Virkemidler til fremme af Blomstmærkede tekstiler i detailhandlen

9 Informationsmateriale til detailhandlen

9.1 Beskrivelse af målgruppen og målgruppens informationsbehov
9.2 Sælgerne som formidlingskanal
9.3 Præsentation af informationsmateriale
9.4 Distribution af informationsmateriale

En målrettet informationsindsats vil være medvirkende til at fremme viden om miljømærkede tekstiler i detailhandlen – og vil dermed kunne bidrage til at løfte salget. På baggrund af virkemiddelkataloget i forrige kapitel blev det besluttet i dette projekt at rette en informationsindsats mod butikspersonalet med producenternes sælgere som formidlingskanal.

Dette kapitel indeholder de formidlingsmæssige overvejelser i forbindelse med tilrettelæggelse af informationsmateriale til denne målgruppe.

9.1 Beskrivelse af målgruppen og målgruppens informationsbehov

Som tidligere beskrevet er personalet i butikker med børnetøj eller boligtekstiler typisk kvinder, hvoraf de fleste har en butiksfaglig uddannelse. Enkelte, gerne de meget unge, har måske en midlertidig ansættelse som vikarer eller som et sabbatår efter gymnasiet, og har således ikke en butiksfaglig baggrund.

Generelt er butikspersonalet velinformerede om kundernes behov og er tilfredse med den information om tekstilerne, som de får fra sælgerne, og kan videregive til kunderne. Sælgerne bliver betragtet som seriøse informanter, som butikspersonalet har tillid til. Sælgerne overleverer gerne ny viden på personalemøder, hvor bl.a. nye kollektioner præsenteres.

Mundtlig overlevering er først og fremmest den foretrukne måde, hvormed butikspersonalet foretrækker at få information, gerne fulgt op af skriftlig information, som skal være kort, konkret og kunne omsættes til handling. Der er hverken tid eller lyst til at læse mere omfattende materiale.

Det er især personalet i børnetøjsbutikkerne, som ytrer ønske om at få mere at vide om miljømærkede tekstiler. Hidtil har tendensen været, at det er børnetøjet, som forbrugerne har opmærksomhed på. Derfor er det også her, at forbrugerne kan finde det største udvalg af miljømærkede tekstiler.

Personalet både i børne- og boligtekstilbutikker mener, at et af temaerne i informationsmaterialet skal handle om sundheden i at købe miljømærket, for at have gennemslagskraft blandt forbrugerne.

Opsummerende skal informationsmateriale til butikspersonalet:

  • Være relevant for butikspersonale med forskellig faglig baggrund
  • Være konkret og handlingsanvisende
  • Indeholde argumenter om sundhedsaspektet ved miljømærkede tekstiler
  • Overleveres af sælgerne, som i forvejen har deres vante gang i butikkerne
  • Overleveres mundtligt, gerne fulgt op af lidt materiale på skrift.

9.2 Sælgerne som formidlingskanal

Udvalgte sælgere af miljømærket tekstil (med flere års erfaring med at afsætte miljømærkede tekstiler) er blevet kontaktet telefonisk med det formål at spørge til deres interesse for at overlevere informationer om tekstilernes miljø- og sundhedsegenskaber til butikspersonalet [27]. Sælgerne bifaldt idéen og mente, at materialet samtidigt ville kunne give dem nyttig viden om deres produkter. De var desuden enige med butikspersonalet i, at materialet ikke måtte være informationstungt, alene af den grund, at meget information ville gå tabt pga. begrænset tid til at informere og begrænset interesse fra butikspersonalet.

Sælgerne anser møder med butikspersonalet som et oplagt forum for videreformidlingen, og efterspurgte materiale, der både kunne støtte dem i en mundtlig fremlæggelse og som efterfølgende kunne omdeles til de fremmødte.

Opsummerende skal informationsmaterialet:

  • Kunne understøtte en mundtlig præsentation, fx i form af slides
  • Kunne distribueres på skrift til butikspersonalet
  • Være begrænset i omfang, så budskabet ikke drukner

9.3 Præsentation af informationsmateriale

For at imødekomme både butikspersonalets (primær målgruppe) og sælgernes (sekundær målgruppe) informationsbehov er informationsmaterialet samlet i en pakke, der indeholder følgende:

  • En række slides, som sælgeren kan benytte ved mundtlig præsentation i butikken. Hvis ikke sælgeren har det fornødne udstyr i form af en projektor, kan slidsene uden problemer printes og omdeles til tilhørerne.
  • En flyer, der på forsiden kommer med de mest almindelige spørgsmål fra kunderne om miljømærkede tekstiler. Svarene indeholder gode argumenter, som personalet også kan anvende mere proaktivt. På flyerens bagside findes en ordforklaring på de mest anvendte begreber i denne sammenhæng – hvad er pesticider, hvad er phtalatater osv. Flyeren kan anvendes i sælgerens forberedelse til oplæg og til omdeling til butikspersonalet. Og endelig kan den udleveres til særligt interesserede kunder.
  • Baggrundsmateriale om tekstiler til den mere interesserede sælger og butiksassistent. Materialet består af en gennemgang af ikke-miljømærkede tekstilers livscyklus og de væsentligste forskelle på miljømærket og ikke-miljømærket tekstil.
  • En tipskupon, der giver mulighed for at teste ens nyerhvervede viden om miljømærkede tekstiler. Tipskuponen kan anvendes af både sælgere og butikspersonale.

Informationspakken giver sælgeren mulighed for at tilrettelægge informationsindsatsen til hver enkelt butik eller kæde, han kommer i ved ganske enkelt at plukke af materialet. Sælgeren kender sine butikker og personalet og ved derfor bedst, hvilken type og hvor meget information butikken skal have.

Informationsmaterialet har været omkring sælgere, butikker og Miljømærkesekretariatet for at teste materialernes relevans og det faglige indhold. Materialet er efterfølgende blevet justeret og tilpasset målgruppernes behov yderligere. Det har betydet, at omfanget af materialerne er blevet beskåret i forhold til den første udgave.

Materialet er samlet på en CD-rom.

Det endelige indhold i informationspakken findes i bilag.

9.4 Distribution af informationsmateriale

Videnscentret for Miljøvenlige tekstiler vil varetage distributionen af informationspakken til producenterne – både til nuværende og kommende licenshavere..

Nedenstående figur skal illustrere, hvordan materialet distribueres fra Videnscentret ud til forbrugerne i butikkerne.

Materialedistribution fra Videnscentret ud til forbrugerne i butikkerne

Når en producent får tildelt en licens på miljømærket tekstil, vil producenten modtage CD-rommen fra Videnscentret. Et følgebrev vil sikre, at informationspakken kommer videre til salgsafdelingen og dermed til de sælgere, der har den direkte kontakt med butikkerne.

Det er så sælgerens opgave at udvælge den eller de materialer fra CD-rommen, som evt. skal benyttes internt og hvad der skal videreformidles til butikkerne. Næste gang sælgeren inviteres til et salgsmøde, medbringes materialet og indgår derved naturligt i sælgerens kontakt og anden information til butikken.

Sælgerne kan kopiere og uddele flyeren fra informationspakken og opfordre til, at den formidles til interesserede kunder og i det hele taget foreslå butikspersonalet en mere proaktiv salgsform på de miljømærkede produkter – nu hvor argumenterne er lagt på bordet.


Fodnoter

[27] Sælgere fra JOHA, Rinette, Mesign.dk og Södahl er blevet kontaktet.

 



Version 1.0 December 2004, © Miljøstyrelsen.