| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
IMPEL - Ledelseshåndbog for miljøadministrationer
3 Strategi og planlægning
I strategien fastlægges organisationens mål og den prioriterede indsats for at nå målene med de eksisterende ressourcer.
I sin mest enkle udformning består en strategi af fire trin:
1. Hvor er vi – hvordan er situationen nu og her.
2. Hvor vil vi hen – formulering af overordnede målsætninger (baseret på visionen).
3. Hvordan kommer vi derhen – mere præcise mål for arbejdet (efterfulgt af handlingsplaner).
4. Lykkes vi – løbende opfølgning og evt. revision.
Udarbejdelsen af en strategi tjener mange funktioner:
- Processen giver mulighed for drøftelser mellem ledelse og medarbejdere af miljøadministrationens mål og midler.
- Strategien støtter en prioritering af miljøadministrationens aktiviteter i lyset af missionen og visionen. Uden en strategi sker der nemt en opprioritering af hastende opgaver - på bekostning af de vigtigste
opgaver.
- Strategien tydeliggør miljøadministrationens mål og succeskriterier for ledelse, medarbejdere, politikere og interessenter.
- Strategien udgør en referenceramme, som miljøadministrationens arbejde løbende kan måles op i mod og evt. revideres med sigte på mere effektiv opfyldelse af målene.
Over tid udvikler strategien sig i forhold til input fra og drøftelser med ledere, medarbejdere, politikere og interessenter – målene opdateres og midlerne revurderes.
SEPA, Skotland
Den skotske miljøstyrelse har følgende mission:
At levere en effektiv og integreret beskyttelse af miljøet i Skotland som på samme tid forbedrer miljøtilstanden og bidrager til regeringens mål om bæredygtig udvikling.
Blandt de strategiske mål er:
- Miljøbeskyttelse skal opfattes integreret med inddragelse af alle miljøeffekter og effekter på naturressourcer
- Miljøstyrelsen arbejder med alle samfundets sektorer for at nå de opstillede mål, idet der altid søges proportion mellem omkostninger og potentielle gevinster
- Miljøstyrelsen vil arbejde ud fra klare og effektive procedurer og udvikle individuelle kontaktpunkter for offentlighedens samarbejde med Miljøstyrelsen
Österåker, Sweden
Österåker er omgivet af følsomme recipienter, hvorfor miljøadministrationens væsentligste mål vedrører spildevandsudledninger. Der er udarbejdet indikatorer for antallet og andelen af anlæg, som udleder
spildevand til spildevandsanlægget, og for kvaliteten af det vand, der udledes herfra.

Den strategiske cyklus. Ud fra en situationsvurdering i lyset af mission og vision samt interessenters
synspunkter, udarbejdes langsigtede målsætninger. Disse konkretiseres i mere præcise mål og aktiviteter.
Gennemførelsen af strategien følges via indikatorer, som ligesom den løbende vurdering af afgørende
forudsætninger kan føre til, at den praktiske del af strategien revurderes. Den strategiske cyklus gentages
med nogle års mellemrum med revurdering af de langsigtede målsætninger.
3.1 Situationsvurdering
Situationsvurderingen, som tilvejebringer den nødvendige basisviden for at kunne formulere strategien, kan omfatte:
- miljøforhold
- miljøadministrationens styrker og svagheder
- virksomhedernes overholdelse af vilkår
- lovgivningen
- de politiske prioriteter
- interesser i (lokal)samfundet.
3.1.1 Lovgivning og politiske prioriteter
I processen med at fastlægge miljøadministrationens prioriteter bør lovgivningen samt drøftelser af de internationale, nationale og lokale prioriteter indgå i klarlægningen af den politiske baggrund for
miljøarbejdet:
- Er der klarhed om drivkræfterne for miljøadministrationens arbejde og kravene hertil?
- Er der nogen modsætninger mellem drivkræfter og krav?
- Hvilken fleksibilitet er der for miljøarbejdet?
- Hvilke overordnede prioriteter ligger fast?
3.1.2 Interessentanalyse
Viden om interessenternes synspunkter og meninger om tilsynsarbejdet, miljøsituationen mv. er værdifulde for planlægning og tilrettelæggelse af miljøadministrationens arbejde. Interessentanalysen kan
indeholde elementer som:
- Identifikation
- Identifikation af interessenter.
- Kategorisering af interessenter.
- Diskussion af interesser.
- 2. Selektiv analyse
- Analyse af (udvalgte) aktørers interesser og synspunkter.
- 3. Fastsættelse af prioriteter
- Nedskriv de identificerede behov og interesser.
- Undersøg potentielle konflikter.
- Overvej mulighederne for at undgå konflikter.
Prioriteringen af interessenterne kan ske ud fra to synsvinkler som vist i nedenstående skemaer.
Aktører som bliver påvirket af projektet
Påvirkningens karakter |
|
Påvirkning |
|
Lille |
Stor |
Positiv |
Information |
Aktiv involvering som ambassadører |
Negativ |
Involvering i sammenhæng med behov |
Fokusér opmærksomhed |
- Opmærksomheden bør rettes mod de aktører, som bliver negativt påvirket af tilsynsarbejdet. Involvering af aktørerne kan overvejes.
- De aktører, der høster gevinster af tilsynsarbejdet, kan måske inddrages som ambassadører og talspersoner.
Aktører, som har indflydelse på projektets succes
Attitude/interesse |
|
Indflydelse på succes |
|
Lille |
Stor |
Positiv |
Information, evt. involvering i overensstemmelse med behov |
Aktiv involvering som ambassadører |
Negativ |
Løbende information |
Fokusér opmærksomhed |
- Særlig opmærksomhed skal rettes mod de aktører, som har stor indflydelse på miljøadministrationens succes og en negativ attitude til projektet eller dets resultater. Det må absolut overvejes at
involvere evt. negativt indstillede, indflydelsesrige aktører, som har meget at tabe.
- Information bør tilrettelægges med sigte på de aktører, som har lidt at tabe og lille indflydelse på miljøadministrationens succes.
- De positivt interesserede aktører informeres løbende og søges evt. involveret som ambassadører og talsmænd.
Den følgende figur viser de interessenter, der omgiver en svensk, lokal miljømyndighed.

Relevante aktører for Österåker miljøadministration, Sverige.
Tilfredshedsanalyse
Hvis miljøadministrationen har behov for en mere præcis vurdering af interessenternes tilfredshed med miljøadministrationens arbejde, kan der gennemføres en egentlig tilfredshedsanalyse.
Høje Taastrup Kommune
Høje Taastrup kommunes miljøadministration engagerede et analyseinstitut til at gennemføre en tilfredshedsanalyse vedr. miljøadministrationens virke. Blandt spørgsmålene til 60 anonyme virksomheder var:
- Er I tilfredse med miljøadministrationens tilsynsarbejde?
- Hvad har været positivt i jeres kontakt med miljøadministrationen?
- Hvad har været negativt i jeres kontakt med miljøadministrationen?
- Er I tilfredse med sagsbehandlingstiden?
- Er det enkelt eller vanskeligt at kommunikere med de tilsynsførende?
- Er I tilfredse med de tilsynsførendes faglige kvalifikationer?
Undersøgelsen har ført til ændringer af miljøadministrationens procedurer.
3.1.3 Vurdering af miljøsituationen
En vurdering af miljøsituationen inden for miljøadministrationens område er fundamental for fastlæggelsen af mål, prioriteter, strategi mv. Undersøgelsen vil typisk omfatte:
- Luftkvalitet.
- Grundvandskvalitet og –ressourcer.
- Overfladevand, kvalitet og ressourcer.
- Affaldsproblemer.
- Problemer med lokale arealer.
- Støj.
- Sundhedsaspekter.
For at vurdere forureningsniveauet mv. kan forvaltningen lægge overholdelsen af internationale og nationale forpligtelser, standarder og aftaler til grund for vurderingen.
3.1.4 Oversigt over forurenende virksomheder
Overblik over de forurenende anlægs emissioner er nødvendig for at kunne prioritere tilsynsindsatsen. Overblikket kan skabes i en trinvis proces:
- Kortlægning af forurenende virksomheder
- Kategorisering af virksomhederne (tekniske forhold, størrelse etc.)
- Vurdering af emissioner og risiko.
- Vurdering af lovoverholdelse, attitude, systemer og attitude til samarbejde med myndigheden.
Både virksomheder og miljømæssige prioriteter forandrer sig med tiden. Derfor bør vurderingerne gentages med jævne mellemrum, således at planlægningen kan tilpasses den aktuelle situation.
3.1.5 SWOT analyse - Miljøadministrationens styrker og svagheder
Med SWOT-analysen (Strengths – Weaknesses – Opportunities – Threats) analyseres miljøadministrationens nuværende situation med henblik på at identificere områder med potentiale for forbedringer. En
åben drøftelse af styrker, svagheder, muligheder og trusler giver en fælles forståelse af, hvor organisationen kan udvikles, og hvilke perspektiver der er for miljøadministrationens virke.
Den interne analyse
Den interne analyse fokuserer på administrationens eget virke. Typiske emner for styrker og svagheder er værdier, viden, kompetencer, ressourcer, politikeres og andre aktørers tilfredshed, politisk interesse
og støtte, arbejdsmængde, information, teknologi, samarbejde mv.
Strengths |
Weaknesses |
• Hvilke særlige styrker har administrationen?
• Hvad gør administrationen godt?
• Hvad ser andre aktører som
administrationens styrker?
|
En drøftelse af svagheder er den vanskeligste del af SWOT-analysen,
idet disse kan indikere mangelfulde præstationer fra medarbejdere eller
ledelse. Det er vigtigt at se fremad, anerkende udfordringerne og ikke fokusere
på personlige spørgsmål. • Hvad kan forbedres?
• Hvad skal vi undgå?
|
Den eksterne analyse
Den eksterne analyse fokuserer på samfundet, der omgiver miljøadministrationen, hvilke hændelser og tiltag kan tænkes at påvirke administrationens virke i de kommende år. Typiske emner er: Forandringer
i regeringens, amtets eller kommunens politik og prioriteringer, ny lovgivning, netværk, den økonomiske situation, omdømme, interesser og attituder i offentligheden og hos virksomhederne.
Opportunities |
Threats |
• Hvilke muligheder åbner op for nye udviklingsveje? • Hvilke interessante tendenser kan administrationen profitere af?
|
• Hvilke barrierer står administrationen overfor? • Kan politiske prioriteringer medføre omvæltninger?
• Hvordan er den fremtidige ressourcemæssige situation?
|
Hvordan bruger vi SWOT'en
SWOT-analysen fører til afklaring både af behovet for forandringer og i forhold til at sætte udfordringerne i perspektiv. SWOT'en kan sætte fokus på centrale spørgsmål som "Hvad er vores strategi?",
"Hvad ønsker politikerne?", eller "Hvordan kan vi forbedre vores ydelser?"
3.1.6 Det praktiske forløb
SWOT-analysen kan gennemføres på nogle timer, men kan også fylde en hel dag eller mere, såfremt analysen føres videre til drøftelsen af, hvordan udviklingsmulighederne skal prioriteres, f.eks. i
gruppearbejde:
- Brainstorming på styrker
- Brainstorming på svagheder
- Diskussion af styrker og svagheder
- Brainstorming på eksterne muligheder
- Brainstorming på eksterne trusler
- Diskussion af muligheder og trusler, hvilke er vigtige og sandsynlige?
- Strategisk diskussion:
- Hvordan kan styrkerne udnyttes til at opnå mål og levere gode ydelser?
- Hvordan kan svagheder udbedres eller nedtones?
- Hvilke muligheder skal der satses på, og hvordan?
- Hvordan kan trusler undgås eller imødegås?
Eksempel på SWOT fra det lettiske statsinspektorat
|
Strengths |
Weaknesses |
•Lovgivningen definerer en vigtig rolle for statsinspektoratet
som supervisor for de regionale enheder •Statsinspektoratet har nogen indflydelse
på arbejdet i de regionale enheder <•Medarbejderne er veluddannede,
entusiastiske og ansvarlige
•Ledelsen er åben for udvikling og forandring
•Inspektoratets struktur er tydelig og fornuftig
|
•Der findes ikke vision og strategi for inspektoratet
•Samarbejdet mellem kontorerne er mangelfuldt
•Der er ingen procedurer for tilsyn
•Fordelingen af ansvar og mandater mellem statsinspektoratet og de regionale enheder er uklar
•Der er ikke etableret et moniteringssystem, der kan vise inspektoratets effektivitet.
|
Opportunities |
Threats |
•Øget politisk og økonomisk støtte
grundet optagelsen i EU
•Øget samarbejde med offentligheden grundet øget interesse for miljøspørgsmål
•Optagelsen i IMPEL kan støtte udviklingen
|
•Opposition fra de relativt autonome regionale enheder
kan modarbejde national harmonisering af tilsynet
•Ministeriets holdning til fremtidig struktur er ikke afklaret
•Lave lønninger gør det vanskeligt at tiltrække og fastholde de dygtige medarbejdere
|
Eksempel på SWOT fra lettisk regional enhed |
Strengths |
Weaknesses |
•Professionel viden
•Synlighed i regionen
•Respekt i offentligheden for tilsynsarbejdet
•Uafhængige og samarbejdsvillige medarbejdere
•Godt socialt arbejdsmiljø
•Velfungerende arbejdsgrupper inden for kerneområder
|
•Mangel på specifik ekspertise på brancher
•Uklar intern organisering
•Manglende opfølgning på udviklingsmuligheder
•Andre autoriteter føler sig truet af regionale enheder
•Svag intern kommunikation
|
Opportunities |
Threats |
•Øget forståelse i erhvervslivet for miljøkrav
(grundet adgang til EU-markedet).
•Forebyggelse af forurening kan samle erhvervslivets og tilsynets interesser
•Ministeriet ser ud til at satse på regionale inspektorater
•Øgede miljøkrav til store landbrug kræver mere tilsyn
|
•Nogle politikere vil centralisere tilsynet
•Virksomhederne er ikke tilfredse med tilsynsarbejdet
•Hvis forebyggelse af forurening ikke bliver et tilsynsemne, vil det blive endnu vanskeligere at fastholde de
dygtige medarbejdere
•Manglende træning betyder ineffektiv håndtering af nye sagsområder
|
SWOT analysen kan være et effektivt middel, når miljøadministrationen skal udvikles.
Miljøtilsynet i Hannover besluttede på
en to-dages workshop i 2000:
•at kvalitetsstyring skal være en permanent opgave, baseret på
EFQM-model (European Foundation for Quality Management Excellence Model)
•at der regelmæssigt skal gennemføres evaluerings-workshops
•at medarbejderne vil blive opfordret til at foreslå forbedringer i lyset af evalueringerne.
En række arbejdsgrupper med 2-4 medarbejdere fik til opgave at analysere styrker og svagheder i miljøadministrationen. Resultatet af plenum
blev følgende:
|
Strengths |
Areas for Improvement |
•Kompetente medarbejdere
•Pålidelig og hurtig service
•Godt image i offentligheden
•Udviklingsprocesser er iværksat
•Principper for ledelse er formuleret
•Interessenternes behov er klarlagt og evalueret
|
•Identifikation, beskrivelse og forbedring af kerneprocesser
•Definition af præstations- og procesindikatorer
•Forbedret styring og spredning af information og viden
•Emnevis opdeling af værktøjer og information
|
I forlængelse af
en medarbejderrunde blev det besluttet i første omgang at prioritere arbejdet
med styring og spredning af information og viden. |
Prioritering af de mulige handlinger kan ske som del af strategiske diskussioner om miljøadministrationens mission, vision og umiddelbare mål (se herom senere). Det irske eksempel nedenfor viser,
hvordan SWOT-analysen kan udnyttes til organisatorisk udvikling.
Den irske miljøstyrelse
Den irske miljøstyrelse udarbejdede en forandringsplan på baggrund af en længere SWOT-proces. Planen omfatter mere end 100 ændringsforslag inden for fire hovedområder. |
I dag er vi ... 2002 |
Dagsorden for forandring |
•I morgen vil vi være ... 2005
|
EPAs rolle
|
•Uafhængig institution med godt reguleringssystem
indarbejdet |
•Frigøre ressourcer til strategisk planlægning
|
•Pålidelig og uafhængig institution som nyder
tillid og troværdighed hos interessenterne |
•Relativt usynlig og bureaukratisk organisation |
•Mere effektiv håndtering af kerneopgaver med sigte
på at frigøre ressourcer til strategiarbejdet |
•Effektiv myndighed, central medspiller i den nationale
politikudformning |
Bygge stærk organisatorisk kapacitet
|
•Ikke alle interessenter finder EPA troværdig
|
•Afklare og tydeliggøre EPAs kerneydelser
•Revurdere behovet for ISO kvalitetsstyring
•Være konsistent i godkendelser og håndhævelse
|
•Troværdighed hos alle interessenter
|
Levere kvalitetsydelser til interessenterne
|
•Virksomhederne anerkender EPAs gode godkendelsesarbejde
|
•Indsatsen er prioriteret og koncentreret omkring virksomheder
med stort miljøpotentiale |
•Levere effektivt godkendelsesarbejde med proportionalitet
mellem miljøbeskyttelse og økonomi |
•Lav tillid til håndhævelse fra befolkningen
•Baggrunden for beslutninger kunne være mere
tydelig
|
•En direktør med særligt ansvar for samarbejde
med befolkningen og NGOerne |
•Provide high quality accessible information ???ikke oversat???
•Transparent decisions that are coherent, understandable and
accessible ???ikke oversat???
•Provide for participation and involvement ???ikke oversat???
|
3.2 Målsætninger
På baggrund af overblikket over den nuværende situation kan strategien udarbejdes (eller revideres) med et hierarki af elementer.
Strategien bygger på en langsigtet og ønskværdig vision. Med sigte på visionen formuleres målsætninger for miljøadministrationens arbejde, inklusiv de miljømæssige forandringer, der sigtes mod.
Målsætninger kan ofte udledes direkte fra visionen samt fra en liste over de ønskede miljømæssige forandringer [8]. Strategien operationaliseres gennem mål og resultater. Aktiviteter, der ikke medfører
udbytte, skal udelades. Målsætninger kan opfattes som et vindue til den verden udenfor, som tilsynsarbejdet prøver at påvirke. Målsætninger bør sigte mod at præsentere den situation, der vil opstå, såfremt
strategien gennemføres med succes.
Strategiens succes kan vurderes ved at se på, hvorvidt tingene i praksis bliver bedre eller i det mindste påvirkes positivt.
"Hvis du ikke ved, hvor du skal hen, så
ender du nok et andet sted"
Lewis Carroll
Hessen, Tyskland
Tilsynsmyndigheden i Hessen har inddelt en række virksomheder i tre prioriteter alt efter deres vandforureningsrisiko (defineret ved anlæggets risiko samt virksomhedens placering). Tilsynet planlægges på
baggrund af prioriteringssystemet. Ministeriets mål er, at alle virksomheder skal leve op til loven om vandbeskyttelse før slutningen af 2009. Udover kravet om tilsyn følger Ministeriet en strategi, der går ud
på at forklare reguleringerne til virksomhedernes ledere samt opfordre dem til samarbejde med dele af industrien.
Miljøadministrationens målsætninger forfølges gennem konkrete handlingsorienterede mål, der fungerer som et mere håndgribeligt måleredskab for tilsynets præstationer. Det er hensigtsmæssigt at se på
målene, uafhængigt af hvordan organisationen rent faktisk vil opnå dem, idet miljøadministrationen herved får mulighed for at udforske alternative tilgange til den praktiske indsats.
En overordnet miljømæssig målsætning kunne være: Alle floder i regionen skal leve op til grænseværdierne for tungmetaller.
Et forbundet mål for tilsynets arbejde kunne være: Alle virksomheder i regionen, der arbejder med galvanisering, skal leve op til udledningsværdierne for tungmetaller før slutningen af 2002.
Kvaliteten af målsætningsprocessen vil forbedres i takt med større erfaring, og metoderne vil gå fra at være temmelig "grove" til at blive mere detaljerede. Selv om der som udgangspunkt ikke findes
tilstrækkelige data, skal dette ikke afholde miljøadministrationen fra at opstille målsætninger og mål i begyndelsen af strategi-processen, baseret på professional vurdering og forsigtighedsprincippet.
Involvering af ledere er afgørende i formuleringen af målsætninger, men også andet personale kan bidrage til processen.
Den Skotske Miljøstyrelse har bl.a. følgende resultatmål i deres virksomhedsplan 2003/2004
- Ingen borgere skal udsættes for stråling højere end de fastlagte grænser
- Udledning til vandløb skal ske i overensstemmelse med Lov om kontrol af forurening - 95 %
- Tilfredsstillende godkendelse af affaldshåndtering - 90 %
- Tilfredsstillende integreret forureningskontrol - 92 %
- Tilfredsstillende luftforureningskontrol - 92 %
3.3 Mål
For hver af de strategiske målsætninger skal der specifikt udarbejdes et antal mere kortsigtede mål med tilhørende resultater og aktiviteter. Målene kan formuleres SMART:
S – Specifikt | Målet skal specifikt vedrøre og relatere sig til den konkrete sammenhæng. |
M – Målbart | Det skal være muligt at fremskaffe data, der redegør for graden af målopfyldelse. |
A – Akkurat | Der sættes præcise kvantitative, kvalitative geografiske og andre mål. |
R – Realistisk | Det skal være realistisk at opnå det niveau af forandring, som er udtrykt i målene. |
T – Tidsbundet | Der er fastsat en tidsfrist for indsatsen. |
En nøje formulering af mål og resultater er en forudsætning for en vellykket udførelse af strategien – og omvendt: Uklare mål og resultater fører til uklare præstationer og forkerte prioriteringer. Det er
samtidig formålstjenligt at beskrive det rationale, der ligger bag den opstillede strategi.
Strategier kan indeholde både lang- og kortsigtede mål:
Københavns Amts Miljøafdelings
strategi fra 2002 sigter på et sikkert og stærkt miljø i amtet |
Mål – lang sigt |
Indikatorer |
1 |
Virksomhederne, der er omfattet af amtets tilsynsarbejde, forebygger
forurening på baggrund af nationale og internationale standarder. |
Inden for tre år viser rapporter fra tilsynet, at virksomhederne
forebygger forurening af grundvand og jord. Mængden af industrielt affald
skal reduceres med mindst 10 % i den samme periode. |
2 |
Tilsynet løser opgaver og pligter effektivt (tid, kvalitet
og produktivitet) |
Amtet har på to år implementeret kvalitetssikring
for alle opgaver fra myndighederne. |
3 |
Tilsynet tager del i miljøudviklingsprojekter i samarbejde
med virksomheder og forskningsinstitutioner. |
Projektforslag er blevet udviklet |
Mål – kort sigt |
Indikatorer |
1 |
I tæt samarbejde med lokale myndigheder og virksomheder
vil en opgørelse over miljøforhold i store virksomheder blive præsenteret.
|
Et regionalt miljønetværk er blevet etableret med
virksomheder og myndigheder. Et andet, men lignende netværk er etableret
mellem myndigheder, affaldshåndteringsfirmaer og virksomheder, der blandt
andre ting sigter mod at opgøre mængden af samt sidste destination
for industrielt affald. |
3.4 Planer og handlingsplaner
Udvikling af forskellige planer fastlægger rækkefølgen og sammenhængen i tilsynets lang- og kortsigtede indsatser.
Ved at udvikle og vedligeholde en 'overordnet tilsynsplan' (også kaldet forretningsplan eller virksomhedsplan) vil lederne have et dokument til rådighed, som giver et overordnet billede af ledelsesprincipper
og aktiviteter.
SEPA, Skotland
Den skotske miljøstyrelse (SEPA) udarbejder en virksomhedsplan på det nationale niveau og forretningsplaner på regionale og lokale niveauer. På det nationale niveau omhandler planen:
- SEPA's centrale mål og relaterede centrale resultatmål for det kommende år.
- Mere overordnede mål for de næste to år samt langsigtede mål op til fem år.
- SEPA's strategi for at opnå mål og resultater.
- En gennemgang af SEPA's præstationer i de foregående og kommende år med det formål at relatere fremtidige mål til tidligere præstationer.
- En plan for udgifter og indtægter.
- Ekstra planer, der er baseret på alternative scenarier og estimater og effekten af disse på opnåelsen af SEPA's mål.
- Detaljer for det første år af planen, der viser de praktiske planer og aktiviteter, der skal forfølges.
Et arbejdsprogram i den overordnede plan oversætter målsætninger, mål og resultater til aktiviteter for dag-til-dag arbejdet i den periode, strategien dækker.
EPA, Irland
Den irske miljøstyrelse formulerede i år 2000 sin første virksomhedsplan, der dækkede perioden 2000-2002. Strategien præsenterer EPAs strategiske mål og målsætninger, strategien til at opnå disse
og indikatorer på udbytte og resultater.
Miljøprogrammer
- Måling og rapportering
- Miljøforskning
- Regulering og håndhævelse
- Lokale myndigheders miljømæssige præstationer
- Råd og kommunikation om information og uddannelse (???)
Organisationsprogrammer
- Organisations støtteprogrammer
- Informationsteknologi
Hovedelementerne for Arbejdsprogrammet 2001 omfattede:
- Godkendelse og regulering af industrier mv. med betydeligt forureningspotentiale.
- Måling af den miljømæssige kvalitet.
- Udvikling og implementering af luftkvalitetsmålingsprogram.
- Den videre udvikling af miljømål for forskellige medier.
- Sikre overensstemmelse med vandkvalitetsstandarder for fosfor.
- Forbedre den offentlige forståelse for miljøet og miljømæssige problemer samt fremme befolkningens involvering i miljøbeskyttelsen.
- Generel overvågning af de lokale myndigheders præstationer i forhold til deres miljøbeskyttelsesfunktioner.
- Den videre udvikling af Styrelsens organisations og regionale faciliteter.
Alle initiativer er beskrevet som projekter med mål, resultater, aktiviteter, arbejdsskemaer, ressourcer samt ansvar (se afsnit 8).
Den regionale og lokale miljøadministrations forretningsplan kan indeholde følgende afsnit:
- Baggrund.
- Mission, vision og værdier – såfremt det er muligt skal disse udledes fra eller være inspireret af det nationale administrative niveau.
- Status over ansatte, professionelle færdigheder, antal af installationer, etc.,
- Overordnet og specifik struktur.
- Strategi og rationaler – inklusiv målsætninger, mål, resultatmål og aktiviteter.
- Indikatorer og forudsætninger.
- Budget.
3.4.1 Handlingsplan
På det operationelle niveau kan tilsynet udarbejde årlige handlingsplaner med beskrivelse af aktiviteter, der fører til de ønskede resultater og opnåelse af målene.
Tilsynsplaner specificerer miljøadministrationens tilsynsaktiviteter, herunder hyppighed, tid, ressourcer og budgetter. EU's henstilling om mindstekrav for miljøinspektioner [9] anbefaler følgende vedr.
tilsynsplaner:
Miljøinspektionsplaner bør:
- være hensigtsmæssige for de ansvarlige myndigheders inspektionsopgaver og tage hensyn til de pågældende kontrollerede anlæg og deres emissioners og udledningers risici og miljøvirkninger
- tage hensyn til relevante foreliggende oplysninger i forbindelse med specifikke anlæg eller typer af kontrollerede anlæg, såsom rapporter fra kontrollerede anlægs driftsherrer til myndighederne, data fra
selvovervågning, miljørevisionsrapporter og miljøredegørelser, navnlig dem fra de kontrollerede anlæg, der er tilmeldt fællesskabsordningen for miljøledelse og miljørevision (EMAS), resultater af tidligere
inspektioner og rapporter om miljøkvalitetsovervågning.
Hver miljøinspektionsplan bør som minimum:
- definere det geografiske område, den dækker, der kan være hele eller dele af en medlemsstats område
- dække en fastlagt tidsperiode, f.eks. et år
- indeholde specifikke bestemmelser om revision
- identificere de specifikke anlæg eller typer af kontrollerede anlæg
- indeholde bestemmelser om programmer for rutinemæssige miljøinspektioner, der tager hensyn til miljørisici; disse programmer bør, når det er hensigtsmæssigt, omfatte hyppigheden af anlægsbesøg for så
vidt angår forskellige typer anlæg eller specifikke kontrollerede anlæg
- indeholde bestemmelser og skitsere procedurer for ikke-rutinemæssige inspektioner, f.eks. efter klager, uheld, hændelser, tilfælde af ikke-overensstemmelse og med henblik på at opnå tilladelser
- sørge for samordning mellem de forskellige inspektionsmyndigheder, hvor det er relevant.
Handlingsplaner bør specificere ansvar og tidslinier for hvert mål – hvem skal gøre hvad og hvornår – og ligeledes specificere de ressourcer, der er nødvendige for at realisere planen, herunder personale og
økonomiske ressourcer.
3.4.2 Planlægning af arbejdsbyrde
Det er ikke nemt at vurdere størrelsen af de nødvendige ressourcer i forbindelse med udførelsen af tilsynets opgaver. Fra år til år forandrer situationen sig, afhængigt af antallet af forureningstilfælde, antallet af
klager samt antallet af nye virksomheder, der skal have tilladelse og tilsyn.
I et reaktivt system, der er baseret på klager, kan behovet for ressourcer ikke vurderes. Planlægningstilgangen tager udgangspunkt i behovet for at prioritere arbejdet og dermed beslutte, hvor meget tid, der
skal bruges på klager, og hvor meget tid, der skal bruges på tilsynets andre og ofte miljømæssigt vigtigere opgaver.
Med en handlingsplan har miljøadministrationen et udgangspunkt for at estimere behovet for ressourcer. I mange tilfælde er tilsynets ressourcer dog politisk fastlagt på forhånd, og aktiviteterne må her
tilpasses budgettet. Lederen skal her sikre en effektiv sammenhæng mellem målsætninger, aktiviteter og ressourcer. Personalets erfaringer fra tidligere år er en uvurderlig informationskilde, når
ressourceforbruget ved forskellige aktiviteter skal estimeres.
Tidsforbrug på den enkelte tilsynsaktivitet afhænger bl.a. af følgende forhold:
- Er det et førstegangstilsyn eller et opfølgningstjek på specifikke emner?
- Virksomhedens størrelse, type, risiko, placering og kompleksitet.
- Antal af identificerede overtrædelser.
- Den tilsynsførendes erfaring og kompetencer.
- Virksomhedens præstationer, kompetencer og indstilling.
- etc.
Österåker tilsynsadministrations årsplan er baseret på en blanding af erfaring og kvalificeret skøn over ressourcebehovet. Gennem en kvantitetsbestemt estimering af det totale behov for ressourcer, såfremt
alle potentielle opgaver skal gennemføres, har tilsynet udviklet en plan, der illustrerer tilsynets valg og præferencer. Et regneark er efterfølgende brugt til at måle fremskridt og det faktiske tidsforbrug gennem
året.
Österåker, Sverige Österåker
tilsynsadministration har estimeret ressourceforbruget med en tabel, der illustrerer
behovet og den faktiske ressourceallokering. |
Tilsynsobjekt |
Estimeret
ressourcebehov |
Tilsynsplan |
Opfølgning |
|
Hand-
ling |
Tid/
hand-
ling |
Behov |
Hand-
ling |
Tid/
hand-
ling |
Behov |
Tertial 2002 |
2002 |
1 |
2 |
|
|
Antal |
Timer |
Timer/
år |
Antal |
Timer |
Timer/
år |
Timer |
Timer |
Timer |
Rensningsanlæg > 25 PE |
50 |
10 |
500 |
25 |
10 |
250 |
|
|
|
Benzintanke >1000 m3 |
10 |
3 |
30 |
10 |
3 |
30 |
|
|
|
Overfladebehandling |
4 |
2 |
8 |
4 |
2 |
8 |
|
|
|
Mindre værksteder |
50 |
3 |
150 |
25 |
2 |
50 |
|
|
|
Total |
|
|
236 |
|
|
112 |
|
|
|
Hver tilsynsførende anfører dagligt anvendt tid på hver opgave. Tilsynsplanen er koblet til budgetsystem
og tidsregistrering, således at planlagt arbejde kan sammenlignes med den faktiske opnåelse samt
budgetresultater som en baggrund for at lave en prognose tre gange om året. Dette gør det muligt at
omlægge ressourcer og prioriteringer gennem året og samtidig have en god baggrund for næste års plan.
Det gør det også muligt at opgøre resultatet af arbejdet både i form af penge og faktisk arbejdsindsats,
der hænger sammen med forskellige nøglefaktorer.
Tilsynsplanen skal ses som et fleksibelt værktøj, der styrer arbejdet i overensstemmelse med tilsynets prioriteter. Såfremt personalet opfatter, at planerne nærmere bruges som et kontrolredskab frem for til
målorienteret design af tilsynsarbejdet, vil det gå ud over tilliden - internt så vel som eksternt.
SEPA, Skotland
Den skotske miljøstyrelse SEPA har udviklet et regneark til beregning af arbejdsbyrden med centralt fastsatte standardtidsforbrug for hovedparten af miljøadministrationens aktiviteter. Et aftalt udgangspunkt
for planlægningen er, at minimum 5 % af ressourcerne dedikeres til miljøforbedringer gennem handlingsplaner - udover rutinetilsyn.
Planerne hjælper tilsynet med at blive resultatorienterede i stedet for tidsorienterede. Tid skal bruges på at opnå håndgribelige resultater og dette skal reflekteres gennem tilsynets system til tidsregistrering.
Ressourceplanlægning involverer en vis grad af "afprøvning og fejl". Såfremt ansvarsfeltet er dækket inden for en tilfredsstillende tidsramme og uden for mange klager, betegnes det som en succes. Hvis
tingene på den anden side bevæger sig langsomt eller er fyldt med fejl eller klager, skal ressourcerne eller ansvarsfeltet justeres.
Miljøadministrationens resultatmål skal afspejle retningslinjer og give et komplet billede af tilsynspræstationen sammenholdt mod forventninger. Hvor resultatet er forskelligt fra planen, skal
miljøadministrationen opgøre og dokumentere årsagerne til denne forskel samt risici i denne forbindelse.
3.5 Indikatorer
Indikatorer bruges til at måle og demonstrere fremskridt i opnåelsen af målsætninger, mål og resultater. Idet tilsynets arbejde har et langsigtet mål, kan de miljømæssige resultater kun sjældent umiddelbart
måles. Traditionelle indikatorer giver derfor information om aktiviteter og resultater, f.eks. antallet af tilsyn eller håndhævelsesaktioner. Disse indikatorer er imidlertid ikke i stand til at:
- Informere om det miljømæssige resultat fra arbejdet.
- Informere om virksomhedernes respons på tilsynsarbejdet, herunder overholdelse af vilkår og regler.
- Informere om omfanget af forebyggende indsats.
Relevante og troværdige indikatorer giver ledelsen et værktøj til at analysere miljøadministrationens præstationer - og på samme tid imødekomme det øgede krav om fremlæggelse af myndighedens resultater
for offentligheden. Det gælder om at måle det, der betyder noget, nemlig mål og resultater. Man kan med henblik herpå arbejde med fire typer af indikatorer:
- Inputindikatorer: ressourcer, medarbejderantal og -kompetencer, træning, økonomi etc.
- Outputindikatorer: Antal tilsyn, sagsbehandlingstid, tilsyn inden for virksomhedstyper og -kategorier, håndhævelsesindgreb etc.
- Umiddelbare effekter: Vilkårsoverholdelse, implementering af renere teknologi, emissioner, antal virksomheder i forskellige kategorier etc.
- Langsigtede effekter: Emissioner, miljøeffekter etc.
Klik her for at se figur.
3.6 Antagelser, forudsætninger og risici
En strategi skal være et levende værktøj til forbedring af tilsynets arbejde. Det er en stor udfordring at vedligeholde dynamikken fra strategiformuleringen under selve implementeringen af strategien. Den
løbende måling på indikatorer og antagelser sætter lederne i stand til at justere strategien, når dette bliver nødvendigt.
Det er ikke nemt at formulere korrekte antagelser og risici - dette forudsætter ikke bare god viden om arbejdsområdet, men også en god forestillingsevne og en vis flair for forudsigelser. En gruppediskussion
er det bedste værktøj til at identificere relevante antagelser, som kan omfatte:
- Antal af tilsynsbesøg som en tilsynsførende kan udføre inden for et bestemt tidsrum.
- Antallet af modtagne og behandlede klager inden for en bestemt tidsgrænse.
- Mængden af personale og ressourcer gennem perioden.
- Antallet af uforudsete miljøsituationer gennem perioden.
- Omfanget af skift i politisk vision og prioriteter gennem perioden.
3.7 Spørgsmål til refleksion
De følgende spørgsmål er ment som en checkliste til ledere, der overvejer at sætte større kræfter ind i udviklingen af en tilsynsstrategi.
- Viderefører strategien miljøadministrationens mission og vision til målsætninger og mål, samtidig med at den præsenterer metoderne til at opnå dem?
- Er strategien udviklet i samarbejde med medarbejdere med henblik på at skabe fælles målsætninger, mål og handlingsplaner?
- Er målsætninger og mål formuleret SMART (Specifikke, Målbare, Akkurate, Realistiske og Tidsbundne)?
- Er der formuleret tydelige succeskriterier?
- Er strategierne udviklet i konsultation med dem, som tilsynet regulerer, andre interessenter samt offentligheden?
- Er strategien baseret på en vurdering af den nuværende situation: Lovgivningen og de politiske prioriteter, interesser, miljøforhold samt virksomhedernes miljøpræstationer?
- Er strategien kommunikeret til dem, som tilsynet regulerer, andre interessenter og offentligheden?
- Er der identificeret indikatorer for, hvordan miljøadministrationens præstationer kan redegøres for og måles?
- Er arbejdsbyrdeplanlægningen udført, så der er sammenhæng mellem handlingsplaner og ressourcer?
- Udarbejder tilsynet en årlig rapport, der fremlægger fremskridt i forhold til prioriteter og mål som beskrevet i strategi og planer?
Fodnoter
[8] Miljømæssige forandringer er det tematiske og langsigtede fokus, som tilsynsarbejdet rettes mod, og som samtidig måler effekten af indsatsen.
[9] Europa Parlamentets og Rådets henstilling om mindstekrav for miljøinspektioner i medlemslandene, COD/1998/0358.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Februar 2005, © Miljøstyrelsen.
|