Fuldskalaforsøg i Hovedstadsområdet 5. Data for Herlev Kommune5.1 IndledningDette bilag til rapporten "Fuldskalaforsøg i Hovedstadsområdet - indsamling og bioforgasning af organisk affald" indeholder specifikke data og oplysninger, som Herlev Kommune har registreret i forbindelse med fuldskalaforsøget. I hovedrapporten findes beskrivelser, resultater og vurderinger af generel karakter. Hovedrapporten afspejler således også resultater fra Herlev Kommune. Bilagsrapporten har til formål at:
Figur 7: A: Martinsgård, B: Vestergården, C: Stadagervej 5.2 Planlægning af fuldskalaforsøgetDen tidsmæssige og beslutningsmæssige proces samt planlægningen af Herlev Kommunes deltagelse i fuldskalaforsøget har været følgende:
Fra tilslutningen i februar 2000 gik der ca. 6 måneder til deltagelsen i fuldskalaforsøget blev godkendt. Kommunens planlægning af fuldskalaforsøget har medført et tidsforbrug på 0,10 årsværk. Tidsforbruget har været større end forventet. 5.3 ForsøgsområdeI Herlev Kommune var der 27.457 indbyggere og 12.500 husstande. 399 husstande i Herlev Kommune deltog i fuldskalaforsøget. Disse var opdelt på boligtyper som angivet i tabel 37. Forsøgsområderne var delvist udvalgt på frivillig basis, således at repræsentanter for boligafdelinger, som kommunen forhåndsmæssigt havde udpeget, tilkendegav interesse i deltagelsen. Tabel 37:
5.4 Indsamlingssystem5.4.1 IndsamlingssystemI Herlev Kommune blev der udleveret køkkenspande, enkelt trådstativ eller dobbelt trådstativ til indsamling af organisk affald i køkkenet. Til udendørs indsamling af affaldet er der anvendt 140 l plast beholdere, 240 l containere og 660 l containere. På foto 5 ses eksempel på udendørs indsamlingsmateriel. Foto 5: Indsamlingsfrekvensen i det todelte system til indsamling af dagrenovation er vist i tabel 38. Tabel 38:
Den organiske fraktion blev indsamlet og vejet separat for forsøgsområdet, mens restaffaldet blev indsamlet og vejet sammen med kommunens øvrige restaffald. Kommunen indsamlede de genanvendelige fraktioner papir, pap og glas på sædvanlig vis. Plast blev ikke indsamlet separat. Der eksisterede ikke separat indsamling og vejning af fraktionerne papir, pap og glas fra forsøgsområdet. Papir, pap og glas blev indsamlet og vejet sammen med disse fraktioner fra den øvrige del af kommunen. Papir og glas blev indsamlet via genbrugsøer/kuber, kommunens genbrugsplads, og husstandsindsamling, mens pap blev indsamlet via husstandsindsamlingsordningen og genbrugspladsen. 5.4.2 Ændringer i eksisterende indsamlingssystemRestaffaldet blev under fuldskalaforsøget afhentet og afregnet som før fuldskalaforsøget, og der er således ikke sket ændringer i det eksisterende indsamlingssystem. 5.4.3 Samarbejdspartnere og relationerSamarbejdsrelationer til I/S Vestforbrænding:
Samarbejdsrelationer til renovatører af organisk affald:
Samarbejdsrelationer til Ejendomsfunktionærerne:
Samarbejdsrelationer til borgere i forsøgsområderne:
Samarbejdsrelationer til Projektgruppen for fuldskalaforsøget:
5.5 InformationMed henblik på at opnå opbakning til fuldskalaforsøget fra de deltagende husstande gennemførte Herlev Kommune en række informationsaktiviteter til borgerne før, under og efter indsamling af organisk affald i forsøgsområdet. Aktiviteterne er beskrevet i tabel 39. Tabel 39:
5.6 AffaldsdataFigur 8 viser mængder (kg pr. husstand pr. uge) af organisk affald indsamlet i perioden fra februar 2001 til udgangen af marts 2002. Data er opgjort pr. tømning og fordelt pr. uge. Ved husstande med 14 dags tømning er den opgjorte mængde fordelt ligeligt på de respektive 2 uger. Figur 8: Af figur 8 ses, at der i indsamlingsperioden blev indsamlet mellem 0,9 og 2,4 kilo organisk affald pr. husstand pr. uge. Den indsamlede mængde svingede meget fra uge til uge. Gennemsnitlig er de mindste mængder indsamlet hen over sommeren. Tabel 40 viser mængder af de genanvendelige fraktioner papir, pap, glas og plast indsamlet via alle indsamlingsordninger, samt mængder af øvrige dagrenovationsfraktioner. Mængder i forsøgsområdet pr. husstand for 2001 er sammenholdt med landsgennemsnit pr. husstand baseret på ISAG 2000 indberetninger. Affaldet er opdelt i fraktioner i henhold til Affaldsbekendtgørelsens definitioner. Data for fraktionerne papir, pap og glas samt andet genanvendeligt og forbrændingsegnet affald er opgjort på basis af data for hele kommunen, mens data for madaffald/andet organisk er et skøn baseret på af resultater af fuldskalaforsøget. Tabel 40:
1 Indeholdt i papir 5.7 Driftserfaringer5.7.1 Generelle erfaringerGårdmænd burde/ville gerne have været involveret i forsøget noget tidligere. Der var i kommunen ikke var afsat tilstrækkelig tid til planlægning og drift af fuldskalaforsøget. Under fuldskalaforsøget var der flere ting, der gav anledning til komplikationer:
5.7.1.1 Materiel Der var alvorlige problemer med levering af materiel. Materiellet blev ikke leveret til tiden. I nogle afdelinger blev der leveret forkert materiel og i de afdelinger, som skulle have stativer, blev disse leveret uden låg og bund. Efterfølgende var der problemer med at få leveret låg og bunde til stativerne, som således blev leveret til afdelingerne af flere omgange. Dette førte til en ekstraudgift for kommunen, der måtte betalte for omdeling af låg og bunde. Efterfølgende var der også problemer med levering af poser, fordi de ikke blev leveret på de aftalte tidspunkter. Problemer med materiellet har været demotiverende for starten af fuldskalaforsøget. Generelt var deltagerne frustrerede over, at idriftsættelsen kørte så dårligt. En borger skrev læserbrev i den lokale avis, og en anden borger er stadig aktiv omkring det, at kommunerne ikke fandt et stativ, der passede i hans køkken. 5.7.1.2 Maddiker/fluer Kommunen havde udfra erfaring med 14. dages afhentning af dagrenovation forventet, at der ville opstå problemer med maddiker/fluer i den varmeste sommerperiode. Problemet viste sig dog at være mere omfattende end forventet, eftersom der allerede i juni blev modtaget mange klager over maddiker og fluer i containerne. Kommunen fik tilsendt billeder, der viste, at containerne var beskidte, og at der faktisk var maddiker. Ved tilsyn kunne kommunen konstatere, at forholdene var uacceptable. Der blev derefter i et stykke tid afhentet organisk affald hver uge. Foto 6: 5.7.1.3 Lugt Containerne til organisk affald var placeret i affaldsøer sammen med containere/sække til restaffald for at sikre, at beboerne havde let adgang til at komme af med affald og for at sikre, at affaldet ikke blev fejlplaceret. På grund af lugtgener ved affaldsøerne kom der henvendelser fra borgere, som ønskede affaldet tømt noget oftere. Foto 7: 5.7.1.4 Papirposer I begyndelsen af fuldskalaforsøget var der problemer med, at poserne meget hurtigt blev gennemvædet og gik i stykker. Kommunen modtog på den baggrund en del henvendelser, og der var også forholdsvis mange, som meddelte deres varmemester/afdelingsbestyrelser, at de ikke ville deltage i fuldskalaforsøget, så længe de skulle anvende papirposer. 5.7.2 Erfaringer med anvendte renovationsbilerDer blev anvendt en 16 m3 2 akslet komprimatorbil med højt indkast. Affaldet blev dog ikke komprimeret. Renovatøren har ikke haft problemer med bilerne. 5.8 ØkonomiIfølge Miljøstyrelsens tilsagn for fuldskalaforsøget skal der laves en samlet økonomioversigt opdelt på følgende poster:
I det følgende findes økonomioverslag for Herlev Kommune. 5.9 Investering i indsamlingssystemMed henblik på at opgøre investeringer i indsamlingssystemet er investeringer til indkøb af indsamlingsmateriel og andre materialer opgjort i tabel 41 og 42, mens investeringer til tid og konsulenter er opgjort i tabel 43. Tabel 41:
1 Aftale om indsamling af organisk affald blev indgået fælles med Gladsaxe og Herlev kommune. Udbudet blev gennemført via I/S Vestforbrænding på vegne af de 3 kommuner. Omkostninger til konsulent dækker ikke alle opgaver da dele af udbudsgrundlaget blev udarbejdet via fuldskalaforsøget. 1 Aftale om indsamling af organisk affald blev indgået fælles med Gladsaxe og Herlev kommune. Udbudet blev gennemført via I/S Vestforbrænding på vegne af de 3 kommuner. Omkostninger til konsulent dækker ikke alle opgaver da dele af udbudsgrundlaget blev udarbejdet via fuldskalaforsøget.5.10 Driftsudgifter for 1 års driftDriftsudgifter for et års drift er opgjort i det følgende. Driftsudgifter til materialer og vedligeholdelse er vist i tabel 44, mens driftsudgifter til tømning, omlastning og transport af affald er vist i tabel 45, 46 og 47. Endelig er kommunens/affaldsselskabets tidsforbrug og omkostninger til konsulenter vist i tabel 48. Tabel 44:
1 Fordeling af transportudgifter er beregnet på baggrund af indsamlet mængde bioaffald for hver kommune1 Fordeling af transportudgifter er beregnet på baggrund af indsamlet mængde bioaffald for hver kommune Tabel 48: Data ikke modtaget fra Herlev Kommune
|