| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Redegørelse om jordforurening 2003
4 Planer for den offentlige indsats i 2004
4.1 Ressourceforbrug i 2004
4.2 Fastlæggelse af indsatsområder
4.1 Ressourceforbrug i 2004
Indsatsen skal i 2004 fortsætte efter de samme principper, der var gældende for 2003.
Miljøstyrelsen forventer i 2004 et ressourceforbrug i stat og amter på ca. 375 mio. kr. Hertil kommer indsatsen fra DSB/Banestyrelsen og Forsvaret. Ca. 200 mio. kr. vil være fordelt over bloktilskud, mens
der er afsat henholdsvis 20,9 mio. kr. og 5,5 mio. kr. til Værditabsordningen og Teknologipuljen. Amternes budgetlægning er foretaget på denne baggrund.
Tabel 4.1 viser amternes budgetter for 2004. Amternes udgifter til kontingent til Amternes Videnscenter for Jordforurening er ikke medtaget.
Tabel 4.1. Amternes forventede ressourceforbrug på jordforureningsområdet i 2004, mio. kr.
Kilde: Amternes skriftlige indberetning
|
Kortlægning, Registrering og tilsyn |
Under- søgelser |
Projektering og Afværge- foran- staltninger |
Drift og Monitering |
Samlet forbrug |
Total |
Københavns Amt |
10,2 |
6,3 |
25,7 |
9,8 |
52,0 |
73,0 |
Frederiksborg Amt |
0,6 |
12,2 |
1,8 |
2,7 |
17,4 |
24,4 |
Roskilde Amt |
2,1 |
0,4 |
10,0 |
3,3 |
15,7 |
21,6 |
Vestsjællands Amt |
3,1 |
0,9 |
1,3 |
0,5 |
5,9 |
12,7 |
Storstrøms Amt |
2,1 |
1,2 |
5,2 |
1,2 |
10,0 |
20,3 |
Bornholms Regionskommune |
0,1 |
0,1 |
0,2 |
0,1 |
0,4 |
0,7 |
Fyns Amt |
0,9 |
9,0 |
7,2 |
1,4 |
19,7 |
32,9 |
Sønderjyllands Amt |
2,3 |
2,2 |
7,8 |
0,4 |
12,8 |
18,8 |
Ribe Amt |
1,0 |
0,9 |
0,8 |
0,8 |
4,1 |
8,9 |
Vejle Amt |
3,2 |
3,1 |
5,5 |
1,2 |
13,0 |
18,4 |
Ringkøbing Amt |
2,0 |
2,4 |
0,5 |
1,2 |
6,8 |
13,8 |
Århus Amt |
6,7 |
0,8 |
3,2 |
3,0 |
13,6 |
21,4 |
Viborg Amt |
2,2 |
0,1 |
0,4 |
0,1 |
2,8 |
6,5 |
Nordjyllands Amt |
7,5 |
1,7 |
2,2 |
0,2 |
11,6 |
20,3 |
Københavns Kommune |
0 |
3,2 |
7,2 |
3,0 |
13,4 |
19,4 |
Frederiksberg Kommune |
0,5 |
3,7 |
0,4 |
1,1 |
7,2 |
9,1 |
Total |
44,5 |
48,2 |
79,4 |
30,0 |
206,4 |
322,2 |
1 De præsenterede tal er afrundede. Der kan derfor være afvigelser mellem summen af tallene i de enkelte kolonner og kolonnen “samlet forbrug excl. personale.
Budgettet for 2004 er 30 mio. kr. over regnskabstallene fra 2003. I forhold til regnskabet for 2003 er der afsat flere midler til projektering og afværgeforanstaltninger. Specielt forventer Københavns Amt en
øget indsats , men også Roskilde Amt, Fyns Amt, Sønderjyllands Amt, Århus Amt og Københavns Kommune forventer en øget indsats. Budgettet for 2004 ligger 23 mio. kr. lavere end budgettet for 2003.
Det skyldes en ændret opgørelsesmetode i Københavns Kommunes hvor oprydning af daginstitutioner betragtes som en primær kommunalopgave men tidligere har været budgetteret som en amtskommunal
opgave. For de øvrige amter er der samlet tale om et budget, der ligger 11 mio. højere end budgettet for 2003. Amternes prioritering af, hvilke opgaver de selv skal udføre, og hvilke de skal købe, er meget
forskellig.
4.2 Fastlæggelse af indsatsområder
Med henblik på den videre offentlige indsats skal amterne fortsat udpege de arealer, der kan
- have skadelig virkning på grundvandet inden for et område med særlige drikkevandsinteresser,
- have skadelig virkning på grundvandet i et indvindingsopland for et alment vandforsyningsanlæg eller
- have skadelig virkning på mennesker på et areal med bolig, børneinstitution eller offentlig legeplads.
Klik her for at se Figur 4.1
Amterne har ved indberetningen for 2003 indberettet oplysning om lokaliteterne ligger inden eller uden for offentlig indsats. Der er oplysninger om 6.688 af de 8.298 V2-kortlagte lokaliteter. Det er oplyst,
om lokaliteterne ligger inden for eller uden for lovens indsatsområder, og i givet fald inden for hvilke indsatsområder. Det fremgår af opgørelsen, at i alt 3.902 eller ca. 58 % af de 6.688 lokaliteter, der er
oplysninger om, ligger inden for lovens indsatsområder, og de resterende udenfor. En lokalitet kan have flere indsatsområder. Fordelingen på de enkelte indsatsområder fremgår af tabel 4.2. Det fremgår, at
der for de lokaliteter, der er oplysninger om, er overvægt af lokaliteter, der ligger inden for indsatsområder vedrørende drikkevand.
Tabel 4.2. Fordeling af V2 lokaliteter på indsatsområder for 3.902 ud af 8.298 V2 kortlagte lokaliteter pr. 31.12.2003
Kilde: Amter og kommuners elektroniske indberetning pr. 31.12.2003.
|
Bolig |
Børneinst |
Off. Legepl |
OSD |
Indv. Alm
vand |
Anden off
ind |
Københavns Amt |
35 |
8 |
|
158 |
99 |
1 |
Frederiksborg Amt |
234 |
7 |
4 |
305 |
108 |
6 |
Roskilde Amt |
82 |
7 |
5 |
182 |
46 |
14 |
Vestsjællands Amt |
134 |
2 |
|
186 |
64 |
7 |
Storstrøms Amt |
83 |
|
|
108 |
52 |
6 |
Bornholms Regionskommune |
3 |
1 |
|
4 |
|
|
Fyns Amt |
140 |
6 |
3 |
280 |
168 |
4 |
Sønderjyllands Amt |
115 |
|
3 |
112 |
143 |
|
Ribe Amt |
63 |
2 |
|
45 |
11 |
|
Vejle Amt |
99 |
|
|
33 |
35 |
|
Ringkjøbing Amt |
120 |
|
|
176 |
190 |
2 |
Århus Amt |
198 |
8 |
1 |
200 |
29 |
2 |
Viborg Amt |
133 |
|
|
61 |
71 |
2 |
Nordjyllands Amt |
262 |
4 |
2 |
83 |
163 |
1 |
Københavns Kommune |
63 |
15 |
2 |
17 |
43 |
3 |
Frederiksberg Kommune |
31 |
3 |
|
38 |
9 |
|
I alt |
1795 |
63 |
20 |
1988 |
1231 |
48 |
1 Vedr. indsatsområder for i alt 3.902 V2 kortlagte lokaliteter
Inden for indsatsområderne (58% af de kortlagte lokaliteter) skal amterne tilrettelægge den offentlige indsats, mens kortlægningen af områderne uden for indsatsområderne primært har til hensigt at imødegå
at der skabes sundheds- og miljømæssige problemer ved ændrede arealanvendelser eller jordflytninger.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 April 2005, © Miljøstyrelsen.
|