Effekter af miljøzonekrav på person- og varebilsmarkedet

7 Resultater på pris og mængder

Indførsel af en mere restriktiv miljøzone påvirker markedet for brugte biler. Der vil være en del bilejere der vil skaffe sig af med deres ældre bil, når den ikke længere kan anvendes i miljøzonen. Det vil påvirke markedet for brugte biler således at prisen på disse biler vil falde.

Effekten af en miljøzone vil være en reduktion af bilpriserne i størelsesordenen 10% - 20%.

Den procentvise reduktion vil være størst for de ældste og billigste biler. For de nyere/dyrere biler sætter muligheden for eksport en grænse for hvor meget bilernes værdi kan falde på det danske marked. For ældre/billige biler vil der ikke være en sådan undergrænse, da det efter de seneste tiltag på dette område (krav om syn og minimum 7.500 gebyr) ikke længere kan betale sig at eksportere disse biler.

For de relativt nye eller større og dyrere biler vil der stadig være mulighed for eksport, dog med en forringelse af gevinsten på omkring 10% som følge af de seneste tiltag.

De tiltag for personbiler der er analyseret i denne rapport vurderes at berøre 1% - 3% af den samlede bilpark og omkring 15% set i forhold til de ældre biler. For varebiler vurderes tiltagene at berøre 3% - 7% af den samlede bilpark og 10% - 15% af de ældre varebiler.

I det følgende er givet tabeller med detaljerede resultater fra undersøgelsen. Resultaterne giver dels en vurdering af hvor mange biler det drejer sig om, dels en vurdering af effekten på prisen på de brugte biler. Derudover er det beregnet hvilken omkostning der vil være som følge af at bilejerne må udskifte deres biler tidligere end uden miljøzonen. Hvordan resultaterne er beregnet fremgår af kapitel 4.

7.1 Effekter på bilpriser og antal berørte biler

Niveauet for hvor mange biler der i dag kører til/fra og i miljøzonen findes som tidligere nævnt ved at kombinere oplysninger fra Centralregisteret for motorkøretøjer med oplysninger fra transportvaneundersøgelserne.

Bilpriserne i undersøgelsen bygger på den internetbaserede database til vurdering af bilpriser: bilpriser.dk. Der er taget udgangspunkt i et gennemsnit mellem købs og salgs priser.

Ændringen i brugtbilprisen som følge af af ændring i udbud og efterspørgsel af ældre brugte biler er vurderet ud fra en interviewundersøgelse med en række brugtvognsforhandlere, bilmæglere, bileksportører, konsulenter og brancheorganisationer.

7.1.1 Tabeller med markedseffekter, Scenarie A

Tabel 7.1 Effekter på priser, A

Euro norm Motor
størrelse
Personbiler Varebiler
Benzin Diesel Benzin Diesel
Før
pris
Efter
pris
Før
pris
Efter
pris
Før
pris
Efter
pris
Før
pris
Efter
pris
Før Euro
(Euro 0)
<1,4 liter 5.000       5.300 4.600 5.300 4.400
1,4-2 liter 5.000   5.000  
>2 liter 5.000      
Euro 1 <1,4 liter 5.400       8.700 0 14.200 11.900
1,4-2 liter 7.300   10.900  
>2 liter 12.200   43.200  
Euro 2 <1,4 liter 18.300       19.900 0 27.200 23.300
1,4-2 liter 27.400   47.200  
>2 liter 68.800   106.300  
Euro 3 <1,4 liter 43.000   60.800   55.000 0 64.500 56.800
1,4-2 liter 73.400   120.300  
>2 liter 157.100   188.800  

Tabel 7.2 Effekter på mængder (antal berørte køretøjer), A

Euro norm Motor
størrelse
Personbiler Varebiler
Benzin Diesel Benzin Diesel
Antal Berørte Antal Berørte Antal i alt Berørte Antal i alt Berørte
Før Euro
(Euro 0)
<1,4 liter 57.151       13.011 1.657 20.568 1.860
1,4-2 liter 34.330   9.695  
>2 liter 4.253      
Euro 1 <1,4 liter 69.472       16.877 0 27.413 3.516
1,4-2 liter 198.927   17.939  
>2 liter 3.955   252  
Euro 2 <1,4 liter 87.255       16.302 0 47.640 6.700
1,4-2 liter 362.219   18.311  
>2 liter 6.382   1.861  
Euro 3 <1,4 liter 90.881   3.497   21.396 0 119.476 19.808
1,4-2 liter 310.564   82.921  
>2 liter 14.672   5.222  

I den følgende tabel er priserne før og efter ganget på det samlede antal biler for derved at beregne et samlet værditab som følge af ændringen i miljøzonen.

Tabel 7.3 Effekt på den samlede værdi af bilerne, 1.000.000 kr, A

Euro norm Motor
størrelse
Personbiler Varebiler
Benzin Diesel Benzin Diesel
Værdi
før
Værdi efter Værdi
før
Værdi efter Værdi
før
Værdi efter Værdi
før
Værdi efter
Før Euro (Euro 0) <1,4 liter         69 60 109 90
1,4-2 liter        
>2 liter        
Euro 1 <1,4 liter             389 326
1,4-2 liter        
>2 liter        
Euro 2 <1,4 liter             1,296 1,110
1,4-2 liter        
>2 liter        
Euro 3 <1,4 liter             7,706 6,786
1,4-2 liter        
>2 liter        

7.1.2 Tabeller med markedseffekter, Scenarie B

Tabel 7.4 Effekter på priser, B

Euro norm Motor
størrelse
Personbiler Varebiler
Benzin Diesel Benzin Diesel
Før
pris
Efter
pris
Før
pris
Efter
pris
Før
pris
Efter
pris
Før
pris
Efter
pris
Før Euro
(Euro 0)
<1,4 liter 5.000 4.300     5.300 5.000 5.300 4.800
1,4-2 liter 5.000 4.300 5.000 4.300
>2 liter 5.000 4.300    
Euro 1 <1,4 liter 5.400       8.700 0 14.200 13.000
1,4-2 liter 7.300   10.900 9.600
>2 liter 12.200   43.200 41.600
Euro 2 <1,4 liter 18.300       19.900 0 27.200 25.400
1,4-2 liter 27.400   47.200 43.800
>2 liter 68.800   106.300 95.200
Euro 3 <1,4 liter 43.000   60.800   55.000 0 64.500 0
1,4-2 liter 73.400   120.300  
>2 liter 157.100   188.800  

Tabel 7.5 Effekter på mængder (antal berørte køretøjer), B

Euro norm Motor
størrelse
Personbiler Varebiler
Benzin Diesel Benzin Diesel
Antal Berørte Antal Berørte Antal i alt Berørte Antal i alt Berørte
Før Euro
(Euro 0)
<1,4 liter 57.151 8.098   0 13.011 1.657 20.568 1.860
1,4-2 liter 34.330 4.865 9.695 918
>2 liter 4.253 603   0
Euro 1 <1,4 liter 69.472 0   0 16.877 0 27.413 3.516
1,4-2 liter 198.927 0 17.939 1.427
>2 liter 3.955 0 252 20
Euro 2 <1,4 liter 87.255 0   0 16.302 0 47.640 6.700
1,4-2 liter 362.219 0 18.311 1.542
>2 liter 6.382 0 1.861 157
Euro 3 <1,4 liter 90.881 0 3.497 0 21.396 0 119.476 0
1,4-2 liter 310.564 0 82.921 0
>2 liter 14.672 0 5.222 0

I den følgende tabel er priserne før og efter ganget på det samlede antal biler for derved at beregne et samlet værditab som følge af ændringen i miljøzonen.

Tabel 7.6 Effekt på den samlede værdi af bilerne, 1.000.000 kr, B

Euro
norm
Motor
størrelse
Personbiler Varebiler
Benzin Diesel Benzin Diesel
Værdi
før
Værdi efter Værdi
før
Værdi efter Værdi
før
Værdi efter Værdi
før
Værdi efter
Før Euro (Euro 0) <1,4 liter 286 246     69 65 109 99
1,4-2 liter 172 148 48 42
>2 liter 21 18    
Euro 1 <1,4 liter             389 356
1,4-2 liter     196 172
>2 liter     11 10
Euro 2 <1,4 liter             1,296 1,210
1,4-2 liter     864 802
>2 liter     198 177
Euro 3 <1,4 liter                
1,4-2 liter        
>2 liter        

7.1.3 Tabeller med markedseffekter, Scenarie C

Tabel 7.7 Effekter på priser, C

Euro norm Motor
størrelse
Personbiler Varebiler
Benzin Diesel Benzin Diesel
Før
pris
Efter
pris
Før
pris
Efter
pris
Før
pris
Efter
pris
Før
pris
Efter
pris
Før Euro
(Euro 0)
<1,4 liter 5.000 3.800     5.300 4.600 5.300 4.400
1,4-2 liter 5.000 3.800 5.000 3.800
>2 liter 5.000 3.800    
Euro 1 <1,4 liter 5.400       8.700 0 14.200 11.900
1,4-2 liter 7.300   10.900 8.600
>2 liter 12.200   43.200 37.200
Euro 2 <1,4 liter 18.300       19.900 0 27.200 23.300
1,4-2 liter 27.400   47.200 39.200
>2 liter 68.800   106.300 85.300
Euro 3 <1,4 liter 43.000   60.800 48.500 55.000 0 64.500 56.800
1,4-2 liter 73.400   120.300 98.900
>2 liter 157.100   188.800 167.700

Tabel 7.8 Effekter på mængder (antal berørte køretøjer), C

Euro norm Motor
størrelse
Personbiler Varebiler
Benzin Diesel Benzin Diesel
Antal Berørte Antal Berørte Antal i alt Berørte Antal i alt Berørte
Før Euro
(Euro 0)
<1,4 liter 57.151 8.098   0 13.011 1.657 20.568 1.860
1,4-2 liter 34.330 4.865 9.695 918
>2 liter 4.253 603   0
Euro 1 <1,4 liter 69.472 0   0 16.877 0 27.413 3.516
1,4-2 liter 198.927 0 17.939 1.427
>2 liter 3.955 0 252 20
Euro 2 <1,4 liter 87.255 0   0 16.302 0 47.640 6.700
1,4-2 liter 362.219 0 18.311 1.542
>2 liter 6.382 0 1.861 157
Euro 3 <1,4 liter 90.881 0 3.497 326 21.396 0 119.476 19.808
1,4-2 liter 310.564 0 82.921 7.740
>2 liter 14.672 0 5.222 487

I den følgende tabel er priserne før og efter ganget på det samlede antal biler for derved at beregne et samlet værditab som følge af ændringen i miljøzonen.

Tabel 7.9 Effekt på den samlede værdi af bilerne, 1.000.000 kr, C

Euro norm Motor
størrelse
Personbiler Varebiler
Benzin Diesel Benzin Diesel
Værdi
før
Værdi efter Værdi
før
Værdi efter Værdi
før
Værdi efter Værdi
før
Værdi efter
Før Euro (Euro 0) <1,4 liter 286 217     69 60 109 90
1,4-2 liter 172 130 48 37
>2 liter 21 16    
Euro 1 <1,4 liter             389 326
1,4-2 liter     196 154
>2 liter     11 9
Euro 2 <1,4 liter             1,296 1,110
1,4-2 liter     864 718
>2 liter     198 159
Euro 3 <1,4 liter     213 170     7,706 6,786
1,4-2 liter     9,975 8,201
>2 liter     986 876

7.1.4 Tabeller med markedseffekter, Scenarie D

Tabel 7.10 Effekter på priser, D

Euro norm Motor
størrelse
Personbiler Varebiler
Benzin Diesel Benzin Diesel
Før
pris
Efter
pris
Før
pris
Efter
pris
Før
pris
Efter
pris
Før
pris
Efter
pris
Før Euro
(Euro 0)
<1,4 liter 5.000 3.600     5.300 4.900 5.300 4.700
1,4-2 liter 5.000 3.600 5.000 3.600
>2 liter 5.000 3.600    
Euro 1 <1,4 liter 5.400       8.700 8.000 14.200 12.700
1,4-2 liter 7.300   10.900 7.900
>2 liter 12.200   43.200 34.300
Euro 2 <1,4 liter 18.300       19.900 0 27.200 24.900
1,4-2 liter 27.400   47.200 36.800
>2 liter 68.800   106.300 82.200
Euro 3 <1,4 liter 43.000   60.800   55.000 0 64.500 0
1,4-2 liter 73.400   120.300  
>2 liter 157.100   188.800  

Tabel 7.11 Effekter på mængder (antal berørte køretøjer), D

Euro norm Motor
størrelse
Personbiler Varebiler
Benzin Diesel Benzin Diesel
Antal Berørte Antal Berørte Antal i alt Berørte Antal i alt Berørte
Før Euro
(Euro 0)
<1,4 liter 57.151 8.098   0 13.011 1.657 20.568 1.860
1,4-2 liter 34.330 4.865 9.695 918
>2 liter 4.253 603   0
Euro 1 <1,4 liter 69.472 9.435   0 16.877 3.444 27.413 3.516
1,4-2 liter 198.927 27.018 17.939 1.427
>2 liter 3.955 537 252 20
Euro 2 <1,4 liter 87.255 0   0 16.302 0 47.640 6.700
1,4-2 liter 362.219 0 18.311 1.542
>2 liter 6.382 0 1.861 157
Euro 3 <1,4 liter 90.881 0 3.497 0 21.396 0 119.476 0
1,4-2 liter 310.564 0 82.921 0
>2 liter 14.672 0 5.222 0

I den følgende tabel er priserne før og efter ganget på det samlede antal biler for derved at beregne et samlet værditab som følge af ændringen i miljøzonen.

Tabel 7.12 Effekt på den samlede værdi af bilerne, 1.000.000 kr, D

Euro norm Motor
størrelse
Personbiler Varebiler
Benzin Diesel Benzin Diesel
Værdi
før
Værdi efter Værdi
før
Værdi efter Værdi
før
Værdi efter Værdi
før
Værdi efter
Før Euro (Euro 0) <1,4 liter 286 206     69 64 109 97
1,4-2 liter 172 124 48 35
>2 liter 21 15    
Euro 1 <1,4 liter             389 348
1,4-2 liter     196 142
>2 liter     11 9
Euro 2 <1,4 liter             1,296 1,186
1,4-2 liter     864 674
>2 liter     198 153
Euro 3 <1,4 liter                
1,4-2 liter        
>2 liter        

7.1.5 Tabeller med markedseffekter, Scenarie E

Tabel 7.13 Effekter på priser, E

Euro norm Motor
størrelse
Personbiler Varebiler
Benzin Diesel Benzin Diesel
Før
pris
Efter
pris
Før
pris
Efter
pris
Før
pris
Efter
pris
Før
pris
Efter
pris
Før Euro
(Euro 0)
<1,4 liter 5.000 3.600     5.300 5.300 5.300 5.300
1,4-2 liter 5.000 3.600 5.000 3.600
>2 liter 5.000 3.600    
Euro 1 <1,4 liter 5.400       8.700 8.700 14.200 14.200
1,4-2 liter 7.300   10.900 7.900
>2 liter 12.200   43.200 34.300
Euro 2 <1,4 liter 18.300       19.900 19.900 27.200 27.200
1,4-2 liter 27.400   47.200 36.800
>2 liter 68.800   106.300 82.200
Euro 3 <1,4 liter 43.000   60.800 47.700 55.000 55.000 64.500 64.500
1,4-2 liter 73.400   120.300 98.700
>2 liter 157.100   188.800 167.500

Tabel 7.14 Effekter på mængder (antal berørte køretøjer), E

Euro norm Motor
størrelse
Personbiler Varebiler
Benzin Diesel Benzin Diesel
Antal Berørte Antal Berørte Antal i alt Berørte Antal i alt Berørte
Før Euro
(Euro 0)
<1,4 liter 57.151 8.098   0 13.011   20.568  
1,4-2 liter 34.330 4.865 9.695 918
>2 liter 4.253 603   0
Euro 1 <1,4 liter 69.472 9.435   0 16.877   27.413  
1,4-2 liter 198.927 27.018 17.939 1.427
>2 liter 3.955 537 252 20
Euro 2 <1,4 liter 87.255 0   0 16.302   47.640  
1,4-2 liter 362.219 0 18.311 1.542
>2 liter 6.382 0 1.861 157
Euro 3 <1,4 liter 90.881 0 3.497 326 21.396   119.476  
1,4-2 liter 310.564 0 82.921 7.740
>2 liter 14.672 0 5.222 487

I den følgende tabel er priserne før og efter ganget på det samlede antal biler for derved at beregne et samlet værditab som følge af ændringen i miljøzonen.

Tabel 7.15 Effekt på den samlede værdi af bilerne, 1.000.000 kr, E

Euro norm Motor
størrelse
Personbiler Varebiler
Benzin Diesel Benzin Diesel
Værdi
før
Værdi efter Værdi
før
Værdi efter Værdi
før
Værdi efter Værdi
før
Værdi efter
Før Euro (Euro 0) <1,4 liter 286 206            
1,4-2 liter 172 124 48 35
>2 liter 21 15    
Euro 1 <1,4 liter                
1,4-2 liter     196 142
>2 liter     11 9
Euro 2 <1,4 liter                
1,4-2 liter     864 674
>2 liter     198 153
Euro 3 <1,4 liter     213 167        
1,4-2 liter     9,975 8,184
>2 liter     986 875

7.2 Fremskynding af bilkøb

Indførelsen af miljøzone for person- og varebiler vil medføre en omkostning da de berørte bilejere må udskifte deres biler tidligere end ellers.

For den enkelte bilejer kan denne omkostning beregnes som forrentningen af omkostningen ved udskiftningen af bilen. Det er en antagelse, at den bil der skiftes til beholdes tilsvarende længere, således at miljøzonen ikke giver anledning til forøget antal biludskiftninger på lang sigt[13].

Ved en forrentning på 6% kan den årlige omkostningen således beregnes som. (Pris ved køb af nyere bil - pris ved salg af nuværende bil bil) * 6%.

Ifølge DAF sker der 598.000 nyregistereringer, omregistreringer og ejerskifte per år (2008). Med en bilpark på ca 2.1 mio. biler svarer disse registreringer til at der går ca 3,5 år mellem hver udskiftning af bilen. Da bilejerne ud fra en gennemsnitsbetragtning vil være halvt henne i perioden efter de har udskiftet deres bil vil der gennemsnitligt være 1,75 år tilbage til de skal skifte deres bil næste gang.

Den samlede omkostning kan herefter beregnes ved at gange den ovenfor beregnede forrentning med 1,75.

Disse beregninger er foretaget for person- og varebiler i de følgende to afsnit:

7.2.1 Personbiler

Niveauet for hvor mange biler der berøres findes ved at kombinere oplysninger fra Centralregisteret for motorkøretøjer med oplysninger fra transportvaneundersøgelserne. Tabellen nedenfor viser antal berørte personbiler i de fem forskellige scenarier.

Tabel 7.16 Berørte personbiler

Brænd-
stof
EURO-
norm
Personbiler i
alt
A B C D E
Benzin 0 95.734   13.566 13.566 13.566 13.566
1 272.354       36.990 36.990
2 455.856          
3 416.118          
4 382.593          
Diesel 0 9.695   918 918 918 918
1 18.191   1.447 1.447 1.447 1.447
2 20.172   1.699 1.699 1.699 1.699
3 91.640     8.554   8.554
4 171.781          
I alt   1.934.134         0 17.630 26.184 54.620 63.174

Den følgende tabel viser den pris man kan forvente at få for sin brugte bil, ved salg til forhandler, efter miljøzonen er ændret til også at omfatte personbiler.

Tabel 7.17 Salgspris[14] efter ændring i miljøzonen, Personbiler

Brænd-
stof
EURO-
norm
Scenarie
A B C D E
Benzin 0   0 0 0 0
1       468 468
2          
3          
4          
Diesel 0   0 0 0 0
1   2.075 1.858 1.713 1.713
2   39.982 35.798 33.142 33.142
3     95.833   95.331
4                  

Når bilerne udskiftes ca hvert 4. år svarer det til at man springer ca. 1 euronorm op hver gang man skifter bil. Der kører en del ældre euro 0 og euro 1 dieselbiler, som er stort set værdiløse. Det vil ikke være realistisk at disse udskiftes med de relativt nye euro 3 og 4 dieselbiler. Derfor antages det, at bilisterne som udgangspunkt kun springer 1 euronorm op og så evt skifter fra diesel til benzin hvis det er nødvendigt.

Den følgende tabel viser de anvendte antagelser om hvilken bil der erstatter den bil der ikke længere er godkendt i de forskellige scenarier.

Tabel 7.18 Substitut, Personbiler

Brænd-stof EURO-norm Scenarie
A B C D E
Benzin 0   EURO 1, Benzin EURO 1, Benzin EURO 2, Benzin EURO 2, Benzin
1       EURO 2, Benzin EURO 2, Benzin
2          
3          
4          
Diesel 0   EURO 1, Benzin EURO 1, Benzin EURO 2, Benzin EURO 2, Benzin
1   EURO 2, Benzin EURO 2, Benzin EURO 2, Benzin EURO 2, Benzin
2   EURO 3, Diesel EURO 3, Benzin EURO 3, Diesel EURO 3, Benzin
3     EURO 4, Diesel   EURO 4, Diesel
4                  

Den følgende tabel viser den pris, man kan forvente at skulle betale for den brugte bil, der skal erstatte den der ikke længere må køre i miljøzonen.

Tabel 7.19 Pris for substitut, Personbiler

Brænd-stof EURO-norm Scenarie
A B C D E
Benzin 0   10.000 10.000 23.141 23.141
1       23.141 23.141
2          
3          
4          
Diesel 0   10.000 10.000 23.141 23.141
1   23.141 23.141 23.141 23.141
2   92.948 67.872 92.948 67.872
3     196.646   196.646
4                  

Omkostningen per bil kan herefter beregnet som:

(Købspris - salgspris) * 6% * 1,75.

Tabel 7.20 Omkostning per bil, Personbiler

Brænd-
stof
EURO-
norm
Scenarie
A B C D E
Benzin 0           1.050 1.050 2.430 2.430
1       2.381 2.381
2          
3          
4          
Diesel 0   1.050 1.050 2.430 2.430
1   2.212 2.235 2.250 2.250
2   5.561 3.368 6.280 3.647
3     10.585   10.638
4          

Den følgende tabel viser den samlede omkostning, hvor omkostningen per bil er ganget med antal berørte biler.

Tabel 7.21 Samlet omkostning ved fremskynding af miljøzone, Personbiler

Brænd-
stof
EURO-
norm
Scenarie
A B C D E
Benzin 0           14.243.925 14.243.925 32.962.237 32.962.237
1       88.063.006 88.063.006
2          
3          
4          
Diesel 0   964.005 964.005 2.230.830 2.230.830
1   3.199.829 3.232.818 3.254.810 3.254.810
2   9.450.329 5.722.784 10.670.760 6.196.669
3     90.543.593   90.994.367
4          
I alt     27.858.088 114.707.126 137.181.643 223.701.919

7.2.2 Varebiler

Niveauet for hvor mange varebiler der berøres findes ligesom for personbilerne ved at kombinere oplysninger fra Centralregisteret for motorkøretøjer med oplysninger fra transportvaneundersøgelserne. Tabellen nedenfor viser antal berørte varebiler i de fem forskellige scenarier.

Tabel 7.22 Berørte varebiler

Brænd-
stof
EURO-
norm
Varebiler i alt A B C D E
Benzin 0 13.011 1.657 1.657 1.657 1.657          
1 16.877       3.444  
2 16.302          
3 21.396          
4 16.423          
Diesel 0 20.568 1.860 1.860 1.860 1.860  
1 27.413 3.516 3.516 3.516 3.516  
2 47.640 6.699 6.699 6.699 6.699  
3 119.475 19.807   19.807    
4 149.691          
I alt   448.796 33.539 13.732 33.539 17.176  

Den følgende tabel viser den pris man kan forvente at få for sin brugte varebil, ved salg til forhandler, efter miljøzonen er ændret til også at omfatte varebiler. Priserne er angivet eksklusive moms som i hovedrapporten.

Tabel 7.23 Salgspris efter ændring i miljøzonen, Varebiler

Brænd-
stof
EURO-
norm
Scenarie
A B C D E
Benzin 0 447 488 447 478          
1       2.687  
2          
3          
4          
Diesel 0 149 163 149 159  
1 5.666 6.193 5.666 6.062  
2 18.682 20.420 18.682 19.985  
3 49.535   49.535    
4          

Note: Eksklusive moms.

Når bilerne udskiftes ca hvert 4. år svarer det til at man springer ca. 1 euronorm op hver gang man skifter bil. Der kører en del ældre euro 0 og euro 1 diesel varebiler, som er stort set værdiløse. Det vil ikke være realistisk at disse udskiftes med de relativt nye euro 3 og 4 dieselbiler. Derfor antages det, at bilisterne som udgangspunkt kun springer 1 euronorm op og så evt skifter fra diesel til benzin hvis det er nødvendigt.

Den følgende tabel viser de anvendte antagelser om hvilken varebil der erstatter den varebil der ikke længere er godkendt i de forskellige scenarier.

Tabel 7.24 Substitut, Varebiler

Brænd-
stof
EURO-
norm
Scenarie
A B C D E
Benzin 0 EURO 1, Benzin EURO 1, Benzin EURO 1, Benzin EURO 2, Benzin          
1       EURO 2, Benzin  
2          
3          
4          
Diesel 0 EURO 1, Benzin EURO 1, Benzin EURO 1, Benzin EURO 2, Benzin  
1 EURO 2, Benzin EURO 2, Benzin EURO 2, Benzin EURO 2, Benzin  
2 EURO 3, Benzin EURO 3, Diesel EURO 3, Benzin EURO 3, Diesel  
3 EURO 4, Diesel   EURO 4, Diesel    
4          

Den følgende tabel viser den pris, man kan forvente at skulle betale for den brugte varebil, der skal erstatte den der ikke længere må køre i miljøzonen.

Tabel 7.25 Pris for substitut, Varerbiler

Brænd-
stof
EURO-
norm
Scenarie
A B C D E
Benzin 0 10.000 10.000 10.000 20.812          
1       20.812  
2          
3          
4          
Diesel 0 10.000 10.000 10.000 20.812  
1 20.812 20.812 20.812 20.812  
2 31.789 46.101 31.789 46.101  
3 112.798   112.798    
4          

Note: Eksklusive moms.

Omkostningen per varebil kan herefter beregnet som:

(Købspris - salgspris) * 6% * 1,75.

Tabel 7.26 Omkostning per bil, Varebiler

Brænd-
stof
EURO-
norm
Scenarie
A B C D E
Benzin 0 1.003 999 1.003 2.135          
1       1.903  
2          
3          
4          
Diesel 0 1.034 1.033 1.034 2.169  
1 1.590 1.535 1.590 1.549  
2 1.376 2.697 1.376 2.742  
3 6.643   6.643    
4          

Note: Eksklusive moms.

Den følgende tabel viser den samlede omkostning, hvor omkostningen per varebil er ganget med antal berørte varebiler.

Tabel 7.27 Samlet omkostning ved fremskynding af miljøzone, Varebiler

Brænd-
stof
EURO-
norm
Scenarie
A B C D E
Benzin 0 1.662.135 1.654.906 1.662.135 3.537.889          
1       6.554.571  
2          
3          
4          
Diesel 0 1.923.956 1.921.254 1.923.956 4.033.570  
1 5.591.639 5.397.049 5.591.639 5.445.697  
2 9.219.497 18.064.405 9.219.497 18.370.004  
3 131.571.186   131.571.186    
4          
I alt   149.968.413 27.037.614 149.968.413 37.941.731  

Note: Eksklusive moms.


[13] Uden zonen ville en person beholde sin bil 2 år længe og derefter udskifte og beholde nr 2 bilen i 4 år. I de ovenstående beregninger antages det, at personen udskifter nu og så beholder bilen i 2 + 4 = 6 år.

[14] Markedspris

 



Version 1.0 Oktober 2009, © Miljøstyrelsen.