Fuldskalaforsøg i Hovedstadsområdet 3. Data for Frederiksberg Kommune
3.1 IndledningDette bilag til rapporten "Fuldskalaforsøg i Hovedstadsområdet - indsamling og bioforgasning af organisk affald" indeholder specifikke data og oplysninger, som Frederiksberg Kommune har registreret i forbindelse med fuldskalaforsøget. I hovedrapporten findes beskrivelser, resultater og vurderinger af generel karakter. Hovedrapporten afspejler således også resultater fra Frederiksberg Kommune. Bilagsrapporten har til formål at:
Figur 3: 3.2 Planlægning af fuldskalaforsøgetDen tidsmæssige og beslutningsmæssige proces samt planlægningen af Frederiksberg Kommunes deltagelse i fuldskalaforsøget foregik som følger:
Fra tilslutningen i februar 2001 gik der 3 måneder til deltagelsen i fuldskalaforsøget blev godkendt. Kommunens planlægning af fuldskalaforsøget har medført et tidsforbrug på 0,05 årsværk. Frem til 1. februar 2001 har R98 brugt ca. 0,3 årsværk til planlægning af fuldskalaforsøget i Københavns og Frederiksberg Kommune, svarende til ca. 0,05 årsværk til planlægning i Frederiksberg Kommune. 3.3 ForsøgsområdeI Frederiksberg Kommune var der 91.079 indbyggere og 51.665 husstande pr. 1. januar 2001. Der deltog i alt 974 husstande i forsøgsområderne på Frederiksberg. Husstandene lå alle i etagebyggeri. Der var et lille frafald i starten af forsøget, hvor 1.006 husstande fik indsamlingsmateriel udleveret. Forsøgsområderne blev udvalgt ved henvendelse til et antal boligforeninger, der i forbindelse med udarbejdelse af affaldsplanen i kommunen ytrede ønske om deltagelse ved udvikling af nye ordninger for specielt husholdningsaffald. Det var således frivilligt, om et boligselskab ville deltage i fuldskalaforsøget. Uden forudgående henvendelse til beboerne udpegede 2 boligforeninger i samarbejde med kommunen et antal boligafdelinger, som skulle deltage i fuldskalaforsøget. Sammensætningen af deltagere repræsenterede et bredt udsnit af etageboliger på Frederiksberg. En enkelt boligafdeling bestående af 70 boliger havde adgang til affaldsskakt, mens de øvrige ikke havde. Der blev ikke foretaget analyser af fordelingen af beboere med dansk og henholdsvis anden etnisk oprindelse. 3.4 Indsamlingssystem3.4.1 IndsamlingssystemI Frederiksbergs Kommune blev der udleveret et dobbelt trådstativ til indsamling af organisk affald i køkkenet. I forsøgsområderne i Frederiksberg Kommune foregik den udendørs indsamling af organisk affald i Bates Combi System (papirsække). Foto 3 viser et eksempel på udendørs indsamlingsmateriel. Foto 3: Det organiske affald blev indsamlet en gang pr. uge, mens restfraktionen blev indsamlet 1-3 gange ugentligt. Den organiske fraktion blev indsamlet og vejet separat for forsøgsområdet, mens restaffaldet blev indsamlet og vejet sammen med restaffald fra den øvrige del af R98s område. Kommunen indsamlede fraktionerne papir, pap og glas på sædvanlig vis. Plast blev ikke indsamlet separat. Der eksisterede ikke nogen separat indsamling og vejning af papir, pap og glas fra forsøgsområdet i Frederiksberg Kommune. Papir, pap og glas blev indsamlet via genbrugsøer/kuber, beholdere i etageejendomsgårde, kommunens genbrugsplads og/eller storskraldordningen. Papir, pap og glas blev indsamlet og vejet sammen med papir, pap og glas fra den øvrige del af R98s område. 3.4.2 Ændringer i eksisterende indsamlingssystemDer blev ikke foretaget ændringer til det eksisterende indsamlingssystem. Renovatøren vurderede, at restaffaldskapaciteten i forsøgsperioden ikke skulle ændres. 3.4.3 Samarbejdspartnere og relationerR98 har koncession på indsamling af husholdningsaffald i kommunen Samarbejdsrelationer til borgere i forsøgsområderne:
Samarbejdsrelationer til omlasteanlæg:
3.5 InformationMed henblik på at opnå opbakning til fuldskalaforsøget fra de deltagende husstande gennemførte Frederiksberg Kommune i samarbejde med R98 og Københavns Kommune en række informationsaktiviteter til borgerne før, under og efter indsamling af organisk affald i forsøgsområdet. Aktiviteterne er beskrevet i tabel 15. Tabel 15:
3.6 AffaldsdataFigur 4 viser mængder (kg pr. husstand pr. uge) af organisk affald indsamlet i perioden fra februar 2001 til udgangen af marts 2002. Data er opgjort pr. tømning og fordelt pr. uge. Figur 4: Af figur 4 ses, at i indsamlingsperioden blev indsamlet mellem 0,6 og 1,2 kilo bioaffald pr. husstand pr. uge. Tabel 16 viser mængder af de genanvendelige fraktioner papir, pap, glas og plast indsamlet via alle indsamlingsordninger, samt mængder af øvrige dagrenovationsfraktioner. Mængder i forsøgsområdet pr. husstand for 2001 er sammenholdt med landsgennemsnit pr. husstand baseret på ISAG 2000 indberetninger. Affaldet er opdelt i fraktioner i henhold til Affaldsbekendtgørelsens definitioner. Data for fraktionerne papir, pap og glas samt andet genanvendeligt og forbrændingsegnet affald er opgjort på basis af data for hele kommunen, mens data for madaffald/andet organisk er et skøn baseret på resultater af fuldskalaforsøget. Tabel 16:
1 Indeholdt i papir 3.7 Driftserfaringer3.7.1 Generelle erfaringerFølgende generelle er erfaringer er gjort:
3.7.2 Erfaringer med anvendte renovationsbilerTil indsamling af affald blev anvendt en "Bates Combi System" (BCS) bil med automatisk sække-isætter. Denne bil er særlig udviklet til at tømme det opstillede "Bates Combi System" udstyr, samt håndtere enten restaffald eller organisk affald. Bilen har været i drift hos R98 i et par år. Bilen har to elevatorer, som hver kan håndtere/tømme en BCS kassette med sæk. Under returbevægelsen isættes automatisk en ny sæk i den tomme kassette, som så er klar til brug. Evt. komprimering sker vha. en skrue/snegl. Tømning sker vha. en trykudlastnings-plade. Foto 4: Selvom opstartsproblemer ved indkøring af BCS bilen var overstået, er bilen meget "følsom" pga. megen mekanik. Bilen er forholdsvis dyr. Når der er valgt at anvende en BCS bil til indsamling, binder man sig også til at have det tilsvarende BCS udstyr som indsamlingsmateriel placeret hos kunden/borgeren. 3.8 ØkonomiIfølge Miljøstyrelsens tilsagn for fuldskalaforsøget skal der laves en samlet økonomioversigt opdelt på følgende poster:
I det følgende findes økonomioverslag for Frederiksberg Kommunes deltagelse i fuldskalaforsøget. 3.8.1 Investering i indsamlingssystemMed henblik på at opgøre investeringer i indsamlingssystemet er investeringer til indkøb af indsamlingsmateriel og andre materialer opgjort i tabel 17 og 18, mens investeringer til tid og konsulenter er opgjort i tabel 19. Tabel 17:
3.8.2 Driftsudgifter for 1 års driftDriftsudgifter for et års drift er opgjort i det følgende. Driftsudgifter til materialer og vedligeholdelse er vist i tabel 20, mens driftsudgifter til tømning, omlastning og transport af affald er vist i tabel 21 og 22. Endelig er kommunens/affaldsselskabets tidsforbrug og omkostninger til konsulenter vist i tabel 23. Tabel 20:
1 Fordeling af transportudgifter er beregnet på baggrund af indsamlet
mængde bioaffald for hver kommune Tabel 23:
1 Tidsforbrug er beregnet ud fra et samlet tidsforbrug for Københavns og Frederiksberg Kommune for hele forsøgsperioden. Tidsforbruget er fordelt pr kommune efter antal deltagende husstande og omregnet til 1 års drift.1Tidsforbrug er beregnet ud fra et samlet tidsforbrug for Københavns og Frederiksberg Kommune for hele forsøgsperioden. Tidsforbruget er fordelt pr kommune efter antal deltagende husstande og omregnet til 1 års drift.
|