Etablering af badevandsprofiler og varslingssystemer i henhold til EU's nye badevandsdirektiv

Bilag C

3 Interviewskema og samlesvar

Varslinger om badevandsforholdene på nuværende tidspunkt

Hvorledes er den nuværende information om badevandsanalyser på strandene?

  • Vi har ved Vesterhavet Z blå flag strande, ved disse er der opstillet standere, hvori badevandsundersøgelser placeres, derudover tages analyser et sted mere ved Vesterhavet, hvor der ikke informeres om vandkvalitet. Der udtages én prøve ved X og 5 ved Y. Heller ikke her informeres om badevandsanalyserne.
  • Information om badevandskvaliteten får man ved at henvende sig til Miljøkontoret i Teknisk Forvaltning. Vi har én Blå Flag strand, hvor informationen om kvaliteten findes på stranden.
  • Der er ophængt et skema med badevandsanalyser fra Blå Flag strandene i F Kommune (3 stk.).
  • I nogle af kommunerne ophænges resultaterne løbende på badestrandene. Desuden har vi en aftale med den lokale avis om løbende at melde om resultaterne af analyserne
  • Vi offentliggør resultaterne af badevandskontrollen på vores hjemmeside
  • Opslag
  • På de mest anvendte strande opsættes analyseresultaterne.
  • Der er opsat informationstavler på 3 blå flag strande. For de 4 alm. strande kan resultaterne fås ved henvendelse til kommunen. Dette er der informeret om på vores hjemmeside.
  • Lokalpressen (X-bladet og Dagbladet). Standere på 4 strande i R-området, Havnekontoret/Turistbureauet på R-Lystbådehavn, S Kommunes hjemmeside
  • Den nuværende information sker ved, at Udvalget for Teknik og Miljø én gang årligt bliver forelagt resultaterne af årets badevandskontroller.
  • Resultat af målinger bringes på kommunens hjemmeside 3-4 døgn efter prøveudtagning. Alle måleresultater er på hjemmesiden suppleret med en simpel kvalitetsbedømmelse (rødt-gult-grønt farvesymbol, svarende til blå flag kvalitetssymboler). På alle blå flag strande er der opslag med måleresultater. Hjemmesiden indeholder desuden generel information om badestrande og badevandskontrol.

Hvad gør man nu, når der er konstateret forringet badevandskvalitet?

  • Vi har et sted med problemer, hvor der er badeforbud ved X. Der er opsat et skilt med badeforbud. Ved overskridelse af kravene, udtages supplerende prøver.
  • Hvis det ved en rutinemæssig analyse viser sig, at der er en forringelse af badevandskvalitet, udtages straks en ny prøve. Opstår der en akut sundhedsmæssig risiko, udsteder vi i samråd med embedslægen øjeblikkeligt badeforbud. Dette sker gennem dagspressen og med skilte på stranden. Der har aldrig i nyere tid været udstedt badeforbud i kommunen. Den opfølgende analyse overholder altid – reglen indtil dato – kvalitetskravene.
  • Man tager stilling til, om badevandskvaliteten er så forringet, at der skal udstedes et badeforbud.
  • Der opsættes skilte på standene med badeforbud, hvis kvaliteten er så dårlig, at der skal være badeforbud
  • Vi har 4 ”rigtige” badesteder. Her har der aldrig været problemer. De øvrige steder, er der mulighed for at hoppe i fra en badebro. Ved S. camping har vi af og til overskridelser af EU´s retningslinier. I 2002 havde vi overskridelser af kravene. Der blev umiddelbart ikke gjort noget, men i 2003 blev prøveantallet forøget til 20, og badestedet fik prædikatet ”tvivlsomt badevand”. Vi informerede om dette på ovenstående hjemmeside og sendte et brev til campingpladsen vedlagt et opslag som advarede om tvivlsomt badevand ifm. regnskyl. Vi bad campingpladsen sørge for, at skiltet blev hængt op.
  • Informerer via skiltning, opslag og radio
  • Hvis der er påkrævet et badeforbud, opsættes skilte og der vil ske offentliggørelse i dagspressen, evt. også i nærmeste dagligvareforretning, på campingpladser, o.s.v.
  • Typisk har vi i mange år kun haft nogle få højere værdier på standene som følge af større regnskyl i dagene forinden. Der udtages ny prøve ugen efter. Er der stadig stor overskridelse, kontaktes embedslægen, og der informeres ad ovenfor nævnte kanaler + evt. lokalradioer (Region- og Lokal Radio). Evt. nedlægges badeforbud.
  • Der er ikke hidtil konstateret en forringelse af badevandskvalitet og kommunen har ikke noget egentligt beredskab
  • Vil normalt medføre udtagning af ekstra prøver og opsporing af evt. kilder. Kan også medføre midlertidigt badeforbud eller advarsel mod badning under visse forhold (f.eks. efter regn). Information via skiltning og presse/hjemmeside.

Gennemfører man på nuværende tidspunkt lukning af strande efter nedbør, der normalt vil medføre forurening (fra overløb, vandløb etc)?

  • Nej, stranden har ikke været lukket.
  • Nej, der sker ikke systematisk lukning af strande i forbindelse med nedbør.
  • Nej, det er unormalt i F Kommune.
  • Nej, vi har ikke sådanne ved badestrande
  • Vi har endnu ikke gennemført en lukning som følge af forurening. Vi har på én strand ved åudløb et skilt med "badning frarådes". Dette sted ligger langt væk fra sommerhusene i området og betragtes ikke som en egentlig strand.
  • Nej. Risikoen for forurening er blevet minimeret ved ændring af kloaksystemet fra fælles- til separatsystem, ligesom udløbet fra pågældende vandløb er blevet forlænget ud i havet.

Hvordan forhindrer man borgerne i at bruge stranden, før den igen anses for sikker?

  • Der har ikke været informeret om vandkvaliteten, og der er ikke gjort noget.
  • Hvis der var sket lukning af en strand, ville vi lave skiltning på den pågældende strand og annoncering i X Folkeblad og Radio Y.
  • Vi opstiller et skilt med teksten ”badning forbudt”.
  • Skilte med badeforbud fjernes først, når en ny analyse viser, at kvaliteten igen er i orden
  • Det har ikke været aktuelt.
  • Opslag, skilte radio
  • Gennem forbudsskiltning og i øvrigt som anført ovenfor
  • Hvis uheldet er ude, vil vi informere på stranden v/skilt, i avisen (hvis det passer med udgivelsen) i lokalradio, samt v/butikkerne i nærheden af stranden.
  • S Kommune benytter udelukkende information via de tidligere omtalte kanaler.

Nyt EU-direktiv med krav om varslinger

Hvor skal borgerne se den aktuelle situation?

  • På stranden og måske på kommunens hjemmeside. Man kunne opstille stander til analyserapporter ved alle de steder, der udtages prøver.
  • I den lokale dagspresse og på den pågældende strand. En mulighed er at sætte permanente tavler eller symbolflag op ved de enkelte strande, hvoraf al oplysning fremgår/afkodes. Ulempe – et større tidsforbrug i forhold til at ajourføre oplysningerne på de enkelte strande.
  • På en opslagstavle placeret tæt ved strand.
  • Den aktuelle situation bør kunne ses på hjemmesider, via mobiltelefon eller lignende. Endvidere kan der være skilte på stranden for dem, der ikke vil/kan bruge de elektroniske muligheder
  • På internet og via opslag på badestedet.
  • På det aktuelle sted samt hjemme ved PC, radio og TV
  • I medierne, på stranden, i butikker og på campingpladser
  • På vores hjemmeside, på skilte på stranden, butikker i nærheden.
  • Primært S Kommunes hjemmeside (inkl. baggrundsinformation)
  • Ved skiltning ved badebro.
  • Via hjemmeside og ved etablering af visuelle effekter (rødt/grønt flag) på stranden.

Hvordan vil man fremtidigt forhindre, at strandene bruges før de anses for sikre

  • Ved opsætning af skilt, der angiver midlertidig lukning til der er udtaget opfølgende prøve.
  • Skiltning/flag ved den pågældende strand.
  • Øget antal af badevandsanalyser
  • Der er vel ingen anden mulighed end at opsætte skilte ved strandene
  • Man kan informere, men i sidste ende er det jo op til folk selv, om de vil hoppe i.
  • Afgrænse det aktuelle sted med f.eks. bånd
  • Ved afspærring og skiltning ved de relevante adgangsveje
  • Ved ikke,  udover en tydelige information om konsekvenserne, hvis stranden benyttes inden den er frigivet.
  • Ved information som nævnt ovenfor.
  • Ved skiltning og evt. afspærring og evt. ved udførelse af ekstraordinær badevandskontrol. Badning på lokaliteter med risiko for problematisk badevandskvalitet er koncentreret omkring én enkelt badebro.

Ud fra kommunens kendskab til deres strande, hvordan kunne man forestille sig at lave varslinger?

  • Som ovenfor nævnt.
  • Varsling mener jeg, i hvert fald hos os, er unødvendig overinformation og baseret på gisninger om, at badevandskvaliteten ikke er OK. Hos os er overskridelser oftest enkelte episoder af meget kortvarig karakter. Det vil derfor være svært at varsle, ud over en generel information om, at der ved voldsomme regnskyl kombineret med en specifik vindretning er risiko for kortvarigt nedsat badevandskvalitet. Dagen efter er vandet oftest fint igen.  Det er svært at varsle forureninger, der er flygtige, og ofte med forsinkelser i forhold til vind og vejr. Resultatet vil være unødvendigt mange lukninger af strande – det er min erfaring.
  • På en opslagstavle placeret tæt ved strand.
  • Folk skal hjemmefra kunne gå ind på f.eks. hjemmesider, for at se om vandet er i orden. Som sidste stop bør der være skilte på stranden. Da vi ligger i et turistområde, hvor ikke alle har deres computer med på ferie, vil brug af mobiltelefoner være en oplagt mulighed, f.eks. WAP, områdeinformation, hvor mobilkunder kan tilmelde sig informationer fra et begrænset område, eller lignende.
  • Som i dag samt tiltag jfr. Spørgsmål 4
  • Som ovenfor anført
  • Da problemet efterhånden oftest er for høje koncentrationer af coliforme bakterier (ikke E. coli), er en mulighed generelt at oplyse om, at der er en vis risiko ved at bade i ”ulækkert” vand. På den måde kunne der forvarsles. Der kunne hver morgen ske en besigtigelse af det pågældende ”kritiske” badested med efterfølgende varsling, hvis der var risiko for badevand af dårlig kvalitet.

Hvilke omkostninger (personer eller andet) vil være knyttet til den nye varsling

  • Kommunens miljømedarbejder og/eller miljøcenter K, der udtager prøverne.
  • Oplysninger/information på de enkelte strande om evt. seneste analyser mv. vil kræve mandetimer, da man skal ud på stedet og ajourføre oplysninger.
  • Kommunens materielgård og miljømedarbejder
  • Der vil være brug for personer til at vedligeholde de elektroniske muligheder, men hvor meget det vil koste er svært at sige.
  • Ca. 5.000,- kr (skøn) pr varsling
  • Det kommunale vejvæsen må forventes at bruge et antal timer til det praktiske arbejde, administrationen til annoncering, kontakt til øvrige medier, udarbejdelse af opslag, m.m.
  • Én person, der sidder med informationen på blå flag strande i forvejen.
  • Det er en ”én gang for alle information”. Samt en nødvendig daglig arbejdstid i badeperioden.
  • Ca. 100.000 kr. til ombygning af overløbsbygværk. Varslingen vil blive knyttet op på vor nuværende døgnvagt på kommunens renseanlæg og kloaksystem.
  • Etablering af varslingssystem: ca. 400.000 kr. Drift: 50-100.000 kr./år

Badevandsprofiler: Mulighed for sammenlægning af strande ved siden af hinanden, såfremt der ikke er betydende kilder imellem: Kunne dette være relevant i din kommune?

  • Nej
  • Badestrandene hos os ligger ret isolerede, og med forskellige orienteringer nord, syd, øst vest; vi er en ø. Jeg har umiddelbart svært ved at se, at vi vil kunne lægge strande sammen. Stort set alle ligger i det åbne land. Afledninger til fjorden vil typisk være dræn og mindre vandløb.
  • Ja
  • Visse af vore strande kan lægges sammen
  • Ja, for de strande, der ikke er belastet med spildevand.
  • Både ja og nej, da vi er en kystkommune med ca 25 km sammenhængende kyst.
  • Det kunne være meget relevant ved B-kysten, hvor vi har 6 målestationer, som 3 og 3 næsten har identiske måleresultater
  • Ved ikke – strandene ligger langt fra hinanden.
  • Ja, det kunne godt overvejes visse steder.

Andre relevante bemærkninger:

  • Ingen

 



Version 1.0 August 2006, © Miljøstyrelsen.