Miljømærkningens pris

Bilag A

Spørgeskema

Miljømærkning af produkter: - 'Blomsten' og 'Svanen'

Udarbejdet af Handelshøjskolen i København for Miljøstyrelsen

1. Baggrundsoplysninger

1.1. Udfyldt af:  
1.2. Virksomhedens navn:  
1.3. Branche: Grafisk: 42 (56,8%)
Rengøringsmidler: 14(18,9%)
Fodtøj, tekstil og beklædning: 8 (10,8%)
Diverse: 10 (13, 5%)
1.4. Antal ansatte i virksomheden, ca.: 1-10 ansatte: 14 (19,4%)
11-25 ansatte: 26 (36,1%)
26-50 ansatte: 11 (15, 3%
51-100 ansatte: 8 (11,1%)
100+ ansatte: 13 (18, 1%)
1.5. Omsætning i virksomheden, ca.: Gennemsnit = 86 millioner
(En del (20) virksomheder har ikke svaret på dette spørgsmål)
1.6. Eksport i % af omsætning, ca.: Gennemsnit =12,2%
(15 virksomheder har ikke svaret)
1.7. Certificeringer :
(f.eks. ISO 9001, ISO 14001, EMAS)
Kvalitet (ISO 9000): 15(20,3%)
Miljø (EMAS, 14001): 32 (43,2%)
1.8. Kundegrupper i procent af omsætning, ca.: (fejl i det elektroniske sp.skema)

___ Private forbrugere
___ Detailhandlen
___ Andre private virksomheder
___ Oft. institutioner
___ Andre

2. Miljømærker i virksomheden

2.1. Miljømærker i virksomheden:

64 Svanen
11 Blomsten
7 Andre (f.eks. Bra Miljöval, Økotex m.m.), __________________

De efterfølgende spørgsmål vedrører kun Blomst- og Svanemærkede produkter.

2.2. Hvor mange procent udgør de miljømærkede produkter af den samlede omsætning (cirka)?

Gennemsnit: 15,75%

3. Indførelsen af miljømærker i virksomheden

3.1. Hvad var virksomhedens mål med miljømærkningen?

  Primært mål Sekundært mål Ikke noget mål
Ønske om at opnå miljøforbedringer i produktionen 26
(36,1%)
35
(48,6%)
11
15,3%)
Ønske om at adskille virksomhedens produkter fra konkurrenterne 39
(54,2%)
22
(30,6%)
11
(15,3%)
Muligheden for at opnå et bedre image 45
(61,6%)
22
(30,1%)
6
(8,2%)
Betingelse for at blive leverandør til det offentlige 36
(50,0%)
19
(26,4%)
17
(23,6%)
Ønske fra kunder 48
(65,8%)
11
(15,1%)
14
(19,2%)
Ønske fra leverandører 4
(5,8%)
11
(15,9%)
54
(78,3%)
Forventning om øget efterspørgsel efter miljømærkede produkter i fremtiden 46
(62,2%)
22
(29,7%)
6
(8,1%)
Ønske om at imødegå offentlig regulering 21
(30,0%)
17
(24,3%)
32
(45,7%)
Miljømærkning led i en overordnet miljøstrategi 34
(47,9%)
25
(35,2%)
12
(16,9%)

Evt. andre formål:_____________________________________________

3.2. Er det overordnet set virksomhedens opfattelse, at målene med miljømærkning er indfriet?

I høj grad: 15 (20,5%)
I noget grad: 48 (65,8%)
Målene er ikke nået: 10 (13,7%)

Evt. kommentarer:

__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________

4. Gevinster ved miljømærkning

4.1. Kan miljømærkede produkter sælges til en højere pris (sammenlignet med tilsvarende ikke-miljømærkede produkter) ?

Altid: 1 (1,4%)
I nogle tilfælde: 36 (49,3%)
Aldrig: 33 (45,2%)
Ved ikke: 3 (4,1%)

4.2. Hvilke gevinster har virksomheden opnået ved at miljømærke et produkt?

  I høj grad opnået I mindre grad opnået Ikke opnået
Øget indtjening på produkter 1
(1,4%)
14
19,4%)
57
(79,2%)
Øget salg til eksisterende kunder 4
(5,6%)
23
(32,4%)
44
(62,0%)
Øget salg til nye kunder 6
(8,5%)
26
(36,6%)
39
(54,9%)
Mindsket ressourceforbrug 10
(14,3%)
32
(45,7%)
28
(40,0%)
Andre miljøforbedringer 19
(27,5%)
32
(46,4%)
18
(26,1%)
Forbedret dialog med leverandører 9
(12,9%)
30
(42,9%)
31
(44,3%)
Forbedret image 21
(29,6%)
47
(66,2%)
3
(4,2%)
Lette opfyldelsen af dokumentationskrav i forbindelse med deltagelse i udbud/licitationer 19
(28,8%)
22
(33,3%)
25
(37,9%)
Andre gevinster, hvilke:

4.3. Er der nogle miljømærkede produkter/produktgrupper, hvor der er opnået specielt store gevinster?

Ja: 3 (4,3%)
Nej: 55 (79,7%)
Ved ikke: 11 (15,9%)

Hvis ja, hvad skyldes de gode resultater?

__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________

4.4. Hvad vil virksomheden i gennemsnit anslå gevinsterne ved at indføre ét miljømærket produkt til at være (DKK):

0-25.000: 37 (69,8%)
25.001-50.000: 6 (11,3%)
50.001-75.000: 2 (3,8%)
75.001-100.000: 2 (3,8%)
100.000-150.000: 1 (1,9%)
>150.001: 5 (9,4%)

4.5. Er det overordnet virksomhedens opfattelse, at indtægterne ved at indføre miljømærkning overstiger de omkostninger, der er forbundet med det?

Ja: 23 (32,4%)
Nej: 38 (53,5%)
Ved ikke: 10 (14,1%)

Uddyb gerne:

__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________

5. Omkostninger ved miljømærkning

5.1. Er produktionsomkostningerne for miljømærkede produkter generelt højere end for tilsvarende, ikke-miljømærkede produkter?

Ja: 22 (30,6%)
Nej: 41 (56,9%)
Ved ikke: 9 (12,5%)

5.2. Hvad er omkostningerne ved at miljømærke et produkt?


Stor omkostning Mindre omkostning Har ikke haft omkostning
Tidsforbrug i forbindelse med ansøgningsproceduren 50
(70,4%)
19
(26,8)
2
(2,8%)
Indhentning af dokumentation 40
(55,6%)
29
(40,3%)
3
(4,2%)
Omlægning af produktionen 2
(2,9%)
36
(52,2%)
31
(44,9%)
Investeringer i ny teknologi 4
(5,8%)
24
(34,8%)
41
(59,4%)
Konsulentassistance 25
(36,2%)
19
(27,5%)
25
(36,2%)
Dyrere råvarer m.m. til produktionen 9
(13,0%)
27
(39,1%)
33
(47,8%)
Ansøgningsgebyr 15
(21,4%)
53
(75,7%)
2
(2,9%)
Den løbende vedligeholdelse 14
(19,7%)
49
(69,0%)
8
(11,3%)
Omsætningsafgiften for miljømærkede produkter 12
(17,1%)
56
(80%)
2
(2,9%)
Andre omkostninger, hvilke:

5.3. Er der nogle miljømærkede produkter/produktgrupper, hvor der har været specielt store omkostninger?

Ja: 8 (12,3%)
Nej: 45 (69,2%)
Ved ikke: 12 (18,5%)

Hvis ja, hvad skyldes de store omkostninger?

__________________________________________________________________
__________________________________________________________________

5.4. Hvad vil virksomheden i gennemsnit anslå omkostningerne ved indførelsen af ét miljømærke til at være (DKK):

0-25.000: 14 (22,6%)
25.001-50.000: 18 (29,0%)
50.001-75.000: 8 (12,9%)
75.001-100.000: 5 (8,1%)
100.000-150.000: 4 (6,5%)
>150.001: 13 (21,0%)

6. Miljøforbedringer

6.1. Er det virksomhedens opfattelse, at miljømærkningen har ført til direkte miljøforbedringer i virksomheden?

Ja: 40 (54,8%)
Nej: 29 (39,7%)
Ved ikke: (5,5%)

6.2. Hvis ja, ville virksomheden have opnået disse miljøforbedringer uden miljømærkningsordningen?

Ja: 17 (36,2%)
Nej: 19 (40,4%)
Ved ikke: 11 (23,4%)

6.3. Har miljømærkningen givet de en ansatte et bedre arbejdsmiljø?

Ja: 23 (31,9%)
Nej: 38 (52,8%)
Ved ikke: 11 (15,3%)

7. Fremtiden for miljømærkede produkter

7.1. Overvejer virksomheder at miljømærke flere produkter i fremtiden?

Ja: 23 (32,9%)
Nej: 32 (45,7%)
Ved ikke: 15 (21,4%)

Hvis nej, hvorfor ikke: __________________________________________________________________
__________________________________________________________________

7.2. Hvad kunne gøre det mere attraktivt at indføre miljømærkning:

__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________

8. Holdning til miljømærkning på baggrund af erfaringer

I nedenstående vil vi gerne bede virksomheden om at tage stilling til en række udsagn:

  Meget
enig
Enig Neutral Uenig Meget
uenig
Indførelse af miljømærkning fører ikke til de store ændringer i produktionen 11
(15,5%)
37
(52,1%)
13
(18,3%)
9
(12,7%)
1
(1,4%)
Miljøvenlige råvarer er dyrere end konventionelle råvarer 5
(7,0%)
17
(23,9%)
32
(45,1%)
15
(21,1%)
2
(2,8%)
Merudgifterne ved at bruge miljøvenlige alternativer kan ikke lægges oven i salgsprisen 27
(38,0%)
24
(33,8%)
7
(9,9%)
11
(15,5%)
2
(2,8%)
Offentlige institutioner med en grøn indkøbspolitik køber ikke nødvendigvis grønne produkter 32
(46,4%)
24
(34,8%)
10
(14,5%)
3
(4,3%)
0
(0%)
Gevinsterne ved at miljømærke produkter skal findes internt i organisationen (f.eks. begrænset ressourceforbrug). 9
(12,7%)
24
(33,8%)
23
(32,4%)
13
(18,3%)
2
(2,8%)
Der er for mange dokumentationskrav i forbindelse med miljømærkning 24
(33,8%)
21
(29,6%)
17
(23,9%)
9
(12,7%)
0
(0%)
Der bør ikke være omsætningsafgiften på miljøvenlige produkter 36
(50,7%)
20
(28,2%)
12
(16,9%)
3
(4,2%)
0
(0%)
Miljømærkede produkter vil aldrig få andet en marginal betydning for virksomhedens afsætning 20
(28,2%)
25
(35,2%)
18
(25,4%)
6
(8,5%)
2
(2,8%)
Prisen er det vigtigste købsparameter for kunderne 40
(56,3%)
20
(28,2%)
5
(7,0%)
5
(7,0%)
1
(1,4%)
Det er ikke muligt at ændre kundernes miljøadfærd 9
(12,9%)
16
(22,9%)
24
(34,3%)
18
(25,7%)
3
(4,3%)
Det er ikke muligt at påvirke leverandørernes miljøadfærd 1
(1,4%)
9
(12,7%)
21
(29,6%)
36
(50,7%)
4
(5,6%)
Der er for få leverandører, der leverer miljøvenlige råvarer. 4
(5,7%)
8
(11,4%)
27
(38,6%)
25
(35,7%)
6
(8,6%)

9. Samlet vurdering

Giv en kortfattet vurdering af virksomhedens erfaringer med miljømærker (Blomsten, Svanen, Bra Miljöval, Økotex osv.):

__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________

 



Version 1.0 Januar 2004, © Miljøstyrelsen.