMBØLL eller lign. Det er typisk henvendelser om, at poserne er for dårlige, poserne ikke passer i stativ/spand, låget ikke kan sidde fast på stativet, tømning af containere, problemer med lugt m.m. Henvendelserne er ikke registreret. Tallet er derfor et skøn.
|