Redegørelse om jordforurening 2007

3 Ressourceforbrug

3.1 Det offentlige ressourceforbrug i 2007

Den økonomiske ramme, der var til rådighed for den offentlige indsats på jordforureningsområdet i 2007, var koncentreret om regionernes bloktilskud samt de statsfinansierede tilskudsordninger (værditabsordningen og teknologipuljen).

Den faktiske fordeling af ressourcerne i 2007 fremgår af tabel 3.1.

Fordelingen af de samlede ressourcer mellem stat og regioner afspejler den decentrale opgavefordeling på jordforureningsområdet.

Tabel 3.1 Fordeling af ressourcer på jordforureningsområdet i 2004 - 2007

Kilde: Miljøstyrelsen

Mio. kr. 2004 2005 2006 2007
Bloktilskud region 200 205 212 337¹
Bloktilskud kommune 11 12 12 12
Egenfinansiering² (amt) 130 115 106
Værditabsordning³ (stat) 21 294 22 22,1
Teknologipulje³ (stat) 5 5 5 5,4
Forsvaret 6,6 5,6 3,6 8,9
I alt 373,6 371,6 360,6 385,4

De præsenterede tal er afrundede.

¹ Fra 2007 (efter kommunalreformen) eksisterer regionernes egenfinansiering ikke længere, da den dækker over den amtsskattefinansierede del af amternes udgifter, og regionerne ikke kan skattefinansiere. Dette er årsagen til det større bloktilskud i 2007 i forhold til de foregående år.

²Den lavere egenfinansiering i 2005 og 2006 sammenlignet med 2004 skyldes, at der ved beregningen af amternes/regionernes personaleomkostninger fra 2005 er anvendt en årsværkspris som anvendt i forbindelse med DUT-forhandlingerne. I de foregående år blev der anvendt en skønnet årsværkspris på 600.000 kr.

³ Bevillingen.

4 Bevillingen for 2005 inkluderer 8 mio. kr. til låneordningen.

Det offentlige ressourceforbrug på jordforureningsområdet var jf. tabel 3.1 ca. 385,4 mio. kr. i 2007.

De statslige ordninger, værditabsordningen med lånegarantiordningen og teknologiudviklingspuljen samt Forsvarets indsats, er nærmere beskrevet i kapitel 6.

Regionernes ressourceforbrug fremgår af tabel 3.2.

Tabel 3.2 Regionernes ressourceforbrug på jordforureningsområdet i 2007, mio. kr.

Kilde: Regionernes skriftlige indberetning og Miljøstyrelsen.

  Kortlægning,
Registrering
og tilsyn
Unders-
øgelser
Projektering
og Afværge-
foran-
staltninger
Drift og
Monitering
Samlet
forbrug
Total
Region Hovedstaden 16,4 16,4 23,9 22 83,4 107,8
Region Sjælland 5,8 1,8 10,9 4,4 23,8 41,1
Region Syddanmark 10,2 5,3 7,9¹ 3,2 27 52,8
Region Midtjylland 1,7² 6,8 4,9 7,8 33³ 55,8³
Region Nordjylland 9,0 1,7 6,3 0,2 20,7 31,0
Bornholms Regionskommune 0,3 0,2 0,008 0,002 0,5 1,1
Total 43,4 32,2 53,9 37,6 188,4 289,6

De præsenterede tal er afrundede.

”Samlet forbrug” er summen af udgifterne til kortlægning, registrering og tilsyn, undersøgelser, projektering og afværgeforanstaltninger, drift og monitering samt kontingent til Videncentret for Jordforurening og udgifter til tværgående projekter og andet, som ikke er anført selvstændigt i tabellen. ”Total” inkluderer også beregnede personaleomkostninger.

¹ Beløbet inkluderer udgifter på 1,5 mio. kr. til Kærgård Plantage.

² Beløbet angiver udelukkende V1-kortlægning.

³ Beløbet inkluderer bl.a. udgifter på 1,4 mio. kr. til Høfde 42, 1,6 mio. kr. til undersøgelser i forbindelse med sager under Oliebranchens Miljøpulje og 4,5 mio. kr. til IT og GIS.

Regionernes ressourceforbrug ekskl. administration (personaleforbrug) var jf. tabel 3.2. ca. 188 mio. kr. i 2007.

Administration af jordforureningsområdet lagde beslag på ca. 187 årsværk (personaleressourcer opgjort i fuldtidsstillinger) i 2007 mod ca. 155 årsværk i 2006. Værdien af et årsværk er sat til 541.868 kr. inkl. overhead, svarende til den årsværkspris, som blev anvendt i forbindelse med DUT-forhandlinger i 2007. Dermed har regionernes beregnede personaleudgifter samlet udgjort ca. 101 mio. kr. i 2007.

Regionernes totale udgifter beløber sig derved til ca. 290 mio. kr.

Til sammenligning var de tidligere amters totale udgifter i 2006 beregnet til ca. 318 mio. kr. Regionernes totale ressourceforbrug er således ca. 28 mio. kr. mindre i 2007 end i 2006.

Der er især blevet brugt færre ressourcer på projektering og afværgeforanstaltninger i 2007 end i 2006. Området var højt prioriteret i 2006, og som en konsekvens af kommunalreformen kom mange projekter sent i gang i 2007. Der er således overført midler fra 2007 til 2008.

Det var i 2007 nødvendigt for de nye regioner at udarbejde strategier med mål for deres arbejde med jordforureningsområdet. Det har også været en stor opgave at få indarbejdet arbejdsmetoderne i de nye forvaltninger, og der har været brugt mange ressourcer på at samkøre data og indføre nye systemer til sikring og styring af jordforureningsdata.

Region Nordjylland oplyser, at der er udført et ekstraordinært arbejde med revurdering af kortlægning af ejendommes PAH-forureninger.

Region Syddanmark oplyser, at det samlede regnskab for Regionen er påvirket af tekniske forsinkelser i forberedelserne til de to store oprensninger i Kærgård Plantage og i Odense, hvor forventede udgifter i 2007 først afholdes i 2008. Der er derfor overført et beløb på ca. 9 mio. kr. fra 2007 budgettet til udgifter på disse to sager i 2008.

Region Sjælland oplyser, at der overføres 7,1 mio. kr. fra 2007 til regnskabsår 2008, Region Midtjylland oplyser, at der overføres 1,7 mio. kr. fra 2007 til regnskabsår 2008, og Region Hovedstaden oplyser, at der overføres 12,1 mio. kr.

Det fremgår af Redegørelse om jordforurening 2006, at regionerne budgetterede med et totalforbrug inkl. årsværk på ca. 325 mio. kr. for 2007. Det betyder, at det faktiske forbrug i 2007 er ca. 35 mio. kr. mindre end budgetterne for 2007. Heraf er der overført ca. 30 mio. kr. til 2008. På grund af kommunalreformen, var der større usikkerhed om budgetterne end sædvanligt på indberetningstidspunktet.

Det var ved indberetningen i 2006 ikke muligt for Region Syddanmark og Region Midtjylland at specificere det forventede ressourceforbrug som foreskrevet i cirkulæret om indberetninger for 2006 om jordforureninger. Der blev derfor for disse regioner kun angivet samlet forbrug og total for ressourceforbruget for 2007. De manglende indberetninger gør det derfor vanskeligt at sammenligne de forskellige elementer i det faktiske forbrug med budgettet.

3.2 Det offentlige budget for 2008

Depotrådet forventer i 2008 et ressourceforbrug i stat, regioner og kommuner på ca. 454,3 mio. kr. Hertil kommer indsatsen fra Forsvaret.

Ca. 418,5 mio. kr. fordeles til kommuner og regioner som bloktilskud. Der er bevilliget henholdsvis 22,7 mio. kr. og 5,6 mio. kr. til værditabsordningen og teknologipuljen.

Endvidere vil staten i 2008 anvende 7,5 mio. kr. til undersøgelse, projektering og afværgeforanstaltning over for forureningen i Kærgård Plantage i Region Syddanmark.

Regionernes budgetlægning er foretaget på denne baggrund.

Tabel 3.3 viser regionernes budgetter for 2008.

Tabel 3.3. Regionernes forventede ressourceforbrug på jordforureningsområdet i 2008 i mio. kr.

Kilde: Regionernes skriftlige indberetning

  Kortlægning, Registrering og tilsyn Undersøgelser Projektering
og Afværge-
foran-
staltninger
Drift og
Monitering
Samlet forbrug Total
Region Hovedstaden 38,3 17,4 37,6 23,2 121,6 150,7
Region Sjælland 19,7 3,1 8,7 5,9 41,8 65,4
Region Syddanmark 13,4 8,9 26,9 2,7 53,5 82,6
Region Midtjylland 9,8¹ 4,5 10,0 5,7 43,7² 69,0²
Region Nordjylland 13,8 3,0 5,4 0,2 26,4 37,0
Bornholms Regionskommune 0,1 0,2 0,3 0,08 0,7 1,2
Total 95,1 37,1 88,9 37,8 287,7 405,9

De præsenterede tal er afrundede.

”Samlet forbrug” er summen af udgifterne til kortlægning, registrering og tilsyn, undersøgelser, projektering og afværgeforanstaltninger, drift og monitering samt kontingent til Videncentret for Jordforurening og udgifter til tværgående projekter og andet, som ikke er anført selvstændigt i tabellen. ”Total” inkluderer også personaleomkostninger. Tallene kan afvige fra det endelige, da der på indberetningstidspunktet ikke var taget endelig stilling til alle overførsler fra 2007 til 2008.
Ved beregningen af regionernes personaleomkostninger er der anvendt en årsværkspris på 559.211 kr. svarende til den pris, der anvendes i forbindelse med DUT-forhandlinger i 2008.

¹ Beløbet angiver udelukkende V1-kortlægning.

² Beløbet inkluderer bl.a. udgifter på 1,6 mio. kr. til Høfde 42, 1,9 mio. kr. til undersøgelser i forbindelse med sager under Oliebranchens Miljøpulje og 2,0 mio. kr. til IT og GIS.

Samlet set forventer regionerne således et noget større ressourceforbrug i 2008 end i 2007.

Dette større ressourceforbrug skal ses i forhold til, at der i aftalen fra sommeren 2007 om regionernes økonomi, indgik et løft på 50 mio. kr. årligt til indsatsen mod jordforurening. Desuden har nogle af regionerne overført ressourcer fra regnskabsår 2007 til regnskabsår 2008 (se afsnit 3.1. ovenfor).

Hvis man sammenligner tabel 3.2. med tabel 3.3, forventer regionerne generelt et øget ressourceforbrug til kortlægning, registrering og tilsyn. Derudover forventer de fleste regioner at øge prioriteringen af projektering og afværgeforanstaltninger. Denne fordeling af ressourceforbruget fremgår også af regionernes skriftlige indberetning om planerne for aktiviteter på jordforureningsområdet i 2008.

3.3 Det private ressourceforbrug i 2007

Der er kun indberettet økonomioplysninger for ca. 26 % af de privatfinansierede oprydningsprojekter, der har fundet sted i 2007. Sidste år var denne procentsats 37 %. Tidligere har der været indberettet økonomioplysninger for 60-70% af projekterne. Der er en vis forsinkelse i indberetningen af økonomioplysninger, som på grund af kommunalreformen har været mere udtalt i både 2006 og 2007.

Det er ikke er muligt at opskrive økonomitallene, således at de giver udtryk for den reelle forsinkelse i indberetningen. Desuden er det samlede antal oprydninger i 2007 ligeledes ikke blevet opskrevet. Den samlede udgift til oprydning er derfor ikke blevet estimeret for 2007, ligesom det var tilfældet i 2006.

Oliebranchens Miljøpulje har afholdt udgifter for 173 mio. kr., mens forsikringsordningen for villaolietanke har afholdt udgifter for 90 mio. kr.

3.4 Det samlede ressourceforbrug i 2007

I 2007 er der på de beskrevne ordninger sammenlagt brugt ca. 615,9 mio. kr. fordelt som følger:

Tabel 3.4: De samlede udgifter på jordforureningsområdet i mio. Kr.

  2007
Regionernes indsats efter jordforureningsloven¹ 296
Værditabsordningen og Teknologipuljen² 36
Privatfinansierede oprydninger³ -
Oliebranchens Miljøpulje 173
Forsikringsordningen for villaolietanke 90
Forsvaret 8,9
Bloktilskud til kommuner 12
I alt 615,9

¹I beløbet indgår 6 mio. kr. til Videncenter for Jordforurening.

²I beløbet indgår bevillinger for 2007 samt tilbageførte uforbrugte midler for værditabsordningen for 2006.

³ Indberetningen har som i 2006 været meget mangelfuld, så det har heller ikke i 2007 været muligt at give et realistisk bud på udgifterne ved den private oprydning.

Hvis man sammenligner udgifterne i 2007 med udgifterne i 2006, er de samlede udgifter (foruden de privatfinansierede oprydninger) på jordforureningsområdet i 2007 beregnet til at være ca. 12,8 mio. kr. lavere end i 2006.

Regionernes udgifter er faldet (ca. 28 mio. kr., jf. ovenfor i afsnit 3.1). Der er også et fald i udgifterne til værditabsordningen og teknologipuljen (ca. 18 mio. kr.). Udgifter til Oliebranchens Miljøpulje og forsikringsordningen for villaolietanke er derimod steget med henholdsvis 20 mio. kr. og 11 mio. kr., og hos forsvaret ses også en stigning (3,3 mio. kr.).

 



Version 1.0 Marts 2009, © Miljøstyrelsen.