Fuldskalaforsøg i Hovedstadsområdet 6. Data for Hillerød Kommune
6.1 IndledningDette bilag til rapporten "Fuldskalaforsøg i Hovedstadsområdet indsamling og bioforgasning af organisk affald" indeholder specifikke data og oplysninger, som Hillerød Kommune har registreret i forbindelse med fuldskalaforsøget. I hovedrapporten findes beskrivelser, resultater og vurderinger af generel karakter. Hovedrapporten afspejler således også resultater fra Hillerød Kommune. Bilagsrapporten har til formål at:
Figur 9: 6.2 Planlægning af fuldskalaforsøgetDen tidsmæssige og beslutningsmæssige proces samt planlægningen af Hillerød Kommunes deltagelse i fuldskalaforsøget har været følgende:
Der gik 7 måneder fra tilslutningen i februar 2000 til deltagelsen blev godkendt. Kommunens planlægning af fuldskalaforsøget medførte et tidsforbrug på 150 timer. 6.3 ForsøgsområdeI Hillerød Kommune var der 36.936 indbyggere og 15.577 husstande pr. 1. januar 2001. Der deltog 864 husstande i fuldskalaforsøget. Fordelingen på boligtyper var som vist i tabel 49. Forsøgsområdet blev udvalgt af Hillerød Kommune. Tabel 49:
6.4 Indsamlingssystem6.4.1 IndsamlingssystemI Hillerød Kommune blev der udleveret plastspande til indsamling af organisk affald i køkkenet. Til udendørs indsamling af affaldet blev der anvendt 140 l plastbeholdere, 240 l containere eller 660 l containere. På foto 8 og 9 ses eksempler på udendørs indsamlingsmateriel. Foto 8: Foto 9: I forsøgsområdet blev den organiske fraktion afhentet hver anden uge, mens restaffaldet blev afhentet hver uge. Hillerød Kommune har kørt kampagner for at fremme hjemmekompostering. Den seneste kampagne fandt sted i foråret 2000. I den forbindelse købte 49 husstande i forsøgsområdet kompostbeholdere. Det estimeres at være ca. 75 husstande i forsøgsområdet, der hjemmekomposterer. Det organiske affald blev indsamlet og vejet separat for forsøgsområdet, mens restaffaldet blev indsamlet og vejet sammen med kommunens øvrige restaffald. Der eksisterede ikke nogen separat indsamling og vejning af de genanvendelige fraktioner fra forsøgsområdet. Disse fraktioner blev indsamlet og vejet sammen med den øvrige del af kommunen. Kommunen indsamlede affaldsfraktionerne papir og glas fra husholdningerne via genbrugsbeholdere placeret rundt om i kommunen samt på genbrugsstationen. Pap blev indsamlet via genbrugsstationen, mens plast ikke blev indsamlet separat. Af det indsamlede papir og pap fra genbrugsstationen vurderedes 80% af papiret og 40% af pappet at stamme fra husstande. Kommunen havde også en storskraldsordning, hvor husstandene 2 gange årligt, blandt meget andet kunne aflevere pap og papir til genanvendelse. 6.4.2 Ændringer i eksisterende indsamlingssystemDen oprindelige renovatør kørte restaffald fuldstændig som normalt, og der har således ikke været ændringer i kontakten. Samme renovatør kørte det organiske affald, hvilket der blev lavet en kontrakt på. Restaffaldskapaciteten blev ikke ændret, hvorfor kommunen vurderer, at kapaciteten har været for stor. Hos parcelhuse blev der opsat en beholder på 140 l pr. husstand. I boligselskaberne blev den opstillede kapacitet til organisk affald baseret på plads de enkelte steder samt på en vurdering af behov. 6.4.3 Samarbejdspartnere og relationerHillerød Kommune havde et indledende møde med renovatøren om fuldskalaforsøget og kontrakten. Den løbende kontakt til renovatøren foregik pr. telefon og e-mail. I parcelhusområdet var kontakten fra kommunen til borgeren skriftlig i form af de fælles info- og nyhedsbreve, der blev udarbejdet af projektgruppen for fuldskalaforsøget. Herudover har borgere henvendt sig pr. telefon, e-mail eller post angående klager, forespørgsler om sortering, manglende papirposer og elastikker, manglende afhentning osv. Kontakten til borgerne i de 3 boligselskaber gik gennem viceværterne. Kommunen afholdte et møde med hver af viceværterne, hvor placering af og størrelse af beholdere samt distribuering af papirposer blev diskuteret. Efterfølgende har der været et møde med et af boligselskaberne pga. fejlsortering og udsivning af perkolat fra beholdere til organisk affald. Den øvrige kontakt til viceværterne foregik pr. telefon og drejede sig mest om manglende poser. 6.5 InformationMed henblik på at opnå opbakning til fuldskalaforsøget fra de deltagende husstande gennemførte Hillerød Kommune en række informationsaktiviteter til borgerne før, under og efter indsamling af organisk affald i forsøgsområdet. Aktiviteterne er beskrevet i tabel 50. Tabel 50:
6.6 AffaldsdataFigur 10 viser mængder (kg pr. husstand pr. uge) af organisk affald indsamlet i perioden fra februar 2001 til udgangen af marts 2002. Data er opgjort pr. tømning og fordelt pr. uge. Ved husstande 14 dags tømning er den opgjorte mængde fordelt ligeligt på de respektive 2 uger. Figur 10: Af figur 10 ses, at der i indsamlingsperioden blev indsamlet mellem 1,6 og 2,6 kilo organisk affald pr. husstand pr. uge. De største mængder blev indsamlet kort efter fuldskalaforsøgets start og de laveste blev indsamlet sidst på sommeren. Den pludselige stigning i affaldsmængderne i uge 1 3 kan ikke umiddelbart forklares. Noget organisk affald blev indsamlet som restaffald. Der var to måder, hvorpå dette kunne ske:
I forsøgsperioden blev ca. 0,3 % af containere/beholdere til organisk affald indsamlet som restaffald på grund af fejlplaceret affald i biobeholderen. Fejlsortering er beskrevet nærmere i afsnit 6.1 om driftserfaringer. Tabel 51 viser mængder af papir, pap, glas og plast indsamlet via alle indsamlingsordninger, samt mængder af øvrige dagrenovationsfraktioner. Mængder i forsøgsområdet pr. husstand for 2001 er sammenholdt med landsgennemsnit pr. husstand baseret på ISAG 2000 indberetninger. Affaldet er opdelt i fraktioner i henhold til Affaldsbekendtgørelsens definitioner. Data for fraktionerne papir, pap og glas samt andet genanvendeligt og forbrændingsegnet affald er opgjort på basis af data for hele kommunen, mens data for madaffald/andet organisk er et skøn baseret på af resultater af fuldskalaforsøget. Tabel 51:
1 Indeholdt i papir 6.7 Driftserfaringer6.7.1 Generelle erfaringerFølgende erfaringer beror på de klager og henvendelser, som sagsbehandleren i Kommunen har fået i løbet af fuldskalaforsøget. 6.7.1.1 Beholdere
6.7.2 Papirposer
6.7.2.1 Køkkenspanden Flere borgere var irriteret over køkkenspanden, som de ikke mener, de havde plads til i køkkenskabet. De ville hellere have et trådstativ. Hillerød Kommune havde vurderet, at da det var tale om et forsøg, var en spand det mindste indgreb i køkkenet, da borgerne kunne placere denne efter eget ønske. Nogle af problemerne med gennemvædede poser kan skyldes, at når posen sad i spanden var der ingen luft omkring. 6.7.2.2 Afhentningen Afhentning af affald voldte ikke problemer. I halvdelen af forsøgsområdet blev der tømt mandag i lige uger og i den anden halvdel i ulige uger. 6.7.2.3 Fejlplaceringer I Hillerød Kommune forekom 0-3 fejlplaceringer om ugen. Renovatøren oplyste at fejlplaceringer typisk bestod af, at der var benyttet plastposer i stedet for papirposer, anden plastemballage eller haveaffald. Adresserne på fejlsorteringerne er meget spredte og der var kun få gengangere. Langbjerg Park, hvor der er opstillet fælles indsamlingsmateriel, har dog haft mange fejlsorteringer. Efter at der i starten af forsøgsperioden blev observeret en del fejlsorteringer her hængte Hillerød Kommune skilte op i affaldsrummene om, at der ikke måtte komme plastposer i containere til organisk affald. Det hjalp en tid. 6.7.3 Erfaringer med anvendte renovationsbilerRenovatøren benyttede en traditionel komprimatorbil til afhentning af organisk affald. Dog blev affaldet ikke komprimeret. 6.8 ØkonomiIfølge Miljøstyrelsens tilsagn for fuldskalaforsøget skal der laves en samlet økonomioversigt opdelt på følgende poster:
I det følgende findes økonomioverslag for Hillerød Kommune. 6.9 Investering i indsamlingssystemMed henblik på at opgøre investeringer i indsamlingssystemet er investeringer til indkøb af indsamlingsmateriel og andre materialer opgjort i tabel 52 og 53, mens investeringer til tid og konsulenter er opgjort i tabel 54. Tabel 52:
6.9.1 Driftsudgifter for 1 års driftDriftsudgifter for et års drift er opgjort i det følgende. Driftsudgifter til materialer og vedligeholdelse er vist i tabel 55, mens driftsudgifter til tømning, omlastning og transport af affald er vist i tabel 56 til tabel 58. Endelig er kommunens/affaldsselskabets tidsforbrug og omkostninger til konsulenter vist i tabel 59 og 60. Tabel 55:
1 Fordeling af transportudgifter er beregnet på baggrund af indsamlet mængde bioaffald for hver kommune 1 Fordeling af transportudgifter er beregnet på baggrund af indsamlet mængde bioaffald for hver kommune
|