| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Effekter af miljøzonekrav på person- og varebilsmarkedet
7 Resultater på pris og mængder
Indførsel af en mere restriktiv miljøzone påvirker markedet for brugte biler. Der vil være en del bilejere der vil skaffe sig af med deres ældre bil, når den ikke længere kan anvendes i miljøzonen. Det vil påvirke markedet for brugte biler således at prisen på disse biler vil falde.
Effekten af en miljøzone vil være en reduktion af bilpriserne i størelsesordenen 10% - 20%.
Den procentvise reduktion vil være størst for de ældste og billigste biler. For de nyere/dyrere biler sætter muligheden for eksport en grænse for hvor meget bilernes værdi kan falde på det danske marked. For ældre/billige biler vil der ikke være en sådan undergrænse, da det efter de seneste tiltag på dette område (krav om syn og minimum 7.500 gebyr) ikke længere kan betale sig at eksportere disse biler.
For de relativt nye eller større og dyrere biler vil der stadig være mulighed for eksport, dog med en forringelse af gevinsten på omkring 10% som følge af de seneste tiltag.
De tiltag for personbiler der er analyseret i denne rapport vurderes at berøre 1% - 3% af den samlede bilpark og omkring 15% set i forhold til de ældre biler. For varebiler vurderes tiltagene at berøre 3% - 7% af den samlede bilpark og 10% - 15% af de ældre varebiler.
I det følgende er givet tabeller med detaljerede resultater fra undersøgelsen. Resultaterne giver dels en vurdering af hvor mange biler det drejer sig om, dels en vurdering af effekten på prisen på de brugte biler. Derudover er det beregnet hvilken omkostning der vil være som følge af at bilejerne må udskifte deres biler tidligere end uden miljøzonen. Hvordan resultaterne er beregnet fremgår af kapitel 4.
7.1 Effekter på bilpriser og antal berørte biler
Niveauet for hvor mange biler der i dag kører til/fra og i miljøzonen findes som tidligere nævnt ved at kombinere oplysninger fra Centralregisteret for motorkøretøjer med oplysninger fra transportvaneundersøgelserne.
Bilpriserne i undersøgelsen bygger på den internetbaserede database til vurdering af bilpriser: bilpriser.dk. Der er taget udgangspunkt i et gennemsnit mellem købs og salgs priser.
Ændringen i brugtbilprisen som følge af af ændring i udbud og efterspørgsel af ældre brugte biler er vurderet ud fra en interviewundersøgelse med en række brugtvognsforhandlere, bilmæglere, bileksportører, konsulenter og brancheorganisationer.
7.1.1 Tabeller med markedseffekter, Scenarie A
Tabel 7.1 Effekter på priser, A
Euro norm |
Motor
størrelse |
Personbiler |
Varebiler |
Benzin |
Diesel |
Benzin |
Diesel |
Før
pris |
Efter
pris |
Før
pris |
Efter
pris |
Før
pris |
Efter
pris |
Før
pris |
Efter
pris |
Før Euro
(Euro 0) |
<1,4 liter |
5.000 |
|
|
|
5.300 |
4.600 |
5.300 |
4.400 |
1,4-2 liter |
5.000 |
|
5.000 |
|
>2 liter |
5.000 |
|
|
|
Euro 1 |
<1,4 liter |
5.400 |
|
|
|
8.700 |
0 |
14.200 |
11.900 |
1,4-2 liter |
7.300 |
|
10.900 |
|
>2 liter |
12.200 |
|
43.200 |
|
Euro 2 |
<1,4 liter |
18.300 |
|
|
|
19.900 |
0 |
27.200 |
23.300 |
1,4-2 liter |
27.400 |
|
47.200 |
|
>2 liter |
68.800 |
|
106.300 |
|
Euro 3 |
<1,4 liter |
43.000 |
|
60.800 |
|
55.000 |
0 |
64.500 |
56.800 |
1,4-2 liter |
73.400 |
|
120.300 |
|
>2 liter |
157.100 |
|
188.800 |
|
Tabel 7.2 Effekter på mængder (antal berørte køretøjer), A
Euro norm |
Motor
størrelse |
Personbiler |
Varebiler |
Benzin |
Diesel |
Benzin |
Diesel |
Antal |
Berørte |
Antal |
Berørte |
Antal i alt |
Berørte |
Antal i alt |
Berørte |
Før Euro
(Euro 0) |
<1,4 liter |
57.151 |
|
|
|
13.011 |
1.657 |
20.568 |
1.860 |
1,4-2 liter |
34.330 |
|
9.695 |
|
>2 liter |
4.253 |
|
|
|
Euro 1 |
<1,4 liter |
69.472 |
|
|
|
16.877 |
0 |
27.413 |
3.516 |
1,4-2 liter |
198.927 |
|
17.939 |
|
>2 liter |
3.955 |
|
252 |
|
Euro 2 |
<1,4 liter |
87.255 |
|
|
|
16.302 |
0 |
47.640 |
6.700 |
1,4-2 liter |
362.219 |
|
18.311 |
|
>2 liter |
6.382 |
|
1.861 |
|
Euro 3 |
<1,4 liter |
90.881 |
|
3.497 |
|
21.396 |
0 |
119.476 |
19.808 |
1,4-2 liter |
310.564 |
|
82.921 |
|
>2 liter |
14.672 |
|
5.222 |
|
I den følgende tabel er priserne før og efter ganget på det samlede antal biler for derved at beregne et samlet værditab som følge af ændringen i miljøzonen.
Tabel 7.3 Effekt på den samlede værdi af bilerne, 1.000.000 kr, A
Euro norm |
Motor
størrelse |
Personbiler |
Varebiler |
Benzin |
Diesel |
Benzin |
Diesel |
Værdi
før |
Værdi efter |
Værdi
før |
Værdi efter |
Værdi
før |
Værdi efter |
Værdi
før |
Værdi efter |
Før Euro (Euro 0) |
<1,4 liter |
|
|
|
|
69 |
60 |
109 |
90 |
1,4-2 liter |
|
|
|
|
>2 liter |
|
|
|
|
Euro 1 |
<1,4 liter |
|
|
|
|
|
|
389 |
326 |
1,4-2 liter |
|
|
|
|
>2 liter |
|
|
|
|
Euro 2 |
<1,4 liter |
|
|
|
|
|
|
1,296 |
1,110 |
1,4-2 liter |
|
|
|
|
>2 liter |
|
|
|
|
Euro 3 |
<1,4 liter |
|
|
|
|
|
|
7,706 |
6,786 |
1,4-2 liter |
|
|
|
|
>2 liter |
|
|
|
|
7.1.2 Tabeller med markedseffekter, Scenarie B
Tabel 7.4 Effekter på priser, B
Euro norm |
Motor
størrelse |
Personbiler |
Varebiler |
Benzin |
Diesel |
Benzin |
Diesel |
Før
pris |
Efter
pris |
Før
pris |
Efter
pris |
Før
pris |
Efter
pris |
Før
pris |
Efter
pris |
Før Euro
(Euro 0) |
<1,4 liter |
5.000 |
4.300 |
|
|
5.300 |
5.000 |
5.300 |
4.800 |
1,4-2 liter |
5.000 |
4.300 |
5.000 |
4.300 |
>2 liter |
5.000 |
4.300 |
|
|
Euro 1 |
<1,4 liter |
5.400 |
|
|
|
8.700 |
0 |
14.200 |
13.000 |
1,4-2 liter |
7.300 |
|
10.900 |
9.600 |
>2 liter |
12.200 |
|
43.200 |
41.600 |
Euro 2 |
<1,4 liter |
18.300 |
|
|
|
19.900 |
0 |
27.200 |
25.400 |
1,4-2 liter |
27.400 |
|
47.200 |
43.800 |
>2 liter |
68.800 |
|
106.300 |
95.200 |
Euro 3 |
<1,4 liter |
43.000 |
|
60.800 |
|
55.000 |
0 |
64.500 |
0 |
1,4-2 liter |
73.400 |
|
120.300 |
|
>2 liter |
157.100 |
|
188.800 |
|
Tabel 7.5 Effekter på mængder (antal berørte køretøjer), B
Euro norm |
Motor
størrelse |
Personbiler |
Varebiler |
Benzin |
Diesel |
Benzin |
Diesel |
Antal |
Berørte |
Antal |
Berørte |
Antal i alt |
Berørte |
Antal i alt |
Berørte |
Før Euro
(Euro 0) |
<1,4 liter |
57.151 |
8.098 |
|
0 |
13.011 |
1.657 |
20.568 |
1.860 |
1,4-2 liter |
34.330 |
4.865 |
9.695 |
918 |
>2 liter |
4.253 |
603 |
|
0 |
Euro 1 |
<1,4 liter |
69.472 |
0 |
|
0 |
16.877 |
0 |
27.413 |
3.516 |
1,4-2 liter |
198.927 |
0 |
17.939 |
1.427 |
>2 liter |
3.955 |
0 |
252 |
20 |
Euro 2 |
<1,4 liter |
87.255 |
0 |
|
0 |
16.302 |
0 |
47.640 |
6.700 |
1,4-2 liter |
362.219 |
0 |
18.311 |
1.542 |
>2 liter |
6.382 |
0 |
1.861 |
157 |
Euro 3 |
<1,4 liter |
90.881 |
0 |
3.497 |
0 |
21.396 |
0 |
119.476 |
0 |
1,4-2 liter |
310.564 |
0 |
82.921 |
0 |
>2 liter |
14.672 |
0 |
5.222 |
0 |
I den følgende tabel er priserne før og efter ganget på det samlede antal biler for derved at beregne et samlet værditab som følge af ændringen i miljøzonen.
Tabel 7.6 Effekt på den samlede værdi af bilerne, 1.000.000 kr, B
Euro
norm |
Motor
størrelse |
Personbiler |
Varebiler |
Benzin |
Diesel |
Benzin |
Diesel |
Værdi
før |
Værdi efter |
Værdi
før |
Værdi efter |
Værdi
før |
Værdi efter |
Værdi
før |
Værdi efter |
Før Euro (Euro 0) |
<1,4 liter |
286 |
246 |
|
|
69 |
65 |
109 |
99 |
1,4-2 liter |
172 |
148 |
48 |
42 |
>2 liter |
21 |
18 |
|
|
Euro 1 |
<1,4 liter |
|
|
|
|
|
|
389 |
356 |
1,4-2 liter |
|
|
196 |
172 |
>2 liter |
|
|
11 |
10 |
Euro 2 |
<1,4 liter |
|
|
|
|
|
|
1,296 |
1,210 |
1,4-2 liter |
|
|
864 |
802 |
>2 liter |
|
|
198 |
177 |
Euro 3 |
<1,4 liter |
|
|
|
|
|
|
|
|
1,4-2 liter |
|
|
|
|
>2 liter |
|
|
|
|
7.1.3 Tabeller med markedseffekter, Scenarie C
Tabel 7.7 Effekter på priser, C
Euro norm |
Motor
størrelse |
Personbiler |
Varebiler |
Benzin |
Diesel |
Benzin |
Diesel |
Før
pris |
Efter
pris |
Før
pris |
Efter
pris |
Før
pris |
Efter
pris |
Før
pris |
Efter
pris |
Før Euro
(Euro 0) |
<1,4 liter |
5.000 |
3.800 |
|
|
5.300 |
4.600 |
5.300 |
4.400 |
1,4-2 liter |
5.000 |
3.800 |
5.000 |
3.800 |
>2 liter |
5.000 |
3.800 |
|
|
Euro 1 |
<1,4 liter |
5.400 |
|
|
|
8.700 |
0 |
14.200 |
11.900 |
1,4-2 liter |
7.300 |
|
10.900 |
8.600 |
>2 liter |
12.200 |
|
43.200 |
37.200 |
Euro 2 |
<1,4 liter |
18.300 |
|
|
|
19.900 |
0 |
27.200 |
23.300 |
1,4-2 liter |
27.400 |
|
47.200 |
39.200 |
>2 liter |
68.800 |
|
106.300 |
85.300 |
Euro 3 |
<1,4 liter |
43.000 |
|
60.800 |
48.500 |
55.000 |
0 |
64.500 |
56.800 |
1,4-2 liter |
73.400 |
|
120.300 |
98.900 |
>2 liter |
157.100 |
|
188.800 |
167.700 |
Tabel 7.8 Effekter på mængder (antal berørte køretøjer), C
Euro norm |
Motor
størrelse |
Personbiler |
Varebiler |
Benzin |
Diesel |
Benzin |
Diesel |
Antal |
Berørte |
Antal |
Berørte |
Antal i alt |
Berørte |
Antal i alt |
Berørte |
Før Euro
(Euro 0) |
<1,4 liter |
57.151 |
8.098 |
|
0 |
13.011 |
1.657 |
20.568 |
1.860 |
1,4-2 liter |
34.330 |
4.865 |
9.695 |
918 |
>2 liter |
4.253 |
603 |
|
0 |
Euro 1 |
<1,4 liter |
69.472 |
0 |
|
0 |
16.877 |
0 |
27.413 |
3.516 |
1,4-2 liter |
198.927 |
0 |
17.939 |
1.427 |
>2 liter |
3.955 |
0 |
252 |
20 |
Euro 2 |
<1,4 liter |
87.255 |
0 |
|
0 |
16.302 |
0 |
47.640 |
6.700 |
1,4-2 liter |
362.219 |
0 |
18.311 |
1.542 |
>2 liter |
6.382 |
0 |
1.861 |
157 |
Euro 3 |
<1,4 liter |
90.881 |
0 |
3.497 |
326 |
21.396 |
0 |
119.476 |
19.808 |
1,4-2 liter |
310.564 |
0 |
82.921 |
7.740 |
>2 liter |
14.672 |
0 |
5.222 |
487 |
I den følgende tabel er priserne før og efter ganget på det samlede antal biler for derved at beregne et samlet værditab som følge af ændringen i miljøzonen.
Tabel 7.9 Effekt på den samlede værdi af bilerne, 1.000.000 kr, C
Euro norm |
Motor
størrelse |
Personbiler |
Varebiler |
Benzin |
Diesel |
Benzin |
Diesel |
Værdi
før |
Værdi efter |
Værdi
før |
Værdi efter |
Værdi
før |
Værdi efter |
Værdi
før |
Værdi efter |
Før Euro (Euro 0) |
<1,4 liter |
286 |
217 |
|
|
69 |
60 |
109 |
90 |
1,4-2 liter |
172 |
130 |
48 |
37 |
>2 liter |
21 |
16 |
|
|
Euro 1 |
<1,4 liter |
|
|
|
|
|
|
389 |
326 |
1,4-2 liter |
|
|
196 |
154 |
>2 liter |
|
|
11 |
9 |
Euro 2 |
<1,4 liter |
|
|
|
|
|
|
1,296 |
1,110 |
1,4-2 liter |
|
|
864 |
718 |
>2 liter |
|
|
198 |
159 |
Euro 3 |
<1,4 liter |
|
|
213 |
170 |
|
|
7,706 |
6,786 |
1,4-2 liter |
|
|
9,975 |
8,201 |
>2 liter |
|
|
986 |
876 |
7.1.4 Tabeller med markedseffekter, Scenarie D
Tabel 7.10 Effekter på priser, D
Euro norm |
Motor
størrelse |
Personbiler |
Varebiler |
Benzin |
Diesel |
Benzin |
Diesel |
Før
pris |
Efter
pris |
Før
pris |
Efter
pris |
Før
pris |
Efter
pris |
Før
pris |
Efter
pris |
Før Euro
(Euro 0) |
<1,4 liter |
5.000 |
3.600 |
|
|
5.300 |
4.900 |
5.300 |
4.700 |
1,4-2 liter |
5.000 |
3.600 |
5.000 |
3.600 |
>2 liter |
5.000 |
3.600 |
|
|
Euro 1 |
<1,4 liter |
5.400 |
|
|
|
8.700 |
8.000 |
14.200 |
12.700 |
1,4-2 liter |
7.300 |
|
10.900 |
7.900 |
>2 liter |
12.200 |
|
43.200 |
34.300 |
Euro 2 |
<1,4 liter |
18.300 |
|
|
|
19.900 |
0 |
27.200 |
24.900 |
1,4-2 liter |
27.400 |
|
47.200 |
36.800 |
>2 liter |
68.800 |
|
106.300 |
82.200 |
Euro 3 |
<1,4 liter |
43.000 |
|
60.800 |
|
55.000 |
0 |
64.500 |
0 |
1,4-2 liter |
73.400 |
|
120.300 |
|
>2 liter |
157.100 |
|
188.800 |
|
Tabel 7.11 Effekter på mængder (antal berørte køretøjer), D
Euro norm |
Motor
størrelse |
Personbiler |
Varebiler |
Benzin |
Diesel |
Benzin |
Diesel |
Antal |
Berørte |
Antal |
Berørte |
Antal i alt |
Berørte |
Antal i alt |
Berørte |
Før Euro
(Euro 0) |
<1,4 liter |
57.151 |
8.098 |
|
0 |
13.011 |
1.657 |
20.568 |
1.860 |
1,4-2 liter |
34.330 |
4.865 |
9.695 |
918 |
>2 liter |
4.253 |
603 |
|
0 |
Euro 1 |
<1,4 liter |
69.472 |
9.435 |
|
0 |
16.877 |
3.444 |
27.413 |
3.516 |
1,4-2 liter |
198.927 |
27.018 |
17.939 |
1.427 |
>2 liter |
3.955 |
537 |
252 |
20 |
Euro 2 |
<1,4 liter |
87.255 |
0 |
|
0 |
16.302 |
0 |
47.640 |
6.700 |
1,4-2 liter |
362.219 |
0 |
18.311 |
1.542 |
>2 liter |
6.382 |
0 |
1.861 |
157 |
Euro 3 |
<1,4 liter |
90.881 |
0 |
3.497 |
0 |
21.396 |
0 |
119.476 |
0 |
1,4-2 liter |
310.564 |
0 |
82.921 |
0 |
>2 liter |
14.672 |
0 |
5.222 |
0 |
I den følgende tabel er priserne før og efter ganget på det samlede antal biler for derved at beregne et samlet værditab som følge af ændringen i miljøzonen.
Tabel 7.12 Effekt på den samlede værdi af bilerne, 1.000.000 kr, D
Euro norm |
Motor
størrelse |
Personbiler |
Varebiler |
Benzin |
Diesel |
Benzin |
Diesel |
Værdi
før |
Værdi efter |
Værdi
før |
Værdi efter |
Værdi
før |
Værdi efter |
Værdi
før |
Værdi efter |
Før Euro (Euro 0) |
<1,4 liter |
286 |
206 |
|
|
69 |
64 |
109 |
97 |
1,4-2 liter |
172 |
124 |
48 |
35 |
>2 liter |
21 |
15 |
|
|
Euro 1 |
<1,4 liter |
|
|
|
|
|
|
389 |
348 |
1,4-2 liter |
|
|
196 |
142 |
>2 liter |
|
|
11 |
9 |
Euro 2 |
<1,4 liter |
|
|
|
|
|
|
1,296 |
1,186 |
1,4-2 liter |
|
|
864 |
674 |
>2 liter |
|
|
198 |
153 |
Euro 3 |
<1,4 liter |
|
|
|
|
|
|
|
|
1,4-2 liter |
|
|
|
|
>2 liter |
|
|
|
|
7.1.5 Tabeller med markedseffekter, Scenarie E
Tabel 7.13 Effekter på priser, E
Euro norm |
Motor
størrelse |
Personbiler |
Varebiler |
Benzin |
Diesel |
Benzin |
Diesel |
Før
pris |
Efter
pris |
Før
pris |
Efter
pris |
Før
pris |
Efter
pris |
Før
pris |
Efter
pris |
Før Euro
(Euro 0) |
<1,4 liter |
5.000 |
3.600 |
|
|
5.300 |
5.300 |
5.300 |
5.300 |
1,4-2 liter |
5.000 |
3.600 |
5.000 |
3.600 |
>2 liter |
5.000 |
3.600 |
|
|
Euro 1 |
<1,4 liter |
5.400 |
|
|
|
8.700 |
8.700 |
14.200 |
14.200 |
1,4-2 liter |
7.300 |
|
10.900 |
7.900 |
>2 liter |
12.200 |
|
43.200 |
34.300 |
Euro 2 |
<1,4 liter |
18.300 |
|
|
|
19.900 |
19.900 |
27.200 |
27.200 |
1,4-2 liter |
27.400 |
|
47.200 |
36.800 |
>2 liter |
68.800 |
|
106.300 |
82.200 |
Euro 3 |
<1,4 liter |
43.000 |
|
60.800 |
47.700 |
55.000 |
55.000 |
64.500 |
64.500 |
1,4-2 liter |
73.400 |
|
120.300 |
98.700 |
>2 liter |
157.100 |
|
188.800 |
167.500 |
Tabel 7.14 Effekter på mængder (antal berørte køretøjer), E
Euro norm |
Motor
størrelse |
Personbiler |
Varebiler |
Benzin |
Diesel |
Benzin |
Diesel |
Antal |
Berørte |
Antal |
Berørte |
Antal i alt |
Berørte |
Antal i alt |
Berørte |
Før Euro
(Euro 0) |
<1,4 liter |
57.151 |
8.098 |
|
0 |
13.011 |
|
20.568 |
|
1,4-2 liter |
34.330 |
4.865 |
9.695 |
918 |
>2 liter |
4.253 |
603 |
|
0 |
Euro 1 |
<1,4 liter |
69.472 |
9.435 |
|
0 |
16.877 |
|
27.413 |
|
1,4-2 liter |
198.927 |
27.018 |
17.939 |
1.427 |
>2 liter |
3.955 |
537 |
252 |
20 |
Euro 2 |
<1,4 liter |
87.255 |
0 |
|
0 |
16.302 |
|
47.640 |
|
1,4-2 liter |
362.219 |
0 |
18.311 |
1.542 |
>2 liter |
6.382 |
0 |
1.861 |
157 |
Euro 3 |
<1,4 liter |
90.881 |
0 |
3.497 |
326 |
21.396 |
|
119.476 |
|
1,4-2 liter |
310.564 |
0 |
82.921 |
7.740 |
>2 liter |
14.672 |
0 |
5.222 |
487 |
I den følgende tabel er priserne før og efter ganget på det samlede antal biler for derved at beregne et samlet værditab som følge af ændringen i miljøzonen.
Tabel 7.15 Effekt på den samlede værdi af bilerne, 1.000.000 kr, E
Euro norm |
Motor
størrelse |
Personbiler |
Varebiler |
Benzin |
Diesel |
Benzin |
Diesel |
Værdi
før |
Værdi efter |
Værdi
før |
Værdi efter |
Værdi
før |
Værdi efter |
Værdi
før |
Værdi efter |
Før Euro (Euro 0) |
<1,4 liter |
286 |
206 |
|
|
|
|
|
|
1,4-2 liter |
172 |
124 |
48 |
35 |
>2 liter |
21 |
15 |
|
|
Euro 1 |
<1,4 liter |
|
|
|
|
|
|
|
|
1,4-2 liter |
|
|
196 |
142 |
>2 liter |
|
|
11 |
9 |
Euro 2 |
<1,4 liter |
|
|
|
|
|
|
|
|
1,4-2 liter |
|
|
864 |
674 |
>2 liter |
|
|
198 |
153 |
Euro 3 |
<1,4 liter |
|
|
213 |
167 |
|
|
|
|
1,4-2 liter |
|
|
9,975 |
8,184 |
>2 liter |
|
|
986 |
875 |
7.2 Fremskynding af bilkøb
Indførelsen af miljøzone for person- og varebiler vil medføre en omkostning da de berørte bilejere må udskifte deres biler tidligere end ellers.
For den enkelte bilejer kan denne omkostning beregnes som forrentningen af omkostningen ved udskiftningen af bilen. Det er en antagelse, at den bil der skiftes til beholdes tilsvarende længere, således at miljøzonen ikke giver anledning til forøget antal biludskiftninger på lang sigt[13].
Ved en forrentning på 6% kan den årlige omkostningen således beregnes som. (Pris ved køb af nyere bil - pris ved salg af nuværende bil bil) * 6%.
Ifølge DAF sker der 598.000 nyregistereringer, omregistreringer og ejerskifte per år (2008). Med en bilpark på ca 2.1 mio. biler svarer disse registreringer til at der går ca 3,5 år mellem hver udskiftning af bilen. Da bilejerne ud fra en gennemsnitsbetragtning vil være halvt henne i perioden efter de har udskiftet deres bil vil der gennemsnitligt være 1,75 år tilbage til de skal skifte deres bil næste gang.
Den samlede omkostning kan herefter beregnes ved at gange den ovenfor beregnede forrentning med 1,75.
Disse beregninger er foretaget for person- og varebiler i de følgende to afsnit:
7.2.1 Personbiler
Niveauet for hvor mange biler der berøres findes ved at kombinere oplysninger fra Centralregisteret for motorkøretøjer med oplysninger fra transportvaneundersøgelserne. Tabellen nedenfor viser antal berørte personbiler i de fem forskellige scenarier.
Tabel 7.16 Berørte personbiler
Brænd-
stof |
EURO-
norm |
Personbiler i
alt |
A |
B |
C |
D |
E |
Benzin |
0 |
95.734 |
|
13.566 |
13.566 |
13.566 |
13.566 |
1 |
272.354 |
|
|
|
36.990 |
36.990 |
2 |
455.856 |
|
|
|
|
|
3 |
416.118 |
|
|
|
|
|
4 |
382.593 |
|
|
|
|
|
Diesel |
0 |
9.695 |
|
918 |
918 |
918 |
918 |
1 |
18.191 |
|
1.447 |
1.447 |
1.447 |
1.447 |
2 |
20.172 |
|
1.699 |
1.699 |
1.699 |
1.699 |
3 |
91.640 |
|
|
8.554 |
|
8.554 |
4 |
171.781 |
|
|
|
|
|
I alt |
|
1.934.134 |
0 |
17.630 |
26.184 |
54.620 |
63.174 |
Den følgende tabel viser den pris man kan forvente at få for sin brugte bil, ved salg til forhandler, efter miljøzonen er ændret til også at omfatte personbiler.
Tabel 7.17 Salgspris[14] efter ændring i miljøzonen, Personbiler
Brænd-
stof |
EURO-
norm |
Scenarie |
A |
B |
C |
D |
E |
Benzin |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
|
|
|
468 |
468 |
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
Diesel |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
|
2.075 |
1.858 |
1.713 |
1.713 |
2 |
|
39.982 |
35.798 |
33.142 |
33.142 |
3 |
|
|
95.833 |
|
95.331 |
4 |
|
|
|
|
|
Når bilerne udskiftes ca hvert 4. år svarer det til at man springer ca. 1 euronorm op hver gang man skifter bil. Der kører en del ældre euro 0 og euro 1 dieselbiler, som er stort set værdiløse. Det vil ikke være realistisk at disse udskiftes med de relativt nye euro 3 og 4 dieselbiler. Derfor antages det, at bilisterne som udgangspunkt kun springer 1 euronorm op og så evt skifter fra diesel til benzin hvis det er nødvendigt.
Den følgende tabel viser de anvendte antagelser om hvilken bil der erstatter den bil der ikke længere er godkendt i de forskellige scenarier.
Tabel 7.18 Substitut, Personbiler
Brænd-stof |
EURO-norm |
Scenarie |
A |
B |
C |
D |
E |
Benzin |
0 |
|
EURO 1, Benzin |
EURO 1, Benzin |
EURO 2, Benzin |
EURO 2, Benzin |
1 |
|
|
|
EURO 2, Benzin |
EURO 2, Benzin |
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
Diesel |
0 |
|
EURO 1, Benzin |
EURO 1, Benzin |
EURO 2, Benzin |
EURO 2, Benzin |
1 |
|
EURO 2, Benzin |
EURO 2, Benzin |
EURO 2, Benzin |
EURO 2, Benzin |
2 |
|
EURO 3, Diesel |
EURO 3, Benzin |
EURO 3, Diesel |
EURO 3, Benzin |
3 |
|
|
EURO 4, Diesel |
|
EURO 4, Diesel |
4 |
|
|
|
|
|
Den følgende tabel viser den pris, man kan forvente at skulle betale for den brugte bil, der skal erstatte den der ikke længere må køre i miljøzonen.
Tabel 7.19 Pris for substitut, Personbiler
Brænd-stof |
EURO-norm |
Scenarie |
A |
B |
C |
D |
E |
Benzin |
0 |
|
10.000 |
10.000 |
23.141 |
23.141 |
1 |
|
|
|
23.141 |
23.141 |
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
Diesel |
0 |
|
10.000 |
10.000 |
23.141 |
23.141 |
1 |
|
23.141 |
23.141 |
23.141 |
23.141 |
2 |
|
92.948 |
67.872 |
92.948 |
67.872 |
3 |
|
|
196.646 |
|
196.646 |
4 |
|
|
|
|
|
Omkostningen per bil kan herefter beregnet som:
(Købspris - salgspris) * 6% * 1,75.
Tabel 7.20 Omkostning per bil, Personbiler
Brænd-
stof |
EURO-
norm |
Scenarie |
A |
B |
C |
D |
E |
Benzin |
0 |
|
1.050 |
1.050 |
2.430 |
2.430 |
1 |
|
|
|
2.381 |
2.381 |
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
Diesel |
0 |
|
1.050 |
1.050 |
2.430 |
2.430 |
1 |
|
2.212 |
2.235 |
2.250 |
2.250 |
2 |
|
5.561 |
3.368 |
6.280 |
3.647 |
3 |
|
|
10.585 |
|
10.638 |
4 |
|
|
|
|
|
Den følgende tabel viser den samlede omkostning, hvor omkostningen per bil er ganget med antal berørte biler.
Tabel 7.21 Samlet omkostning ved fremskynding af miljøzone, Personbiler
Brænd-
stof |
EURO-
norm |
Scenarie |
A |
B |
C |
D |
E |
Benzin |
0 |
|
14.243.925 |
14.243.925 |
32.962.237 |
32.962.237 |
1 |
|
|
|
88.063.006 |
88.063.006 |
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
Diesel |
0 |
|
964.005 |
964.005 |
2.230.830 |
2.230.830 |
1 |
|
3.199.829 |
3.232.818 |
3.254.810 |
3.254.810 |
2 |
|
9.450.329 |
5.722.784 |
10.670.760 |
6.196.669 |
3 |
|
|
90.543.593 |
|
90.994.367 |
4 |
|
|
|
|
|
I alt |
|
|
27.858.088 |
114.707.126 |
137.181.643 |
223.701.919 |
7.2.2 Varebiler
Niveauet for hvor mange varebiler der berøres findes ligesom for personbilerne ved at kombinere oplysninger fra Centralregisteret for motorkøretøjer med oplysninger fra transportvaneundersøgelserne. Tabellen nedenfor viser antal berørte varebiler i de fem forskellige scenarier.
Tabel 7.22 Berørte varebiler
Brænd-
stof |
EURO-
norm |
Varebiler i alt |
A |
B |
C |
D |
E |
Benzin |
0 |
13.011 |
1.657 |
1.657 |
1.657 |
1.657 |
|
1 |
16.877 |
|
|
|
3.444 |
|
2 |
16.302 |
|
|
|
|
|
3 |
21.396 |
|
|
|
|
|
4 |
16.423 |
|
|
|
|
|
Diesel |
0 |
20.568 |
1.860 |
1.860 |
1.860 |
1.860 |
|
1 |
27.413 |
3.516 |
3.516 |
3.516 |
3.516 |
|
2 |
47.640 |
6.699 |
6.699 |
6.699 |
6.699 |
|
3 |
119.475 |
19.807 |
|
19.807 |
|
|
4 |
149.691 |
|
|
|
|
|
I alt |
|
448.796 |
33.539 |
13.732 |
33.539 |
17.176 |
|
Den følgende tabel viser den pris man kan forvente at få for sin brugte varebil, ved salg til forhandler, efter miljøzonen er ændret til også at omfatte varebiler. Priserne er angivet eksklusive moms som i hovedrapporten.
Tabel 7.23 Salgspris efter ændring i miljøzonen, Varebiler
Brænd-
stof |
EURO-
norm |
Scenarie |
A |
B |
C |
D |
E |
Benzin |
0 |
447 |
488 |
447 |
478 |
|
1 |
|
|
|
2.687 |
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
Diesel |
0 |
149 |
163 |
149 |
159 |
|
1 |
5.666 |
6.193 |
5.666 |
6.062 |
|
2 |
18.682 |
20.420 |
18.682 |
19.985 |
|
3 |
49.535 |
|
49.535 |
|
|
4 |
|
|
|
|
|
Note: Eksklusive moms.
Når bilerne udskiftes ca hvert 4. år svarer det til at man springer ca. 1 euronorm op hver gang man skifter bil. Der kører en del ældre euro 0 og euro 1 diesel varebiler, som er stort set værdiløse. Det vil ikke være realistisk at disse udskiftes med de relativt nye euro 3 og 4 dieselbiler. Derfor antages det, at bilisterne som udgangspunkt kun springer 1 euronorm op og så evt skifter fra diesel til benzin hvis det er nødvendigt.
Den følgende tabel viser de anvendte antagelser om hvilken varebil der erstatter den varebil der ikke længere er godkendt i de forskellige scenarier.
Tabel 7.24 Substitut, Varebiler
Brænd-
stof |
EURO-
norm |
Scenarie |
A |
B |
C |
D |
E |
Benzin |
0 |
EURO 1, Benzin |
EURO 1, Benzin |
EURO 1, Benzin |
EURO 2, Benzin |
|
1 |
|
|
|
EURO 2, Benzin |
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
Diesel |
0 |
EURO 1, Benzin |
EURO 1, Benzin |
EURO 1, Benzin |
EURO 2, Benzin |
|
1 |
EURO 2, Benzin |
EURO 2, Benzin |
EURO 2, Benzin |
EURO 2, Benzin |
|
2 |
EURO 3, Benzin |
EURO 3, Diesel |
EURO 3, Benzin |
EURO 3, Diesel |
|
3 |
EURO 4, Diesel |
|
EURO 4, Diesel |
|
|
4 |
|
|
|
|
|
Den følgende tabel viser den pris, man kan forvente at skulle betale for den brugte varebil, der skal erstatte den der ikke længere må køre i miljøzonen.
Tabel 7.25 Pris for substitut, Varerbiler
Brænd-
stof |
EURO-
norm |
Scenarie |
A |
B |
C |
D |
E |
Benzin |
0 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
20.812 |
|
1 |
|
|
|
20.812 |
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
Diesel |
0 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
20.812 |
|
1 |
20.812 |
20.812 |
20.812 |
20.812 |
|
2 |
31.789 |
46.101 |
31.789 |
46.101 |
|
3 |
112.798 |
|
112.798 |
|
|
4 |
|
|
|
|
|
Note: Eksklusive moms.
Omkostningen per varebil kan herefter beregnet som:
(Købspris - salgspris) * 6% * 1,75.
Tabel 7.26 Omkostning per bil, Varebiler
Brænd-
stof |
EURO-
norm |
Scenarie |
A |
B |
C |
D |
E |
Benzin |
0 |
1.003 |
999 |
1.003 |
2.135 |
|
1 |
|
|
|
1.903 |
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
Diesel |
0 |
1.034 |
1.033 |
1.034 |
2.169 |
|
1 |
1.590 |
1.535 |
1.590 |
1.549 |
|
2 |
1.376 |
2.697 |
1.376 |
2.742 |
|
3 |
6.643 |
|
6.643 |
|
|
4 |
|
|
|
|
|
Note: Eksklusive moms.
Den følgende tabel viser den samlede omkostning, hvor omkostningen per varebil er ganget med antal berørte varebiler.
Tabel 7.27 Samlet omkostning ved fremskynding af miljøzone, Varebiler
Brænd-
stof |
EURO-
norm |
Scenarie |
A |
B |
C |
D |
E |
Benzin |
0 |
1.662.135 |
1.654.906 |
1.662.135 |
3.537.889 |
|
1 |
|
|
|
6.554.571 |
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
Diesel |
0 |
1.923.956 |
1.921.254 |
1.923.956 |
4.033.570 |
|
1 |
5.591.639 |
5.397.049 |
5.591.639 |
5.445.697 |
|
2 |
9.219.497 |
18.064.405 |
9.219.497 |
18.370.004 |
|
3 |
131.571.186 |
|
131.571.186 |
|
|
4 |
|
|
|
|
|
I alt |
|
149.968.413 |
27.037.614 |
149.968.413 |
37.941.731 |
|
Note: Eksklusive moms.
[13] Uden zonen ville en person beholde sin bil 2 år længe og derefter udskifte og beholde nr 2 bilen i 4 år. I de ovenstående beregninger antages det, at personen udskifter nu og så beholder bilen i 2 + 4 = 6 år.
[14] Markedspris
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Oktober 2009, © Miljøstyrelsen.
|