Udvikling af kompetence og værktøjer til implementering af REACH med fokus på virksomheder inden for rengøringsmiddel- og kosmetikbranchen. 3 Målrettet rådgivning af virksomheder
Der har i projektet været fokus på at målrette rådgivningen om REACH, således at virksomhedernes konkrete behov for vejledning blev opfyldt og de mest relevante spørgsmål besvaret. Dette er opfyldt gennem bilaterale dialogmøder med deltagerne ude i virksomhederne. Antallet af dialogmøder med hver virksomhed har været afhængigt af valget af niveau for deltagelse i projektet (se afsnit 1.3). Med deltagerne i den ’Dialogbaserede kompetenceudvikling’ er der blevet afholdt to dialogmøder, der fungerede henholdsvis som introduktion og afslutning af virksomhedernes arbejde med et REACH-relateret casestudie. Med deltagerne i aktiviteten ’Konsekvensanalyse af REACH’ blev der afholdt et enkelt dialogmøde for at belyse og diskutere de umiddelbare konsekvenser af REACH for virksomheden. I dette afsnit beskrives indhold og output af den målrettede rådgivning af virksomhederne. 3.1 Dialogbaseret kompetenceudvikling3.1.1 Indledende dialogSom en del af aktiviteten ’Dialogbaserede kompetenceudvikling’ blev der afholdt et indledende dialogmøde med deltagerne ude i virksomheden. De indledende dialogmøder blev afholdt i perioden marts 2006 - maj 2007 og havde en varighed på ca. 2-3 timer. Som introduktion til dialogmøderne fik virksomhederne forud for mødet tilsendt en e-mail med forslag til mulige emner samt et spørgeskema til udfyldelse af virksomhedsdeltagerne før eller under mødet. Spørgeskemaet havde til hensigt at skabe klarhed over hvilke elementer, der er vigtige i forhold til virksomhedernes forberedelse til REACH, samt at målrette dialogen, så der kunne sættes fokus på de mest relevante problemstillinger. Virksomhederne blev ligeledes præsenteret for et konkret forslag til et casestudie, så valget omkring dette kunne diskuteres på mødet. De virksomheder, hvor der blev foreslået en screening af de anvendte kemiske stoffer som casestudie, fik yderligere tilsendt et Excel-ark, som danner baggrund for den kortlægning disse virksomheder skulle foretage (se afsnit 3.1.2). Et eksempel på et af de medsendte spørgeskemaer er vedlagt i bilag B. Besvarelserne af ja/nej-spørgsmålene fordelte sig på følgende måde mellem virksomhederne: Figur 3.1 Figur 3.1 viser, at kun få af virksomhederne importerer stoffer fra lande uden for EU, og cirka halvdelen af virksomhederne er producenter. Rollen som importør opstår i de fleste tilfælde ved import af parfumestoffer fra Schweiz. Rollen som producent får virksomhederne hovedsageligt gennem deres fremstilling af sæbe ved syre-base-reaktioner. Udover rollerne som producent og importør har alle virksomhederne rollen som downstream-bruger. På møderne blev der derfor ofte fokuseret på downstream-brugerens forpligtelser under REACH. Besvarelserne af spørgeskemaet viste yderligere, at kun halvdelen af virksomhederne har dialog med deres leverandører, og at langt de fleste kun arbejder med én leverandør pr. stof. Dette er aspekter, der gør virksomhederne mere følsomme i forhold til de nye krav i REACH. De fleste virksomheder kender ikke til alle indholdsstofferne i deres råvarer og registrerer ikke mængden af de kemiske stoffer, de anvender. Derfor valgte flere virksomheder en kortlægning af deres egne kemikalier som casestudie under dette projekt. Enkelte virksomheder har råvarer, der er essentielle for produktionen eller har en atypisk anvendelse, hvilket også øger virksomhedernes følsomhed. Med hensyn til de spørgsmål, der ikke var ja/nej-spørgsmål, svarede mange at kommunikationen i forsyningskæden ville blive en forventelig udfordring. Specielt spørgsmålet om standardisering af kommunikationen op i forsyningskæden og beskrivelsen af virksomhedens anvendelse af de kemiske stoffer blev omtalt som væsentlige udfordringer. Desuden så mange virksomheder en udfordring i risikoen for at råvarer udgår af markedet. Hvad angår virksomhedernes kunder, så er der primært tale om distributører, detailhandlen og professionelle. Fælles for alle virksomhederne var, at udviklingstiden i forbindelse med erstatning af råvarer er meget svær at forudsige, men mange angav et interval fra et par måneder til flere år. På baggrund af blandt andet besvarelserne af spørgeskemaet blev dagsordenen for mødet tilpasset den enkelt virksomheds behov. Overordnet blev følgende dagsorden i de fleste tilfælde dog fulgt: 1. Kort præsentation af mødedeltagere og virksomhed 2. Kort indledning om centrale begreber i REACH (ved DHI) 3. Gennemgang af virksomhedens aktørrolle og kemikaliehåndtering - status og behov (på baggrund af besvarelse af spørgeskema) 4. Diskussion af indhold i casestudie 5. Værktøjer - status og behov På mødet fik virksomhederne en generel introduktion til REACH som baggrund for den videre diskussion. Herefter blev virksomhedens konkrete problemstillinger behandlet med udgangspunkt i spørgeskemaet. Virksomhederne fik under dette punkt slået deres rolle og forpligtelser fast, og det blev klart, at størstedelen af virksomhederne havde særlig interesse i downstream-brugerens forpligtelser under REACH. Disse blev ofte gennemgået for at give indblik i de kommende forpligtelser. På baggrund af virksomhedernes behov blev valget af casestudie diskuteret (se afsnit 3.1.2). Det blev også diskuteret hvilke værktøjer, virksomheden kunne have fordele af at anvende (se afsnit 4). Mange af virksomhedernes spørgsmål blev diskuteret og besvaret på mødet, og som yderligere hjælp til virksomhedsdeltagerne blev der udarbejdet et detaljeret referat af mødet. I de tilfælde, hvor virksomhedsdeltagernes spørgsmål ikke kunne besvares på mødet, blev disse besvaret i referatet og sendt til virksomheden umiddelbart efter mødet. Et typisk udvalg af de spørgsmål, der blev stillet ved møderne, blev opsamlet og besvaret i forbindelse med udsendelse af et nyhedsbrev i april 07 (se afsnit 3.1.2). Desuden blev deltagerne opfordret til at kontakte DHI for afklarende spørgsmål. Flere af deltagerne havde hørt om REACH for første gang ved introduktionsseminariet og havde derfor et stort behov for den indledende gennemgang af de vigtigste elementer i REACH-lovgivningen. Flere forstod lovgivningen bedre efter denne mulighed for at stille spørgsmål på et bilateralt møde. Flere var forvirrede omkring deres forpligtelser, og der blev derfor ved møderne fokuseret på de forskellige REACH-aktørers konkrete forpligtelser. Virksomhedernes behov for rådgivning var i mange tilfælde at få identificeret ”hvad gør vi nu?” og ”hvordan skal jeg prioritere min indsats?”. Svaret på disse spørgsmål er at starte forberedelserne til REACH ved at kigge på de kemikalier, virksomheden anvender, hvilket i de fleste tilfælde blev gjort til en del af arbejdet i dette projekt (se afsnit 3.1.3). På baggrund af deltagernes reaktioner på dialogmødet, vurderes virksomhedernes vigtigste output af de indledende dialogmøder at være:
3.1.2 NyhedsbrevOmkring halvvejs i projektforløbet vurderede DHI, at der var behov for en opsamling og status på projektet. Vedtagelsen af REACH stod for døren, og flere af Kommissionens REACH-implementeringsprojekter (RIP-projekter) var under udarbejdelse eller ved at blive planlagt. I RIP-projekterne blev der blandt andet udarbejdedet konkrete vejledninger til industrien om, hvordan virksomhederne kan håndtere kravene i REACH. Specielt resultatet af RIP-projektet 3.5-2, en vejledning til downstream-brugere /1/, havde stor interesse, og der var et stort behov for at kunne konkretisere rådgivningen så meget som muligt i dialogen med virksomhederne. Med udsigt til en færdiggørelse af RIP-vejledning 3.5-2 i efteråret 2007, blev det besluttet at udsætte afholdelsen af de opfølgende dialogmøder og udarbejdelsen af REACH-vejledningen i projektet til efter dette tidspunkt for at kunne inkorporere de seneste vejledninger fra Kommissionen. Tidspunktet for afslutning af projektet blev således udsat fra juni 2007 til marts 2008 med Miljøstyrelsen godkendelse. Udover de strukturelle ændringer i projektet var der også et ønske om at formidle resultatet af de indledende dialogmøder til deltagerne. Mange af virksomhederne havde stillet de samme spørgsmål, men lovgivningen og svarene på spørgsmålene var blevet mere nuancerede i løbet af den period, hvor møderne blev afholdt. For at sikre at alle virksomheder fik den samme nyeste viden om de hyppigst stillede spørgsmål, var der derfor et behov for en opdatering af virksomhederne. I april 2007 blev der således udarbejdet et nyhedsbrev, hvor projektets status, udsættelse og fremtidige forløb blev beskrevet. Der blev ligeledes udarbejdet et ”spørgsmål-og-svar-ark” med opdaterede svar på de hyppigst stillede spørgsmål, og dette blev sammen med nyhedsbrevet sendt til virksomhederne pr. e-mail. To versioner af nyhedsbrevet, afhængig af niveauet for deltagelse, samt ”spørgsmål-og-svar-arket” er vedlagt i bilag C. 3.1.3 CasestudieDe 14 virksomheder, der har deltaget i alle projektets aktiviteter, har haft mulighed for at vælge et casestudie, som de har arbejdet med i virksomheden, som start til forberedelserne til REACH. Der har været flere forslag til casestudier i spil, men på baggrund af en dialog med virksomhederne, valgte de én af tre typer casestudier:
Ni af virksomhederne valgte som casestudie at påbegynde en kortlægning af deres kemikalier – en såkaldt screening. De virksomheder, der valgte denne case, var typisk mindre virksomheder med anvendelse af et overskueligt antal kemikalier. Herudover valgte tre virksomheder at foretage en lidt mere avanceret screening ved hjælp af det såkaldte RTM-program (se afsnit 3.1.3.2). RTM-programmet er udviklet af hse consult i samarbejde med DHI og kan bruges til at skabe overblik over behovet for aktioner for at imødekomme kravene under REACH. Disse tre virksomheder har typisk skulle bruge flere ressourcer på databehandlingen og have et godt indblik i udvalgte aspekter af REACH-lovgivningen. En enkelt virksomhed valgte at deltage som testvirksomhed i en workshop til afprøvning af konceptet for udvikling af eksponeringsscenarier i forbindelse med udarbejdelse af RIP-vejledning 3.5-2 for downstream-brugere. Dette var en ressourcestærk virksomhed med et godt indblik i REACH-lovgivningen. Endelig har en enkelt virksomhed valgt at udarbejde en beskrivelse af deres allerede omfattende forberedende arbejde med REACH. Virksomhedernes valg af casestudier er vist i tabel 3.1. Tabel 3.1
3.1.3.1 Screening af kemikalierScreeningen af virksomhedernes kemikalier blev foretaget ved hjælp af et ’REACH screeningsprogram’, som blev udviklet i projektet (se afsnit 4.1). Screeningen foregår ved, at der indlæses et Excel-ark med blandt andet CAS-numre i programmet, og det foretager herefter en sammenligning af de indlæste CAS-numre med relevante stoflister. Resultatet af screeningen er et kvalificeret bud på, om stofferne er undtaget registrering, deres klassificering, om de er særligt farlige og dermed underlagt godkendelsesordningen, omtrentlige registreringsfrister, og hvorvidt der kræves eksponeringsscenarier for stofferne. Programmet foretager screeningen på baggrund af CAS-numre og angiver således resultatet på stof-niveau. Metoden for udførelsen af analysen er beskrevet i screeningsprogrammets manual, der er vedlagt i bilag I. Screeningen er nem at foretage og giver et hurtigt overblik over hvilke stoffer, der bør være fokus på i virksomhedens videre arbejde med REACH. Udover oplysninger til udførelse af screeningen indebar casestudiet også indsamling af oplysninger om leverandører, følsomhed og stoffernes anvendelse. Disse oplysninger, suppleret med resultatet af screeningen, gav et overblik over hvilke kemikalier, der anvendes i virksomheden, hvordan de vil rammes af REACH, og hvad der skal til for at imødegå eventuelle udfordringer. De virksomheder, der valgte at foretage en screening af deres kemikalier som casestudie, fik i forbindelse med indkaldelsen til det indledende dialogmøde tilsendt et Excel-ark til brug ved screeningen og en efterfølgende analyse. Ved dialogmødet blev detaljerne omkring screeningen og udfyldelsen af Excel-arket forklaret, hvorefter virksomhederne i en periode arbejdede selvstændigt med udfyldelse af Excel-arket. Et anonymiseret eksempel på et udfyldt Excel-ark er vedlagt i bilag D. Efter udfyldelse i virksomheden blev Excel-arket returneret til DHI, som ved hjælp af REACH Screeningsprogram foretog en screening og analyse af de listede stoffer. Efter analysen fik virksomheden en tilbagemelding i form af en udvidelse af Excel-arket, med informationer om de forskellige kemikalier udfyldt af DHI. Bilag D indeholder også et eksempel på sådan en screeningsanalyse. På det opfølgende møde blev screeningsanalysen grundigt gennemgået med virksomheden. Gennemgangen indebar en forklaring på, hvordan analysen skulle fortolkes, og hvad resultatet i praksis betyder for virksomheden. Resultatet blev yderligere opsummeret i stikordsform på PowerPoint for at give et overblik til brug ved virksomhedens videre arbejde med REACH. Et eksempel på et opsummeret screeningsresultat er givet i bilag D. Alle ni virksomheder fik med casestudiet taget hul på kortlægningen af deres kemikalier. Nogle virksomheder fik screenet alle deres kemikalier, men i de fleste tilfælde havde virksomheden fået kortlagt et udsnit af deres kemikalier. I alle tilfælde havde virksomhederne fået kendskab til hvordan de selv simpelt kunne foretage en screening og vurdere resultatet. Flere af virksomhederne udtrykte lettelse over at have fået en systematisk metode til at prioritere deres kemikalier og det videre arbejde med REACH. Screeningen gav således virksomhederne:
3.1.3.2 Screening af kemikalier ved RTM-programmetRTM-programmet er et Excel-baseret screeningsprogram, der er udviklet og ejet af hse consult og DHI. Programmet adskiller sig fra det ovennævnte screeningsprogram ved at kunne give detaljerede og statistiske oplysninger, ikke blot på stofniveau, men også på råvare- og produktniveau. Dette er en nuancering, der kræver indtastning af oplysninger i programmet om bl.a. råvarernes og produkternes sammensætning. Resultatet af screening bliver dermed mere direkte anvendeligt, da de identificerede forpligtelser i forhold til REACH beskrives for den enkelte råvare eller det enkelte produkt. Resultatet skal ikke først omregnes fra stofniveau til råvare- eller produktniveau. Casestudiet med RTM-programmet omfattede dog ikke en analyse af forhold som leverandører, anvendelse og følsomhed. De tre virksomheder, der valgte at foretage en screening af kemikalier ved hjælp af RTM-programmet, blev indbudt til en heldags-workshop på DHI, hvor RTM-programmet blev præsenteret, og deltagerne fik mulighed for selv at arbejde med programmet. Efter workshoppen arbejdede virksomhederne selvstændigt med indtastning af data. Der var i perioden løbende dialog mellem virksomhederne og hse consult til afklaring af spørgsmål omkring programmet. Et eksempel på data til brug i RTM-programmet er vedlagt i bilag E. Deltagerne kunne selv generere det afsluttende resultat, der blev grundigt gennemgået på det opfølgende dialogmøde. På de opfølgende møder deltog både en repræsentant fra DHI og hse consult. Gennemgangen omfattede et oplæg fra deltagerne om status for deres indtastning og resultatet af de rapporter, de havde genereret. Resultatet blev grundigt gennemgået, således at deltagerne blev helt klar over tolkningen af resultatet, og hvad det betød for virksomhedens videre arbejde med REACH. Et eksempel på et resultat i form af rapporter fra RTM-screeningen er ligeledes angivet i bilag E. I forbindelse med dette casestudie udtrykte deltagerne frustration over den mængde data, RTM-programmet behøvede for at generere de afsluttende rapporter, hvilket i starten var tidskrævende. Deltagerne lærte dog hurtigt at indtaste data og tjekke konsistensen af dataene og var positivt overraskede over de detaljerede analyser, programmet kunne give om deres råvarer og produkter. Det væsentligste resultat af casestudiet var, at virksomhederne fik:
3.1.3.3 Testvirksomhed ved RIP 3.5-2I forbindelse med udarbejdelse af RIP-projekt 3.5-2 var flere europæiske virksomheder indbudt til at deltage som testvirksomheder i udviklingen af en vejledning for downstream-brugere. Virksomhederne skulle afprøve og give feedback på anbefalinger og retningsliner i vejledningen til udarbejdelse af eksponeringsscenarier for kemiske produkter. Én af virksomhederne i nærværende projekt deltog som testvirksomhed og deltog i en workshop afholdt den 7. juni 2007 på DHI. På workshoppen blev indholdet af en tidlig udgave af RIP-vejledningen præsenteret, hvorefter virksomhederne arbejdede med eksempler på eksponeringsscenarier. Programmet for workshoppen er vedlagt i bilag F. Virksomheden blev opfordret til selv at fortsætte arbejdet med eksponeringsscenarier efter workshoppen, hvilket dog blev begrænset af, at en stor del af arbejdet med REACH blev overdraget til virksomhedens hovedkontor i Tyskland. På det opfølgende møde gav virksomheden en beskrivelse af udbyttet af deltagelsen, og det fremgik, at virksomheden havde fået følgende udbytte:
3.1.3.4 Beskrivelse af REACH-forberedelserEn enkelt virksomhed havde allerede påbegyndt forberedelserne til REACH fra centralt hold og ville derfor ikke indlede arbejde med nogle af de foreslåede casestudier. Det blev således aftalt, at virksomheden blot skulle udarbejde en beskrivelse af det arbejde med REACH, som foregik i virksomheden. Beskrivelsen er vedlagt i bilag G. 3.1.4 Uddannelsesorienteret dialogDe opfølgende dialogmøder blev afholdt i perioden september – oktober 2007 og havde en varighed på ca. 2-3 timer. Virksomhederne fik forud for mødet tilsendt en e-mail med forslag til dagsorden og for de af virksomhederne, der havde screening af kemikalier som casestudie, en tilbagemelding på screeningen (se afsnit 3.1.3.1). Dagsordenen for mødet blev tilpasset virksomhedens valg af casestudie og specifikke problemstillinger i forhold til REACH, men generelt blev følgende emner gennemgået: 1. Status for projektet 2. Gennemgang af resultatet af casestudiet 3. Præsentation af REACH-vejledningen og værktøjer udviklet i projektet 4. Status for krav til downstream-brugere under REACH 5. Kilder til mere information om REACH Projektets status blev kort gennemgået, og formålet og indholdet af den afsluttende eksterne workshop blev præsenteret (se afsnit 5.2). Herefter blev der fulgt op på virksomhedernes casestudier (se afsnit 3.1.3). En disposition for den REACH vejledning, der skulle udvikles i projektet blev præsenteret, og deltagerne havde mulighed for at komme med input til vejledningens indhold og struktur. De to værktøjer, der skulle udvikles i projektet, var færdige inden møderne og kunne demonstreres for mødedeltagerne. De fleste var bekendte med SPT’s Kemidatabase (se afsnit 4.2), mens screeningsprogrammet var nyt for alle. Anvendelsen af screeningsprogrammet blev demonstreret, og mange fandt den meget nemme anvendelse af programmet meget positiv. Projektets lange forløb betød, at rådgivningen omkring downstream-brugerens forberedelse til og forpligtelser under REACH i højere grad kunne konkretiseres ved dette møde end ved det indledende dialogmøde. På baggrund af det detaljerede referat fra det indledende dialogmøde samt kendskabet til virksomheden blev relevante aspekter omkring virksomhedens behov og udfordringer taget op igen for at sikre deltagerne den seneste viden. Eventuelle ubesvarede spørgsmål blev efterfølgende besvaret i referatet af mødet. Som afslutning på mødet blev deltagerne præsenteret for kilder til mere information om REACH. Formålet med dette var at sikre, at virksomhederne, også efter projektforløbet, havde mulighed for at søge opdateret information om REACH. Det Europæiske Kemikalieagenturs hjemmesiden blev vist, og mulighederne på siden gennemgået, og links til Miljøstyrelsens og Dansk Industris REACH helpdeske blev vist. Desuden blev der henvist til Miljøstyrelsens e-learning-program, som er udviklet af DHI, hse consult og Ökopol[1], og den REACH vejledning, der nu er udarbejdet som resultat af projektet. Formålet med det opfølgende møde var at få deltagerne til at føle sig rustet til at møde de kommende forpligtelser under REACH. Mange udtrykte, at prioriteringen af deres indsats og muligheden for at kunne fokusere på konkrete tiltag gjorde det fremtidige arbejde mere overskueligt. De fleste virksomheder ville efter mødet indlede dialog med deres leverandører i de tilfælde, hvor leveringssikkerheden kunne være påvirket af den nye lovgivning, og flere ville fortsætte kortlægningen af deres kemikalier. Mange fandt tryghed i fortsat at have mulighed for at kontakte DHI ved opstående spørgsmål og den kommende REACH-vejledningen blev meget rost og efterspurgt ved mødet. Generelt vurderes virksomhedernes vigtigste output af det opfølgende møde at være:
3.1.5 Løbende dialogDer har i projektperioden løbende været telefonisk kontakt og e-mail korrespondance mellem DHI og virksomhederne. DHI har opfordret virksomhederne til at tage kontakt i tilfælde af spørgsmål, og virksomhederne har benyttet sig af denne mulighed i meget varierende omfang. Nogle har kontaktet DHI flere gange og andre slet ikke. De virksomheder, der har kontaktet DHI, har primært ønsket at få afklaret specifikke problemstillinger, der er dukket op under og efter virksomhedens arbejde med casestudiet. Virksomhederne er løbende blevet informeret om ændringer i projektforløbet, og er blevet orienteret, når værktøjer, manualer, REACH-vejledning og andet materiale har været tilgængeligt. 3.2 Konsekvensanalyse af REACHSeks af virksomhederne i projektet ønskede en mere begrænset deltagelse i projektet og valgte derfor at deltage i aktiviteterne om konsekvensanalyse af REACH. De virksomheder, der valgte denne model, er generelt mindre virksomheder (se tabel 1.1). Den målrettede rådgivning har for disse virksomheder bestået af et enkelt dialogmøde hos virksomheden, hvor virksomheden forinden havde udfyldt et spørgeskema, der blev brugt til at identificere specifikke behov og diskussioner. Det generelle indhold af møderne var det samme som for de indledende dialogmøder med de øvrige virksomheder (beskrevet i afsnit 3.1.1). Generelt blev følgende dagsorden dog fulgt: 1. Kort præsentation af mødedeltagere og virksomhed 2. Kort indledning omkring REACH ved DHI 3. Gennemgang af virksomhedens aktørrolle og kemikaliehåndtering - status og behov (på baggrund af besvarelse af spørgeskema) 4. Værktøjer - status og behov 5. Information om REACH vejledningen og den afsluttende workshop 6. Andet Møderne har primært haft til formål at identificere virksomhedens forpligtelser under REACH og give virksomheden konkrete forslag til, hvordan den kan forberede sig. I mange tilfælde har disse forslag peget på en kortlægning af virksomhedens stoffer og/eller indledning af en dialog med udvalgte leverandører. Virksomhederne gav tilbagemeldinger på relevante værktøjer (se afsnit 4), og de blev informeret om de øvrige aktiviteter i projektet, herunder udarbejdelse af REACH-vejledningen og afholdelse af den afsluttende workshop. På baggrund af virksomhedernes tilbagemeldinger vurderes udbyttet af møderne at være dækket af beskrivelsen af møderne med de virksomheder, der deltog i fuldt omfang i projektets aktiviteter (se afsnit 3.1.1). Status af projektet samt kilder til mere information blev angivet i nyhedsbrevet, der blev sendt til virksomhederne i april 2007 (se afsnit 3.1.2). 3.3 Output af målrettet rådgivningGenerelt har tilbagemeldingerne fra virksomhederne omkring den målrettede rådgivning været positive. Mange gav især udtryk for at have haft stort udbytte af det indledende dialogmøde, der har bidraget til et overblik over REACH-lovgivningen og virksomhedens konkrete forpligtelser. Flere af de indledende møder blev afholdt meget tidligt i forløbet, og på disse møder efterspurgte deltagerne ofte mere konkret rådgivning, hvilket i mange tilfælde først kunne gives ved det opfølgende møde. De virksomheder, der kun havde et enkelt dialogmøde, blev i høj grad opfordret til at søge mere konkret viden i den kommende REACH-vejledning. Casestudierne blev positivt modtaget af især de virksomheder, der havde valgt at lave en simpel kortlægning ved screening af deres kemikalier. Selvom resultatet var begrænset til oplysninger på stofniveau, blev der lagt vægt på den store mængde information, screeningen gav på baggrund af et meget simpelt datainput. Flere af deltagerne udtrykte ønske om selv at fortsætte med kortlægningsarbejdet ved hjælp af screeningsprogrammet. Virksomhederne, der havde anvendt RTM-programmet som screeningsværktøj, var meget positive over for den detaljerede information, de resulterende rapporter gav omkring virksomhedens forpligtelser, men udtrykte bekymring over de store datamængder programmet krævede. Virksomhederne havde med RTM-programmet fået taget hul på kortlægning af deres kemikalier og fået et indblik i, hvordan oplysningerne kunne systematiseres, men de var ikke sikre på, at de fortsat ville anvende programmet i deres forberedende arbejde. De deltagere, der arbejdede med RIP 3.5-2, fik et indblik i hvordan der konkret kan arbejdes med eksponeringsscenarier, men havde på grund af virksomhedens organisatoriske placering af REACH-arbejdet i Tyskland, kun begrænset mulighed for at arbejde videre med forberedelserne i virksomheden. Ved de opfølgende møder blev der fokuseret på, hvorvidt virksomhederne følte sig rustet til at møde de kommende udfordringer i forbindelse med REACH. De fleste udtrykte, at det følte de, men at det konkrete arbejde med eksponeringsscenarier stadig var uigennemskueligt. Da mange af aspekterne omkring eksponeringsscenarier endnu ikke var afklaret ved afholdelsen af møderne, blev virksomhederne henvist til REACH-vejledningen fra dette projekt og den afsluttende workshop, hvor eksponeringsscenarier ville blive behandlet (se afsnit 5). De fleste deltagere udtrykte tryghed ved at have fået nogle konkrete opgaver at arbejde med og at være kommet i gang med at forberede sig til REACH. Fodnoter[1] E-learningen er frit tilgængelig for alle - enten via Miljøstyrelsens hjemmeside: http://www.mst.dk/Kemikalier/REACH+Helpdesk/Links+til+mere+viden/) eller via ereach.dhigroup.com.
|