Miljøteknologiske styrkepositioner

4 Definitioner og afgrænsning

Definition af miljøområdet

Miljø og miljøforbedringer er et bredt erhvervsområde, som omfatter mange aktiviteter, og hvor der anvendes mange forskellige kompetencer, viden og teknologier. Det er derfor ikke ligetil at afgrænse og beskrive sammenhængende erhvervsområder – erhvervsklynger – inden for miljøområdet.

For at skabe et vist overblik og systematik er der taget udgangspunkt i 8 store miljøområder, som beskæftiger sig med hver deres miljøudfordring. De 8 områder er:

  • Energi/klima
  • Vand
  • Materialeforbrug
  • Arealanvendelse
  • Kemikalier
  • Luftforurening
  • Jordforurening
  • Affald

Det er målet, at de valgte miljøområder indeholder en så stor del af den danske miljøindsats som muligt. Som det ofte er tilfældet med afgrænsninger, er der forskellige vurderinger af, hvordan forskellige miljøproblemer skal kategoriseres. Det er vores vurdering, at de 8 valgte områder spænder bredt – hvilket dog betyder, at områderne i nogle tilfælde overlapper hinanden.

Afgræsningen betyder samtidig, at der i en række tilfælde vil være miljøprojekter eller udvikling af nye miljøvenlige teknologier, der går på tværs af de 8 områder. Denne problemstilling er svær at komme udenom – og i tilfælde, hvor udviklingsprojekter er en direkte kobling af viden og teknologier på tværs af de 8 områder, er det specifikt pointeret i teksten.

Den nærmere afgrænsning af områderne fremgår af boks 1.

Boks 1. Definition af miljøområder

1. Energi/klima
Teknologier eller produkter, der har eller giver et reduceret energiforbrug, fx ude hos forbrugeren eller i produktionen, eller teknologier, der kan mindske miljøbelastningen af energiproduktion. Her indgår også vedvarende former for energi.

2. Vand
Teknologier eller produkter, der har eller giver et reduceret vandforbrug fx i forbindelse med vanding, industriel produktion, husholdning og opvarmning, eller giver anledning til mindre forurening af overfladevand og grundvand. Det kan både være vandrensningsteknologier og produkter eller teknologier, der medfører mindre udledninger af skadelige stoffer til vand, fx næringsstoffer, organisk materiale, bakterier og pesticider.

3. Råvare- og materialeforbrug
Teknologier eller produkter, der medfører et mindre brug af materialer og råvarer - både fornybare ressourcer som fx træ og ikke-fornybare ressourcer som metaller og olie.

4. Arealanvendelse og biodiversitet
Teknologier eller produkter, der medfører et mindre arealbehov samt teknologier eller produktionsformer, der medvirker til at sikre opretholdelsen af biodiversitet, fx i forbindelse med landbrug, skovbrug og fiskeri.

5. Kemikalier i produkter
Teknologier eller produkter, hvor man undgår eller reducerer indholdet af et eller flere miljøeller sundhedsmæssigt problematiske kemikalier (fx tungmetaller, phtalater, bromerede flammehæmmere) i materialer, forbrugsprodukter, bekæmpelsesmidler mm.

6. Luftforurening
Teknologier eller produkter, der giver anledning til mindre luftforurening. Både luftrensningsteknologier og teknologier eller produkter, der medfører mindre udledninger af skadelige stoffer til luften, fx udledning af NOX, SO2, CO2, tungmetaller, lattergas, partikler og HFC.

7. Jordforurening
Teknologier eller produkter, der giver anledning til mindre jordforurening. Både jordrensningsteknologier og teknologier eller produkter, der medfører mindre jordforurening, herunder forskellige former for udsivning.

8. Affald
Teknologier eller produkter, der giver anledning til mindre affaldsmængder eller mindre farligt affald. Herunder affaldshåndteringsteknologier, behandlingsteknologier, renere teknologier, der giver mindre affaldsproduktion og udnyttelse af affaldsprodukter.

Definition af miljøteknologisk virksomhed

For at definere og beskrive mulige erhvervsmæssige styrkepositioner inden for de 8 miljøområder må der foretages en kortlægning af miljøvirksomheder, videninstitutioner og organisationer inden for hvert af de 8 miljøområder.

Det forudsætter en nogenlunde præcis og operationel definition af miljøvirksomheder.

I dette studie er anvendt følgende definition af en miljøvirksomhed. Virksomheden skal opfylde mindst ét af følgende 3 kriterier:

  • Virksomheden udvikler og sælger løsninger, produkter eller teknologier, som direkte forbedrer miljøet.
  • Virksomheden udvikler og sælger løsninger, produkter eller teknologier, som gennem bedre ressourceudnyttelse forbedrer miljøet.
  • Virksomheden udvikler og sælger løsninger eller rådgivning, som gennem optimering og effektivisering af processer forbedrer miljøet.

Det er en relativ bred afgrænsning, som kan omfatte ganske mange virksomheder.

Det første kriterium er imidlertid snævert og vel indiskutabelt. Det drejer sig om virksomheder, hvis produkter og ydelser retter sig direkte mod miljøforbedringer. Det kan fx være virksomheder, der arbejder med vindmøller, vandrensning, jordrensning eller lignende løsninger eller produkter, der direkte forbedrer miljøet.

Det andet kriterium er bredere og vanskeligere at håndtere. Mange nye produkter har formentlig en ringere miljøbelastning, end de produkter de erstatter eller udkonkurrerer, men i de fleste tilfælde har en lavere miljøbelastning ikke været hovedårsagen eller drivkraften i udviklingen af produktet. Den ringere miljøbelastning er ofte en sidegevinst, som følger med udnyttelsen af nye teknologiske muligheder.

For at en virksomhed opfylder det andet kriterium, skal løsningen, produktet eller teknologien, som giver en bedre ressourceudnyttelse, være udviklet med det sigte at forbedre miljøet. I praksis er det andet kriterium søgt afprøvet ved at vurdere virksomhedens mission og forretningsmodel. Virksomheden skal således opfatte sig selv som en miljøvirksomhed, og udviklingen af nye løsninger, produkter og teknologier til bedre ressourceudnyttelse skal være drevet af ønsket om at forbedre miljøet og markedsføres som en miljøforbedring.

Det tredje kriterium om salg af løsninger og rådgivning, der effektiviserer processer, så de bliver mere miljøeffektive, er håndteret på samme måde som det andet kriterium. Det er ikke nok, at de løsninger eller den rådgivning, der udbydes, har en positiv miljøeffekt, virksomheden skal opfatte sig som en miljøvirksomhed, der udvikler og markedsfører miljøløsninger og rådgiver om miljøforbedringer.

 



Version 1.0 Juni 2006, © Miljøstyrelsen.