| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Virkemidler til fremme af Blomstmærkede tekstiler i detailhandlen
5 Detailhandlen
5.1 Indledning
5.2 Strukturen i detailhandlen
5.3 Udviklingstræk
5.1 Indledning
Detailhandlen i Danmark omsætter tekstiler for godt og vel 30 mia. kroner pr. år. Heraf udgør tøj langt den største del med en omsætning på ca. 28 mia. [2]
Omsætningen af de Blomstmærkede tekstiler var i 2002 på godt 140 mill. før avancen for så vidt angår de danske licenshavere. Skønsmæssigt er det således vurderet, at de Blomstmærkede tekstiler udgør
½ procent af det samlede tekstilsalg i Danmark.
Detailhandelsbutikker er en sammensat størrelse rækkende fra den lille selvstændige tøjbutik til supermarkedskæder med en milliardomsætning. For så vidt angår salg af miljømærkede tekstiler er begge
butikstyper interessante; de appellerer til forskellige kundesegmenter og tilbyder forskellige løsninger til at opfylde kundens ønsker.
5.2 Strukturen i detailhandlen
Detailhandlen kan opdeles i selvstændige butikker, og butikker der på den ene eller anden måde er bundet op på en kæde. Følgende to kædetyper kan afgrænses:
- Egentlige kæder (betegnes også som kapitalkæder) har samme ejer – person eller selskab – og butikkerne styres almindeligvis efter et snævert afgrænset koncept. Alle væsentlige beslutninger –
produktsortiment, butiksudstilling, priser m.v. - tages centralt på kæde-niveau.
- Frivillige kæder, hvor enten en række detailhandlere fra samme branche har etableret et organiseret samarbejde med henblik på indkøb, markedsføring m.v. (Indkøbs- eller markedsføringskæde)
eller hvor en producent eller grossist har indgået et kædesamarbejde med en række detailhandlere. De frivillige kæder er betydeligt mere løst organiseret, og enkeltbutikkerne har oftest stort råderum
med hensyn til produktsortiment m.v.
Tekstilbranchen er i høj grad præget af egentlige kæder. Ingen anden branche har så mange kæder som tekstilbranchens 61 egentlige kæder med tilsammen 940 butikker. Derimod er der kun 10 frivillige
kæder, som tilgengæld omfatter hele 770 butikker svarende til 44% af branchens kædebutikker. Hennes & Mauritz er den helt dominerende kæde, hvad angår omsætning, idet ¼ af branchens omsætning
vurderes at ligge i denne kæde.
De væsentligste aktører fra leverandør til butik er illustreret i figuren herunder.

Beklædning
Salg af tøj- og boligtekstiler foregår i Danmark dels igennem specialbutikker og dels igennem supermarkeder, varehuse og stormagasiner. Specialbutikkerne er opdelt i kæder (egentlige kæder og frivillige
kæder) og enkeltbutikker.
Beklædning omsætter for ca. 28 mia. kr. årligt Heraf omsættes ca. 60% i specialbutikker, hvor stormagasiner, varehuse og supermarkeder tager sig af den resterende del. Fordelingen mellem kæder og
enkeltbutikker ser således ud:
Specialbutikker, Tøj |
|
Kæder |
Enkeltbutikker |
I alt |
Omsætning, beklædning i alt |
42% |
21% |
63% |
Antal butikker |
1500 |
ca. 1500 |
3000 |
Fordelingen mellem egentlige, centralstyrede kæder og frivillige kæder inden for specialbutikkerne ser således ud: [3]
Kæder |
Omsætning |
Butikker |
Egentlige kæder |
6500 mill. |
940 |
Frivillige kæder |
5000 mill. |
770 |
I alt |
11500 mill. |
1710 |
Boligtekstiler
Boligtekstiler omsætter for ca. 2 mia. Fordelingen mellem de forskellige butikstyper ser således ud:
- Specialbutikker (ca. 80%)
- Kæder (180 butikker)
- Enkeltbutikker (?)
- Andre butikker (ca. 20%)
Andre butikker er stormagasiner, møbelbutikker, varehuse, dagligvarebutikker m.v. Det er svært at vurdere antallet af enkelt-butikker helt uden for kædesamarbejde. Formentlig er tallet meget lille. Det
anslås, at der findes ca. 400 butikker i Danmark, der sælger boligtekstiler [4].
Dagligvarebutikker
Hvis vi ser på dagligvarebutikker, stormagasiner og varehuse, så står de for et salg af tøj på ca. 40% og 20% boligtekstiler. [5] Antallet af udvalgte dagligvarebutikker m.v. med salg af tekstiler fremgår af
nedenstående figur:
Butikker |
Antal |
Kvickly |
87 |
Bilka |
12 |
Føtex |
60 |
Stormagasiner |
7 |
Øvrige |
(100)* |
* Tallet dækker butikkerne; Dreisler, ISO, Gobi, SuperBest og Løvbjerg og er baseret på et skøn over butikker med et egentligt, kontinuerligt slag af tekstiler.
Butikker med salg af Blomstmærkede tekstiler
Det vurderes, at ca. 800 butikker i Danmark forhandler Blomstmærkede produkter, hvor ca. halvdelen er tilknyttet en kæde, hvor produktsortiment, markedsføring mv. besluttes centralt.
Det har ikke været muligt at få oplysninger om de enkelte butikkers eller kæders omsætning af Blomstmærkede tekstiler. Ud fra interview med butiksbestyrere i mere end 50 butikker – såvel kæde som
selvstændige butikker – vurderes det, at for så vidt angår specialbutikker, så er langt den største del af salget i selvstændige butikker eller butikker tilknyttet en frivillige kæde. Disse butikker beslutter
selvstændigt produktsortimentet på hylderne, markedsføringstiltag m.v. De selvstændige butikker finder ofte inspiration til produkter via litteratur, deltagelse i messer samt sælgeres præsentation i butikkerne.
Fordelingen af butikker med Blomstmærkede tekstiler fremgår af nedenstående tabel.
Tabel: Butikker/kæder med salg af Blomstmærkede tekstiler
E- gent- li- ge
kæ- der |
|
Produkter |
Antal butikker |
Bahne |
Sengetøj, duge, pudebetræk m.m. |
18 |
Inspiration |
Sengetøj, duge, pudebetræk m.m. |
48 |
Hemtex-Norling Bo |
Metervare, sengetøj |
8 |
Tøj og Sko |
Børneundertøj, T-shirt m.v. |
38 |
Idemøbler |
Sengetøj, metervare |
43 |
Fri- vil- li- ge
kæ- der |
Barntex (Seeds, Ønskebørn) |
Børnetøj mv. |
46 |
Kære Børn |
Børnetøj mv. |
23 |
Baby Boom |
Børnetøj mv. |
4 |
Gardinfagmanden |
Gardiner, metervare |
37 |
Selvstændige butikker |
Børnetøj, undertøj, boligtekstil |
ca. 175* |
Dagligvarebutikker |
Voksentøj, børnetøj, undertøj m.v. |
ca. 265 |
* Beror på skøn efter samtale med sælgere og leverandører af Blomstmærket tekstil.
Derudover kan nævnes den frivillige kæde Baby Sam, som fortrinsvis forhandler børneudstyr, men også har et mindre udvalg i tekstiler. De enkelte butikker beslutter selvstændigt, hvilke tekstiler de
forhandler. På kædeniveau er der ikke indgået aftaler med leverandører af Blomstmærkede produkter. Der er 29 butikker i kæden.
5.3 Udviklingstræk
I de kommende år forventes de egentlige kæder som helhed at blive endnu stærkere og endnu mere dominerende. Det gælder først og fremmest de store kapitalstærke kæder, som fx Bestseller, Hennes &
Mauritz m.v.
Det forudses endvidere, at udenlandske kæder, der allerede er i landet vil brede sig, samt at nye udenlandske kæder vil komme til. Inden for de seneste år er bl.a. de tyske tøjkæder Kik Textil og New
Yorker blevet etableret, og den franske kæde Jacadi, som sælger børnetøj, forventes at stå på spring til at etablere sig i Danmark.
Med den stadigt voksende konkurrence forudser flere, at det bl.a. bliver nødvendigt for de små selvstændige butikker at etablere sig i kæder, samt at flere af de frivillige kæder fusionerer, så der skabes
større og stærkere kæder. [6]
Inden for tekstilområdet er der desuden en kraftig tendens til, at dagligvarebutikkerne vil overtage mere og mere af tekstilhandlen. Således forudser analysefirmaet Retail Institute Scandinavia, at 50% af
tøjsalget fremover vil ske fra dagligvarebutikker, først og fremmest Bilka, Kvickly og Føtex. Endvidere forudser firmaet, at antallet af selvstændige butikker om 8-10 år vil være reduceret fra ca. 2500 til
450, bl.a. ved at sammenligne med udviklingstrækkene i England og vores sydlige nabolande [7].
Der er ingen tvivl om, at de selvstændige butikker er under pres fra både de kapitalstærke kæder og dagligvarebutikkerne. DTU samt flere eksperter på området vurderer samstemmende, at en af
mulighederne for at klare sig i konkurrencen, er at tiltrække kunder ved under en eller anden form at skabe en så klar profil for butikken, at den tydeligt adskiller sig fra de øvrige butikker. På en måde vil den
fremtidige udvikling gøre dette lettere, idet kædernes fortsatte vækst og centralisering vil skabe flere ensartede butikker. Men som det fremgår i den senere beskrivelse af detailbutikkerne, er det ikke noget
der ligger lige for – butiksbestyrerne vælger ofte de kendte tilgange og forsøger sjældent at skille sig ud fra andre butikker.
Fodnoter
[2] ”Kæder i dansk detailhandel, 2001”. Stockman
[3] ”Kæder i dansk detailhandel, 2001”. Stockman
[4] ”Kæder i dansk detailhandel, 2001”. Stockman.
[5] ”Kæder i dansk detailhandel, 2001”. Stockman.
[6] ”Kæder i dansk detailhandel, 2001”. Stockman.
[7] Dansk Tekstil Union anser dog disse tal for overdrevne, selv om de anerkender, at især dagligvarebutikkerne vil vinde markedsandele.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 December 2004, © Miljøstyrelsen.
|