| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Evaluering af grønne lokale og regionale netværk med deltagelse af myndigheder og virksomheder
6 Industriens Miljøklub Fyn og MiljøForum Fyn
Det fynske miljønetværk består af to formelt adskilte netværk, der imidlertid er delvist overlappende og formentlig på vej mod en fusion. Det drejer sig dels om Industriens Miljøklub
Fyn (IMF) - det først stiftede og omfattende produktionsvirksomheder - dels om MiljøForum Fyn (MFF) med en bredere medlemsbasis og brancheopdelte miljøklubber.
Til brug for denne casebeskrivelse i projektet Grønne Netværk forekommer det hensigtsmæssigt at se de to netværk under ét. De er derfor begge omfattede af casen, idet de
indledende beskrives særskilt, mens de behandles under ét i den afsluttende analyse af netværkenes potentiale set i relation til at fremme en grøn markedsøkonomi og en
produktorienteret miljøstrategi.
6.1 Industriens Miljøklub Fyn
6.1.1 Netværkets baggrund og formål
Industriens Miljøklub Fyn (IMF), der er stiftet i 1998, er en industridrevet forening. Initiativet til IMF er taget af direktørerne for seks større, fynske virksomheder sammen med Fyns
Amt.
Den idemæssige baggrund for IMF er en erkendelse af, at en moderne virksomhed er langt mere end sit produkt. Den bliver i høj grad bedømt på sine relationer til omverdenen. Og på
sine evner som partner i forhold til samarbejdende virksomheder og myndigheder.
Eksempel 1: Samarbejdet som begrundelse for medlemskab
En mellemstor fremstillingsvirksomhed (inventar) fremhæver fællesskabet og sparringmulighederne i IMF som afgørende grund til at deltage i netværket. Virksomheden har i en længere
årrække arbejdet med miljø (renere teknologi, grønne regnskaber) ud fra egne præmisser og systemer. Da IMF så dagens lys, fandt virksomheden det oplagt at gå ind i dette mere
forpligtende fællesskab, hvor der nu udarbejdes en årlig miljøredegørelse.
Virksomheden fremhæver følgende fordele ved medlemskabet: a. kontakter, b. sparring og erfaringsudveksling, c. udvikling (f.eks. løbende udvikling af manualen for miljøredegørelser)
og d. support fra et slagkraftigt sekretariat ("Et erfa-samarbejde uden sekretariat, men blot baseret på travle medlemmers skiftende indsats, når erfaringsmæssigt ikke IMF's
kvalitetsniveau med hensyn til foredrag, mødetilrettelæggelse m.v.").
Virksomheden benytter ikke direkte miljøredegørelsen i sin markedsføring, men forventer at den bidrager til et generelt positivt omdømme og smidige relationer til tilsynsmyndighederne.
Virksomheden er opmærksom på, at bygherrer i stigende omfang spørger ind til produktrelaterede miljøforhold, og har derfor som pilotprojekt gennemført en LCA-analyse på et enkelt
produkt, blandt andet med bistand fra konsulenter udlånt fra IMF's sekretariat.
|
En af de afgørende parametre for en virksomheds succes er dens håndtering af de miljømæssige udfordringer. Det gælder i selve produktionen. Og det gælder i forhold til at
dokumentere processens og produkternes bæredygtighed.
Fremtidens succesfulde virksomhed skal tegne en profil, der tiltrækker den bedst kvalificerede arbejdskraft. Den skal indgå i netværk, der sikrer medarbejderne inspiration og gode
faglige miljøer uanset virksomhedens størrelse. Og den skal være forud for lovgivningskrav, så den sikrer sig den optimale handlefrihed i forhold til produktion og tilrettelæggelse.
Miljøsamarbejdet i IMF skal fungere i form af et forum for fælles udvikling og erfaringsudveksling mellem offentlige myndigheder og private og offentlige virksomheder i Fyns Amt om
miljøforhold af betydning for det fynske erhvervsliv.
Der arbejdes i foreningen for at reducere ressource- og miljøbelastning til gavn for miljøet og erhvervslivet gennem konkrete samarbejdsprojekter, information, erfaringsudveksling,
miljøredegørelser m.v. Foreningen arbejder endvidere for, at der under hensyntagen til miljøet skabes rammer for en fortsat udvikling af det fynske erhvervsliv.
IMF's aktiviteter er geografisk afgrænsede til Fyns Amt.
6.1.2 Aktører i netværket
I IMF kan optages private og offentlige produktionsvirksomheder inden for Fyns Amt, som gennem deres erhvervsudøvelse eller funktioner har vist en særlig interesse i udarbejdelse
af bæredygtige løsninger for miljøområdet og deling af denne viden. IMF har ultimo 2002 37 medlemsvirksomheder. Medlemsvirksomhederne dækker mange forskellige brancher og
størrelser. Det prioriteres, at det er topledelsen, der repræsenterer virksomheden i IMF, for at sikre ledelsesopbakning.
Som noget nyt har produktionsvirksomheder inden for jordbrug mulighed for at blive medlem af IMF.
Miljømyndighederne er ikke medlem af IMF, men der er et tæt samarbejde med miljømyndighederne, der er politisk repræsenterede i IMF's bestyrelse.
6.1.3 Aktiviteter i netværket
Nedenfor er oplistet de forskellige former for aktiviteter i netværket:
- Vedligeholdelse og ajourføring af IMF's manual for udarbejdelse af miljøredegørelser.
- Samarbejde mellem virksomheder og deres tilsynsmyndigheder om udarbejdelse af miljøredegørelser m.m. Miljømyndighederne hjælper med information og procesvejledning.
- Konsulentbistand, hvor medlemmerne via MiljøForum Fyns miljøkonsulentordning tilbydes at kunne låne en miljøkonsulent i en periode, til at hjælpe med udarbejdelse af
miljøredegørelse eller iværksættelse af andre miljøprojekter.
- Gå-hjem-møder, virksomhedsbesøg og temadage.
- Sparring mellem virksomhederne, hvor mere erfarne virksomheder med hensyn til miljøområdet coacher de mindre erfarne virksomheder.
- Uddannelsesaktiviteter i form af etablering af vækstgrupper, som miljømedarbejderne i virksomhederne kan deltage i.
- Fælles markedsføring af såvel IMF og medlemmerne via hjemmeside.
- Nyhedsbrev om blandt andet aktiviteter i IMF, nyt lovstof og gode ideer.
- Uddeling af diplomer en gang om året til de virksomheder, der i årets løb har fået godkendt sine miljøredegørelser.
- Netværket berører og arbejder med følgende temaer:
- Miljøredegørelser.
- Grønne regnskaber.
- Miljøledelse, herunder standarder.
- LCA.
- Leverandørvurderinger.
- Arbejdsmiljø.
Eksempel 2: Virksomhed med miljømærket produkt
Virksomheden, der er en større, procestung virksomhed i en miljøfølsom branche, er ISO 14001 certificeret og EMAS registreret og med svanemærket produkt. Den begrunder sit
medlemskab af IMF med markedsføringsværdien - "vi bliver kendt for noget godt" - og med tilgangen til andre virksomheder... "som vi kan lære noget af". Det høje faglige niveau af
IMF's årsmøder, foredrag, kurser m.v. fremhæves positivt, herunder den sociale værdi i mødet med gode kolleger.
I LCA-mæssig henseende føler virksomheden sig dækket ind gennem svanemærket og har ikke behov for initiativer fra netværket på dette område.
|
Eksempel 3: En større, miljøtung
procesvirksomheds oplevelser af POMS
Virksomheden, der er både EMAS- og ISO 14001 certificeret, har valgt at deltage i IMF under hensyn til de relevante kontaktmuligheder medlemskabet indebærer, både til
myndigheder og potentielle samarbejdspartnere. Endvidere på grund af de ofte udmærkede miljørettede foredrag m.v., som tilbydes medlemmerne.
Derimod udarbejder virksomheden ikke IMF's særlige miljøredegørelse - "det bliver for meget oven på både EMAS og ISO". Virksomheden er selv så langt fremme i sit miljøarbejde,
at den ikke ser noget væsentligt fagligt udbytte i erfaringsudveksling med andre medlemsvirksomheder.
Virksomheden leverer hovedsageligt til fjernmarkeder, der endnu ikke stiller LCA-krav. Dog interesserer området virksomheden, specielt hvis der fra centralt hold bliver taget initiativer,
der skaber bevægelse i det nuværende dødvande. Der peges på UMIP's 'manglende opdatering' og på Sigma Pro, der er et langt mere anvendeligt LCA-værktøj. Der advares mod at
ride specielle danske politiske 'kæpheste' ved fastlæggelse af LCA-miljøbelastninger. Og der efterlyses tunge, gennemarbejdede cases omfattende hele leverandørkæden og
benchmarket mod andre landes tilsvarende cases. "Vi ser brudstykkeanalyser, men aldrig hele kæden"... "Fokuser udviklingsarbejdet omkring leverandørkæder fremfor omkring
samarbejde mellem (konkurrerende) virksomheder på samme plads i kæden. De vogter på hinanden og holder kortene tæt til kroppen".
Virksomhedens talsmand peger uopfordret på, at myndighedernes tilsynsarbejde alt for sjældent tager udgangspunkt i virksomhedens miljøredegørelser. "Det er som om, man ikke
kender dem". Han efterlyser en bedre koordination på dette punkt og peger på Arbejdstilsynets klassificering af virksomheder i tilsynsgrupperne 1-3 som en mulig model for et gradueret
miljøtilsyn.
|
6.1.4 Strukturer og ressourcer
Netværket har en bestyrelse, der varetager ledelsen af IMF. Bestyrelsen, der består af 8 medlemmer, er sammensat af seks valgte virksomhedsrepræsentanter, hvoraf en vælges som
formand på generalforsamlingen, et medlem udpeges af Fyns Amtsråd og skal være et medlem fra Fyns Amts Trafik- og Miljøudvalg, og et medlem udpeges af Kommuneforeningen i
Fyns Amt og skal være et medlem fra foreningens bestyrelse.
Bestyrelse for Industriens Miljøklub Fyn:
Formand:
Prod. Dir. Bjørn Thygesen |
Montana Møbler a/s |
Næstformand:
Miljøchef Per Kjærgaard |
Kommunekemi a/s |
Bestyrelsesmedlemmer:
Udvalgsformand Poul Weber |
Fyns Amt |
Teknisk chef Jørgen Havshøi-Jensen |
TARCO VEJ A/S, Nyborg |
Fabrikschef Ole Møller |
H+H Fiboment A/S |
Rådmand Søren Møller |
Kommuneforeningen i Fyns Amt |
Miljøchef John Tang |
Dalum Papir A/S |
Direktør Steen E. Laursen |
ELDAN Scandinavian Recycling A/S |
Til at varetage den daglige ledelse og koordinering af IMF's aktiviteter er etableret et sekretariat, der består af en sekretariatsleder og et par medarbejdere. Sekretariatet er fælles for
IMF og MiljøForum Fyn. IMF er ældre end MiljøForum Fyn. IMF kører i dag som en selvstændig klub, men har et tæt samarbejde med MiljøForum Fyn og overvejer at indmelde sig
heri.
www.IMK-fyn.dk
Sekretariat: Industriens Miljøklub FynForskerparken 105230 Odense M
Telefon: 63 15 71 00Fax: 65 93 23 09E-mail: admin@IMK-fyn.dk
|
Medlemmer af IMF forpligter sig til, at de inden for en toårig periode efter indmeldelse i IMF skal udarbejde en miljøredegørelse efter IMF's standard. Denne miljøredegørelse skal
herefter opdateres mindst hvert andet år. Omvendt forpligter IMF sig til at bistå medlemmerne i forbindelse med udarbejdelse af og opfølgning på miljøredegørelsen. Miljøklubbens
medlemmer kan trække på viden fra miljømedarbejdere hos amt, kommuner eller Miljøcenter Fyn/Trekantområdet til at udarbejde miljøredegørelser. Virksomhederne tilbydes
endvidere at kunne låne en miljømedarbejder, som en slags starthjælp i op til tre måneder i forbindelse med miljøkortlægning eller andre relevante miljøaktiviteter. Denne mulighed er til
stede i kraft af en miljøkonsulentordning, der er etableret af MiljøForum Fyn i samarbejde med Fyns Amt og AF-Fyn. Miljøkonsulenterne er ledige akademikere, der er ansat i
jobtræning.
Miljøredegørelsen, der skal udarbejdes, lever op til kravene til grønne regnskaber. Det er muligt at inddrage arbejdsmiljø i arbejdet, men det er frivilligt. Der benyttes samme manual til
udarbejdelse af miljøredegørelse og stilles samme krav til miljøredegørelsen som i Green Network. IMF indgår i samarbejde med Green Network m.fl. om udvikling af manual til
miljøredegørelser.
Medlemsvirksomhederne betaler kr. 8.000 i kontingent om året. Derudover støtter Fyns Amt med erhvervspuljemidler. Fyns Amt og Miljøcenter Fyn/Trekantområdet støtter endvidere
med arbejdskraft til sekretariat og bistand til det forebyggende miljøarbejde på medlemsvirksomhederne, ved at de tilpasser tilsynet fra at være kontrollerende til at være
vejledende/informerende (differentieret tilsyn). Amt og kommuner finansierer endvidere den årlige temadag for Fyns industri.
Sammenfattende kan man sige, at erhvervspuljemidlerne gør det muligt at støtte virksomhederne til at komme i gang med miljøarbejdet, og at det løbende samarbejde i miljøklubben
finansieres dels af kontingentindtægten og dels ved en tilpasning af det allerede eksisterende miljøtilsyn.
6.1.5 Resultater i netværket
IMF har gennem hele sit virke været voksende, både hvad medlemsantal og aktiviteter angår. I sine første års eksistens har Industriens Miljøklub konsolideret sig, blandt andet gennem
formelle samarbejdsaftaler med Fyns Amt og Miljøcenter Fyn/Trekantområdet I/S, og miljøet og virksomhederne er begyndt at nyde godt af erfaringsudveksling og miljøgennemgange.
Således har flertallet af Miljøklubbens medlemmer nu afleveret deres første miljøredegørelse. Adskillige har lavet deres første opfølgningsredegørelse, og enkelte skal i 2003 i gang med
anden opfølgningsredegørelse.
Fra starten med de 6 initiativtagende virksomheder er medlemstallet nu oppe på 37. Ud over en jævn tilstrømning af nye medlemmer fra industrien, er landbruget nu også blevet
interesseret. Foreningen forventer således, at der i 2003 udarbejdes miljøredegørelser på 10 landbrug fordelt på forskellige produktionsformer og dækkende størrelser fra små
familielandbrug til store godser. Der er indgået samarbejdsaftaler mellem IMF og landbrugets organisationer.
Der er godt medlemsfremmøde til aktiviteterne i netværket, der således har bidraget til opbygning af miljøkompetence hos virksomhederne og hos miljømedarbejdere hos Fyns Amt og i
Miljøcenter Fyn/Trekantområdet, men også hos enkeltpersoner i jobtræning.
Det har dog hidtil været svært at integrere IMF's aktiviteter og indsats i forhold til arbejdsmiljøet med Arbejdstilsynets arbejde. Arbejdstilsynet har ikke haft ressourcer til at indgå
kvalitativt og kvantitativt i foreningens arbejde.
6.1.6 Erfaringer med netværkets funktion
De første medlemmer, der udarbejdede miljøredegørelser i netværksregi, havde allerede inden da miljøstyringssystemer af den ene eller anden art. For disse virksomheder har
medlemskabet af netværket betydet yderligere krav til synlig og velargumenteret prioritering af miljøindsatsen, og erfaringsudvekslingen mellem disse medlemmer har meget gået på
problemstillinger omkring leverandørstyring og integrering af forskellige ledelsessystemer samt LCA.
Den næste gruppe medlemmer, der udarbejdede miljøredegørelser i netværksregi, startede fra bunden af og har dermed fået tilført virksomheden megen miljøkompetence. Denne
gruppe virksomheder arbejder i dag typisk på at gøre deres miljøledelse certificerbar.
På det seneste har IMF fået mulighed for at anvende flere ressourcer på samarbejdet med den enkelte virksomhed, hvilket har gjort, at flere virksomheder er kommet i gang med det
første kortlægningsarbejde.
IMF's sekretariat var oprindeligt lokaliseret i amtsgården, men er siden flyttet ud til sin nuværende beliggenhed i Forskerparken. Dette opleves af alle parter som en 'neutral grund' for
ligeværdig dialog, hvor amtsgården i højere grad forbindes med traditionel myndighedsudøvelse.
Det er bemærkelsesværdigt, at landbruget ikke har valgt at danne sin egen klub. Det begrundes med, at landbruget vedkender sig en stigende industrialisering af erhvervet og derfor føler
sig i godt selskab i IMF. Det har fremmet medlemshvervningen i landbruget, at IMF er gået via landbrugets organisationer i stedet for - som f.eks. i Trekantsområdets Green Network -
at forsøge direkte håndplukning af den enkelte landmand.
Trods væksten i medlemstallet har man dog måttet konstatere, at det i forhold til det fynske potentiale fortsat er et lille mindretal af produktionsvirksomheder, der deltager, formentlig på
grund af kontingentkravet på 8.000 kr. årligt. Årskontingentet var i øvrigt oprindeligt 25.000 kr., men blev herefter gradvist nedsat. Hvor finansieringsnøglen oprindeligt var 50/50
mellem offentligt tilskud og medlemskontingent, dækker Fyns Amt og de fynske kommuner i dag to tredjedele af udgifterne.
Amtets basistilskud dækkes ikke over amtets miljøkonti, men af erhvervsfremmemidler og regionale udviklingspuljer, hvilket principielt harmonerer med at IMF - foruden
miljøforbedringer - eksplicit sigter mod at udnytte de kommercielle fordele ved en progressiv miljøindsats i kraft af konkurrencemæssige fordele for medlemsvirksomhederne. Hvor den
kommercielle udnyttelse af miljøteknologien imidlertid i Midtjyllands grønne netværk Green City Denmark er selve rationalet og omdrejningspunktet for netværkets aktiviteter, er dette
ikke på samme måde tilfældet hos IMF på Fyn. Her er medlemskabet ikke som i Green City domineret af miljøindustrien, men af produktionsvirksomheder i almindelighed, og
netværksaktiviteterne er centrerede om miljøredegørelser, erfaringsudveksling og videntilførsel. Den kommercielle udnyttelse af miljøindsatsen er hovedsagen overladt til de enkelte
virksomheder.
Med henblik på at styrke medlemshvervningen vil der på den kommende generalforsamling i foråret 2003 blive lagt op til indførelse af et interessemedlemskab til yderligere reduceret
kontingent, hvor virksomheder kan blive medlemmer på prøve i et års tid uden krav om at skulle udarbejde en miljøredegørelse. En udvidet medlemsbase er af betydning af flere grunde,
blandt andet også fordi de virkelige fordele i relation til tilsynsmyndighederne først fremkommer, når også andre end 'klassens pæne drenge' indgår i dialogen og gennem udarbejdelse af
miljøredegørelser engagerer sig i miljøudvikling.
I øvrigt vil der på generalforsamlingen blive taget stilling til en eventuel indmeldelse i det bredere miljøsamarbejde MiljøForum Fyn (MFF), idet IMF naturligt vil kunne indgå i MMF's
vifte af branche- /-sektor-opdelte miljøklubber. Som tidligere anført er sekretariatet for IMF og MFF i forvejen fælles.
Det har været drøftet med IMF, hvorvidt udarbejdelsen af en miljøredegørelse giver medlemmet fordele i form af et lempeligere eller gebyrmæssigt billigere tilsyn. Tilsynsmyndighederne
hævder, at det medfører et tilpasset tilsyn, uden at en sådan graduering dog endnu er sat i system og dokumenterbar.
IMF peger på, at den nationale miljø-tilsynspolitik er splittet mellem to lejre: Den ene, som går ind for standardisering af miljøkrav med vægt på virksomhedernes selvkontrol og minimal
myndigheds-'omklamring', og den anden, der tilstræber mere fleksible, lokalitetstilpassede løsninger baserede på dialog og aftaler mellem myndigheder og virksomheder. Ikke
overraskende kan man konstatere, at medlemsvirksomhederne i IMF nærmest hælder til den sidstnævnte model, idet de dog gerne ser endnu mere håndgribelige fordele af
IMF-medlemskabet i relation til tilsynet.
Det har endvidere været drøftet, hvad man skal med lokalt autoriserede miljøredegørelser, når man har internationale miljøcertificeringer som ISO 14001 og EMAS. IMF anfører hertil,
at sidstnævnte er fokuseret på virksomhedens procedurer, medens miljøredegørelsen er orienteret mod substansen, miljøresultatet - i øvrigt ligesom grønne regnskaber, men med
yderligere krav. En ISO-certificering er derfor ikke nogen garanti mod at undgå problemer med tilsynsmyndighederne.
IMF betragter udviklingen i virksomhedens miljøpræstation, som trin på vej op ad en trappe:

IMFs primære formål er at få virksomhederne til at tage det første trin op ad trappen. De næste trin med ISO, EMAS og LCA er primært virksomhedernes egne projekter. IMFs
målsætning er, at vi får så mange virksomheder som muligt til at komme i gang med miljøstyring, og erfaringerne indtil nu er, at 'husmandsmodellen' kan selv de små og mellemstore
virksomheder klare. Når virksomheden har fået støtte til at lave den første miljøredegørelse, er det virksomhedens ansvar at følge op og udarbejde de efterfølgende miljøredegørelser.
Foreningens forskellige medlemmer befinder sig forskellige steder på vej op ad trappen og skal derfor have støtte og tilsyn tilpasset deres aktuelle stade. Et hovedmål for foreningen er at
støtte både virksomheder og myndigheder i denne proces.
Eksempel 4: LCA løses i branche regi - uden om
det regionale netværk
En mellemstor, procestung ISO 14001-certificeret fremstillingsvirksomhed begrunder medlemskabet af IMF dels med relationen til tilsynsmyndighederne - "dialogen føres på et andet
plan" - dels med erfaringsudvekslingen med kolleger. Virksomheden udarbejder miljøredegørelse og grønt regnskab.
Den produktrettede miljøstrategi er central for virksomheden, men dens LCA-rettede aktiviteter kører i brancheregi med et for branchen specielt udviklet LCA-værktøj. "...På dette
punkt kan IMF ikke hjælpe os".
|
6.2 MiljøForum Fyn
6.2.1 Netværkets baggrund og formål
Private virksomheder, uddannelsesinstitutioner, organisationer og offentlige myndigheder på Fyn med interessere for miljø og bæredygtig udvikling dannede i 2000 et forum, MiljøForum
Fyn (MFF) til udveksling af erfaringer inden for miljøområdet, herunder dannelse af miljøklubber inden for forskellige brancher. Initiativet blev blandt andet taget på baggrund af gode
erfaringer med Industriens Miljøklub Fyn (IMF), der var dannet et par år tidligere. En lang række fynske miljøaktører bakkede fra starten op om ideen med at sprede erfaringerne fra
IMF til andre brancher.
Formålet med MiljøForum Fyn er at styrke den grønne tankegang inden for såvel den offentlige som den private sektor på Fyn - også uden for kredsen af produktionsvirksomheder.
Fokus er på grøn jobskabelse og integration af miljøperspektiver i eksisterende job gennem blandt andet:
- Erfaringsudveksling og inspiration
- Netværksdannelse og samarbejdsprojekter
- Bistand til projektudvikling og finansiering
- Uddannelsesaktiviteter.
6.2.2 Aktører i netværket
MiljøForum Fyn er organiseret som en forening. Private virksomheder, organisationer, offentlige myndigheder og institutioner med hjemsted i Fyns Amt kan tilslutte sig MiljøForum Fyn.
De nuværende medlemmer er Fyns Amt, Kommuneforeningen i Fyns Amt, Miljøcenter Fyn/Trekantområdet I/S, AF- Fyn, Fyns Erhvervscenter TIC, LO Fyns Amt, COGITA,
Syddansk Universitet, AMU-Fyn, Odense Tekniske Skole, Fredericia-Middelfart Tekniske Skole, Tietgenskolen, Udviklingspark Nord, Fyntour, COWI. Teknologisk Institut - Fyn og
Ingeniørhøjskolen Odense Teknikum.
Uanset om man er forum- eller klubmedlem kan man i udgangspunkt deltage i alle arrangementer i MiljøForum Fyn og i miljøklubber i regi af MiljøForum Fyn og i arrangementer i
Industriens Miljøklub Fyn (www.imk-fyn.dk). Mulighederne for netværksdannelse på tværs af brancherne øges derved betydeligt og samtidig får medlemmerne mulighed for et
væsentligt større udbytte af kontingentet.
6.2.3 Aktiviteter i netværket
Et af de centrale arbejdsområder for MiljøForum Fyn er at tage initiativ til dannelse af miljøklubber inden for forskellige brancher. I 2001 blev der i regi af MiljøForum Fyn dannet to
miljøklubber:
- Bygge- & Anlægssektorens Miljøklub Fyn (24 medlemmer)
- Uddannelsesinstitutionernes Miljøklub Fyn (15 medlemmer)
Miljøklubberne danner rammen om samarbejde, erfaringsudveksling og netværksdannelse. Målet med miljøklubberne er:
- at arbejde for at mindske ressourceforbruget og miljøbelastningen i branchen
- at arbejde bevidst og systematisk med miljøforhold, der har betydning for det enkelte medlem og for den fynske udvikling generelt.
Som klubmedlem er man forpligtet til at udarbejde en miljøredegørelse og til at opfylde redegørelsens målsætninger. Som støtte til at løfte denne opgave tilbydes klubmedlemmerne at
kunne låne en miljøkonsulent i op til tre måneder i forbindelse med miljøkortlægningen. Denne mulighed er til stede i kraft af en miljøkonsulentordning, som MiljøForum Fyn har etableret
i samarbejde med Fyns Amt og AF-Fyn. Miljøkonsulenterne er ledige akademikere, der er ansat i jobtræning. Klubmedlemmerne kan også få hjælp fra miljøkonsulenterne til andre
miljørelaterede arbejdsopgaver som f.eks. kortlægning af arbejdsmiljøforhold (APV) eller livscyklusvurderinger. Konkret har 6 klubmedlemmer fået hjælp fra en miljøkonsulent i foråret
2002. Fra oktober 2002 har 5 ledige akademikere, ansat i jobtræning, arbejdet som MiljøForum Fyns miljøkonsulenter blandt klubmedlemmerne i de fynske miljøklubber. Ved de
klubmedlemmer, hvor der er tilknyttet en lokal miljømyndighed, indgår disse også i arbejdet med information, processtøtte m.m. integreret i tilsynsarbejdet.
Eksempel 5: Brug af ledige akademikere til LCA-analyser
En større ISO certificeret fremstillingsvirksomhed, der er medlem af IMF, gennemførte en LCA-analyse på et udvalgt produkt med bistand fra konsulenter udlånt af MiljøForum Fyn.
Virksomheden har været tilfreds med den ydede bistand og fremhæver i øvrigt medlemskabet af et grønt vidennetværk som positivt:" ...Selvom vi er store, er vi jo ikke alvidende."
Også udsigten til kontante besparelser og dermed øget konkurrencedygtighed fremhæves:" ....Selv om vores primære indgangsvinkel er at skåne miljøet, er vi bestemt ikke blinde for, at
der også er økonomi i at vise miljøhensyn. Miljøafgifterne på vand, el, affald etc., vil efter al sandsynlighed blive ved med at stige. Derfor vil vi på lidt længere sigt kunne reducere vores
omkostninger, når vi er ressourcebevidste. Det styrker vores konkurrenceevne. - Samtidig tror vi på, at en bevidst holdning til miljøet i stigende grad bliver et krav fra kundernes side. Vi
mærker det allerede, når det gælder vores produkters miljøpåvirkning - kunderne sætter helt klart pris på f.eks. vores nye maskiner med et meget lille forbrug af el m.m., og det er kun et
spørgsmål om tid, før kunderne også spørger til selve fabrikkens miljøpåvirkning".
Virksomheden, der for tiden arbejder på sin første miljøredegørelse til IMF, oplever i øvrigt som følge af medlemskabet en smidigere dialog med tilsynsmyndighederne.
Virksomheden ser gerne et langt større antal medlemmer af netværket, hvor det relativt høje kontingent formentlig holder mange mindre virksomheder borte.
|
Udover arbejdet med miljøredegørelser arrangeres der løbende temamøder, erfa-grupper m.m. i miljøklubberne. Et klubmedlem i én miljøklub inviteres til arrangementer i de andre
miljøklubber og i MiljøForum Fyn. Herved giver medlemskabet mulighed for at deltage i en lang række arrangementer. Herunder følger en liste over afholdte arrangementer i
MiljøForum Fyn, Bygge- & Anlægssektorens Miljøklub Fyn og Uddannelsesinstitutionernes Miljøklub Fyn:
2002:
- Temamøde om psykisk arbejdsmiljø i uddannelsesinstitutionen
- Temamøde om miljøvenlige driftsplaner
- Konference om barrierer for miljørigtigt byggeri
- Miljøvenlig drift af udearealer
- Temamøde om miljødeklarering af bygninger
- Temamøde om inddragelse af miljø i undervisningen
- MiljøForum Fyns Generalforsamling og Årsmøde
- Temamøde om indkøb af energirigtige apparater
- Temamøde med byggepladsrundvisning på 'Ny Hunderup Skole' og opstart af affaldsminimeringsprojekt
- Temamøde om miljøhensyn i byggeriet
- Inspirationsmøde om inddragelse af miljøaspekter i drift og undervisning
- Projektgruppemøde om Bygge- & Anlægssektorens Miljøklub Fyns manual.
2001:
- Generalforsamling i Uddannelsesinstitutionernes Miljøklub Fyn
- Generalforsamling i Bygge- og Anlægssektorens Miljøklub
- Rådgivning om husejerens muligheder for miljøhensyn ved byggeri og vedligeholdelse
- Konference om miljørigtigt byggeri.
Dertil kommer initiativgruppemøder, der blev afholdt i forbindelse med opstart af miljøklubberne.
I 2002/2003 er det tanken, at MiljøForum Fyn tilbyder nye miljøklubber inden for 'brancherne':
- Idræt
- Ferie og fritid
- Social- og sundhed
- Detailhandel
- Transport
- Kommuners agenda 21-arbejde
6.2.4 Strukturer og ressourcer
Der er nedsat en bestyrelse, som har ansvaret for den daglige ledelse af foreningen. Bestyrelsen består af 7 medlemmer, jf. nedenstående tekstboks:
MiljøForum Fyns bestyrelse:
- Formand Poul Weber, formand for Trafik- og Miljøudvalget, Fyns Amt
- Næstformand Bent Skovlund, formand for LO Fyns Amt
- Søren Møller, formand for Teknik- og Miljøudvalget, Kommuneforeningen i Fyns Amt; rådmand for Miljø- og Teknikforvaltningen, Odense Kommune
- Søren Edlefsen,?direktør, Fyns Erhvervscenter TIC
- Frede Kruse, afdelingsleder, Odense Tekniske skole
- Mogens Flint, lektor, Syddansk Universitet.
- Birger Munther, direktør, Udviklingspark Nord
|
MFF har et sekretariat i Forskerparken Fyn. Der er ansat en sekretariatsleder, og derudover er sekretariatet bemandet med to sagsbehandlere. Sekretariatet kan endvidere trække på
ekspertisen hos Fyns Amt, Miljøcenter Fyn/Trekantområdet og COGITA. Ledelsen af sekretariatet er sammenfaldende med ledelsen af sekretariatet for Industriens Miljøklub Fyn.
Sekretariatet varetager følgende funktioner:
- Etablering af miljøklubber
- Koordination og netværksdannelse
- Projektudvikling og fundraising
- Erfaringsudveksling og -formidling
- Koordination af miljøkonsulentordning.
Miljøklubberne stiftes som selvstændige foreninger med egne vedtægter m.v. Dog er det en betingelse, at medlemmer af en miljøklub forpligter sig til at udarbejde en miljøredegørelse for
egen virksomhed inden for 3 år. Forpligtelsen skal fremgå af miljøklubbens vedtægter. Medlemmer af en af MiljøForum Fyn igangsat eller tilknyttet miljøklub optages som
klubmedlemmer i MiljøForum Fyn. Disse klubmedlemmer betaler ikke kontingent til MiljøForum Fyn, men til deres egen miljøklub. Miljøklubben køber så sekretariatsbistand ved
MiljøForum Fyn.
MiljøForum Fyn blev startet som et forsøg med støtte fra Den Grønne Jobpulje. Udover medlemskontingenterne fra forum- og klubmedlemmer, 8.000 kr. årligt, har Fyns Amts
økonomiudvalg netop besluttet at yde et årligt bidrag, der betyder, at MiljøForum Fyn kan fortsætte aktiviteterne frem til 2006. Det årlige tilskud fra Fyns Amt i 2003-2005 vil udgøre
1,2 mio. kr. Fra de fynske kommuner ydes p.t. ingen tilskud til MiljøForum Fyn ud over kontingentet på 8.000 kr. Årlige kontingentindtægter er budgetteret til 0,42 mio. kr.
6.2.5 Resultater i netværket
- Netværket har foreløbigt etableret 2 miljøklubber, og flere er på vej. Endvidere er der positiv tilstrømning til miljøklubberne. Der sker derfor en spredning af miljøindsatsen både
inden for og mellem brancherne. I de to miljøklubber, der er etableret indtil nu, er de første miljøredegørelser på vej.
- Der er etableret en miljøkonsulentordning, hvor 5 ledige akademikere, der er ansat i jobtræning, arbejder som MMF's miljøkonsulenter blandt klubmedlemmerne i de fynske
miljøklubber. Miljøkonsulentordningen er etableret i samarbejde med Fyns Amt og AF-Fyn. Det er erfaringen, at ordningen med 'miljøkonsulenter' er en god støtte til
virksomhedernes miljøindsats.
- Deltagelse i miljøklubbernes aktiviteter giver medlemmerne:
- reduceret forbrug af vand, varme og el
- mindre affaldsmængde
- grønt image i markedsføringen og derved konkurrencemæssig fordel
- miljøvenligt indkøb
- mindsket anvendelse af uønskede stoffer
- et fælles mål for medarbejderne at arbejde hen imod.
- Det er lykkedes MMF at opnå en del omtale af både miljønetværket som helhed, men også de enkelte aktiviteter. Den synlighed som MMF derved har opnået, har bevirket, at
man jævnligt modtager henvendelser fra fynske aktører, der ønsker at igangsætte miljøprojekter i samarbejde med MMF. MMF er således blevet det naturlige omdrejningspunkt
for fynske miljøprojekter. Et godt eksempel herpå er, at EU-projektet 'Fyn som udstillingsvindue for miljørigtige løsninger i jordbruget' etableres i MMF's sekretariat, hvilket
forventes at give yderligere tyngde i den tværgående erfaringsudveksling.
6.2.6 Erfaringer med netværkets funktion
Den organisatoriske opbygning af netværket, dvs. byggende på branche-/sektor-opdelte miljøklubber, har vist sig at være velfungerende, ikke mindst i kraft af, at miljøklubbernes
bestyrelser udgøres af branchens egen repræsentanter. Der er gennemført en lang række velbesøgte arrangementer i regi af MMF og de tilknyttede miljøklubber. Deltagelse i disse
arrangementer har bidraget til at opbygge miljøkompetence blandt klubmedlemmerne. I 2001/2002 har der været 16 arrangementer med ca. 400 deltagere i alt. Klubmedlemmerne har
med andre ord haft rig lejlighed til at få tilført ny miljøviden og samtidig udveksle erfaringer med andre.
Oplæringen og udnyttelsen af langtidsledige som miljøkonsulenter har fungeret tilfredsstillende dels derved, at ordningen har været indgangen til permanent ansættelse dels gennem
fraværet af kritik fra rådgivningsbranchen af konkurrenceforvridning. (I Green City Denmark har man af sidstnævnte årsag forkastet denne anvendelse af langtidsledige). Hertil kommer
naturligvis, at den statsfinansierede aktiveringsordning har været medvirkende til at give MMF-sekretariatet en slagkraft, der ellers ikke havde været mulig med de stipulerede offentlige
tilskud og kontingentindtægter.
Ved modtagelsen af miljøredegørelser ser MMF-sekretariatet kun på redegørelsens struktur og indhold. Man går ikke i marken for at efterprøve rigtigheden af indholdet. Det er
overladt til tilsynsmyndighederne. Det er imidlertid uklart, i hvilket omfang disse baserer deres kontroller og efterspørgsler af miljødata på de udarbejdede miljøredegørelser, der jo
formelt ikke er baseret på myndighedskrav.
Kommunerne og amterne er opmærksomme på, at en konsekvent grøn indkøbspolitik vil kunne være et væsentligt incitament for virksomhederne til at indskibe sig i miljøstrategiske
overvejelser. Fyn synes dog ikke på dette område at have en mere ambitiøs praksis end vanligt blandt amter og kommuner.
De for Industriens Miljøklub Fyn ovenfor refererede erfaringer har i øvrigt også gyldighed for MiljøForum Fyn.
IMF's og MMF's muligheder som instrumenter for en markeds- og produktorienteret miljøstrategi.
6.3 Grøn markedsøkonomi
Sigtet med grøn markedsøkonomi er at fremme god miljøadfærd i højere grad gennem markedsmekanismer (økonomiske incitamenter, uddannelse, lempet tilsyn over for
miljøprogressive virksomheder, offentlig grøn indkøbspolitik, miljøpriser og andre PR-gevinster, m.v.) fremfor gennem regulering, forbud, påbud, kontrol og sanktioner
('kasketmetoden').
Virksomhedernes massive deltagelse i de to fynske netværks mangeartede udviklingsprægede aktiviteter, herunder den villige udarbejdelse af miljøredegørelser viser, at netværkene
spiller en afgørende rolle i smidiggørelsen af samarbejdet mellem myndigheder og virksomheder.
Virksomhedernes ressourcemæssige involvering i netværket og accept af den dialogprægede samarbejdsform skyldes en (sund) egeninteresse ("vi får noget til gengæld"), som netop er
grundlaget for markedsmekanismen. Mange virksomheder vil hertil føje mere ideelle samfundshensyn som motiverende faktor, hvilket dog ikke forstyrrer billedet af, at lokal og regional
miljøfremme langt hen ad vejen kan ske gennem ubureaukratiske, frivillige foranstaltninger og konstruktiv dialog mellem myndigheder og virksomheder.
Regeringen, de regionale og lokale myndigheder kan således meget vel fundere en forstærket indsats inden for grøn markedsøkonomi på IMF- og MFF-netværkene.
Et muligt forstærkende incitament for virksomhederne kunne bestå i et mere systematisk tilpasset tilsyn over for miljøprogressive virksomheder, dvs. virksomheder, der har udarbejdet
miljøredegørelse eller tilmed har international miljøcertificering. En sådan formaliseret graduering af tilsynet vil formentlig forudsætte et regeringsinitiativ.
Redegørelsen begrunder uddeling af et diplom under festlige former, og er samtidigt myndighedens anerkendelse af, at her er en virksomhed, der har gjort en ekstra indsats, idet den
udarbejdede miljøredegørelse er gennemgået og accepteret af alle involverede miljømyndigheder før den kan give anledning til uddeling af et diplom.
Men det vil alligevel i den forbindelse være nyttigt at skabe større klarhed over graden af koordination mellem tilsynsmyndighedernes kontrolarbejde og den indsats der kræves af
virksomhederne for at udarbejde en miljøredegørelse.
Et landsdækkende Grønt Partnerskab kunne formentlig bidrage til en mere generel belysning heraf og til en fælles normdannelse på området.
6.4 Den produktorienterede miljøindsats
LCA-relaterede aktiviteter indgår, om end i beskedent omfang, i de to netværks aktiviteter. Dette sker med udgangspunkt i en eksisterende faglig ekspertise i det fælles sekretariat, der
afholder LCA kurser for tilsynsmedarbejderne i amtet og i miljøcenteret og dermed sikrer at LCA kommer på dagsordenen i forbindelse med tilsynsmedarbejdernes tilsyn på
virksomhederne. Endvidere har sekretariatet i et par tilfælde i samarbejde med private rådgivere igangsat LCA projekter på medlemsvirksomheder. I foråret 2003 arbejdes der f.eks.
med LCA for et produktkædeforløb, hvor affald i den ene virksomhed er råvare i den næste. LCA har ikke første prioritet i miljøklubbernes arbejde, idet det er sidste trin på trappen i
udviklingen af virksomhedernes miljøpræstation, og der for de fleste af medlemmerne er nok at gøre med at træde de første trin op ad trappen.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Oktober 2004, © Miljøstyrelsen.
|