Fuldskalaforsøg i Hovedstadsområdet

5. Data for Herlev Kommune

5.1 Indledning
5.2 Planlægning af fuldskalaforsøget
5.3 Forsøgsområde
5.4 Indsamlingssystem
5.5 Information
5.6 Affaldsdata
5.7 Driftserfaringer
5.8 Økonomi
5.9 Investering i indsamlingssystem
5.10 Driftsudgifter for 1 års drift

5.1 Indledning

Dette bilag til rapporten "Fuldskalaforsøg i Hovedstadsområdet - indsamling og bioforgasning af organisk affald" indeholder specifikke data og oplysninger, som Herlev Kommune har registreret i forbindelse med fuldskalaforsøget. I hovedrapporten findes beskrivelser, resultater og vurderinger af generel karakter. Hovedrapporten afspejler således også resultater fra Herlev Kommune.

Bilagsrapporten har til formål at:
supplere beskrivelser i hovedrapporten
fremstille specifikke affaldsdata
fremstille specifikke oplysninger og beregninger af økonomi

Figur 7:
Oversigtsplan over Herlev Kommune. Afgrænsningen angiver placeringen af de deltagende boligområder.

A: Martinsgård, B: Vestergården, C: Stadagervej

5.2 Planlægning af fuldskalaforsøget

Den tidsmæssige og beslutningsmæssige proces samt planlægningen af Herlev Kommunes deltagelse i fuldskalaforsøget har været følgende:
Første møde i Miljøkontrollen d. 6. april 2000
Udarbejdelse af første indstilling til Teknik og miljøudvalget maj 2000
Møder med diverse afdelingsbestyrelser og grundejerforeninger
Endelig indstilling til teknik og miljøudvalget august 2000
Endelig skriftlig tilslutning til forsøget oktober 2000

Fra tilslutningen i februar 2000 gik der ca. 6 måneder til deltagelsen i fuldskalaforsøget blev godkendt. Kommunens planlægning af fuldskalaforsøget har medført et tidsforbrug på 0,10 årsværk. Tidsforbruget har været større end forventet.

5.3 Forsøgsområde

I Herlev Kommune var der 27.457 indbyggere og 12.500 husstande.

399 husstande i Herlev Kommune deltog i fuldskalaforsøget. Disse var opdelt på boligtyper som angivet i tabel 37. Forsøgsområderne var delvist udvalgt på frivillig basis, således at repræsentanter for boligafdelinger, som kommunen forhåndsmæssigt havde udpeget, tilkendegav interesse i deltagelsen.

Tabel 37:
Deltagende husstande i forsøget fordelt på boligtyper

 

Antal husstande

Kommune

Etage

Tæt/lav

Åben/lav

Herlev

348

 

51

5.4 Indsamlingssystem

5.4.1 Indsamlingssystem

I Herlev Kommune blev der udleveret køkkenspande, enkelt trådstativ eller dobbelt trådstativ til indsamling af organisk affald i køkkenet. Til udendørs indsamling af affaldet er der anvendt 140 l plast beholdere, 240 l containere og 660 l containere. På foto 5 ses eksempel på udendørs indsamlingsmateriel.

Foto 5:
Eksempel på udendørs indsamlingsmateriel

Indsamlingsfrekvensen i det todelte system til indsamling af dagrenovation er vist i tabel 38.

Tabel 38:
Specifikation af valgt tømningsfrekvens i forsøgsområderne

Område

Affaldstype

Indsamlingsfrekvens

Etage

Tæt/lav

Åben/lav

Stadagervej

Restaffald

 

 

1 gang om ugen

 

Organisk

 

 

Hver 14. dag

Vestergården

Restaffald

1 gang om ugen

 

 

 

Organisk

Hver 14. dag

 

 

Martinsgården

Restaffald

1 gang om ugen

 

 

 

Organisk

Hver 14. dag

 

 


Med henblik på at påvirke befolkningens eventuelle aktiviteter omkring hjemmekompostering udførte kommunen en hjemmekomposteringskampagne.

Den organiske fraktion blev indsamlet og vejet separat for forsøgsområdet, mens restaffaldet blev indsamlet og vejet sammen med kommunens øvrige restaffald.

Kommunen indsamlede de genanvendelige fraktioner papir, pap og glas på sædvanlig vis. Plast blev ikke indsamlet separat. Der eksisterede ikke separat indsamling og vejning af fraktionerne papir, pap og glas fra forsøgsområdet. Papir, pap og glas blev indsamlet og vejet sammen med disse fraktioner fra den øvrige del af kommunen. Papir og glas blev indsamlet via genbrugsøer/kuber, kommunens genbrugsplads, og husstandsindsamling, mens pap blev indsamlet via husstandsindsamlingsordningen og genbrugspladsen.

5.4.2 Ændringer i eksisterende indsamlingssystem

Restaffaldet blev under fuldskalaforsøget afhentet og afregnet som før fuldskalaforsøget, og der er således ikke sket ændringer i det eksisterende indsamlingssystem.

5.4.3 Samarbejdspartnere og –relationer

Samarbejdsrelationer til I/S Vestforbrænding:
En sagsbehandler i miljøafdelingen var ansvarlig for fuldskalaforsøget i Kommunen
Sagsbehandleren deltog i møderne med affaldsselskabet

Samarbejdsrelationer til renovatører af organisk affald:
Der blev afholdt ét møde, hvor sagsbehandleren fra kommunen og I/S Vestforbrænding deltog
Kommunen fik én meddelelse fra vognmanden om, at der er fejlsorteret

Samarbejdsrelationer til Ejendomsfunktionærerne:
I etageboligområderne var det ejendomskontorerne, der havde kontakt til borgerne. Kommunen fik således ikke mange direkte henvendelser fra borgerne. Ejendomsfunktionærerne i bebyggelserne gav tilbagemelding/klager til kommunen
Der blev endvidere afholdt møder med varmemestre i det omfang, det var nødvendigt. Det var således mest i starten under distribution af materiel
Ejendomsfunktionærerne omdelte indendørs materiel og papirposer til borgerne

Samarbejdsrelationer til borgere i forsøgsområderne:
En sagsbehandler var kontaktperson til borgere/varmemestre
Der blev afholdt møder med boligbestyrelser og grundejerbestyrelser i forbindelse med udvælgelsen af forsøgsområder
Sammen med infoskrivelser udarbejdet af projektgruppen for fuldskalaforsøget udarbejdede og vedlagde kommunen følgebrev til samtlige deltagere i fuldskalaforsøget. Sagsbehandlernes direkte telefonnummer samt mailadresse var oplyst på disse skrivelser

Samarbejdsrelationer til Projektgruppen for fuldskalaforsøget:
Sagsbehandleren deltog i møder i følgegruppen samt faglig sparring under fuldskalaforsøget

5.5 Information

Med henblik på at opnå opbakning til fuldskalaforsøget fra de deltagende husstande gennemførte Herlev Kommune en række informationsaktiviteter til borgerne før, under og efter indsamling af organisk affald i forsøgsområdet. Aktiviteterne er beskrevet i tabel 39.

Tabel 39:
Informationsaktiviteter gennemført i forsøgsperioden

 

Aktivitet

Dato

Formål

1.

Møder

Efterår 2000

Møder med grundejerforeninger og –bestyrelser for at undersøge hvem der havde lyst til at deltage i fuldskalaforsøget

2.

1. informationsbrev

december 2000

Information til beboerne om at de skal deltage i fuldskalaforsøget

3.

2. informationsbrev

januar 2001

Information om snarlig modtagelse af materiel og at fuldskalaforsøget snart starter- sorteringsvejledning vedlagt

4.

3. informationsbrev

februar 2001

Information om at poserne er dårlige og at der kommer nogle bedre poser

5.

5. Informationsbrev

uge 10 2002

Takke deltagerne for deres medvirken i fuldskalaforsøget..

5.6 Affaldsdata

Figur 8 viser mængder (kg pr. husstand pr. uge) af organisk affald indsamlet i perioden fra februar 2001 til udgangen af marts 2002. Data er opgjort pr. tømning og fordelt pr. uge. Ved husstande med 14 dags tømning er den opgjorte mængde fordelt ligeligt på de respektive 2 uger.

Figur 8:
Indsamlede mængder organisk affald pr. husstand pr. uge i forsøgsperioden

Af figur 8 ses, at der i indsamlingsperioden blev indsamlet mellem 0,9 og 2,4 kilo organisk affald pr. husstand pr. uge. Den indsamlede mængde svingede meget fra uge til uge. Gennemsnitlig er de mindste mængder indsamlet hen over sommeren.

Tabel 40 viser mængder af de genanvendelige fraktioner papir, pap, glas og plast indsamlet via alle indsamlingsordninger, samt mængder af øvrige dagrenovationsfraktioner. Mængder i forsøgsområdet pr. husstand for 2001 er sammenholdt med landsgennemsnit pr. husstand baseret på ISAG 2000 indberetninger. Affaldet er opdelt i fraktioner i henhold til Affaldsbekendtgørelsens definitioner. Data for fraktionerne papir, pap og glas samt andet genanvendeligt og forbrændingsegnet affald er opgjort på basis af data for hele kommunen, mens data for madaffald/andet organisk er et skøn baseret på af resultater af fuldskalaforsøget.

Tabel 40:
Indsamlede mængder dagrenovation fordelt på fraktioner og opgjort pr husstand for 2001

Affaldsfraktion

Mængde pr. husstand

Forsøgsområde i Herlev Kommune 2001
kg/år

ISAG 2000
  
kg/år

Papir2

78

76

Pap2

17

-1

Glas2

32

34

Plast

0

0

Madaffald/andet organisk

86

19

Andet genanvendeligt affald

-

-

Forbrændingsegnet affald

399

555

Ikke forbrændingsegnet

0

343

Mængde i alt

612

718

1 Indeholdt i papir
2 Total indsamlet mængde fra alle indsamlingsordninger
3 Deponeret

5.7 Driftserfaringer

5.7.1 Generelle erfaringer

Gårdmænd burde/ville gerne have været involveret i forsøget noget tidligere.

Der var i kommunen ikke var afsat tilstrækkelig tid til planlægning og drift af fuldskalaforsøget.

Under fuldskalaforsøget var der flere ting, der gav anledning til komplikationer:
Levering af poser/elastikker
Levering af materiel
Maddiker/fluer i containerne
Lugtproblemer
14. dagstømning
Dårlig kvalitet af poser
Indendørsmateriel fungerede ikke i alle køkkener – der var ikke altid plads i køkkenskabene til stativ/spand

5.7.1.1 Materiel

Der var alvorlige problemer med levering af materiel. Materiellet blev ikke leveret til tiden. I nogle afdelinger blev der leveret forkert materiel og i de afdelinger, som skulle have stativer, blev disse leveret uden låg og bund. Efterfølgende var der problemer med at få leveret låg og bunde til stativerne, som således blev leveret til afdelingerne af flere omgange. Dette førte til en ekstraudgift for kommunen, der måtte betalte for omdeling af låg og bunde.

Efterfølgende var der også problemer med levering af poser, fordi de ikke blev leveret på de aftalte tidspunkter.

Problemer med materiellet har været demotiverende for starten af fuldskalaforsøget. Generelt var deltagerne frustrerede over, at idriftsættelsen kørte så dårligt. En borger skrev læserbrev i den lokale avis, og en anden borger er stadig aktiv omkring det, at kommunerne ikke fandt et stativ, der passede i hans køkken.

5.7.1.2 Maddiker/fluer

Kommunen havde udfra erfaring med 14. dages afhentning af dagrenovation forventet, at der ville opstå problemer med maddiker/fluer i den varmeste sommerperiode. Problemet viste sig dog at være mere omfattende end forventet, eftersom der allerede i juni blev modtaget mange klager over maddiker og fluer i containerne. Kommunen fik tilsendt billeder, der viste, at containerne var beskidte, og at der faktisk var maddiker.

Ved tilsyn kunne kommunen konstatere, at forholdene var uacceptable. Der blev derefter i et stykke tid afhentet organisk affald hver uge.

Foto 6:
Maddiker i beholder til organisk affald

5.7.1.3 Lugt

Containerne til organisk affald var placeret i affaldsøer sammen med containere/sække til restaffald for at sikre, at beboerne havde let adgang til at komme af med affald og for at sikre, at affaldet ikke blev fejlplaceret. På grund af lugtgener ved affaldsøerne kom der henvendelser fra borgere, som ønskede affaldet tømt noget oftere.

Foto 7:
Perkolatspild fra beholdere til organisk affald

5.7.1.4 Papirposer

I begyndelsen af fuldskalaforsøget var der problemer med, at poserne meget hurtigt blev gennemvædet og gik i stykker. Kommunen modtog på den baggrund en del henvendelser, og der var også forholdsvis mange, som meddelte deres varmemester/afdelingsbestyrelser, at de ikke ville deltage i fuldskalaforsøget, så længe de skulle anvende papirposer.

5.7.2 Erfaringer med anvendte renovationsbiler

Der blev anvendt en 16 m3 2 akslet komprimatorbil med højt indkast. Affaldet blev dog ikke komprimeret. Renovatøren har ikke haft problemer med bilerne.

5.8 Økonomi

Ifølge Miljøstyrelsens tilsagn for fuldskalaforsøget skal der laves en samlet økonomioversigt opdelt på følgende poster:
Opgørelse af investeringer i indsamlingssystemet (planlægning, indkøb, opstilling af materiel, evt. ændringer af indsamlingsmateriel, informationskampagne)
Driftsudgifter for et års normaldrift.

I det følgende findes økonomioverslag for Herlev Kommune.

5.9 Investering i indsamlingssystem

Med henblik på at opgøre investeringer i indsamlingssystemet er investeringer til indkøb af indsamlingsmateriel og andre materialer opgjort i tabel 41 og 42, mens investeringer til tid og konsulenter er opgjort i tabel 43.

Tabel 41:
Investeringer i indkøb af indsamlingsmateriel

 

Indsamlingsmateriel

Stk. pris
DKK/stk.

Antal

Pris i alt
DKK

140 l 2-hjulet beholder

298

51

15.198

240 l container

368

25

9.200

660 l container

1.975

6

11.850

Køkkenspand

42

150

6.300

Trådstativ (enkelt)

43

130

5.616

Trådstativ (dobbelt)

53

121

6.359

Levering af indsamlingsmateriel

15

 

6.021

Diverse (klistermærker, gummibånd mv)

 

 

712

Udgifter i alt

 

 

61.255


Tabel 42:
Investeringer i indsamlingsmateriel pr. husstand

Husstande med:

Indsamlingsmateriel

Antal

Pris i alt
DKK

Individuelt indsamlingsmateriel

51

357

Fælles indsamlingsmateriel

348

124


Tabel 43:
Diverse administrative udgifter til planlægning

Aktivitet

Kommunens tid
Timer

Konsulent tid.
DKK

Planlægning

 

 

Udbud/kontrakt (mat., afhent.+trans.)1

 

3.392

Opstilling af materiel

 

 

Informationskampagne

 

 

Oversættelse af informationsmateriale

 

 

Administration

 

 

Udgifter i alt

 

3.392

1 Aftale om indsamling af organisk affald blev indgået fælles med Gladsaxe og Herlev kommune. Udbudet blev gennemført via I/S Vestforbrænding på vegne af de 3 kommuner. Omkostninger til konsulent dækker ikke alle opgaver da dele af udbudsgrundlaget blev udarbejdet via fuldskalaforsøget. 1 Aftale om indsamling af organisk affald blev indgået fælles med Gladsaxe og Herlev kommune. Udbudet blev gennemført via I/S Vestforbrænding på vegne af de 3 kommuner. Omkostninger til konsulent dækker ikke alle opgaver da dele af udbudsgrundlaget blev udarbejdet via fuldskalaforsøget.

5.10 Driftsudgifter for 1 års drift

Driftsudgifter for et års drift er opgjort i det følgende. Driftsudgifter til materialer og vedligeholdelse er vist i tabel 44, mens driftsudgifter til tømning, omlastning og transport af affald er vist i tabel 45, 46 og 47. Endelig er kommunens/affaldsselskabets tidsforbrug og omkostninger til konsulenter vist i tabel 48.

Tabel 44:
Driftsudgifter i forsøgsperioden til materiel og vedligehold

Materialer og vedligeholdelse

Driftsudgifter til materiel og vedligehold

Stk. pris
DKK/stk.

Antal/år

Pris i alt
DKK/år

Papirposer til indsamling i køkkenet

0,26

70.978

18.454

Udbringning af poser1

5

204

1.020

Gummibånd

6

399

2.394

Øvrige driftsudgifter (information o.l.)

48

 

19.152

Udgifter i alt

 

 

41.020

Udgifter i alt pr husstand

 

399

103


Tabel 45:
Samlede omkostninger for et års drift til tømning

Indsamlingsmateriel

Antal beholder

Tømning fra standplads

Tømnings-
pris i alt
DKK/år

Tømningspris
DKK/tømning

Frekvens
Antal/år

140 l 2-hjulet beholder

51

8

26

10.608

240 l container

25

11

26

7.150

660 l container

6

32

26

4.992

Udgifter i alt

 

 

 

22.750


Tabel 46:
Omkostninger til tømning pr husstand

Husstande med:

Tømningspriser

Antal

Pris pr ejendom
DKK

Individuelt indsamlingsmateriel

51

208

Fælles indsamlingsmateriel

348

35


Tabel 47:
Omkostninger til omlast og transport af organisk affald til behandlingsanlæg

 

Omlast og transport til behandlingsanlæg

Stk. pris
DKK/stk.

Antal/år
Antal/år

Pris i alt
DKK/år

Transport til Herning

 

 

19.509

Udgifter i alt pr. husstand

 

 

49

1 Fordeling af transportudgifter er beregnet på baggrund af indsamlet mængde bioaffald for hver kommune
 
1 Fordeling af transportudgifter er beregnet på baggrund af indsamlet mængde bioaffald for hver kommune
 

Tabel 48:
Driftsudgifter til administration samt konsulent

Data ikke modtaget fra Herlev Kommune