| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Kortlægning af kemiske stoffer i kohl- og hennaprodukter
2 Kortlægning
2.1 Indledning
Kortlægningen er udført traditionelt med søgning i statistikker og henvendelser til importører og detailforhandlere samt oplysninger fra brancheforeningen SPT (Sæbe, Parfume og Tekniske/kemiske artikler),
specialbutikker og skønhedsklinikker.
Danmarks Statistik har ikke et separat varenummer for hverken kohl- eller hennaprodukter. Det samlede forbrug (import minus eksport) for kosmetiske produkter er på ca. 20.000 tons. I Danmarks
Statistiks opgørelse over import og eksport er fundet et varekategorinummer KN 3304.20.00, som dækker import og eksport af "sminke til øjnene". Opgivelsen indeholder foruden eyeliner også mascara,
øjenskygge osv. uden mulighed for opdeling. Ifølge den opgørelse er forbruget af sminke til øjnene 377 tons (eller 91 mio. kr.).
Opgørelserne fra brancheforeningen for kosmetik, SPT, er opgivet i kroner (se figur nedenfor), men baseret på en gennemsnitspris antyder angivelserne et forbrug på ca. 20 tons. Statistikkerne er dog usikre
pga. sammenblanding med andre varegrupper.
Klik her for at se figuren.
Figur 1. SPT opgørelse over det danske kosmetikmarked (SPT 2004)
På grund af en udbredt spredning af egenimport og ingen egentlig registrering i Danmarks Statistik er vurderingen derfor bygget på samtaler med enkeltimportører og oplysninger om deres import, som de
fleste identificerede importører har stillet til rådighed.
Kortlægningen blev vanskeliggjort af, at der ikke findes et fast struktur med få importører og et fast net af detailhandlere. Ud over detailhandlere, der forhandler de etablerede mærker, er der mange
detailhandlere, der selv importerer, samt forbrugere, der køber via Internet, tager med hjem fra rejser, osv.
2.2 Kortlægning
Flere detailhandlere er opsøgt og udspurgt for at finde frem til importørerne. De identificerede importører er blevet tilsendt et spørgeskema.
2.2.1 Kohlprodukter
Med hensyn til kohlprodukter var import og salg fra de kilder, der ønskede at deltage, svingende og var for enkelte importører fra få hundrede til tusinder af kohlstifter/-blyanter per år. Detailhandlerne angav
salget af kohl produkter i antal og ikke i kg. Med en gennemsnitsvægt på ca. 3 g pr. styk kunne der redegøres for et årligt forbrug på ca. 350 kg.
Et alternativt estimat er foretaget ved at anvende oplysninger fra TGD (2003), den videnskabelige komite for kosmetik (SCCNFP 2000) og en hollandsk rapport om kosmetik. I TGD (2003) og SCCNFP
(2000) angives, at eyeliner anvendes 1 gang dagligt i en mængde på 5 mg per gang. I den hollandske rapport (Bremmer et al. 2002) antages, at kohl /eyeliner anvendes 1 gang dagligt af 10% af befolkningen
i mængder på 5 mg per gang. Det eksponerede hudareal er beregnet som en streg over og under begge øjne på 4 cm længde og 2 mm bredde, dvs. i alt 440,2 =3,2 cm2. Med en befolkning i Danmark på
5,4 mio. er det skønnede forbrug på 5 mg 5,4 106 personer 0,1 (10%) 365 dage = 986 kg/år.
2.2.2 Hennaprodukter
Henna salget blev af SPT anset for at være gået i stå eller i bedste fald som vigende. SPT angiver, at der foretages ca. 8 millioner hårfarvninger i Danmark om året, men andelen af hennafarvninger er ukendt.
Danske frisører anvender ifølge SPT ikke henna i pulverform, så forbruget kan meget vel være alene hos forbrugerne selv. I hvert fald kunne forespørgslerne redegøre for et årligt salg på ca. 10 tons henna.
Et estimat på f.eks. 100.000 farvninger med anvendelse af 100 g hennapulver bliver ca. 10 tons hennapulver/år
Det vurderes fra samtalerne, at en stor del importeres direkte af de enkelte forhandlere fra producentlandet eller via Internettet. Sidstnævnte kan foretages af både detailforhandlere samt af forbrugere.
Detailhandlere var især etniske butikker (indiske, pakistanske, osv.) og helsekostforretninger samt enkelte danske butikker og butikskæder (Matas, Føtex, osv.). Desuden kan enkelte butikker tage kohl- og
hennaprodukter hjem som spotvare.
2.2.3 Samlet forbrug
Det konkluderes derfor baseret på samtaler med importører og detailhandlere og deres oplysninger fra spørgeskemaerne, at det kortlagte marked var 0,4 tons kohl og ca. 10 tons hennaprodukter. Antages
det dernæst, at mindre detailhandlere og forbrugernes egenimport er ca. 1-2 gange den identificerede import, skønnes det samlede forbrug således at være omkring 1 ton kohlprodukter (hvilket svarer til et
skøn foretaget efter den hollandske metode) og omkring 10-15 tons hennaprodukter per år.
2.3 Indkøbte produkter
2.3.1 Kohlprodukter
Kohlprodukter, der anvendes traditionelt af visse indvandrergrupper blev fundet i etniske butikker. Desuden blev der fundet produkter med en lignende betegnelse i større detailforretninger (som f.eks.
Matas, Føtex, Magasin), hvor de oftest var kendt som "eyeliner".
2.3.1.1 Indsamlede typer
Af de indsamlede prøver fordeler produkterne sig på:
1) Pulverform. Kohl som pulvere blev fundet i etniske butikker. De påføres med pensel eller fugtes op med olier eller lignende
2) Fast form af lille kugle på pind, der fugtes inden påføring
3) Stift
4) "Blyant" med blød stift
Hovedparten af produkterne havde sorte, grå eller brune farver, men violette og blå farver forekom også.
Ifølge kosmetikbekendtgørelsen (Bkg. 489, 2003) skal kosmetiske produkter være mærket med indholdsdeklaration. En liste over ingredienser opstillet i rækkefølge efter aftagende vægt på det tidspunkt,
de tilsættes det kosmetiske middel. Denne liste indledes med ordet »ingredienser« eller »ingredients«.
Af de 37 indsamlede prøver er 18 udvalgt til screening.
Indkøbene stoppede, da gengangerne blev hyppige.
2.3.1.2 Udvælgelse af produkter til analyse
Følgende kohlprodukter er udvalgt på baggrund af deres deklaration, form (stift / blyant / pensel / pulver) og oprindelse samt markedsmæssige forekomst:
Prøvenummer: 31341-25, -30, -31, -33, -35, -42, -43, -49,- 51, -52, -56, -59, -60, -61, -62, -64, -65 og -66.
2.3.2 Hennaprodukter
Hennaprodukterne var mest beregnet til hårfarvning. Der blev fundet hennaprodukter i såvel etniske butikker som i større detailforretninger (Matas, Føtex osv.)
2.3.2.1 Indsamlede typer
Af de indsamlede prøver fordeler produkterne sig på pulvere, pasta og shampoo.
Hennaprodukterne blev fundet i etniske butikker, andre detailforretninger og butikskæder.
Produkterne havde et større udvalg af farver men mest præget af rødbrune farver.
Af de 25 indsamlede prøver er 17 udvalgt til screening.
Indkøbene stoppede, da gengangerne blev hyppige.
2.3.2.2 Udvælgelse af produkter til analyse
Følgende hennaprodukter er udvalgt på baggrund af deres deklaration, form (pulver / pasta) og oprindelse samt bredden i udvalg:
Prøvenummmer: 31341-1, -2, -3, -4, -5, -8, -9, -10, -11, -12, -14, -20, -21, -23, -57, -58 og -63.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 September 2005, © Miljøstyrelsen.
|