Fuldskalaforsøg i Hovedstadsområdet

7. Data for Hvidovre Kommune

7.1 Indledning
7.2 Planlægning af fuldskalaforsøget
7.3 Forsøgsområde
7.4 Indsamlingssystem
7.5 Information
7.6 Affaldsdata
7.7 Driftserfaringer
7.8 Økonomi

7.1 Indledning

Dette bilag til rapporten "Fuldskalaforsøg i Hovedstadsområdet – indsamling og bioforgasning af organisk affald" indeholder specifikke data og oplysninger, som Hvidovre Kommune har registreret i forbindelse med fuldskalaforsøget. I hovedrapporten findes beskrivelser, resultater og vurderinger af generel karakter. Hovedrapporten afspejler således også resultater fra Hvidovre Kommune.

Bilagsrapporten har til formål at:
supplere beskrivelser i hovedrapporten
fremstille specifikke affaldsdata
fremstille specifikke oplysninger/beregninger af økonomi

Figur 11:
Oversigtsplan over Hvidovre Kommune. Afgrænsningen angiver placeringen af de deltagende boligområder.

Forsøgsområde: Avedøre Stationsby, Nord og Avedøre Stationsby, Syd

7.2 Planlægning af fuldskalaforsøget

7.2.1 Planlægning af fuldskalaforsøget

Den tidsmæssige og beslutningsmæssige proces samt planlægningen af Hvidovre Kommunes deltagelse i fuldskalaforsøget har været følgende:
2. februar 2000 tiltrådte Teknik- og Miljøudvalget at Hvidovre Kommune meddelte I/S Amagerforbrænding, at kommunen var interesseret i at deltage i fuldskalaforsøget med ca. 1.400 husstande i Avedøre Stationsby
26. maj 2000 anmodede Hvidovre Kommune AKB, Avedøre Stationsby om, at tilkendegive, hvorvidt man var interesseret i at deltage i fuldskalaforsøget
27. juni 2000 meddelte Store Hus, Avedøre Stationsby, at man ikke var interesseret i at deltage
9. august 2000 tiltrådte Teknik- og Miljøudvalget, at Hvidovre Kommune deltog i fuldskalaforsøget med 2-delt indsamling af dagrenovation i Avedøre Stationsby, såfremt de respektive afdelingsbestyrelser i Avedøre Stationsby Nord- og Syd afsnit ønskede at deltage
14. august 2000 tiltrådte Økonomiudvalget, at Hvidovre Kommune deltog i fuldskalaforsøget med 2-delt indsamling af dagrenovation i Avedøre Stationsby, såfremt de respektive afdelingsbestyrelser i Avedøre Stationsby Nord- og Syd afsnit ønskede at deltage
22. august 2000 godkendte Kommunalbestyrelsen, at Hvidovre Kommune deltog i forsøget med 2-delt indsamling af dagrenovation i Avedøre Stationsby, såfremt de respektive afdelingsbestyrelser i Avedøre Stationsby Nord- og Syd afsnit ønskede at deltage
6. oktober 2000 meddelte AKB, Avedøre Stationsby Nord, at afdelingen ønsker at deltage i fuldskalaforsøget
10. oktober 2000 meddelte AKB, Avedøre Stationsby Syd, at afdelingen ønskede at deltage i fuldskalaforsøget
17. oktober 2000 gav Hvidovre Kommune tilsagn om at deltage i forsøget med 2.090 husstande

Fra den første tilkendegivelse i februar 2000 gik der 9 måneder før kommunen endeligt kunne meddele, at kommunen ønskede at deltage i forsøget.

Kommunens planlægning af fuldskalaforsøget har medført et tidsforbrug på 0,1 årsværk.

7.3 Forsøgsområde

I Hvidovre Kommune var der 49.700 indbyggere og ca. 23.600 husstande.

2.090 husstande deltog i fuldskalaforsøget. Disse var opdelt som følger:

Tabel 61:
Deltagende husstande i forsøget fordelt på boligtyper

 

Antal husstande

Kommune

Etage

Tæt/lav

Åben/lav

Hvidovre

1.263

806

21


Forsøgsområderne blev udvalgt. Hvidovre Kommune pegede på Avedøre Stationsby som deltagere i forsøget. Avedøre Stationsby består af tre afsnit: Store Hus, Avedøre Stationsby Nord og Avedøre Stationsby Syd. Heraf ønskede Store Hus ikke at deltage.

7.4 Indsamlingssystem

7.4.1 Indsamlingssystem

I Hvidovre Kommune blev der udleveret køkkenspande til indsamling af organisk affald i køkkenet. Til udendørs indsamling af affaldet blev der anvendt 240 l plastbeholdere. På foto 10 og 11 ses eksempler på udendørs indsamlingsmateriel.

Foto 10:
Eksempel på udendørs indsamlingsmateriel
   

Foto 11:
Eksempel på udendørs indssamlingsmateriel

Indsamlingsfrekvensen i det todelte system til indsamling af dagrenovation er vist i tabel 62.

Tabel 62:
Specifikation af valgt tømningsfrekvens i forsøgsområderne

Område

Affaldstype

Indsamlingsfrekvens

Etage

Tæt/lav

Åben/lav

Hvidovre Kommune

Restaffald

2 gange pr. uge

2 gange pr. uge

2 gange pr. uge

 

Organisk

2 gange pr. uge1

2 gange pr. uge1

2 gange pr. uge1

1 I perioden fra 1. marts 2001 til 1. maj 2001 blev der indsamlet organisk affald en gang pr. uge.

Med henblik på at fremme hjemmekompostering har Hvidovre Kommune siden 2001 udlånt kompostbeholdere til interesserede husstande i kommunen. Kommunen mener, at ordningen formentlig ikke har haft den store betydning for mængden af organisk affald, der blev indsamlet i fuldskalaforsøget, idet haveboligerne i forsøgsområdet har meget små haver.

Den organiske fraktion blev indsamlet og vejet separat for forsøgsområdet, mens restaffaldet blev indsamlet og vejet sammen med kommunens øvrige restaffald.

Kommunen indsamlede de genanvendelige fraktioner papir, pap og glas på sædvanlig vis. Plast blev ikke indsamlet separat. Fraktionerne papir, pap og glas blev ikke indsamlet separat i forsøgsområdet, hvorfor der ikke eksisterer oplysninger om mængder af disse fraktioner for forsøgsområdet. Borgere i forsøgsområdet har kunnet aflevere papir, pap og glas via genbrugsøer/kuber og kommunens genbrugsplads.

7.4.2 Ændringer i eksisterende indsamlingssystem

Samtidig med forsøgets start overgik 747 husstande i forsøgsområdet fra at have et stativ med en sæk á 110 l til dagrenovation ved husstanden til at skulle aflevere dagrenovationen i ved nærmeste affaldsø.

7.4.3 Samarbejdspartnere og –relationer

Planlægningen og gennemførelsen af forsøget foregik i et tæt samarbejde mellem de to afsnit i Avedøre Stationsby og Hvidovre Kommunes tekniske forvaltning.

Fra Avedøre Stationsby deltog lederen af ejendomskontoret i afsnit Syd, den Grønne Guide i afsnit Nord, samt lederen af bebyggelsens materielgård i planlægningen. Fra Teknisk Forvaltning deltog en miljømedarbejder. Der blev i alt afholdt 6-7 møder, hvor af de 5-6 lå i planlægningsfasen.

Kontakt og samarbejde med borgerne i forsøgsområdet blev primært varetaget af boligselskaberne. Hvidovre Kommune har kun modtaget ganske få henvendelser (5-6) fra borgerne.

Der var problemer i forbindelse med afhentning af organisk affald, hvilket formentlig betød, at mere organisk affald end nødvendigt blev kørt til forbrænding. Det var kommunens fornemmelse, at renovationsfolkene ikke "gad" indsamle den organiske fraktion separat. Hvidovre Kommune, Teknisk Forvaltning havde en fast kontaktperson hos renovatøren. Det er kommunens opfattelse, at kontaktpersonen forsøgte at løse problemerne.

Hvidovre Kommune havde ingen kontakt eller samarbejde med modtageanlægget.

7.5 Information

Med henblik på at opnå opbakning til fuldskalaforsøget fra de deltagende husstande gennemførte Hvidovre Kommune en række informationsaktiviteter til borgerne før, under og efter indsamling af organisk affald i forsøgsområdet. Aktiviteterne er beskrevet i tabel 63.

Tabel 63:
Informationsaktiviteter gennemført i perioden fra august 2000 - april 2002

 

Aktivitet

Dato

Formål

1.

Fremsendelse af informationsbrev til husstande. Brevet var udarbejdet af kommunen samarbejde med boligselskaberne

Januar 2001

Informere borgere om at de skal deltage, samt og hvad det betyder for dem

2.

Fremsendelse af informationsbrev og sorteringsvejledning (udarbejdet af projektgruppen for fuldskalaforsøget)

Februar 2001

 

4.

Fremsendelse af informationsbrev (udarbejdet af projektgruppen for fuldskalaforsøget)

September 2001

Oplyse om hvordan fuldskalaforsøget får og hvor godt sorteringen er

5.

Fremsendelse af informationsbrev (udarbejdet af projektgruppen for fuldskalaforsøget)

Februar 2002

Fortælle hvordan det er gået, samt takke for deltagelse

7.6 Affaldsdata

Figur 12 viser mængder (kg pr. husstand pr. uge) af organisk affald indsamlet i perioden fra februar 2001 til udgangen af marts 2002. Data er opgjort pr. tømning og fordelt pr. uge.

Figur 12:
Indsamlede mængder organisk affald pr. husstand pr. uge i forsøgsperioden

Af figur 12 ses, at der i indsamlingsperioden blev indsamlet mellem 0 og 1,9 kilo organisk affald pr. husstand pr. uge. Forskydninger i tømningsperioden i den sidste del af forsøget er årsagen til det sidste store udsving i kg/husstand/uge for uge 9.

I perioder henover sommeren og efteråret blev der ikke indsamlet noget organisk affald. I slutningen af uge 28 kom der en meddelelse til Hvidovre Kommune om, at affaldet indeholdt andet end organisk affald. Kommunens medarbejder, der var tilknyttet fuldskalaforsøget, var netop taget på ferie. Kommunen kontaktede renovatøren, hvorefter denne kørte alt affald indsamlet i beholdere til organisk affald til forbrænding.

Da medarbejderen var tilbage fra ferie og modtog opgørelsen fra Amagerforbrænding, hvoraf det fremgik, at der ikke var afleveret organisk affald i en længere periode, blev der taget aktion til at der igen blev indsamlet organisk affald.

I ugerne 33-36 blev der kun indsamlet organisk affald i beskedent omfang. Renovatøren oplyste, at de beskedne mængder skyldtes, at de måtte kassere det meste af affaldet, fordi beholderne havde indeholdt andet end organisk affald.

Kommunen gennemgik umiddelbart før tømning to gange i løbet af efteråret samtlige beholdere til organisk affald umiddelbart før tømning. Ved begge gennemgange var resultatet, at 50 % af beholderne indeholdt andet end organisk affald eller organisk affald i plastposer.

Tabel 64 viser mængder af de genanvendelige fraktioner papir, pap, glas og plast indsamlet via alle indsamlingsordninger, samt mængder af øvrige dagrenovationsfraktioner. Mængder i forsøgsområdet pr. husstand for 2001 er sammenholdt med landsgennemsnit pr. husstand baseret på ISAG 2000 indberetninger. Affaldet er opdelt i fraktioner i henhold til Affaldsbekendtgørelsens definitioner. Data for fraktionerne papir, pap og glas samt andet genanvendeligt og forbrændingsegnet affald er opgjort på basis af data for hele kommunen, mens data for madaffald/andet organisk er et skøn baseret på af resultater af fuldskalaforsøget.

Tabel 64:
Indsamlede mængder dagrenovation fordelt på fraktioner og opgjort pr husstand for 2001

Affaldsfraktion

Mængde pr. husstand

Forsøgsområde i Hvidovre Kommune 2001
kg/år

ISAG 2000

kg/år

Papir2

117

76

Pap2

10

-1

Glas2

32

34

Plast

0

0

Madaffald/andet organisk

39

19

Andet genanvendeligt affald

0

-

Forbrændingsegnet affald

456

555

Ikke forbrændingsegnet

0

343

Mængde i alt

654

718

1 Indeholdt i papir
2 Total indsamlet mængde fra alle indsamlingsordninger
3 Deponeret

7.7 Driftserfaringer

7.7.1 Generelle erfaringer

Forud for fuldskalaforsøgets start blev der brugt mange ressourcer på at planlægge hvordan det bedst kunne gennem føres i Hvidovre Kommune. Repræsentanter fra boligselskabet deltog aktivt i planlægningsfasen sammen med kommunen. Kommunen har fået indtryk af, at også borgerne tog godt i mod fuldskalaforsøget og gav det en chance. Desværre viste det sig, at de første papirposer ikke kunne holde, hvilket udløste en negativ holdning til fuldskalaforøget fra nogle borgere. Nogle få borgere faldt fra, og andre begyndte at fylde det organiske affald i plastposer pga. problemerne med papirposerne. Trods en ihærdig indsats fra boligselskabets side, der blandt andet bestod i, at alle beholdere fik påsat et skilt, hvor der stod, at det organiske affald ikke må kommes i plastposer, lykkedes det aldrig at få plastposerne ud af det organiske affald igen. Konsekvensen var, at indholdet organisk affald i af 50 % af beholderne måtte kasseres ved hver tømning.

Der blev forespurgt om det ikke var muligt at anvende poser af majsstivelse eller lignende (dette er dog ikke muligt, da de ikke nedbrydes tilstrækkelig hurtigt i biogasanlægget).

7.7.2 Erfaringer med anvendte renovationsbiler

Renovatøren benyttede en standard renovationsbil, der også benyttes til indsamling af traditionel dagrenovation. I forbindelse med indsamling af organisk affald havde renovatøren ikke problemer, der kan henføres til bilen. Det skal dog nævnes, at der kun har skullet tømmes 74 beholdere pr. tømningsdag, samt at beholderne blev tømt 2 gange om ugen. Affaldet var derfor forholdsvis "friskt" ved tømningen.

7.8 Økonomi

Ifølge Miljøstyrelsens tilsagn for fuldskalaforsøget skal der laves en samlet økonomioversigt opdelt på følgende poster:
Opgørelse af investeringer i indsamlingssystemet (planlægning, indkøb, opstilling af materiel, evt. ændringer af indsamlingsmateriel, informationskampagne)
Driftsudgifter for et års normaldrift.

I det følgende findes økonomioverslag for Hvidovre Kommunes deltagelse i fuldskalaforsøget.

7.8.1 Investering i indsamlingssystem

Med henblik på at opgøre investeringer i indsamlingssystemet er investeringer til indkøb af indsamlingsmateriel og andre materialer opgjort i tabel 65 og 66, mens investeringer til tid og konsulenter er opgjort i tabel 67.

Tabel 65:
Investeringer i indkøb af indsamlingsmateriel

 

Indsamlingsmateriel

Stk. pris
DKK/stk.

Antal

Pris i alt
DKK

240 l container

368

80

29.440

Køkkenspand

42

2.200

92.400

660 l container til restaffald

1.536

87

133.632

Levering af indsamlingsmateriel

15

 

31.547

Diverse (klistermærker, gummibånd mv)

 

 

3.847

Udgifter i alt

 

 

416.751


Tabel 66:
Investeringer i indsamlingsmateriel pr. husstand

Husstande med:

Indsamlingsmateriel

Antal

Pris i alt
DKK

Fælles indsamlingsmateriel inkl. nyt materiel til restaffald

2.090

199

Ejendomme med fælles indsamlingsmateriel

2.090

139


Tabel 67: Diverse administrative udgifter til planlægning

Aktivitet

Kommunens tid
Timer

Konsulent tid.
DKK

Planlægning

160

 

Oversættelse af informationsmateriale

 

2.500

Udgifter i alt

160

2.500

7.8.2 Driftsudgifter for 1 års drift

Driftsudgifter for et års drift er opgjort i det følgende. Driftsudgifter til materialer og vedligeholdelse er vist i tabel 68, mens driftsudgifter til tømning, omlastning og transport af affald er vist i tabel 69, 70 og 71. Endelig er kommunens/affaldsselskabets tidsforbrug og omkostninger til konsulenter vist i tabel 72 og73.

Tabel 68:
Driftsudgifter i forsøgsperioden til materiel og vedligehold

Materialer og vedligeholdelse

Driftsudgifter til materiel og vedligehold

Stk. pris
DKK/stk.

Antal/år

Pris i alt
DKK/år

Papirposer til indsamling i køkkenet1

0,24

328.634

78.872

Udbringning af poser

 

 

9.525

Vask af beholder

 

 

14.906

Gummibånd

6

2.090

12.540

Tryk og forsendelse af infoskrivelser

4

2.100

8.400

Øvrige driftsudgifter (information o.l.)

48

 

100.320

Udgifter i alt

 

 

224.563

Udgifter i alt pr husstand

 

2.090

107


Tabel 69:
Samlede omkostninger for et års drift til tømning

Indsamlingsmateriel

Antal beholder

Tømning fra standplads

Tømningspris i alt
DKK/år

Tømningspris
DKK/tømning

Frekvens
Antal/år

240 l container

74

21

104

161.231

Udgifter i alt

 

 

 

161.231


Tabel 70:
Omkostninger til tømning pr. husstand

Husstande med:

Tømningspriser

Antal

Pris pr ejendom
DKK

Individuelt indsamlingsmateriel

-

 

Fælles indsamlingsmateriel

2.090

77


Tabel 71:
Omkostninger til omlast og transport af organisk affald til behandlingsanlæg

 

Omlast og transport til behandlingsanlæg

Stk. pris
DKK/stk.

Antal/år

Pris i alt
DKK/år

Transport til Herning

 

 

40.493

Udgifter i alt pr. husstand

 

 

19

1 Fordeling af transportudgifter er beregnet på baggrund af indsamlet mængde bioaffald for hver kommune 1 Fordeling af transportudgifter er beregnet på baggrund af indsamlet mængde bioaffald for hver kommune


Tabel 72:
Driftsudgifter til administration samt konsulent

Aktivitet

Kommunens tid
timer/år

Eksterne omk.
DKK/år

Møder

20

 

Fejlsortering

10

 

Materiel

20

 

Udgifter i alt

50

-


Tabel 73:
Håndtering af henvendelser

Aktivitet

Antal klager
timer/år

Medgået tid
timer

Placering af beholdere

2

1

Klager over renovatør

4

2

Ups

-

 

Kulturelle problemstillinger

-

 

Fejlsortering

10

 

Materiel

20

 

Udgifter i alt

36

3