| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Danmarks udledning af CO2 - indsatsen i perioden 1990-2001 og omkostningerne herved - Hovedrapport
3 Bidrag til reduktion af drivhusgasser
3.1 Opgørelse af reduktioner
3.2 Reduktion i emissioner
3.3 Sammenfatning og vurdering af resultater
3.4 Usikkerhed og forbehold
3.1 Opgørelse af reduktioner
For at kunne estimere hvilken effekt et tiltag har haft på udslippet af drivhusgasser er det nødvendigt at vurdere ændringen i forhold til et referencescenario. Som udgangspunkt for referencescenariet er
basisfremskrivningen af CO2 udledninger, lavet i forbindelse med den danske klimastrategi fra februar 2003, anvendt. Det antages, at denne fremskrivning som hovedregel reflekterer effekten af de
analyserede tiltag. For de enkelte tiltag er det således blevet estimeret, hvor meget større emissionerne ville have været, hvis det pågældende tiltag ikke havde været indført.
Tiltagene er typisk blevet vurderet enkeltvis, dvs. at der i visse tilfælde kan være nogle interaktionseffekter mellem tiltagene der ikke er taget fuldt højde for. De reduktioner i energiforbruget der følger af en
skattestigning, for eksempel, kan have en effekt på hvor godt energiproduktionen fra vindmøller kan udnyttes og omvendt. Det skal desuden bemærkes, at alle energitiltag er beregnet i forhold til én og
samme referenceudvikling (basisfremskrivningen fra februar 2003). Basisfremskrivningen er kendetegnet ved, at alle beregninger tager udgangspunkt i en verden med eksisterende regulering herunder bl.a.
eksisterende skatter og afgifter. I princippet burde der i beregningerne tages højde for den rækkefølge, de enkelte tiltag er blevet - eller vil blive - indført i, da hvert enkelt tiltag kan have betydning for de
øvrige tiltags effekt og omkostninger. Dette har ikke været muligt inden for dette projekts rammer.
Ved Kyoto-protokollens opgørelsesmetode er det energiproduktionen eller den faktiske udledning af CO2 på dansk grund, der tæller i modsætning til ved Energi 2000-opgørelsen, som tog udgangspunkt i
hvor stor en CO2-belastning energiforbruget i Danmark gav anledning til. Denne forskel er afgørende, når det drejer sig om tiltag, der enten påvirker efterspørgslen efter el eller produktionen af miljøvenlig
el. Den elproduktion (og dermed CO2-udledning), der finder sted på dansk grund, er nemlig bestemt af prisudviklingen på elmarkedet og kan derfor ikke direkte styres ved disse nationale tiltag.
Et af Kyoto Protokollens supplerende krav er imidlertid, at brug af de såkaldte fleksible mekanismer skal udgøre et supplement til reduktioner via nationale tiltag. Derfor er to opgørelser af den danske
indsats i princippet relevant - en opgørelse af Danmarks indsats i forhold til Kyoto-regnskabet, og en opgørelse af den samlede effekt, uanset om et tiltag har resulteret i en reduktion af emissioner i
Danmark eller udlandet
Med det åbne, internationale elmarked siden slutningen af 1990'erne er det således ikke givet, at eksempelvis udbygning med vedvarende energi vil reducere CO2-udslippet fra danske elproducenter
tilsvarende, da det kan være fordelagtigt for danske elproducenter at eksportere el til udlandet i stedet for at indskrænke produktionen. I det omfang dette er tilfældet, vil CO2-udledningen i stedet
formindskes i andre lande. Dette er en central problemstilling i forhold til at opgøre hvor stor effekt tiltagene vil have i forhold til basisfremskrivningen.
Den danske elproduktion i det Nordeuropæiske elmarked, og effekten af tiltag til begrænsning af behovet for fossil elproduktion er - og vil forventes at blive - delvist modvirket af øget eksport af fossil
elproduktion fra Danmark. Det er overordentlig usikkert at vurdere, hvor stor denne virkning er. Som en grov beregningsforudsætning antages, at 50 pct. af effekten af de el-relaterede tiltag som
udgangspunkt vil blive modvirket af eleksport. Dette skøn er behæftet med en betydelig usikkerhed og afhænger bl.a. af den konkrete fremtidige udbygning af produktionskapacitet i de nordiske lande, jf.
baggrundsrapporten ”Energipolitiske tiltag i 1990'erne: Omkostninger og CO2-effekt” (Energistyrelsen 2005).
3.2 Reduktion i emissioner
I Tabel 3.1 nedenfor præsenteres de estimerede reduktioner for tiltagene for år 2001 og for det årlige gennemsnit i perioden 2008-2012. Det skal bemærkes, at CO2-reduktionen i perioden 2008-2012 er
udtrykt ud fra såvel en energiforbrugs- som en energiproduktionssynsvinkel. Ved energiforbrugssynsvinklen antages al reduktion af CO2 at tilfalde Danmark, mens reduktionen ved
energiproduktionssynsvinklen alene vedrører ændringen i den faktiske udledning fra dansk område.
Tabel 3.1 Oversigt over tiltagenes reduktionsbidrag i år 2001 og forventede bidrag som årlig gennemsnitlig reduktion i perioden 2008-2012 (mio. ton CO2 ækvivalenter)
Sektor |
Tiltag |
CO2-reduk. i år 2001
Mio. ton CO2 |
Gns. årlig CO2-reduk. for 2008-2012 - Mio. ton CO2 |
Energiforbrugs- synsvinkel |
Energiproduktions- synsvinkel |
Energi |
Tilskud til private vindmøller |
2,6 |
3,4 |
1,7 |
Elværkernes udbygning med vindmøller |
0,4 |
0,9 |
0,5 |
Udbygning med decentral kraftvarme |
2,2 |
2,1 |
0,4 |
Aftale om biomasseanvendelse til elproduktion |
0,2 |
1,1 |
1,1 |
Tilskud til energibesparelser i erhvervene |
1,1 |
0,9 |
0,9 |
Tilskud til dækning af CO2 afgift (aftaleordningen) |
0,3 |
0,6 |
0,6 |
Tilskud til omstilling af ældre boliger til kraftvarme |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
Tilskud til fremme af tilslutning til kulkraftvarme |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
Tilskud til vedvarende energi |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
Mærkning af bygninger |
0,2 |
0,4 |
0,4 |
Ændringer i afgifterne på energiprodukter2) |
1,5 |
1,5 |
1,0 |
Yderligere energitiltag |
4,6 |
4,6 |
4,0 |
Energi i alt |
13,5 |
16,0 |
11,0 |
Industri |
Afgifter på og regulering af brugen af industrigasser |
0,0 |
0,4 |
0,4 |
Industri i alt |
0,0 |
0,4 |
0,4 |
Transport |
Øgede brændstofafgifter2) |
1,2 |
1,2 |
1,2 |
Diverse tiltag til forbedring af bilparkens energieffektivitet1) |
0,2 |
0,6 |
0,6 |
Transport i alt |
1,3 |
1,7 |
1,7 |
Landbrug |
Handlingsplaner på landbrugsområdet3) |
1,6 |
1,9 |
1,9 |
Landbrug i alt |
1,6 |
1,9 |
1,9 |
Affald |
Opsamling af metan fra lossepladser |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
Stop for deponering af forbrændingsegnet affald |
0,0 |
0,3 |
0,3 |
Affald i alt |
0,2 |
0,5 |
0,5 |
Alle |
I alt |
16,7 |
20,6 |
15,6 |
Noter:
1) Ud over den frivillige aftale med bilindustrien omfatter tiltagene bl.a. den grønne ejerafgift, informationskampagner, energimærkning mm.
2) Reduktionen som følge af de forøgede afgifter på såvel energiprodukter som brændstof er estimeret for 2001. Reduktionen for 2008-12 er baseret på antagelse om, at afgifter og brændstofpriser forbliver
realt uændrede og at efterspørgslen ikke ændres.
3) Omfatter NPO handlingsplanen fra 1990, Vandmiljøplan I fra 1987, Handlingsplan for Bæredygtig landbrug fra 1991 og Vandmiljøplan II fra 1998. Se DMU, 2003 for en nærmere redegørelse for
handlingsplanerne og deres effekt.
De analyserede tiltag vurderes tilsammen at have reduceret ca. 16,7 mio. tons CO2 i år 2001. Desuden er det vurderet, at Danmark - under den såkaldte energiproduktionssynsvinkel - ville have udledt ca.
15,6 mio. tons CO2 mere i gennemsnit pr. år i perioden 2008-12, hvis de analyserede tiltag ikke havde været gennemført. Hertil kommer at de analyserede tiltag vil give anledning til yderligere reduktioner i
2008-12 på ca. 5,0 mio. tons CO2 pr. år, som dog vil blive modvirket af udledninger som følge af øget eleksport muliggjort af de gennemførte tiltag. Den samlede udledning af CO2 ved den såkaldte
energiforbrugssynsvinkel vil således have været ca. 20,6 mio. ton højere uden tiltagene.
3.3 Sammenfatning og vurdering af resultater
I nedenstående tabel præsenteres den samlede udledning af drivhusgasser og de samlede reduktioner fordelt på sektorer. Reduktionerne er beregnet på basis af de estimerede reduktioner for hvert enkelt
tiltag som præsenteret i Tabel 3.1 ovenfor.
Effekten af tiltagene er relateret til udledningen i basisfremskrivningen for at afdække hvad CO2-emissionen ville have været uden tiltagene. Effekten er således set i forhold til basisfremskrivningen af
Danmarks CO2-udledninger, som ligger til grund for den danske klimastrategi fra februar 2003.
Tabel 3.2 Oversigt over den samlede udledning af drivhusgasser og de samlede reduktioner fordelt på sektorer (UNFCCC), mio. ton CO2-ækvivalenter pr. år
Sektor |
1990/95 2) |
2001 |
2008-12 |
Basis1) |
Aktuelle emissioner1) |
Reduktioner fra tiltag |
Emissioner uden tiltag |
Emissioner fremskriv- ning1) |
Reduktion tiltag |
Emissioner uden tiltag |
Energi |
42,7 |
43,2 |
13,5 |
56,8 |
53,1 |
11,0/16,03) |
64,1 |
Transport |
10,7 |
12,6 |
1,3 |
13,9 |
14,6 |
1,7 |
16,3 |
Industri |
0,3 |
0,7 |
0,0 |
0,7 |
0,7 |
0,4 |
1,1 |
Landbrug |
14,4 |
11,7 |
1,6 |
13,3 |
10,8 |
1,9 |
12,7 |
Affald |
1,3 |
1,2 |
0,2 |
1,4 |
0,9 |
0,5 |
1,4 |
I alt |
69,5 |
69,6 |
16,74) |
86,2 |
80,1 |
15,6/20,63) |
95,6 |
Noter;
1) Kilde: Emissionstal (basis, aktuelle i 2001 og fremskrivning 2008-12: Miljøministeriet 2003)
2) 1990/95 angiver emissionerne i basisåret. Emissioner af CO2, CH4 og N2O har basisår 1990, mens industrigasserne har 1995 som basisår. Der er ikke foretaget korrektioner for eludveksling med
udlandet
3) For tiltagene på energiområdet angives den fulde reduktion. Energistyrelsen skønner, at ca. 5,0 mio. tons CO2 per år ud af de 20,6 vil blive modvirket af øget eleksport baseret på klimastrategiens
beregningsforudsætninger.
4) I de 16,7 mio. tons CO2 per år er indregnet den fulde effekt, det vil sige også de CO2-reduktioner indenlandske tiltag har medført i udlandet.
Som allerede nævnt vil en række af de gennemførte tiltag reducere behovet for fossil elproduktion i Danmark. Den danske elproduktion indgår i dag i det Nordeuropæiske elmarked, og effekten af tiltag til
begrænsning af behovet for fossil elproduktion forventes at blive delvist modvirket af øget eksport af fossil elproduktion fra Danmark, jfr. diskussionen i afsnit 3.1.
Tabel 3.2 illustrerer således effekten for Danmark ud fra energiproduktionssynsvinklen.
Som det fremgår af Tabel 3.2 skønnes de analyserede tiltag i år 2001 at have reduceret ca. 16,7 mio. tons CO2. Ud af den samlede reduktion tegner tiltagene på energiområdet sig alene for ca. 13,5 mio.
tons.
I år 2008-12 vurderes de betragtede tiltag samlet at give anledning til CO2-reduktioner på ca. 20,6 mio. tons pr. år (energiforbrugssynsvinklen). Dette er et udtryk for den samlede effekt af Danmarks
indsats i perioden 1990-2001. En del af effekten af indsatsen på energiområdet forventes at modsvares af øget el-eksport, således at de betragtede tiltag i forhold til Kyoto-regnskabet vurderes at give
anledning til CO2 reduktioner på ca. 15,6 mio. tons pr. år i perioden 2008-12 (energiproduktionssynsvinkel).
Udviklingen i den samlede CO2-udledning med og uden de analyserede tiltag er illustreret i de to figurer nedenfor.
Figur 3.1 illustrerer, hvor meget større Danmarks udledning af CO2 ville have været i 2001 og i perioden 2008-12, hvis de betragtede tiltag ikke havde været sat i værk set i forhold til basisfremskrivningen.
I figuren er det illustreret, hvordan en del af de reduktioner tiltagene giver anledning til vil blive modvirket af den øgede eleksport (energiproduktionssynsvinklen).
Figur 3.2 viser ændringerne i udledningerne i Danmark og udlandet i forhold til en basisfremskrivning ud fra energiforbrugssynsvinklen. Figuren er relevant fordi den viser udviklingen i udledning af CO2, der
hidrører fra Danmarks energiforbrug.
Figur 3.1 Udviklingen i den samlede CO2-udledning med og uden de analyserede tiltag (produktionsbaseret opgørelse)

Noter:
1) Reduktionskravet er i figuren opgjort, som Danmarks juridiske forpligtelse, dvs. at der ikke korrigeres for den særskilt store el-import i basisåret 1990. Falder afklaringen af dette ud til Danmarks fordel,
kan reduktionskravet blive mindsket med op til 5 mio. tons årligt.
2) I reduktionen i 2001 er indregnet den fulde effekt, det vil sige også de CO2-reduktioner indenlandske tiltag har medført i udlandet.
Figur 3.1 viser at de analyserede tiltag vurderes at ville have reduceret CO2-udledningen med gennemsnitlig ca. 15,6 mio. tons pr. år i perioden 2008-12, svarende til det øverste areal på figuren. Figuren
illustrerer endvidere at tiltagene desuden potentielt at kunne have reduceret udledningen med 5,0 mio. tons. Denne potentielle reduktion modsvares imidlertid af en øget eleksport, hvilket betyder at effekten
forventes at ville komme de elimporterende lande til gode, idet disse lande alternativ selv skulle have produceret elektriciteten.
Figur 3.2 Udviklingen i den samlede CO2-udledning med og uden de analyserede tiltag i situation hvor der ikke regnes med eleksport

Figur 3.2 viser tiltagenes reduktion i Danmark og udlandet ud fra energiforbrugssynsvinklen. I denne situation er det vurderet, at Danmarks CO2-udledninger ville være ca. 20,6 mio. tons højere pr. år i
perioden 2008-12, hvis de betragtede tiltag ikke havde været gennemført.
I Tabel 3.3 nedenfor er tiltagenes CO2-reduktioner sammenholdt med Danmarks manko uden tiltagene.
Tabel 3.3 Tiltagenes CO2-reduktion i forhold til Danmarks manko, år 2008-12. Angivet i mio. tons CO2 pr. år
|
CO2 udledninger i Basis fremskrivning |
CO2 reduktion fra betragtede tiltag |
CO2 udledning hvis tiltag ikke havde været gennemført |
Kyoto målsætning |
Manko hvis tiltag ikke havde været gennemført |
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
(4) |
(5)=(3)-(4) |
Basisfremskrivning, februar 2003 |
80,1 |
15,6 |
95,6 |
54,9 |
40,7 |
Af tabellen fremgår det, at det vurderes, at Danmarks CO2 udledninger i 2008-12 set i forhold til basisfremskrivningen ville være 15,6 mio. tons højere, såfremt de betragtede tiltag ikke havde været
gennemført. Den danske reduktionsforpligtelse på 21 pct. i forhold til niveauet i 1990, svarer til at udledningerne i 2008-2012 skal reduceres til 54,9 mio. tons CO2 pr. år. Danmark ville således have haft en
manko på 40,7 mio. tons CO2 pr. år i 2008-2012 såfremt de betragtede tiltag ikke havde været gennemført.
Den samlede reduktionseffekt i Danmark og udlandet af de gennemførte indenlandske tiltag er imidlertid, som beskrevet ovenfor, 20,6 mio. tons pr. år Det kan således samlet konkluderes, at Danmark
allerede har gjort en væsentlig indsats hjemme.
Det skal bemærkes, at Danmark i 2002 fik vedtaget en politisk erklæring fra Rådet (miljø) og Kommissionen om, at der i forbindelse med fastlæggelsen af de tilladte udledningsmængder (målt i ton) i 2006,
skal tages hensyn til Danmarks erklæring i forbindelse med byrdefordelingsaftalen i 1998, som bl.a. anfører at Danmarks reduktioner skal ses i forhold til et korrigeret 1990-niveau, ligesom vedtagelse af
yderligere fælleseuropæiske foranstaltninger forudsættes.
I forhold til ovenstående mankoberegning vil fuld hensyntagen til den omtalte korrektion i form af kompensation for effekterne af den store danske el-import fra Norge og Sverige i basisåret 1990, der
medførte atypisk lave, danske emissioner, således medføre, at Danmark skal reducere de danske emissioner med ca. 5 mio. tons mindre end anført ovenfor.
3.4 Usikkerhed og forbehold
Det skal bemærkes, at der til de estimerede reduktioner i emissionerne er knyttet betydelige usikkerheder alene pga. af kompleksiteten og omfanget af beregninger. I det følgende sammenfattes kort en
række af de vigtigste forhold man bør være opmærksom på i relation til de angive reduktioner.
I energisektoren er det afgørende spørgsmål, hvilken energiforsyning og forbrug der ville have været, hvis de nævnte tiltag ikke var blevet gennemført. Det er antaget, at energibesparelser og forøget
produktion af miljøvenlig el har fortrængt el produceret på et gennemsnitligt dansk kondensværk (kraftværk uden samtidig produktion af varme) med en gennemsnitlig grad af røgrensning. Denne antagelse
har stor betydning for de estimerede reduktioner.
Det forudsættes som en grov beregningsforudsætning, at 50 pct. af elfortrængningen fra tiltag, som har reduceret elforbruget eller udbygget produktionen af miljøvenlig energi, sker i Danmark fra 2001 og
frem. Dette skøn er behæftet med betydelig usikkerhed, og afhænger bl.a. af den konkrete fremtidige udbygning med ny produktionskapacitet i de nordiske lande.
Der henvises i øvrigt til dokumentationen af beregningen af de enkelte tiltag i bilagsrapporten for en nærmere redegørelse usikkerheden forbundet med opgørelsen for det enkelte tiltag.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 April 2005, © Miljøstyrelsen.
|