Vidensbank om erhvervsaffald

4 Evaluering og anbefalinger

4.1 Evaluering af processen
4.2 Vedligeholdelse af Vidensbanken

4.1 Evaluering af processen

Forløbet af projektet blev evalueret i forbindelse med det sidste følgegruppemøde. Det har været meget positivt, at de potentielle brugere af Vidensbanken i form af erhvervsaffaldskonsulenter løbende er holdt orienteret om projektet på Reno-Sams netværksmøder, og også aktivt er blevet inddraget i udformningen af Vidensbanken.

Der var enighed om, at der har været et meget frugtbart samarbejde i følgegruppen. Alle har deltaget aktivt, både på følgegruppemøderne og undervejs i forløbet med konstruktive kommentarer og deltagelse i testforløbet. På trods af normalt modsatrettede interesser, har der været en konstruktiv tilgang til opgaven og gruppen har formået at opnå bred enighed om udformningen af Vidensbanken.

Det var følgegruppens opfattelse, at projektledelsen og konsulentarbejdet har fungeret godt, ligesom projektleder og konsulenter var meget glade for den aktive indsats, som er blevet lagt i projektet fra følgegruppens side.

Dog er det uheldigt, at projektet er blevet forsinket i forhold til den oprindelige tidsplan. Det skyldes bl.a., at der har været udskiftning på konsulentsiden undervejs, men også at følgegruppen har vist så stor interesse for projektet, at der var behov for et ekstra følgegruppemøde.

På baggrund af de gode erfaringer anbefaler følgegruppen, at Miljøstyrelsen også fremover prioriterer at afsætte ressourcer til følgegrupper, da det er af afgørende betydning for at opnå resultater, som de typisk mange forskellige aktører på affaldsområdet kan tilslutte sig bredt.

4.2 Vedligeholdelse af Vidensbanken

Der er i dette projekt ikke afsat midler til den fremtidige vedligeholdelse af Vidensbanken. Vidensbankens tiltænkte funktion som et aktivt værktøj for erhvervsaffaldskonsulenter og andre forudsætter ikke desto mindre, at der sker en løbende opdatering og vedligeholdelse af Vidensbankens oplysninger og henvisninger. I modsat fald vil interessenter og brugere af Vidensbanken hurtigt blive reducerede.

En anden vigtig forudsætning for Vidensbankens anvendelighed er, at brugerne bidrager aktivt til Vidensbankens dynamiske del med spørgsmål, gode råd og oplysninger.

Brugen af den viden, der ligger i Vidensbanken bør derfor evalueres – det skal registreres, hvor mange brugere der anvender Vidensbanken, efter at den er blevet offentlig tilgængelig. Dette kan måles dels på antallet af brugere, dels på antallet af kommentarer og spørgsmål der tilgår vidensbanken.

Et succeskriterium er desuden, at brugen af Vidensbanken bliver udbredt blandt erhvervsaffaldskonsulenter. Det foreslås derfor, at der gennemføres en brugerundersøgelse blandt erhvervsaffaldskonsulenter indenfor det første år af Vidensbankens drift. Undersøgelsen har til formål at afklare konsulenternes brug af Vidensbanken, samt at samle op på forslag og ønsker til forbedringer og udbygninger.

Vidensbanken er etableret i tilknytning til Videncenter for Affald. Det giver mulighed for, at den fremtidige vedligeholdelse, drift og kvalitetssikring kan foregå i Videncentrets regi, som en naturlig forlængelse af Videncentrets øvrige opgaver. Det kræver imidlertid, at der indgås en aftale herom mellem Miljøstyrelsen og Videncentret, da opgaven ligger udenfor den nuværende kontrakt mellem Miljøstyrelsen og Videncentret..

Finansieringen af den videre drift, vedligeholdelse og eventuelle udbygning er uafklaret ved dette projekts afslutning. Miljøstyrelsen er kun en af flere mulige finansieringskilder. Andre modeller kunne være finansiering via kommuner og affaldsselskaber eller via de faktiske brugere af Vidensbanken. Det ligger imidlertid udenfor for rammerne af dette projekt, at afklare den fremtidige finansiering af Vidensbanken.

Drift, vedligeholdelse og udbygning af Vidensbanken vurderes at ligge i størrelsesordenen 150.000-200.000 kr. pr. år.

Dette er baseret på følgende overslag:

  • Vedligeholdelse af eksisterende ark: 20 x 3 timer a 850 kr. 51.000
  • Administration, besvarelse og formidling i fbm. Vidensbankens dynamiske del : 75 henvendelser af i gennemsnit 1 time af 850 kr. 63.750
  • Nye ark ca. 5 om året: 5 x 20 timer a 850 kr. 85.000
  • I alt kr. 199.750

Den generelle vedligeholdelse af eksisterende ark omfatter fx opdateringer af nøgletal, afsøgning af ny litteratur og nye projekter med henblik på opdatering af eksisterende viden, samt opdatering af oplysninger vedrørende love, bekendtgørelser, handlingsplaner mv.

Administrationen af kommentarfunktionen er svær at vurdere. Baseret på erfaringerne med omfanget af henvendelser til Videncenter for affald, er der imidlertid kalkuleret med 75 henvendelser med en affødt arbejdsindsats på gennemsnitligt 1 time.

Der er allerede nu fra følgegruppen til projektet, fremkommet ønsker om at Vidensbankens faktaark udbygges yderligere. Fx er der ønske om at Servicesektoren underopdeles i flere brancher. Forslag til nye brancher har fx været hospitaler, plejehjem og børnehaver. Det vurderes, at arbejdsindsatsen for hvert nyt faktaark vil ligge omkring 20 timer.