Virkemidler til fremme af Blomstmærkede tekstiler i detailhandlen

Bilag 1 Spørgeguide til butikkerne

(Butiksbestyrere og ekspedienter, telefoninterviews)

Faktuelle oplysninger

  • Butiksnavn
  • Titel på interviewperson
  • Antal ansatte i butikken

Kunder og salg af miljømærkede tekstiler

  • Hvem køber miljømærkede tekstiler?
  • Hvorfor tror du, at kunderne køber miljømærkede tekstiler?
  • Hvordan tror du, at flere kunder kunne gøres interesserede?

Butiksudstilling og markedsføring

  • Hvem har ansvaret for udstilling i butikken?
  • Markedsfører butikken miljømærket tøj?
  • Hvordan gør du kunderne opmærksomme på de miljømærkede tekstiler?

Informationskanaler

  • Hvem informerer dig/medarbejderne om nye produkter, herunder miljømærkede produkter?
  • Hvordan vil du helst modtage information?

Indkøb

  • Hvem beslutter, hvad der skal indkøbes til butikken?
  • Er der andre, der har indflydelse på indkøbene?
  • Hvad kunne få butikken til at udvide sortimentet af miljømærket tøj?

Uddannelse

  • Har du mulighed for at blive efteruddannet?
  • Arrangerer butikken fyraftensmøder el. lign. for medarbejderne?
  • Ville det være muligt at arrangere informationsmøder i samarbejde med andre butikker, enten lokalt eller i kædens regi?

Spørgeguide tekstilprojekt

Butiksnavn:  
Enkeltbutik/kapitalkæde:  
Hovedaktivitet - beklædning, bolig, mm.:  
Kunder – privat, engrosalg (virks, off. indk.):  
Ansat - eksp., cent. indk., leder, engrosælger
Ansvarsområde:
 
Ansvarsfordeling (central/descentral):
– Indkøb
– Markedsføring
 

1) Hvad er din (butikkens) viden om og kendskab til grønne og miljømærkede tekstiler?

2) Hvad er dit (butikkens) holdninger til grønne og miljømærkede tekstiler?

Er der evt. indbygget noget om miljø i butikkens firmapolitik, visioner, mål?

3) Har butikken erfaring med salg af grønne og miljømærkede tekstiler?

Hvis ja på spg. 3:

3a: Hvad er butikkens erfaring med salg af grønne og miljømærkede tekstiler?

  • Hvilken typer information efterspørger kunderne?
  • Hvem er kunderne?
  • Er der forskel på privat salg til forbrugere og engrosalg?

3b: Gør butikken noget for at fremme salg af de grønne og miljømærkede tekstiler?

  • Information af personale?
  • PR, markedsføring, markedsundersøgelser?
  • Butiksindretning?
  • Kundeinformation?


Hvorfor ikke?

3c: Hvor stort er salget af de grønne og miljømærkede tekstiler?

  • Er der nogle tal for salget af de grønne og miljømærkede tekstiler?
  • Har der været opstillet mål for salget af de grønne og miljømærkede tekstiler?

3d: Hvordan er relationen til producenter af de grønne og miljømærkede tekstiler?

  • Er relationen anderledes end til producenter af ”ikke grønne” tekstiler?

3e: Hvilket forventninger/vurderinger har du (butikken) til de grønne og miljømærkede tekstiler?

  • Afsætningspotentiale?
  • Profilering mm.?

Hvis Nej på spg. 3:

3a: Hvad er årsagen til at butikken ikke sælger grønne og miljømærkede tekstiler?

  • Er det centralt bestemt eller har de enkelte butikker i kæden evt. noget at sige?
  • Er der gjort noget for at undersøge markedet og afsætningsmulighederne?

3b: Hvad er erfaringerne med kunders (indkøberes) efterspørgsel efter og interesse for grønne tekstiler?

  • Hvor stor er efterspørgslen og hvilken typer information efterspørger kunderne (indkøberne)?

3c: Overvejer butikken at indføre grønne og miljømærkede tekstiler i varesortimentet?
Hvilke forventninger/vurderinger er der i så fald til de grønne og miljømærkede tekstiler?

  • Afsætningspotentiale?
  • Profilering mm.?

4) Har du nogle gode forslag eller ideer til fremme af salget af grønne og miljømærkede tekstiler?

Typer af oplysninger og informationer

Virkemidler: markedsføringstype, kurser/uddannelse…

5) Spørgsmål til Miljøstyrelsens Miljømærkekampagnen for tekstiler:

5a: Hvad er dit (butikkens) kendskab til Miljøstyrelsens Miljømærkekampagne for tekstiler?

5b: Hvilke typer af spørgsmål har kampagnen afstedkommet hos kunden (forbrugeren/indkøberen)?

5c: Er der øget efterspørgsel/interesse for grønne/miljømærkede tekstiler osv. som følge af kampagnen?

5d: Eventuelle kritikpunkter til kampagnen (positivt og negativt)?

 



Version 1.0 December 2004, © Miljøstyrelsen.