| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Fuldskalaforsøg i Hovedstadsområdet
Dette bilag til rapporten "Fuldskalaforsøg i Hovedstadsområdet indsamling
og bioforgasning af organisk affald" indeholder specifikke data og oplysninger, som
Brøndby Kommune har registreret i forbindelse med fuldskalaforsøget. I hovedrapporten
findes beskrivelser, resultater og vurderinger af generel karakter. Hovedrapporten
afspejler således også resultater fra Brøndby Kommune.
Bilagsrapporten har til formål at:
 | supplere beskrivelser i hovedrapporten |
 | fremstille specifikke affaldsdata |
 | fremstille specifikke oplysninger/beregninger af økonomi |

Figur 1:
Oversigtsplan over deltagende boligområder i Brøndby Kommune
A: Brøndbyernes Andels-Boligforening. Toftager, Torvestien
B: Den Selvejende institution Tranemosegård. Gurre/Bjerrelund
C: Lundedammen, Torpedammen og Gildhøj
Den tidsmæssige og beslutningsmæssige proces samt planlægningen af Brøndby Kommunes
deltagelse i fuldskalaforsøget foregik som følger:
 | Teknisk forvaltning indstillede overfor Teknik- og Miljøudvalget, at Brøndby Kommune
skulle deltage i fuldskalaforsøget |
 | D. 21 juni indstillede Teknik- og Miljøudvalget, at kommunen skulle deltage i
fuldskalaforsøget |
 | D. 2. august indstillede Økonomi Udvalget, at kommunen skulle deltage i
fuldskalaforsøget, samt at kommunen skulle afsætte kr. 200.000 til fuldskalaforsøget
(beløbet skulle bl.a. bruges til konsulent) |
 | D. 9. august besluttede byrådet, at kommunen skulle deltage i fuldskalaforsøget |
 | Teknisk forvaltning udpegede forsøgsområderne som blev politisk godkendt. På baggrund
af modstand fra et enkelt boligselskab indstillede forvaltningen overfor politikerne at
udtage området indstillingen blev fulgt |
 | Den praktiske gennemførelse af fuldskalaforsøget blev udført af kommunens
sagsbehandler |
 | Konsulenter udførte visse opgaver for kommunen i forbindelse med opstart |
Fra tilslutningen i februar 2000 gik der 6 måneder til deltagelsen i
fuldskalaforsøget blev godkendt. Kommunens planlægning af fuldskalaforsøget har
medført et tidsforbrug på 0,5 årsværk. Holdningen er, at kommunen skulle have brugt
mere tid.
I Brøndby Kommune var der 34.400 indbyggere og 15.155 husstande.
561 husstande i Brøndby Kommune deltog i fuldskalaforsøget. Alle boliger i
forsøgsområdet er tæt/lav bebyggelse. Forsøgsområderne blev udvalgt af Brøndby
Kommune.
Tabel 1:
Deltagende husstande i forsøget fordelt på boligtyper
Delområde: |
Antal Husstande |
Torvestien |
96 |
Dammene (Lejerbo) |
163 |
Gildhøj |
87 |
Kisumparken |
60 |
Gurrelund og Bjerrelund |
155 |
I Brøndby Kommune blev der anvendt plastspande til indsamling i køkkenet. Indsamling
udendørs foregik i 140 l plast beholdere og 240 l containere. På foto 1 og 2 ses
eksempler på udendørs indsamlingsmateriel.

Foto 1:
Eksempel på udendørs indsamlingsmateriel i delområdet Gilhøj

Foto 2:
Eksempel på udendørs indsamlingsmateriel i delområdet Torvestien
Indsamlingsfrekvensen i det todelte system til indsamling af dagrenovation er vist i
tabel 2.
Tabel 2:
Specifikation af valgt tømningsfrekvens i forsøgsområderne
|
|
Indsamlingsfrekvens |
Område |
Affaldstype |
Etage |
Tæt/lav |
Åben/lav |
Torvestien |
Restaffald |
|
2 gange ugentlig |
|
Organisk |
|
Hver 14. dag |
|
Dammene (Lejerbo) |
Restaffald |
|
1 gang ugentlig |
|
Organisk |
|
Hver 14. dag |
|
Gildhøj |
Restaffald |
|
1 gang ugentlig |
|
Organisk |
|
Hver 14. dag |
|
Kisumparken |
Restaffald |
|
1 gang ugentlig |
|
Organisk |
|
Hver 14. dag |
|
Gurrelund og Bjerrelund |
Restaffald |
|
1 gang ugentlig |
|
Organisk |
|
Hver 14. dag |
|
Der blev ikke udført egentlige tiltag med henblik på at få beboere til at
hjemmekompostere. Generelle pjecer om affald, herunder hjemmekompostering, har dog været
tilgængelige. Det vurderes at ca. 5 % af husstandene hjemmekomposterede.
Den organiske fraktion blev indsamlet og vejet separat for forsøgsområdet, mens
restaffaldet generelt blev indsamlet og vejet sammen med kommunens øvrige restaffald.
For et enkelt delområde registrerede Brøndby Kommune dog mængderne af restaffald.
Disse målinger viste store udsving i affaldsmængderne fra uge til uge. Den udtagning af
4 stikprøver af restaffald, som kommunen havde planlagt at gennemføre, blev ikke
tilendebragt, idet kommunen vurderede, at usikkerheden på tallene ville være for stor.
Kommunen indsamlede de genanvendelige fraktioner papir, pap og glas på sædvanligvis.
Plast blev ikke indsamlet ikke separat. Papir og glas blev indsamlet via
genbrugsøer/kuber samt via kommunens genbrugsplads, mens pap blev indsamlet via en
storskraldsordning og via genbrugspladsen. Ved tømning af papir- og glascontainere blev
den indsamlede mængde registreret. Da nogle containere er opstillet ved supermarkeder,
hvor der kommer mange mennesker, der ikke bor i området, vurderer kommunen, at disse tal
giver et meget upræcist billede af, hvor meget papir og glas, der blev indsamlet i
forsøgsområderne. Desuden havde borgerne mulighed for at aflevere papir, pap og glas på
genbrugsstationen, hvor det blev registret og vejet sammen med affaldet fra de øvrige
borgere, der anvender genbrugsstationen. Der var således ikke en separat indsamling af
alt papir, glas og pap fra forsøgsområderne.
I tabel 3 beskrives det eksisterende indsamlingssystem og de ændringer, som
fuldskalaforsøget har givet anledning til.
Tabel 3:
Ændringer i eksisterende indsamlingssystem i forsøgsområderne
Delområde |
Aktivitet |
Torvestien |
Restaffald indsamles fra affaldsøer,
hvor der er opstillet 600 liters containere - disse tømmes 2 gange ugentlig efter ønske
fra boligselskabet.
240 liters containere til organisk affald er opstillet ved siden af de
eksisterende containere til restaffald. |
Dammene |
Rækkehusområde, hvor affaldscontainerne
er opstillet på den enkelte ejendom. Der er ikke rørt ved restaffaldet.
140 liters container til organisk affald er så vidt muligt opstillet
i nærheden af eksisterende stativ til restaffald på ejendommen.
I forbindelse med opstillingsproblemer har varmemester forsøgt at
finde en fornuftig løsning på den enkelte ejendom. Kommunen har ikke været indblandet. |
Gildhøj |
Rækkehusområde, hvor affaldscontainerne
er opstillet på enkeltes grund. Der er ikke rørt ved restaffaldet.
140 liters container til organisk affald er så vidt muligt opstillet
i nærheden af eksisterende container til restaffald på ejendommen.
I forbindelse med opstillingsproblemer har varmemester forsøgt at
finde en fornuftig løsning på den enkelte ejendom. Kommunen har ikke været indblandet. |
Kisumparken |
Rækkehuse i betonkompleks. Den enkelte
ejendom har lige udenfor indgangen et skur til restaffaldet. Boligselskabet har besluttet,
at stativ til restaffald sættes ind i baggården hos den enkelte ejendom, mens den 140
liters container til organisk affald stilles, hvor restaffaldet stod før. I den
forbindelse var det nødvendigt at udskifte samtlige låse til de enkelte baggårde,
hvilket var en udgift kommunen finansierede. Organisk affald tømmes ved at
boligselskabets varmemestrer indsamler biocontainerne og stiller dem ud til tømning ved
vejen. Varmemestrene sætter de tomme beholdere på plads igen.
Boligselskabet har selv stået for at forklare beboerne at de skal
tåle at deres restaffald skal ind og stå i baggården hos den enkelte.
Restaffaldet tømmes som hidtil. |
Gurre/Bjerrelund |
Restaffald indsamles fra affaldsøer,
hvor der er opstillet 600 liters containere - disse tømmes 1 gang ugentlig.
240 liters containere til organisk affald er opstillet ved siden af de
eksisterende containere til restaffald. |
Postfunktio-
nærerne |
Det samme som Dammene. Område udtaget i
januar 2001 på grund af massiv modstand fra boligselskabet. Boligselskabet var meget
utilfredse med de udleverede køkkenspande. |
Fuldskalaforsøget gav ikke anledning til at ændre de eksisterende kontrakter med
transportøren.
Restaffaldet fyldte det samme som tidligere, men vejede mindre.
Nøgletal for kapaciteten af organisk affald blev baseret på erfaringstal samt
samtaler med de enkelte boligselskaber. I delområdet Torvestien blev behovet
undervurderet, og det var nødvendigt at opstille flere containere til organisk affald.
2.4.3.1 Samarbejdsrelationer med affaldsselskaber
Fuldskalaforsøget blev gennemført i samarbejde med en afdeling i Vestforbrænding,
som Brøndby Kommune normalt ikke samarbejder med. Kommunen vurderer, at dette har været
en ulempe.
2.4.3.2 Samarbejdsrelationer til renovatør
Renovatøren afhentede såvel restaffald som organisk affald fra forsøgsområderne.
Samarbejdet med renovatøren var godt.
2.4.3.3 Samarbejdsrelationer til borgere i forsøgsområderne
De deltagende forsøgsområder var alle boligselskaber. Kommunikationen med
forsøgsområderne foregik stort set gennem boligselskaberne enten gennem en
varmemester, administrationen eller beboerforeningen.
Forsøgsområderne blev udpeget af kommunen. Ét boligselskab ville ikke acceptere at
deltage i fuldskalaforsøget, hvorfor kommunen valgte at tage det ud.
Kommunen meldte til boligselskaberne, at der ikke ville blive brugt megen tid på at
tvinge uvillige borgere til at deltage i fuldskalaforsøget. Et boligselskab, som var
engageret i fuldskalaforsøget forsøgte gennem en grøn guide at arbejde på at få
uvillige beboere til at deltage i fuldskalaforsøget. Kommunen bistod dog boligselskabet i
denne proces med at udarbejde ekstra informationsmateriale. Kommunen stemte ligeledes
sammen med boligselskabet dørklokker i området for at informere nærmere om
fuldskalaforsøget. Det var til en vis grad tale om et socialt belastet område.
2.4.3.4 Samarbejdsrelationer med konsulent
Projektgruppen for fuldskalaforsøget, herunder konsulenten, udarbejdede
informationsmateriale til brug i fuldskalaforsøget. Desuden bistod konsulenten kommunen i
opstarten af fuldskalaforsøget med at gennemføre indledende møder med boligselskaberne
samt borgermøder med de enkelte boligselskaber.
Med henblik på at opnå opbakning til fuldskalaforsøget fra de deltagende husstande
gennemførte Brøndby Kommune en række informationsaktiviteter til borgerne før, under
og efter indsamling af organisk affald i forsøgsområdet. Aktiviteterne er beskrevet i
tabel 4.
Tabel 4:
Informationsaktiviteter gennemført i perioden fra august 2000 - april 2002
|
Aktivitet |
Dato |
Formål |
1. |
Indslag i Folkebladet
(Udvalgsformanden). |
20-09-00 |
Information om fuldskalaforsøget |
2. |
Brev til samtlige
boligselskaber om at de er udpeget til at deltage i forsøg |
04-10-00 |
Information om hvorfor de er udvalgte og
indkaldelse til møde |
3. |
Møde med Kisum og
Gurrelund - Boligselskab |
24-10-00 |
Opstartsmøde - fastlæggelse af visse
praktiske forhold. |
4. |
Møde med
Postfunktionærerne - Boligselskab |
24-10-00 |
Opstartsmøde - fastlæggelse af visse
praktiske forhold. |
5. |
Møde med Torvestien -
boligselskab |
31-10-00 |
Opstartsmøde - fastlæggelse af visse
praktiske forhold. |
6. |
Møde med Dammene og
Gildhøj - Boligselskab |
06-11-00 |
Opstartsmøde - fastlæggelse af visse
praktiske forhold. |
7. |
Udkast til
informationsfolder sendt til udtalelse hos boligselskaber |
13-11-00 |
|
8. |
1. informationsbrev
(udarbejdet af kommunen) udsendes til borgere |
23-11-00 |
Introduktion af fuldskalaforsøget for
deltagende borgere |
9. |
Borgermøde med
Postfunktionærerne - Politisk deltagelse |
05-12-00 |
Alm. information |
10. |
Borgermøde med
Gildhøj - Politisk deltagelse |
13-12-00 |
Alm. information |
11. |
2. informationsbrev
(udarbejdet af projektgruppen for fuldskalaforsøget) med pjecer og sorteringsliste
udsendes. |
04-01-01 |
Uddybende information |
12. |
Borgermøde med
Torvestien - Politisk deltagelse |
10-01-01 |
Alm. information |
13. |
Borgermøde med
Gurrelund og Kisumparken - Politisk deltagelse |
11-01-01 |
Alm. information |
14. |
3. informationsbrev
(udarbejdet af projektgruppen for fuldskalaforsøget) udsendes. |
18-01-01 |
Information om opstart |
15. |
Tur med varmemestre til
bioforgasningsanlæg |
25-01-01 |
Give deltagende boligselskaber
information om og syn for sagen for hvad der sker med det indsamlede organiske affald. |
16. |
Stemme dørklokker i
Kisumparken (deltagelse af kommunen, varmemester og grøn guide). |
07-02-01 |
Området har mange fremmedsprogede.
Besøg foretaget i forbindelse med første afhentning. |
17. |
Indslag i Folkebladet
v/ udvalgsformanden. |
28-02-01 |
Profilering af fuldskalaforsøget. |
I vid udstrækning har varmemestre stået for at runddele diverse materiale.
Figur 2 viser mængder (kg pr. husstand pr. uge) af organisk affald indsamlet i
perioden fra februar 2001 til udgangen af marts 2002. Data er opgjort pr. tømning og
fordelt pr. uge. Ved husstande med 14 dags tømning er den opgjorte mængde fordelt
ligeligt på de respektive 2 uger.

Figur 2:
Indsamlede mængder organisk affald pr. husstand pr. uge i forsøgsperioden
Af figur 2 ses, at i indsamlingsperioden blev indsamlet mellem 1,3 og 2,9 kilo organisk
affald pr. husstand pr. uge. De største mængder blev indsamlet kort efter
fuldskalaforsøgets start. Herefter faldt mængden af indsamlet organisk affald støt
indtil hen på sommeren.
Noget organisk affald blev indsamlet som restaffald. Der var to måder, hvorpå dette
kunne ske:
 | Brugere smed organisk affald i containere/beholdere til restaffald |
 | Renovatøren indsamlede alt indhold af en container/beholder til organisk affald som
restaffald, fordi der ved visuel kontrol blev observeret fejlsortering (f.eks. organisk
affald i plastposer, emballage eller papir i containeren/beholderen) |
I forsøgsperioden blev ca. 2% af containere/beholdere til organisk affald indsamlet
som restaffald på grund af fejlplaceret affald.
Tabel 5 viser mængder af de genanvendelige fraktioner papir, pap, glas og plast
indsamlet via alle indsamlingsordninger, samt mængder af øvrige
dagrenovationsfraktioner. Mængder i forsøgsområdet pr. husstand for 2001 er sammenholdt
med landsgennemsnit pr. husstand baseret på ISAG 2000 indberetninger.
Affaldet er opdelt i fraktioner i henhold til Affaldsbekendtgørelsens definitioner.
Data for fraktionerne papir, pap og glas samt andet genanvendeligt og forbrændingsegnet
affald er opgjort på basis af data for hele kommunen, mens data for madaffald/andet
organisk er et skøn baseret på af resultater af fuldskalaforsøget.
Tabel 5:
Indsamlede mængder genanvendeligt affald og dagrenovation fordelt på fraktioner
og opgjort pr husstand for 2001
Affaldsfraktion |
Mængde pr. husstand |
Forsøgsområdet
Brøndby Kommune 2001 |
ISAG
2000 |
kg/år |
kg/år |
Papir2 |
111 |
76 |
Pap2 |
18 |
-1 |
Glas2 |
33 |
34 |
Plast |
0 |
0 |
Madaffald/andet
organisk |
93 |
19 |
Andet genanvendeligt
affald |
- |
- |
Forbrændingsegnet
affald |
428 |
555 |
Ikke forbrændingsegnet |
0 |
343 |
Mængde i alt |
683 |
718 |
1 Indeholdt i papir
2 Total indsamlet mængde fra alle indsamlingsordninger
3 Deponeret
Generelt vurderes fuldskalaforsøget at have fungeret godt i Brøndby Kommune.
Der blev anvendt en 2 akslet renovationsbil med højt indkast. Affaldet blev ikke
komprimeret. Renovatøren har ikke haft nævneværdige problemer med bilerne.
Ifølge Miljøstyrelsens tilsagn for fuldskalaforsøget skal der laves en samlet
økonomioversigt opdelt på følgende poster:
 | Opgørelse af investeringer i indsamlingssystemet (planlægning, indkøb, opstilling af
materiel, evt. ændringer af indsamlingsmateriel, informationskampagne) |
 | Driftsudgifter for et års normaldrift. |
I det følgende findes økonomioverslag for Brøndby Kommunes deltagelse i
fuldskalaforsøget.
Med henblik på at opgøre investeringer i indsamlingssystemet er investeringer til
indkøb af indsamlingsmateriel og andre materialer opgjort i tabel 6 og tabel 7, mens
investeringer til tid og konsulenter er opgjort i tabel 8.
Tabel 6:
Investeringer i indkøb af indsamlingsmateriel
|
Indsamlingsmateriel |
Stk.
pris
DKK/stk. |
Antal |
Pris
i alt
DKK |
140 l 2-hjulet beholder |
298 |
449 |
133.802 |
240 l container |
368 |
43 |
15.824 |
Køkkenspand |
42 |
710 |
29.820 |
Levering af
indsamlingsmateriel |
15 |
|
10.714 |
Diverse
(klistermærker, gummibånd mv) |
|
|
1.266 |
Udgifter i alt |
|
|
191.426 |
Tabel 7:
Investeringer i indsamlingsmateriel pr. husstand
Husstande
med: |
Indsamlingsmateriel |
Antal |
Pris
pr ejendom
DKK |
Individuelt
indsamlingsmateriel |
449 |
357 |
Fælles
indsamlingsmateriel |
261 |
120 |
Tabel 8:
Diverse administrative udgifter til planlægning
Aktivitet |
Kommunens tid
Timer1 |
Konsulent
tid.
DKK |
Planlægning1 |
800 |
|
Udbud/kontrakt (mat.,
afhent.+trans.)2 |
|
6.036 |
Informationskampagne1 |
200 |
|
Udgifter i alt |
1.000 |
6.036 |
1 Et årsværk er ækvivalent med ca. 1.600 timer
2 Aftale om indsamling af organisk affald blev indgået fælles med Gladsaxe og
Herlev kommune. Udbudet blev gennemført via I/S Vestforbrænding på vegne af de 3
kommuner. Omkostninger til konsulent dækker ikke alle opgaver da dele af udbudsgrundlaget
blev udarbejdet via fuldskalaforsøget.
Driftsudgifter for et års drift er opgjort i det følgende. Driftsudgifter til
materialer og vedligeholdelse er vist i tabel 9, mens driftsudgifter til tømning og
transport af affald er vist i tabel 10, 11 og 12. Endelig er kommunens/affaldsselskabets
tidsforbrug og omkostninger til konsulenter vist i tabel 13 og 14.
Tabel 9:
Driftsudgifter i forsøgsperioden til materiel og vedligehold
Materialer
og vedligeholdelse |
Driftsudgifter til materiel og vedligehold |
Stk.
pris
DKK/stk. |
Antal/år |
Pris
i alt
DKK/år |
Papirposer til
indsamling i køkkenet |
0,26 |
116.428 |
30.271 |
Udbringning af poser |
5 |
|
- |
Vask af beholder1 |
9 |
561 |
5.058 |
Gummibånd |
6 |
561 |
3.366 |
Øvrige driftsudgifter
(information o.l.) |
49 |
710 |
35.080 |
Udgifter i alt |
|
|
73.775 |
Udgifter i alt
pr husstand |
|
561 |
132 |
1 Der er foretaget vask af beholdere via fælles beredskab etableret af
Vestforbrænding
1 Der er foretaget vask af beholdere via fælles beredskab etableret af
Vestforbrænding
Tabel 10:
Samlede omkostninger for et års drift til tømning
Indsamlings-
materiel |
Antal
beholder |
Tømning
fra standplads |
Tømningspris
i alt
DKK/år |
Tømningspris
DKK/tømning |
Frekvens
Antal/år |
140 l 2-hjulet
beholder |
449 |
8 |
26 |
93.392 |
240 l container |
43 |
11 |
26 |
12.298 |
Udgifter i
alt |
|
|
|
105.690 |
Tabel 11:
Omkostninger til tømning pr husstand
Husstande
med: |
Tømningspriser |
Antal |
Pris
pr ejendom
DKK |
Individuelt
indsamlingsmateriel |
449 |
208 |
Fælles
indsamlingsmateriel |
261 |
47 |
Tabel 12:
Omkostninger til omlast og transport af organisk affald til behandlingsanlæg
|
Omlast
og transport til behandlingsanlæg |
Stk. pris
DKK/stk. |
Antal/år
Antal/år |
Pris i alt
DKK/år |
Transport til Herning |
|
|
28.839 |
Udgifter i alt pr. husstand |
|
|
51 |
1 Fordeling af transportudgifter er beregnet på baggrund af indsamlet
mængde bioaffald for hver kommune 1 Fordeling af transportudgifter er beregnet på baggrund af indsamlet
mængde bioaffald for hver kommune
Tabel 13:
Driftsudgifter til administration samt konsulent
Aktivitet |
Kommunens tid
timer/år |
Eksterne omk.
DKK/år |
Møder |
70 |
|
Planlægning |
5 |
|
Ups |
- |
|
Kulturelle problemstillinger |
10 |
|
Fejlsortering |
5 |
|
Materiel |
10 |
|
Udgifter i alt |
100 |
- |
Tabel 14:
Tidsforbrug til håndtering af henvendelser mv.
Håndtering af henvendelser |
Antal klager |
Medgået tidsforbrug
i alt |
En gruppe beboere strejkede |
10 |
5 |
Telefoniske henvendelser |
5 |
1 |
Lugtgener * |
3 |
5 |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |