Effekter af miljøzonekrav på person- og varebilsmarkedet 1 Sammenfatning og konklusionerIndførelse af en miljøzone for person- og varebiler i København og Frederiksberg kommuner vil medføre et fald i værdien af de berørte ældre biler i størrelsesordenen 10 - 20%. De der rammes mest er selvsagt de ældre biler inden for miljøzonen. Disse biler vil ikke længere kunne anvendes til at køre i København og Frederiksberg efter miljøzoneændringen. I resten af landet kan bilerne stadig anvendes som hidtil. 1.1 Baggrund og formålMiljøstyrelsen har igangsat projektet og har ønsket at få en vurdering af de samfundsøkonomiske konsekvenser af miljøzoneregulering som virkemiddel for at sikre renere luft i byerne. 1.2 UndersøgelsenUndersøgelsen er udført i perioden december 2008 - februar 2009 af COWI. Undersøgelsen giver en vurdering af en ændret miljøzones påvirkning af bilmarkedet for ældre brugte biler. Hvor mange rammes og hvad betyder det for brugtbilpriserne. Undersøgelsen er baseret på:
1.3 HovedkonklusionerDet er beregnet, at miljøzonen vil ramme omkring 15 % af de ældre biler. Lidt mindre and halvdelen (45%) af de berørte biler er lokaliseret indenfor miljøzonen, resten i det øvrige Danmark. Selv om miljøzonen medfører at en del biler ikke længere kan køre i København og Frederiksberg kommuner fra 2011, så vil disse biler stadig have en vis værdi. De kan enten finde anvendelse andre steder i landet eller eksporteres til andre lande. Effekten af en miljøzone vil være en reduktion af bilpriserne i størelsesordenen 10% - 20%. Den procentvise reduktion vil være størst for de ældste og billigste biler, da det ikke er økonomisk fordelagtigt at eksportere disse biler efter de seneste tiltag på dette område (krav om syn og minimum 7.500 gebyr ver refundering af registreringsafgift). For de relativt nye eller større og dyrere biler vil der stadig være mulighed for eksport, dog med en forringelse af gevinsten på omkring 10% som følge af de seneste tiltag. De tiltag for personbiler der er analyseret i denne rapport vurderes at berøre 1% - 3% af den samlede bilpark og omkring 15% set i forhold til de ældre biler. For varebiler vurderes tiltagene at berøre 3% - 7% af den samlede bilpark og 10% - 15% af de ældre biler. Ud over de nævnte prisændringer vil bilejerne opleve nogle midlertidige vældfærdsmæssige nytteændringer. Personernes nytte vil påvirkes i et par år indtil de alligevel ville have udskiftet bilen til en nyere bil. For de de der vælger at udskifte den gamle bil betyder dette en fremskyndelse af en udgift til en nyere bil. Derudover vil de få mindre nytte fordi de tvinges til en lidt anden sammensætning af forbrug end de har været vant til. På den anden side vil de dog få en større nytte af at køre i en nyere bil. Samlet set må deres nytte dog blive reduceret. Ellers ville de have valgt at skifte bilen tidligere. For de der fravælger ture fremover, eller som vælger at bruge den anden bil de evt har til rådighed, vil der være en reduktion i deres nytte fordi de stram-mere regler gør at de bliver tvunget til at ændre adfærd. Da man må antage at de havde tilpasset sig optimalt til situstionen inden stramningen, må den nye situation nødvendigvis blive ringere for dem og dermed føre til et nyttetab. 1.4 ProjektresultaterProjektet belyser konsekvenserne af fem scenarier for skærpede luftemissionskrav i miljøzonen. Tabel 1.1 Biler der ikke må køre i miljøzonen i de fem scenarier
Eksempelvis betyder scenarium B, at benzinbiler/varebiler ældre end Euro 1 og dieselbiler/varebiler ældre end Euro 3 ikke må køre i miljøzonen. Ved indførsel af en mere restriktiv miljøzone påvirkes markedet for biler på flere måder. Dels vil der være en gruppe der skal skaffe sig af med det køretøj der ikke længere kan benyttes i miljøzonen, hvorfor disse skal afsættes og udbuddet vil stige. Resultaterne omfatter dels en vurdering af hvor mange biler det drejer sig om, dels en vurdering af effekten på prisen på de brugte biler. Niveauet for hvor mange biler der berøres findes ved at kombinere oplysninger fra Centralregisteret for motorkøretøjer med oplysninger fra transportvaneundersøgelserne. Tabellerne nedenfor viser antal berørte person- og varebiler i de fem forskellige scenarier. Tabel 1.2 Berørte personbiler
Tabel 1.3 Berørte varebiler
Mange rigtig gamle biler, f.eks. ældre end årgang 1990 har ingen salgsværdi, hverken før eller efter miljøzonen. Men da de stadig anvendes til at køre i, repræsenterer de alligevel en værdi for brugeren. Bilpriserne i undersøgelsen er baseret på den internetbaserede database til vurdering af bilpriser: bilpriser.dk. Der er taget udgangspunkt i et gennemsnit mellem købs og salgs priser, dvs. gennemsnit mellem det beløb en person ville skulle betale for en lignende bil og det beløb en person ville kunne få ved at sælge sin bil til en forhandler. Priseffekten af ændring i udbud og efterspørgsel af ældre brugte biler bygger på en interviewundersøgelse med en række brugtvognsforhandlere, bilmæglere, bileksportører, konsulenter og brancheorganisationer. Tabellen nedenfor angiver de skønnede brugtbilpriser før og efter ændringen af miljøzonen for de berørte biler. Efterprisen er beregnet som den mest fordelagtige pris der kan fås ved enten at sælge i Danmark eller ved at eksportere bilen med de omkostninger det vil have i forbindelse med syn og gebyr ved refundering af registreringsafgift. Tabel 1.4 Brugtbilpriser før og efter ændring i miljøzonen, Personbiler
Tabel 1.5 Brugtbilpriser før og efter ændring i miljøzonen, Varebiler
[1] Der er indsamlet prisoplysninger på ca 15.000 forskellige personbiler. Disse biler repræsenterer ca. 1,1 mio af personbilerne i bilparken. Der er indsamlet prisoplysninger på ca 5.700 forskellige varebiler. Disse varebiler repræsenterer ca. 160.000 af varebilerne i bilparken.
|