Redegørelse om jordforurening 2006 5 Planer for den offentlige indsats i 20075.1 Ressourceforbrug i 2007På grund af sammenlægningen som følge af strukturreformen er der i 2007 behov for at udarbejde nye fælles strategier for de nye regioner. Arbejdet med at få et samlet overblik over opgaverne er endnu ikke færdiggjort, og det må forventes, at også 2007 bliver et overgangsår. Der er endnu ikke et fælles datasystem for regionerne, og derfor er midlerne under pres. Det bliver derfor nødvendigt med en stram prioritering af indsatsen på jordforureningsområdet. I 2007 bliver det primære for mange regioner derfor at færdiggøre igangsatte aktiviteter, samt at varetage de nye opgaver som følge af ændringen af jordforureningsloven. Miljøstyrelsen forventer i 2007 et ressourceforbrug i stat og regioner på ca. 380 mio. kr.[5] Hertil kommer indsatsen fra Forsvaret. Ca. 330 mio. kr. vil være fordelt over bloktilskud. Da regionerne ikke har mulighed for egenfinansiering, er bloktilskuddet ca. 100 mio. kr. større end tidligere år, hvilket svarer til de tidligere amters egenfinansiering. Der er bevilliget henholdsvis 22,1 mio. kr. og 5,4 mio. kr. til værditabsordningen og Teknologipuljen. Regionernes budgetlægning er foretaget på denne baggrund. Endvidere vil staten i 2007 anvende de 10 mio. kr. bevilliget i 2006 til undersøgelse, projektering og afværgeforanstaltning over for forureningen i Kærgård Plantage i Ribe Amt. Tabel 5.1 viser regionernes budgetter for 2007. Regionernes udgifter til kontingent til Videnscentret for Jordforurening er ikke medtaget. Tabel 5.1. regionernes forventede ressourceforbrug på jordforureningsområdet i 2007, mio. kr.
De præsenterede tal er afrundede. Der kan derfor være afvigelser mellem summen af tallene i de enkelte kolonner og kolonnen ”Samlet forbrug”. ”Total” er forbruget inkl. personaleomkostninger. Ved beregningen af regionernes personaleomkostninger er der anvendt en årsværkspris på 559.000 kr. svarende til den pris, der anvendes i forbindelse med DUT-forhandlinger i 2007. 1 I beløbet indgår 1,o mio. kr., der er en overførsel af midler til 2008, men som kan blive bragt i anvendelse i 2007, hvis det i løbet af 2007 viser sig, at de tidsmæssige ressourcer er til stede. Det har ikke været muligt for Region Syddanmark og Region Midtjylland, at specificere ressourceforbruget, som foreskrevet i cirkulæret om indberetninger for 2006 om jordforureninger. Der er derfor for disse regioner kun angivet samlet forbrug og total. De manglende indberetninger gør det vanskeligt at sammenligne budgettallene med regnskabstallene for 2006. Det kan dog bemærkes, at det samlede forbrug forventes at blive lidt større i 2007 end i 2006, idet budgettallene for 2007 er ca. 7,5 mio. kr. over regnskabstallene for 2006. At stigningen i indsatsen ikke er på højde med de foregående år er, ifølge regionernes skriftlige indberetninger, en følge af strukturreformen. 5.2 Fastlæggelse af indsatsområderMed henblik på den videre offentlige indsats skal amterne fortsat udpege de forureninger, der kan 1) have skadelig virkning på grundvandet inden for et område med særlige drikkevandsinteresser, 2) have skadelig virkning på grundvandet i et indvindingsopland for et alment vandforsyningsanlæg eller 3) have skadelig virkning på mennesker på et areal med bolig, børneinstitution eller offentlig legeplads. Figur 5.1. V2 Kortlagte lokaliteter opgjort efter beliggenhed inden for eller uden for de offentlige indsatsområder Amterne har ved indberetningen for 2006 indberettet oplysning, om lokaliteterne ligger inden eller uden for offentlig indsats. Der er oplysninger om 11.524 af de 11.812 V2 kortlagte lokaliteter. Det er oplyst, om lokaliteterne ligger inden for eller uden for lovens indsatsområder, og i givet fald inden for hvilke indsatsområder. Det fremgår af opgørelsen, at i alt 5.829 eller ca. 49% af de 11.812 lokaliteter, der er oplysninger om, ligger inden for lovens indsatsområder, og de resterende udenfor. En lokalitet kan have flere indsatsområder. Fordelingen på de enkelte indsatsområder fremgår af tabel 5.2. Det fremgår, at der for de lokaliteter, der er oplysninger om, er overvægt af lokaliteter, der ligger inden for indsatsområder vedrørende drikkevand. Siden 2002 er andelen af lokaliteter, der ligger uden for indsatsområder steget fra ca. 40 % til ca. 50 %. Dette kunne tyde på, at en væsentlig del af lokaliteter inden for indsatsområder er kortlagt, og at amterne derfor har haft mulighed for at kortlægge en større del af forurenede lokaliteter uden for indsatsområder. Tabel 5.2. Fordeling af V2 lokaliteter på indsatsområder for 5829 ud af 11.812 V2 kortlagte lokaliteter pr. 31.12.2006
Inden for indsatsområderne (49% af de kortlagte lokaliteter) skal amterne tilrettelægge den offentlige indsats, mens kortlægningen af områderne uden for indsatsområderne primært har til hensigt at imødegå at der skabes sundheds- og miljømæssige problemer ved ændrede arealanvendelser eller jordflytninger. Fodnoter[5] I beløbet indgår regionernes forventede forbrug (325,1 mio. kr.), bloktilskud til kommunerne (12 mio. kr.), bevillinger til værditabsordningen og Teknologipuljen (27,5 mio. kr.), resterende midler fra stat og amter til foranstaltninger over for forureningen i Kærgård plantage (10 mio. kr.) samt 6,06 mio. kr. til Videncenter for Jordforurening.
|