| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljømærkningens pris
Bilag A
Spørgeskema
Miljømærkning af produkter: - 'Blomsten' og 'Svanen'
Udarbejdet af Handelshøjskolen i København for Miljøstyrelsen
1. Baggrundsoplysninger
1.1. Udfyldt af: |
|
1.2. Virksomhedens navn: |
|
1.3. Branche: |
Grafisk: 42 (56,8%)
Rengøringsmidler: 14(18,9%)
Fodtøj, tekstil og beklædning: 8 (10,8%)
Diverse: 10 (13, 5%) |
1.4. Antal ansatte i virksomheden, ca.: |
1-10 ansatte: 14 (19,4%)
11-25 ansatte: 26 (36,1%)
26-50 ansatte: 11 (15, 3%
51-100 ansatte: 8 (11,1%)
100+ ansatte: 13 (18, 1%) |
1.5. Omsætning i virksomheden, ca.: |
Gennemsnit = 86 millioner
(En del (20) virksomheder har ikke svaret på dette spørgsmål) |
1.6. Eksport i % af omsætning, ca.: |
Gennemsnit =12,2% (15 virksomheder har ikke svaret) |
1.7. Certificeringer :
(f.eks. ISO 9001, ISO 14001, EMAS) |
Kvalitet (ISO 9000): 15(20,3%) Miljø (EMAS, 14001): 32 (43,2%) |
1.8. Kundegrupper i procent af omsætning, ca.: |
(fejl i det elektroniske sp.skema) |
___ Private forbrugere
___ Detailhandlen
___ Andre private virksomheder
___ Oft. institutioner
___ Andre
2. Miljømærker i virksomheden
2.1. Miljømærker i virksomheden:
64 Svanen
11 Blomsten
7 Andre (f.eks. Bra Miljöval, Økotex m.m.), __________________
De efterfølgende spørgsmål vedrører kun Blomst- og Svanemærkede produkter.
2.2. Hvor mange procent udgør de miljømærkede produkter af den samlede omsætning (cirka)?
Gennemsnit: 15,75%
3. Indførelsen af miljømærker i virksomheden
3.1. Hvad var virksomhedens mål med miljømærkningen?
|
Primært mål |
Sekundært mål |
Ikke noget mål |
Ønske om at opnå miljøforbedringer i produktionen |
26
(36,1%) |
35
(48,6%) |
11
15,3%) |
Ønske om at adskille virksomhedens produkter fra konkurrenterne |
39
(54,2%) |
22
(30,6%) |
11
(15,3%) |
Muligheden for at opnå et bedre image |
45
(61,6%) |
22
(30,1%) |
6
(8,2%) |
Betingelse for at blive leverandør til det offentlige |
36
(50,0%) |
19
(26,4%) |
17
(23,6%) |
Ønske fra kunder |
48
(65,8%) |
11
(15,1%) |
14
(19,2%) |
Ønske fra leverandører |
4
(5,8%) |
11
(15,9%) |
54
(78,3%) |
Forventning om øget efterspørgsel efter miljømærkede produkter i fremtiden |
46
(62,2%) |
22
(29,7%) |
6
(8,1%) |
Ønske om at imødegå offentlig regulering |
21
(30,0%) |
17
(24,3%) |
32
(45,7%) |
Miljømærkning led i en overordnet miljøstrategi |
34
(47,9%) |
25
(35,2%) |
12
(16,9%) |
Evt. andre formål:_____________________________________________
3.2. Er det overordnet set virksomhedens opfattelse, at målene med miljømærkning er indfriet?
I høj grad: 15 (20,5%)
I noget grad: 48 (65,8%)
Målene er ikke nået: 10 (13,7%)
Evt. kommentarer:
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
4. Gevinster ved miljømærkning
4.1. Kan miljømærkede produkter sælges til en højere pris (sammenlignet med tilsvarende ikke-miljømærkede produkter) ?
Altid: 1 (1,4%)
I nogle tilfælde: 36 (49,3%)
Aldrig: 33 (45,2%)
Ved ikke: 3 (4,1%)
4.2. Hvilke gevinster har virksomheden opnået ved at miljømærke et produkt?
|
I høj grad opnået |
I mindre grad opnået |
Ikke opnået |
Øget indtjening på produkter |
1
(1,4%) |
14
19,4%) |
57
(79,2%) |
Øget salg til eksisterende kunder |
4
(5,6%) |
23
(32,4%) |
44
(62,0%) |
Øget salg til nye kunder |
6
(8,5%) |
26
(36,6%) |
39
(54,9%) |
Mindsket ressourceforbrug |
10
(14,3%) |
32
(45,7%) |
28
(40,0%) |
Andre miljøforbedringer |
19
(27,5%) |
32
(46,4%) |
18
(26,1%) |
Forbedret dialog med leverandører |
9
(12,9%) |
30
(42,9%) |
31
(44,3%) |
Forbedret image |
21
(29,6%) |
47
(66,2%) |
3
(4,2%) |
Lette opfyldelsen af dokumentationskrav i forbindelse med deltagelse i udbud/licitationer |
19
(28,8%) |
22
(33,3%) |
25
(37,9%) |
Andre gevinster, hvilke: |
4.3. Er der nogle miljømærkede produkter/produktgrupper, hvor der er opnået specielt store gevinster?
Ja: 3 (4,3%)
Nej: 55 (79,7%)
Ved ikke: 11 (15,9%)
Hvis ja, hvad skyldes de gode resultater?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
4.4. Hvad vil virksomheden i gennemsnit anslå gevinsterne ved at indføre ét miljømærket produkt til at være (DKK):
0-25.000: 37 (69,8%)
25.001-50.000: 6 (11,3%)
50.001-75.000: 2 (3,8%)
75.001-100.000: 2 (3,8%)
100.000-150.000: 1 (1,9%)
>150.001: 5 (9,4%)
4.5. Er det overordnet virksomhedens opfattelse, at indtægterne ved at indføre miljømærkning overstiger de omkostninger, der er forbundet med det?
Ja: 23 (32,4%)
Nej: 38 (53,5%)
Ved ikke: 10 (14,1%)
Uddyb gerne:
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
5. Omkostninger ved miljømærkning
5.1. Er produktionsomkostningerne for miljømærkede produkter generelt højere end for tilsvarende, ikke-miljømærkede produkter?
Ja: 22 (30,6%)
Nej: 41 (56,9%)
Ved ikke: 9 (12,5%)
5.2. Hvad er omkostningerne ved at miljømærke et produkt?
|
Stor omkostning |
Mindre omkostning |
Har ikke haft omkostning |
Tidsforbrug i forbindelse med ansøgningsproceduren |
50
(70,4%) |
19
(26,8) |
2
(2,8%) |
Indhentning af dokumentation |
40
(55,6%) |
29
(40,3%) |
3
(4,2%) |
Omlægning af produktionen |
2
(2,9%) |
36
(52,2%) |
31
(44,9%) |
Investeringer i ny teknologi |
4
(5,8%) |
24
(34,8%) |
41
(59,4%) |
Konsulentassistance |
25
(36,2%) |
19
(27,5%) |
25
(36,2%) |
Dyrere råvarer m.m. til produktionen |
9
(13,0%) |
27
(39,1%) |
33
(47,8%) |
Ansøgningsgebyr |
15
(21,4%) |
53
(75,7%) |
2
(2,9%) |
Den løbende vedligeholdelse |
14
(19,7%) |
49
(69,0%) |
8
(11,3%) |
Omsætningsafgiften for miljømærkede produkter |
12
(17,1%) |
56
(80%) |
2
(2,9%) |
Andre omkostninger, hvilke: |
5.3. Er der nogle miljømærkede produkter/produktgrupper, hvor der har været specielt store omkostninger?
Ja: 8 (12,3%)
Nej: 45 (69,2%)
Ved ikke: 12 (18,5%)
Hvis ja, hvad skyldes de store omkostninger?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
5.4. Hvad vil virksomheden i gennemsnit anslå omkostningerne ved indførelsen af ét miljømærke til at være (DKK):
0-25.000: 14 (22,6%)
25.001-50.000: 18 (29,0%)
50.001-75.000: 8 (12,9%)
75.001-100.000: 5 (8,1%)
100.000-150.000: 4 (6,5%)
>150.001: 13 (21,0%)
6. Miljøforbedringer
6.1. Er det virksomhedens opfattelse, at miljømærkningen har ført til direkte miljøforbedringer i virksomheden?
Ja: 40 (54,8%)
Nej: 29 (39,7%)
Ved ikke: (5,5%)
6.2. Hvis ja, ville virksomheden have opnået disse miljøforbedringer uden miljømærkningsordningen?
Ja: 17 (36,2%)
Nej: 19 (40,4%)
Ved ikke: 11 (23,4%)
6.3. Har miljømærkningen givet de en ansatte et bedre arbejdsmiljø?
Ja: 23 (31,9%)
Nej: 38 (52,8%)
Ved ikke: 11 (15,3%)
7. Fremtiden for miljømærkede produkter
7.1. Overvejer virksomheder at miljømærke flere produkter i fremtiden?
Ja: 23 (32,9%)
Nej: 32 (45,7%)
Ved ikke: 15 (21,4%)
Hvis nej, hvorfor ikke: __________________________________________________________________
__________________________________________________________________
7.2. Hvad kunne gøre det mere attraktivt at indføre miljømærkning:
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
8. Holdning til miljømærkning på baggrund af erfaringer
I nedenstående vil vi gerne bede virksomheden om at tage stilling til en række udsagn:
|
Meget
enig |
Enig |
Neutral |
Uenig |
Meget
uenig |
Indførelse af miljømærkning fører ikke til de store ændringer i produktionen |
11
(15,5%) |
37
(52,1%) |
13
(18,3%) |
9
(12,7%) |
1
(1,4%) |
Miljøvenlige råvarer er dyrere end konventionelle råvarer |
5
(7,0%) |
17
(23,9%) |
32
(45,1%) |
15
(21,1%) |
2
(2,8%) |
Merudgifterne ved at bruge miljøvenlige alternativer kan ikke lægges oven i salgsprisen |
27
(38,0%) |
24
(33,8%) |
7
(9,9%) |
11
(15,5%) |
2
(2,8%) |
Offentlige institutioner med en grøn indkøbspolitik køber ikke nødvendigvis grønne produkter |
32
(46,4%) |
24
(34,8%) |
10
(14,5%) |
3
(4,3%) |
0
(0%) |
Gevinsterne ved at miljømærke produkter skal findes internt i organisationen (f.eks. begrænset ressourceforbrug). |
9
(12,7%) |
24
(33,8%) |
23
(32,4%) |
13
(18,3%) |
2
(2,8%) |
Der er for mange dokumentationskrav i forbindelse med miljømærkning |
24
(33,8%) |
21
(29,6%) |
17
(23,9%) |
9
(12,7%) |
0
(0%) |
Der bør ikke være omsætningsafgiften på miljøvenlige produkter |
36
(50,7%) |
20
(28,2%) |
12
(16,9%) |
3
(4,2%) |
0
(0%) |
Miljømærkede produkter vil aldrig få andet en marginal betydning for virksomhedens afsætning |
20
(28,2%) |
25
(35,2%) |
18
(25,4%) |
6
(8,5%) |
2
(2,8%) |
Prisen er det vigtigste købsparameter for kunderne |
40
(56,3%) |
20
(28,2%) |
5
(7,0%) |
5
(7,0%) |
1
(1,4%) |
Det er ikke muligt at ændre kundernes miljøadfærd |
9
(12,9%) |
16
(22,9%) |
24
(34,3%) |
18
(25,7%) |
3
(4,3%) |
Det er ikke muligt at påvirke leverandørernes miljøadfærd |
1
(1,4%) |
9
(12,7%) |
21
(29,6%) |
36
(50,7%) |
4
(5,6%) |
Der er for få leverandører, der leverer miljøvenlige råvarer. |
4
(5,7%) |
8
(11,4%) |
27
(38,6%) |
25
(35,7%) |
6
(8,6%) |
9. Samlet vurdering
Giv en kortfattet vurdering af virksomhedens erfaringer med miljømærker (Blomsten, Svanen, Bra Miljöval, Økotex osv.):
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Januar 2004, © Miljøstyrelsen.
|