Reduktion af partikelemissioner fra varebiler og taxier

3 Regulering og indførelse af miljøzoner

Miljøzoner er kommet i fokus i de seneste år. I København er gennemført forsøg med en citygodsordning gældende for alle køretøjer med en totalvægt på mere end 2.500 kg. I København var ordningen begrænset til middelalderbyen, og omfatter her standsning/aflæsning af varer. Uden certifikat var det ikke tilladt at standse i Middelalderbyen. Certifikat til standsning samt brug af de specielle læssezoner krævede et grønt certifikat. Et grønt certifikat stillede specifikke krav til motorens alder (max 8 år) samt til, at kapaciteten på bilen skulle være udnyttet mindst 60 %, målt som vægt eller volumen. Ordningen med citygods er blevet ophævet i efteråret 2003, da den ikke virkede efter hensigten, bl.a. benyttede mange sig af endagscertifikater, hvor der ikke blev stillet krav til bilen.

Københavns Kommune har søgt Justitsministeriet om lov til at gennemføre et 3-årigt forsøg med en miljøzone i København, hvor der for lastbiler med en egenvægt på mere end 3,5 tons stilles krav om, at motoren højst må være 7 år gammel og at bilen har partikelfiltre. Kravet vil omfatte såvel standsende som gennemkørende køretøjer. Inden ordningen træder i kraft vurderes det, hvilke køretøjer, der ud fra tekniske hensyn og kørselsmønstre, skal fritages fra ordningen. Brand- og redningskøretøjer samt nogle specialkøretøjer bliver formentlig fritaget. Københavns kommune forventer, at 15-20.000 køretøjer vil blive berørt af ordningen. Det svarer til ca. 25-30 % af bestanden af køretøjer over 3,5 tons i Danmark. Det er primo 2004 uklart, hvornår forsøgsordningen vil træde i kraft, da kommunen og Justitsministeriet fortsat har en række punkter, der skal afklares. På nuværende tidspunkt forventes, at der vil gå omkring 1 år med offentlige høringer, politiske behandlinger, godkendelse fra Justitsministeriet samt informationskampagner. Således forventes ordningen at træde i kraft i foråret 2005.

Miljøzonen kommer til at omfatte et område, der ligger mellem Ring II (Tuborgvej, Tomsgårdsvej) og Vejlands Alle på Amager. Frederiksberg kommune, der stort set er omsluttet af zonen, overvejer at indføre en tilsvarende miljøzoneordning. De to kommuner samarbejder om at koordinere indførelse af miljøzonen.

Figur 3.1 Miljøzonen i København (Frederiksberg kommune vil muligvis blive omfattet)

Figur 3.1 Miljøzonen i København (Frederiksberg kommune vil muligvis blive omfattet)

Miljøzonen i Københavns Kommune omfatter 325.000 mennesker og 290.000 arbejdspladser. Det svarer til 65% af kommunens borgere og 85% af kommunens arbejdspladser

Det er tanken at midtvejsevaluere ordningen ca. 1½ år efter ikrafttrædelsen. I den forbindelse er det planlagt at vurdere, om der er mulighed og behov for at ordningen udvides til også at omfatter dieseldrevne person- og varebiler under 3.500 kg.

 



Version 1.0 Juli 2005, © Miljøstyrelsen.