Effekter af miljøzonekrav på person- og varebilsmarkedet

2 Indledning

2.1 Baggrund

Projektet handler om miljøzonen i København og Frederiksberg kommuner. I øjeblikket omfatter miljøzonen alene tunge køretøjer. Det overvejes at ændre miljøzonen til også at omfatte luftemissionskrav for person- og varebiler, med det formål at reducere luftemissionerne af NOx og partikler i København og Frederiksberg.

Miljøstyrelsen har igangsat projektet og har ønsket at få en vurdering af de samfundsøkonomiske konsekvenser af miljøzoneregulering som virkemiddel for at sikre renere luft i byerne.

Den nuværende miljøzone for lastbiler i København er geografisk afgrænset af Ring 2 og Vejlands Allé på Amager. Denne forventes dog udvidet i 2009 til at omfatte hele Frederiksberg og Københavns Kommune (kilde: http://www.miljozone.dk/borger.php). Udvidelsen af miljøzonen til person- og varebiler forventes først indført efter den geografiske udvidelse af miljøzonen for lastbiler. Derfor omfatter resultaterne i nærværende analyse en miljøzone der geografisk omfatter hele Frederiksberg og Københavns Kommune.

Miljøzonen fungerer ved en godkendelse og mærkning af de køretøjer der må færdes i zonen. Udvidelse af miljøzonen til at omfatte biler og varebiler forventes gennemført ved lov, og færdselspolitiet forventes derfor at håndhæve restriktionerne ved uddeling af bøder i zonen. Biler og varebiler der færdes i miljøzonen, men ikke har et miljø-mærkat kan således tildeles en bøde.

2.2 Formål

Formålet med projektet er at belyse markedseffekter af forskellige ændringer i miljøzonen. De belyste effekter er:

  • Antal berørte vare- og personbiler
    • Antal berørte person- og varebiler fordelt på Euro normer, alder, motorstørrelse og brændstof.
    • Ændringen i antallet og fordelingen i forhold til fordelingen i dag (2008) og
  • Priser for berørte vare- og personbiler
    • Priser for de berørte person- og varebiler fordelt på Euro normer, alder motorstørrelse og brændstof.
    • Prisændringerne for hver kategori i forhold til priserne i dag (2008)

2.3 Indhold

Projektet belyser effekten på bilmarkedet af at ændre miljøzonen i København og Frederiksberg kommuner til også at omfatte person og varebiler.

For at belyse effekten på markedet identificeres først hvilke årgange der der berøres af miljøzonen og hvordan disse årgange er fordelt rundt omkring i Danmark. Derefter vurderes det, hvor stor en andel af disse biler der berøres af miljøzonen. F.eks. er det umiddelbart indlysende at mange biler i de relevante årgange vil blive berørt tæt på miljøzonen. Hvorimod kun en lille andel vil blive berørt af de biler der "bor" i Jylland.

Derudover vurderes det, hvilken effekt ændringen i efterspørgslen for de ramte årgange vil få for bilpriserne på disse årgange.

Viden om hvordan person- og varebilbestanden ser ud i dag fås fra Danmarks Statistiks udtræk fra Centralregisteret for Motorkøretøjer, som også viser ejer/brugers geografiske lokalisering[²]. Dette datasæt giver en detaljeret beskrivelse af bilerne og varebilerne (ejer/brugers adresse, bilmærke, model, årgang mv.).

Viden om berøring med miljøzonen fås fra DTU Transports Transportvaneundersøgelse (TU data). Disse data viser hvilke ture der køres til og fra forskellige geografiske zoner.

Bilpriserne er fundet på internet baserede model, bilpriser.dk og kombineret med data på bilparken.

Priseffekter er skønnet på baggrund af interview med brugtbilforhandlere, bileksportører, bilopkøbere og brancheorganisationer.

Ud over vurdring af prisændringer i det foregående, identificeres og beskrives de vældfærdsmæssige nytteændringer der kan opstå hos forskellige grupper borgere, som i dag kører i/til miljøzonen i ældre biler - og som derfor kan blive berørt. Adfærdsændringerne forårsaget af strammere regler vil give anledning til et nyttetab, da det må antages at bilisterne havde tilpasses sig bedst muligt inden en eventuel skærpelse af miljøzonen.


[2] Den geografiske lokalisering forventes at have stor indflydelse på potentialet af de berørte.

 



Version 1.0 Oktober 2009, © Miljøstyrelsen.