Miljøteknologiske styrkepositioner

2 Grøn revolution

”Er den grønne revolution over os?” Det spørgsmål stilles i stigende grad i den globale diskussion om nye miljøteknologier – men det er svært at besvare. Ofte er det først et godt stykke tid efter en revolutions begyndelse, at der kan dannes et overblik, og det kan konstateres, hvor store forandringer der egentlig fandt sted.

Men der er ingen tvivl om, at der sker en rivende udvikling inden for nye miljøteknologier. Store globale virksomheder laver visioner og strategier for at satse på miljøteknologi. Små højteknologiske miljøvirksomheder skyder op. Toneangivende universiteter satser på miljøteknologier, og nye miljøteknologiske forskningslaboratorier opstår. Lokale regeringer og byer igangsætter overraskende initiativer.

Det er ikke let at få et overblik over de mange små og store initiativer, der dukker op. Men i det følgende er gengivet 8 markante eksempler på initiativer, som kan illustrere, at en grøn revolution måske er under opsejling.

Chicago, den grønneste by i USA

Det er Chicagos mål at blive den grønneste by i USA. Byrådet har inviteret en række forskere til dialog om en bæredygtig livsform i Chicago, og et særligt miljøråd er etableret.

Offentlige bygninger bliver certificeret efter en ny standard for bæredygtige bygninger, Leadership in Energy and Environmental Design, som er udarbejdet af The US Green Building Council. Der gives skattelettelser til virksomheder, der bygger grønne arealer på deres tage de såkaldte ”green roofs”, hvilket har ført til 185.000 kvadratmeter grønne tage i Chicago. Samtidig er en lang række andre små og store initiativer sat i gang.

Denne hvirvelvind af aktiviteter og politisk målrettethed har trukket bæredygtige teknologivirksomheder til Chicago og omegn, og der er konstateret faldende kriminalitet og stigende ejendomspriser.

Brintmotorvej i Californien

Californien satser på at blive det første sted i verden, hvor der etableres en brintmotorvej – en motorvej med adgang til brintstationer til brintdrevne biler. Byggeriet er begyndt, og de første brintstationer ventes at stå færdige om få år. Samtidig satser delstatsregeringen i Sacramento på i løbet af de næste 10 år at få opført 1 million soldrevne hjem i Californien.

Bæredygtige byer i Kina

Den kinesiske regering vil opføre 7 bæredygtige byer, der skal rumme 400 mio. kinesere inden 2017. Den amerikanske arkitekt William McDonough har fået til opgave at udforme projektet, der formentlig er den største arkitektordre i verdenshistorien.

Den kinesiske regering har afsat 225 mia. kr. til miljørigtige investeringer over de næste 5 år. Samtidig har regeringen lanceret en 2020 strategi, hvor målet er, at bæredygtige teknologier i 2020 skal producere 15 pct. af Kinas samlede energiproduktion. Der er afsat 1.260 mia. kr. til strategien.

Island som oliefri nation i 2050

Verdens første brinttankstation åbnede i Reykjavik i 2003. Det skete i forbindelse med den islandske regerings lancering af målet om, at Island skal være en oliefri, brintdreven nation i 2050.

I 1999 dannedes Icelandic New Energy, et konsortium bestående af regeringen, universiteter, forskningsinstitutioner, DaimlerChrysler, Norsk Hydro og Shell. Målet er, at Islands transportsystem og fiskeriflåde udelukkende skal baseres på brintenergi.

DaimlerChrysler leverer busser. Norsk Hydro forsker i at udvinde hydrogen fra vand ved hjælp af Islands geotermiske energi, og Shell overfører sine erfaringer med brændselslevering til brintenergi.

Der forhandles med bilfabrikanter om levering af brintbiler, og de første brintbiler ventes at køre på de islandske veje allerede til næste år.

Islands præsident, Olafur Ragner Grimsson, har om den islandske satsning sagt: ”Vi ser os selv som pionerer i ren teknologi. Det her er energi, der er holdbar, og som ikke skader livet på jorden. For en lille nation er det en meget vigtig vision og et vigtigt signal at sende verden.”

General Electric, Ecomagination

General Electric (GE) er en af de ældste og største virksomheder i USA, grundlagt af Thomas Edison tilbage i 1892.

I maj 2005 iværksatte GE's administrerende direktør, Jeffrey Immelt, GE's nye forretningsmodel med følgende udtalelse:

”I 2005 forpligtiger GE sig til, overfor sine kunder rundt om i verden, at definere nye banebrydende og grønnere miljøteknologier. Vi har kigget os godt omkring og set dalende national olieforsyning og naturgas reserver, forsat afhængighed af udenlandske energiforsyninger, stigende knaphed på ressourcer som vand i en verden, hvor befolkningstallet vokser og tegn på globale klimaforandringer. Det er en konvergens af kræfter, der kræver en teknologisk revolution for at sikre, at vort land kan forblive konkurrencedygtigt. Vi planlægger at lede denne revolution og åbne en dør til en ny æra, og det kræver et nyt tankesæt, et nytænkningens gennembrud – Ecomagination.

Med Ecomagination vil GE udvikle teknologier, der bevarer miljøet, mindsker CO2 udslip og forbedre udbuddet af rent drikkevand. GE har 5 konkrete mål med Ecomagination:

  • Fordobling af investeringer i miljøeffektive teknologier inden 2010.
  • Møde kundernes behov med nye grønne opfindelser.
  • Forbedre GE's energieffektivitet med 30 pct. inden 2012 og sænke udslippet af egne drivhusgasser med 1 pct. (hvad ellers havde været en stigning på 40 pct.).
  • Øge salg og profit sideløbende med disse aktiviteter.
  • Holde offentligheden informeret om, hvorledes målene bliver nået. Det vil blive gjort ved at indføre en årlig ”Borgerskabsrapport”, der vil belyse, hvordan GE når deres mål med Ecomagination.

”Vi lancerer Ecomagination, ikke fordi det er trendy eller moralsk, men fordi det vil accelerere vores vækst og forbedre vores konkurrenceevne”, har adm. direktør Jeffrey Immelt udtalt. [3]

Ballards brændselscelleteknologi

Ballard Power Systems er verdens førende virksomhed inden for brændselsceller. Hovedkvarteret ligger i Vancouver, og virksomheden blev stiftet i 1979.

Det er Ballards grønne motorer, der findes i brintbusserne i de 9 europæiske storbyer, der deltager i EU's CUTE program, Clean Urban Transport for Europe. Og der er Ballards brændselsmotorer, der bruges i de DaimlerChrysler brintbusser, der i øjeblikket testes i Kina. Da den kinesiske præsident Hu Jintau i september 2005 var på en rundrejse i Nordamerika, besøgte han som den eneste canadiske virksomhed Ballard.

Ballard har indgået strategiske samarbejder med bilindustrien og er delvist ejet af DaimlerChrysler (18 pct.) og Ford (20 pct.).

Toyotas Prius

Med hybridbilen Prius har Toyota skabt furore i bilindustrien. En hybridbil sparer atmosfæren for ca. 6 ton CO2 om året.

Toyota kan ikke følge med efterspørgslen. Amerikanere står på lange ventelister for at købe en Prius. Der har været tidspunkter, hvor brugte Prius biler blev solgt til højere priser end Toyotas nypris.

Den store succes for Prius over store dele af verden skyldes ikke kun ønsket om at køre en miljøeffektiv bil, men også skatte- og afgiftslettelser:

  • I USA får hybridbilejere skattelettelser på mellem 3.000 og 20.000 kr.
  • I London undgår hybridregistrerede bilister den særlige udstødningsafgift.
  • I Israel beskattes nye hybridbiler med 45 pct., mens benzinbiler beskattes med 95 pct.
  • I Thailand er bilskatten på hybridbiler nedsat med 75 pct.

Toyota har sat sig tungt på det voksende marked for miljørigtige biler i USA og Asien. Det har betydet, at alle bilfabrikanter i dag arbejder på at udvikle hybridbiler. Det var langt fra tilfældet, da Toyota introducerede den første Prius i Japan i 1998.

De mange eksempler beviser naturligvis ikke, at en grøn revolution allerede er i gang, men de viser, at der sker noget nyt - både hos lokale myndigheder, i virksomhederne og hos kunderne. Eksemplerne illustrerer det faktum, at markedet for nye miljøeffektive teknologier er et af de hurtigst voksende globale markeder.


Fodnoter

[3] Se www.ecomagination.com

 



Version 1.0 Juni 2006, © Miljøstyrelsen.