Vejledning om strandrensning – februar 2008

2. Ansvarsfordeling

2.1. Ansvarsfordeling for bekæmpelse/sanering og beredskab

Forsvarsministeren forestår i samarbejde med redningsberedskabet og andre myndigheder, som ministeren bemyndiger dertil, bekæmpelse af olie- og kemikalieforurening af havet og kystnære dele af søterritoriet jf. havmiljølovens § 34.

I tilfælde af olie- eller kemikalieforurening forestås sanering af kyststrækninger og bekæmpelse af forurening i havne af kommunalbestyrelsen jf. havmiljølovens § 35, stk. 1.

Ansvaret for den umiddelbare bekæmpelse af forurening fra boreplatforme, undersøiske rørledninger og lignende påhviler bevillingshaverne i samarbejde med Miljøstyrelsen jf. om bekendtgørelse nr. 395 af 17. juli 1984 om beredskab i tilfælde af forurening af havet fra visse havanlæg.

Ansvaret for sanering af kyster og strande samt forureningsbekæmpelse i havne påhviler efter havmiljølovens § 35, stk. 1, i første række kommunalbestyrelsen. Skillelinien mellem de kystnære områder og kyster og strande er i denne forbindelse defineret som normalvandstandslinien, medens havne omfatter havnenes samlede ansvarsområder.

Det må således forudsættes, at den enkelte kommune ved opstilling af sin beredskabsplan tilstræber at kunne disponere over så meget mandskab og materiel, som vil være fornødent til sanering eller bekæmpelse af en forurening, der ikke er af et ekstraordinært stort omfang.

I tilfælde af særligt alvorlige og omfattende forureninger er der i lovens § 35, stk. 6, åbnet mulighed for, at forsvarsministeren kan bestemme, at sanering af kyststrækninger og bekæmpelse i havne skal ledes af forsvarsministeren.

For at give Forsvarsministeriet/Søværnets Operative Kommando mulighed for at varetage disse opgaver, er det pålagt kommunerne at underrette disse instanser om indholdet af kommunernes beredskabsplaner samt ændringer og tillæg til disse, jf. lovens § 35, stk. 4.

Som nævnt har kommunalbestyrelsen ligeledes ansvaret for, at der udarbejdes beredskabsplaner for bekæmpelse af forurening i havne i kommunen. Denne forpligtigelse omfatter såvel private som kommunale og statslige havne, bortset fra havne tilhørende forsvaret der selv påtager sig ansvaret for oprensning af havnene ved olie- og kemikalieforurening.

Kommunalbestyrelsen kan pålægge havnebestyrelsen at udarbejde en beredskabsplan og at drage omsorg for, at det nødvendige materiel er til rådighed, jf. lovens § 35, stk. 3.

Begrebet havnebestyrelse omfatter såvel de tilfælde, hvor en havn styres af en kommunalbestyrelse, et havneråd, en aktieselskabsbestyrelse eller lignende, som det er tilfældet, hvor havnen styres af en enkeltperson som ejer af denne.

2.2. Rapportering af observeret forurening

Af de kommunale beredskabsplaner bør det jf. vejledningens kapitel 3 om retningslinier for opstilling af det kommunale beredskab fremgå, hvem der modtager og koordinerer meddelelser om en observeret eller truende forurening af kyster og strande.

 I henhold til § 38 i lovbekendtgørelse nr. 47 af 7. januar 2008 om beskyttelse af havmiljøet skal ejere, brugere og førere af samt lodser på skibe straks indberette til Forsvarsministeren, såfremt der sker udtømning eller dumpning, som er i strid med havmiljøloven eller omfattes af § 58. Endvidere skal der straks ske indberetning ved enhver form for kollision eller grundstødning, eller såfremt der af andre grunde er fare for udtømning.

De ovenfor nævnte personer samt førere af luftfartøjer skal endvidere straks indberette til Forsvarsministeren, såfremt der fra skibet eller luftfartøjet iagttages væsentligt spild af olie eller skadelige flydende stoffer.

Havnebestyrelser skal ligeledes straks indberette til Forsvarsministeren, såfremt der i havnen iagttages væsentligt spild af olie eller skadelige flydende stoffer, og der er fare for forurening af havet.

I de i ovenfor nævnte tilfælde skal de nævnte personer efter anmodning give Forsvarsministeren eller den myndighed, ministeren bemyndiger dertil, alle oplysninger, som har betydning for iværksættelse af foranstaltninger for at forhindre eller bekæmpe forurening af havet.

Hvis Søværnets Operative Kommando har kendskab til en forurening på havet, og der er sandsynlighed for, at denne kan berøre en kyststrækning, vil Søværnets Operative Kommando alarmere myndighederne i de berørte kommuner. Herved kan det kommunale beredskab aktiveres med henblik på en hurtig iværksættelse af en strandrensningsaktion.

Såfremt kommunen observerer eller erfarer forurening på havet eller kysten, bør den foretage indberetning direkte til Søværnets Operative Kommando og Miljøstyrelsen.

2.3. Beredskabsaktivering

Når der er indløbet melding om en aktuel eller truende forurening af kyster og strande, bør den ifølge beredskabsplanen ansvarlige instans underrette de i planen nævnte personer, myndigheder m.v., således at beredskabet kan indsættes, og der kan træffes bestemmelse om, hvornår og i hvilket omfang en saneringsaktion skal iværksættes.

Ved vurderingen heraf bør der tages hensyn til følgende forhold:

1) Om der er risiko for, at yderligere forurening vil nå kysten.

2) Karakteren af forureningen, herunder om beskyttelse af menneskers sundhed samt dyre - og fugleliv betinger øjeblikkelig indsats. Der kan endvidere af hygiejniske og æstetiske grunde være behov for hurtigst muligt at fjerne døde fugle og fisk, der er blevet ofre for forureningen. I denne forbindelse skal bemærkes, at det er Statsskovdistriktet, der bemyndiger udvalgte personer med behørig legitimation til eventuel aflivning af olieforurenede fugle.

3) Omfanget af forureningen og generne ved denne, eventuelt om omfanget og generne ved forureningen er så ringe, at en saneringsaktion kan afvente den almindelige strandrensning, eller eventuelt helt undlades.

Ved en mindre forurening vil iværksættelsen og omfanget af saneringsaktionen påvirkes af tidspunktet for forureningen. Sker forureningen umiddelbart før eller under badesæsonen, vil hensynet til rekreative og turistmæssige interesser som regel betinge en øjeblikkelig og omfattende indsats til sanering af kyster og strande, jf. § 2, jf. § 10 i bekendtgørelse om badevand og badeområder.

Sker forureningen uden for badesæsonen, vil indsatsen, hvor der ikke er trusler mod fugle-, dyre - og planteliv, ofte kunne udstrækkes over en længere periode. Det vil endvidere her være muligt at afvente, at f.eks. sne og is er borte fra kyststrækningerne. Disse betragtninger kan naturligvis ikke føre til, at man undlader at iværksætte en saneringsaktion i håb om, at f.eks. en storm vil fjerne forureningen.

2.4. Supplerende assistance

I forbindelse med en større forurening af havet kan det fra Søværnets Operative Kommandos side blive aktuelt at anmode politi og andre myndigheder om assistance af forskellig art.

Ved bekæmpelse af olie og kemikalier på havet kan der blive tale om iværksættelse af afværgeforanstaltninger fra land og på stranden for at bremse forureningen, inden den kommer op på selve stranden. Ansvaret for denne del af bekæmpelsen påhviler Forsvarsministeriet, der efter nærmere vurdering vil anmode Beredskabsstyrelsen om bistand.

I tilfælde af særligt alvorlige og omfattende olieforureninger af kyster og strande f.eks. ved tankskibsuheld eller udslip fra boreplatforme vil det være hensigtsmæssigt, at Forsvarsministeriet har ledelsen af aktionen. Situationen vil typisk være den, at de kommunale myndigheder har ledelsen af den egentlige saneringsaktion på land, mens den overordnede koordination af indsatsen af ressourcer vil blive ledet af Forsvarsministeriet.

Vurderer den kommunale ledelse af en sanering eller bekæmpelsesaktion, at der er behov for yderligere assistance - herunder også fsva. materiel - end det, der lokalt er til rådighed, kan den kommunale ledelse anmode om bistand fra det statslige beredskab, herunder om lån af bekæmpelsesmateriel.

Anmodning om assistance, eventuelt lån af bekæmpelsesmateriel tilhørende det statslige beredskab, rettes til Søværnets Operative Kommando.

Søværnets Operative Kommando vil under hensyn til den foreliggende situation i hvert enkelt tilfælde vurdere, i hvor stor udstrækning det vil være muligt at imødekomme den modtagne anmodning om assistance og udlån af materiel.

I forbindelse med ydelse af assistance eller udlån betaler rekvirenten Søværnets Operative Kommando de til enhver tid gældende lejesatser.

2.5. Indsatsens afslutning

Det påhviler den for aktionen ansvarlige ledelse sammen med kommunalbestyrelsen at vurdere, hvornår en bekæmpelses- og saneringsaktion kan betragtes som afsluttet på tilfredsstillende måde.

Alle i aktionen involverede personer, myndigheder m.v. orienteres herefter om indsatsens afslutning.

 



Version 1.0 Marts 2008, © Miljøstyrelsen.