| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Veje til sundere trafik
Veje til mindre trafikstøj
Trafikplanlægning er et vigtigt redskab til at nedsætte trafikstøjen. Hastighedsgrænser på vejene har betydning for støjniveauet i byen. Det samme har omfartsveje og trafiksaneringer, som bringer den tunge
trafik uden om boligområderne.
Nyt EU-direktiv om støj
Et nyt EU-direktiv om ekstern støj (støjdirektivet) betyder, at støj fra større veje, jernbaner, lufthavne og støj i større byer skal kortlægges i Danmark. Der skal udarbejdes strategiske støjkort og
handlingsplaner, og offentligheden skal involveres i processen. Kortlægningen sker første gang i år 2007-2008 og derefter hvert femte år. Direktivet vil blive implementeret i dansk ret i løbet af 2004.
Formålet med direktivet er at få en kortlægning af støjen i alle medlemslande med fælles målemetoder. Det skal give et overblik over støjproblemer i EU-landene. I dag har man nemlig ikke ensartede mål
for, i hvor høj grad de enkelte EU-lande er plaget af støj.
Mere information om støjdirektivet kan findes på Miljøstyrelsens hjemmeside: www.mst.dk.
Ny asfalt giver mindre støj
Danske og internationale erfaringer viser, at særlige vejbelægninger kan mindske trafikstøjen. Der findes flere typer. Drænasfalt dæmper støjen effektivt, men er forholdsvis dyr at
vedligeholde. De nye støjreducerende tyndlagsbelægninger dæmper ikke støjen helt så meget. Til gengæld forventes de kun at være lidt dyrere end almindelige belægninger og holder lige så længe.
Mange af de boliger, som er belastede af støj, ligger i bygader. I 1999 fik Øster Søgade i København som forsøg lagt tre forskellige slags drænasfalt på. Øster Søgade er en bygade med
hastighedsbegrænsning på 50 km/t og en gennemsnitlig døgntrafik på ca.
7.000 biler, hvoraf knap 10 procent er busser eller lastbiler. Den nye belægning dæmpede støjen med 4-6 decibel (dB), mens den var ny og 4 dB efter et år i forhold til en almindelig asfaltbelægning.
Andre veje
Andre indsatser, der kan mindske vejtrafikstøjen er:
- At fremme brugen af dæk, der støjer mindre
- At nedsætte hastigheden på udvalgte strækninger i byerne
- At opstille flere støjskærme
- At omlægge trafikken i byerne f.eks. ved at samle trafikken på færre gader
- At indføre forbud eller restriktioner overfor tunge køretøjer i bestemte miljøzoner i byer
- At støjisolere facader på bygninger.
Strategi mod vejstøj
Regeringen har nedsat en Vejstøjgruppe, som i efteråret 2003 kom med en strategi, der beskriver en række muligheder for at mindske antallet af støjbelastede boliger. Vejstøjstrategien indeholder bl.a. en
oversigt over de sundhedsmæssige konsekvenser af vejtrafikstøj og en samfundsøkonomisk vurdering af forskellige virkemidler til at bekæmpe støj fra vejtrafik. Regeringen har foreslået, at der over en
årrække afsættes ca. 100 mio. kr. til støjdæmpende foranstaltninger langs eksisterende statsveje som f.eks. støjskærme. Læs mere om vejstøjstrategien på Miljøstyrelsens hjemmeside www.mst.dk.

Foto: Scanpix
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 September 2004, © Miljøstyrelsen.
|