| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Affaldshåndtering af udvalgte engangsemballager
2 Valg af emballagetyper
Dette kapitel redegør for de overvejelser, der er gjort ved valg de emballagetyper, der er undersøgt nærmere i projektet. Udvælgelsen er baseret på indledningsvis opstilling af kriterier for udvælgelsen
emballagetyperne samt lister over relevante emballagetyper indenfor dels engangsdrikkevareemballage, dels engangsemballage til convenience-produkter. Efterfølgende er de enkelte emballager kommenteret
i forhold til de opstillede kriterier.
Det bemærkes, at der ikke er tale om en dybtgående analyse, men en screening, der har dannet baggrund for drøftelse i Detailhandelspanelet og projektets følgegruppe, som herefter har truffet det endelige
valg af emballagetyper.
2.1 Udgangspunkt for valg af emballager
Ud fra Miljøstyrelsens projektoplæg er det fastlagt, at emballagetyperne skulle vælges blandt engangsemballage til drikkevarer, der ikke er pantbelagte, samt engangsemballage til convenience-produkter.
Desuden blev det anført, at der skulle være tale om engangsemballage, der i fremtiden kunne komme til at udgøre et væsentligt volumen.
Det er ligeledes ønsket, at der fokuseres på engangsemballage, der udgør et specielt ”littering”-problem, altså emballage, der i større omfang end andre henkastes udenom det etablerede
affaldshåndteringssystem, og dermed udgør et både æstetisk og evt. miljømæssigt problem på offentlige arealer og i naturen.
Det forudsættes, at de emballagetyper, der udvælges til nærmere undersøgelse, tages for givne størrelser, og at de f.eks. ikke kræver nyt design for at indgå i de alternative affaldshåndteringssystemer.
Ligeledes er det ikke undersøgt, om der kan opnås miljømæssige og økonomiske besparelser ved affaldsminimerende tiltag, som f.eks. ændret emballagedesign (tyndere emballager eller substitution til andet
emballagemateriale).
I undersøgelsen indgår kun detailemballager (primær/salgs-emballager), og således ikke transport/sekundær emballager.
Endvidere er det aftalt, at der skal skeles til de reviderede målsætninger for genanvendelse i EU-direktivet om emballager og emballageaffald, for at inddrage emballagetyper, hvor Danmark kan have behov
for at øge genanvendelsen eller affaldsforebyggelsen.
Desuden indgår der emballager til convenience-produkter, der typisk distribueres gennem dagligvarehandlen, samt via restauranter, fastfood restauranter m.v.
2.2 Kriterier for valg af emballagetyper
En del af udvælgelseskriterierne er givet ud fra afgrænsningen og formuleringen af opgaven, dvs. at det er et kriterium, at der skal være tale om engangsemballage til drikkevarer, bortset fra de pant-belagte,
samt engangsemballage til convenience-produkter.
Desuden skal der være tale om emballager, ”der i fremtiden kan skønnes at komme til at udgøre et væsentligt volumen”. ”Væsentligt volumen” er her fortolket som emballager, der sælges i større eller
stigende mængder, og som derfor også må forventes at udgøre et væsentligt affaldsvolumen og -tonnage.
Den skønnede omsætning af de fem emballagetyper fremgår af tabel 4.1 i kapitel 4.
Nedenfor er opstillet brutto-lister over dels engangsemballagetyper til drikkevarer (tabel 2.2), dels emballager for convenience-produkter (tabel 2.3), hvorfra de fem emballagetyper er udvalgt.
Udover kriteriet om et forventet væsentligt fremtidigt volumen er det ligeledes skønnet, hvor langt genanvendelsen af de pågældende emballagematerialer ligger fra de mål, der er opstillet i EU's direktiv om
emballage og emballageaffald. Direktivet er under revision, og de nye mål er ikke endeligt fastlagt, men i tabel 2.1 nedenfor er angivet de mål, der indtil videre støttes af Miljøministerrådet (medio 2002).
Målene er sammenlignet med de genanvendelsesprocenter, der er opnået i Danmark i 2001. Desuden er angivet de mål for genanvendelse, som den danske regering fastsatte i affaldsstrategien Affald 21.
Tabel 2.1: Danske og EU mål for genanvendelse af emballager samt de faktisk opnåede genanvendelsesrater i Danmark i år 2001
Emballagetype |
Affald 21, mål for 2001 |
Forventede EU- mål for 2008 |
Dansk genanvendelsesrate, 2001* |
Glasemballage |
65% |
60% |
76% |
Papir og papemballage |
55% |
60% |
65% |
Plastemballage |
15% |
22,5% |
14% |
Metalemballage |
15% |
50% |
40% |
Træemballage |
Ikke målsat |
15% |
- |
Al emballageaffald |
25-45% |
55-80% |
57% |
For det reviderede emballagedirektiv forventes det i øvrigt, at der udover
genanvendelsesmålene for de enkelte emballagematerialer, bliver stillet et nyttiggørelsesmål for alle emballagerne under ét på 60%. Nyttiggørelse betyder her enten genanvendelse eller forbrænding med
energiudnyttelse.
Et tredje kriterium, der indgår i udvælgelsen af emballagetyper, er i hvor høj grad, de bidrager til ”littering”-problemet, dvs. hvor meget de pågældende emballagetyper henkastes på offentlige arealer eller i
naturen. Der er tale om et skøn, da der ikke findes fyldestgørende undersøgelser på området. Dette spørgsmål udspringer af ændringer i forbrugsmønstrene, som bl.a. har ført til at der i de seneste år drikkes
flere drikkevarer på offentlige områder og under transport, samt at convenience-produkter som f.eks. færdigretter fortæres i større målestok.
Det fjerde udvælgelseskriterium angiver i hvor høj grad, det kan forventes, at pågældende tomme emballager kan tages retur på en rationel måde. Dette indebærer, at den pågældende salgssted enten i
forvejen har et returtagningssystem, for f.eks. pantbelagte emballager, eller på anden måde har et veludviklet affaldshåndteringssystem. Dette betyder f.eks. at butikker, som allerede er tilknyttet det
landsdækkende returtagningssystem for drikkevareemballager i høj grad opfylder kriteriet.
Som et femte udvælgelseskriterium er der set på i hvor høj grad, der allerede eksisterer genanvendelsesteknologier og –systemer for de pågældende emballagetyper, enten i Danmark eller udlandet.
Ligeledes er det som et sjette udvælgelseskriterium set på, om der er mulighed for affaldsminimering i form af genbrug af den pågældende emballagetype. Det forudsættes dog at det ikke kræver
designmæssige ændringer af emballagen.
Til slut er det vurderet, om der er specielle hygiejniske problemer ved en evt. returnering og genanvendelse af de pågældende emballager. Det drejer sig typisk om de engangsemballager, hvor der i de fleste
tilfælde må forventes at være rester af let fordærveligt mad- eller drikkevarer tilbage i emballagen, efter at den er tømt.
Endelig skal nævnes, at der har været et ønske om at opnå en vis spredning med hensyn til materialevalg og produkttyper for emballagevalget.
2.3 Screening af emballagetyper
Tabellerne 2.2 og 2.3 nedenfor indeholder lister over emballagetyper inden for kategorierne drikkevarer og convenience-produkter, der potentielt kunne være interessante at vurdere i relation til alternativ
affaldshåndtering.
Tabel 2.2: Liste over engangsemballage til drikkevarer
Mineralvand, eng. glasflasker |
Mineralvand, eng. plastflasker |
Mineralvand, lamineret pap-karton |
|
Juice 1), eng. glasflasker |
Juice 1), eng. plastflasker |
Juice 1), lamineret pap-karton |
|
Saft 2), eng. glasflasker |
Saft 2), eng. plastflasker |
Saft 2), lamineret pap-karton |
|
Sports/energidrik, eng. plastflasker |
Sports/energidrik, metaldåser |
Sports/energidrik, lam. pap-karton |
|
Cider, eng. glasflasker |
Cider, eng. plastflasker |
|
Kakao-agtige drikke 3), eng. glasflasker |
Kakao-agtige drikke 3), lam. pap-karton |
Kakao-agtige drikke 3), metaldåser |
|
Mælkeprodukter 4), eng. plastdunke |
Mælkeprodukter 4), lamineret pap-karton |
Mælkeprodukter 5), plastboxe |
Spiritus og hedvin, glasflasker |
Spiritus og hedvin, plastflasker |
|
Alkoholdrikke , glasflasker |
Vin, glasflasker |
1) Æble-, appelsin-, frugt- m.v. –juice
2) Frugtsaft såvel som syntetisk saft, inkl. ice tea, koncentreret og fortyndet.
3) Kakaomælk- og kaffemælk-drikke
4) Sød-, skummet-, og syrnede mælkeprodukter, inkl. drikkeyoghurt
5) Creme fraiche m.v.
Tabel 2.3: Liste over engangsemballage til convenience-produkter
Pap-bakker til f.eks. pommes frittes |
Pap-bakker til f.eks. pølser m.v. |
Pap-æsker til f.eks. pizzaer |
Pap-boxe til f.eks. burgere m.v. |
|
Papirsposer til burgere m.v. |
Papirsposer til pommes frittes m.v. |
|
Plastbakker til færdigretter m.v. |
Skumplast-bakker til færdigretter m.v. |
Plastboks til mindre måltider f.eks. burgere og sandwich |
Skumplast-boxe til f.eks. burgere m.v. |
2.4 Valg af emballagetyper
På baggrund af drøftelser i Detailhandelspanelet og projektfølgegruppen er følgende emballagetyper valgt for nærmere undersøgelse:
- Mineralvand uden kulsyre, engangsplastflasker
- Alkoholdrikke, engangsglasflasker
- Vin, glasflasker
- Mælkeprodukter, plastdunke
- Convenience-produkter, plastbakker.
Valget af emballagetyper begrundes på følgende måde:
2.4.1 Mineralvandsflasker
Mineralvand uden kulsyre i engangsplastflasker repræsenterer et markedssegment, der har været i stor stigning de seneste år. Der er tale om plastflasker i mange forskellige design, men der er i langt
overvejende grad tale om relativt tynde flasker af PET (Polyethylen terephthalat) med skruekapsel af PP (Polypropylen) samt en etiket af lamineret papir.
Mineralvand drikkes i stigende grad i det fri eller under transport, og emballagerne henkastes i en vis udstrækning i naturen og på offentlige arealer i byerne.
Mineralvandsflaskerne opfylder således kriterierne på følgende måder:
- Stigende salgsvolumen
- Bidrager til opfyldelse af EU-krav til genanvendelse af plastemballager
- Kan bidrage til reduktion af problemet med henkastning af affald
- Uvæsentlige hygiejneproblemer
- Kan relativ let indgå i eksisterende returtagningssystemer.
2.4.2 Glasflasker til alkoholdrikke
Alkoholdrikkene er en relativ ny varegruppe i Danmark, som består af sodavandsagtig drik tilsat kendte spiritusmærker, f.eks. vodka eller rom. De fleste af produkterne sælges i engangsglasflasker i flere
forskellige design og med flere forskellige voluminer (f.eks. 27,5 og 33 cl). Emballagerne er udstyret med metalkapsel og etiket af lamineret papir. Flaskerne ligner udstyrs- og størrelsesmæssigt
sodavandsflasker, men de har et andet ikke-standardiseret design.
Det skal bemærkes at nogle af varianterne er baseret på malt og derfor er omfattet af de samme regler som øl- og sodavand, og dermed pålagt pant. Disse varianter indgår ikke i vurderingerne, da der her
kun medtages ikke-pantbelagte emballager.
Flaskerne til alkoholdrikke opfylder kriterierne på følgende måder:
- Kraftigt stigende volumen
- Kan bidrage til reduktion af problemet med henkastning af affald
- Uvæsentlige hygiejneproblemer
- Kan relativ let indgå i eksisterende returtagningsystemer.
2.4.3 Vinflasker
Vinflaskerne repræsenterer et stort volumen af glasflasker. Der eksisterer et veletableret genanvendelsessystem, hvor en del af flaskerne går til genbrug og en anden del til genvinding. Der er tale om relativt
store og solide flasker med et typisk volumen på 75 cl og mange forskellige design. Langt de fleste flasker er udstyret med korkprop, papiretiket samt plast- eller aluminiumshætte. I de seneste år er
anvendelsen af plastpropper til afløsning for korkpropper vundet frem.
Flaskerne opfylder således kriterierne på følgende måder:
- Uvæsentlige hygiejneproblemer
- Kan relativ let indgå i eksisterende returtagningssystemer.
2.4.4 Plastdunke til mælk
Mælk i engangsplastflasker og -dunke er et produkt, der er vokset en del i de seneste år. Der er dels tale om de ikke-syrnede (letflydende) mælkeprodukter (sød-, let- og skummetmælksprodukter) i store
volumener (1-2 liter). Emballagerne er typisk fremstillet af HDPE (High density polyethylen) med skruelåg af PE og med etiket af lamineret papir.
Emballagerne opfylder således kriterierne på følgende måder:
- Stigende volumen
- Bidrager til opfyldelse af EU-krav til genanvendelse af plastemballager.
2.4.5 Plastbakker til convenience-produkter
Convenience-produkter emballeret i plastbakker er en produkttype, der er vundet en del frem de seneste år, og forventes stadigt at stige i årene frem. Til færdigretter er der typiske tale om plastbakker af
PET med en plastpose af PP (polypropylen) eller et plastlåg af PET. Låget kan være udstyret med en etiket af lamineret papir.
Den del af convenience-produkterne som tjener som mellemmåltider eller frokostmåltider (f.eks. sandwich i transparente plastbokse) fortæres for en stor dels vedkommende i det fri eller under transport, og
en del af emballagerne henkastes på veje eller i naturen.
Emballagerne opfylder således kriterierne på følgende måder:
- Stigende volumen
- Kan bidrage til reduktion af problemet med henkastning af affald
- Bidrager til opfyldelse af EU-krav til genanvendelse af plastemballage.
I kapitel 4 er de eksakte data, der er lagt til grund for de miljømæssige og økonomiske vurderinger, præsenteret.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Februar 2004, © Miljøstyrelsen.
|