Vurdering af genanvendelsesmålsætninger i affaldsdirektivet 7 Alternative beregninger
To varegrupper udgør tilsammen mere end 70 % af den samlede forsyningsmængde på 949.000 tons i 2005, nemlig ”Emballage” og ”Aviser, ugeblade og reklamer”. Hver for sig udgør de henholdsvis 30 % og 41 %, se Tabel 5-5. Karakteristisk for disse varegrupper er, at de har kort levetid (under ét år) og husholdningernes forbrug af disse varer vil normalt hurtigt resultere i affaldsdannelse. På grund af den store andel som de to varegrupper repræsenterer vil en ændring i forbruget af disse varer derfor umiddelbart påvirke materialesammensætningen i affaldet. 7.1 Ændring i forbrugsmønster for to varegrupperI projektet er fremskrivningen af emballagemængden gjort uafhængig af forventningerne til forbruget af de varer, som emballagerne følger. Emballagemængden er fremskrevet med de samme procentsatser som gælder for alle varegrupperne, nemlig 5-0-3 %. I det følgende vil vi teste hvordan ændringer i forbruget af emballager og i forbruget af aviser, ugeblade mv. kan få indflydelse på sammensætningen af affaldet i 2012 og 2020. 7.2 Emballage 2012 og 2020I projektet er sammensætningen af fokusmaterialer for varegruppen ”Emballage” for 2005, 2012 og 2020 følgende.
Anm.: Da levetiden er under ét år vil forsyningsmængden være identisk med affaldsmængden samme år På baggrund af fremskrivningsprofilen 5-0-3 % forventes en stigning i mængden af salgsemballage, der ender i den private husholdning. De ændringer, der sker over tid, er en følge af de anvendte fremskrivningsprocenter og det mængdemæssige udgangspunkt for fremskrivningen (et gennemsnit af de tre foregående års udvikling). Fremskrivningen er således på det punkt statisk. Det er vanskeligt at sige noget præcist om hvordan emballageforbruget forventes at udvikle sig i fremtiden. Der sker en løbende produktudvikling mod lettere emballager og samtidig udvides anvendelsesområdet for enkelte emballagematerialer. Det indebærer at der på sigt må forventes en ændring i de enkelte emballagematerialers markedsandele. Af Tabel 7-1 fremgår det, hvordan branchefolk ser udviklingen under forudsætning af en overraskelsesfri fremtid (ingen yderligere myndighedsregulering). Glas og metal forventes at vige til fordel for papir/pap og plast.
I Tabel 7-2 har vi sat tal på udviklingen i emballagesammensætningen. Vi forventer at forbruget af:
Den samlede mængde fokusmaterialer vil dermed falde med godt 12.000 tons i 2012 og med godt 28.000 tons i 2020 som følge af de nævnte ændringer i forbruget af salgsemballage jf. Tabel 7-3.
Den relative sammensætning af fokusmaterialerne som følge af ændringerne i emballageforbruget fremgår af. Figur 7-1. Ændringerne resulterer i et fald på henholdsvis 5 og 2 procentpoint for glas og papir/pap. Figur 7-1. Relativ fordeling af fokusmaterialer inkl. ændringer i emballagesammensætning 2005-2020 7.3 Aviser, ugeblade og reklamer 2012 og 2020Mængden af varegruppen ”Aviser og andre udgivelser” omfatter her husholdningernes køb af aviser, ugeblade, tidsskrifter, fagblade o. lign og adresserede såvel som adresseløse forsendelser samt bøger (som kun udgør 1 % af den samlede mængde i denne varegruppe), jf. Tabel 7-4.
På baggrund af fremskrivningsprofilen 5-0-3 % forventes en stigning i mængden af disse former for udgivelser på papir, der ender i den private husholdning. De ændringer der sker over tid er en følge af de anvendte fremskrivningsprocenter og det mængdemæssige udgangspunkt for fremskrivningen (et gennemsnit af de tre foregående års udvikling). Fremskrivningen er således på det punkt statisk. Der er ingen der vover at sige noget præcist om hvordan forbruget af disse udgivelser forventes at udvikle sig i fremtiden. Der er imidlertid ingen tvivl om at anvendelsen af internettet vil påvirke forbruget af det trykte medie. Der er heller ingen tvivl om at den aktuelle stagnation i den økonomiske vækst har betydet en kraftig nedgang i mængden af udgivelser trykt på papir som følge af en tilbagegang i salget af annoncer[23]. I Tabel 7-2 har vi sat tal på udviklingen i af forbruget af aviser mm. og andre udgivelser. ”Bøger” er ikke medtaget på grund af den ringe mængdemæssige betydning. Små relative ændringer i forbruget af aviser og andre udgivelser får ingen effekt på sammensætningen af fokusmaterialerne. Vi har derfor ”skruet” forventningerne op, hvilket fremgår af Tabel 7-5.
Den samlede mængde af fokusmaterialer vil falde med 75.000 tons i 2012 og med 250.000 tons i 2020 som følge af de nævnte ændringer. Forbruget af denne varegruppe vil således falde fra 388.184 tons i 2005 til 347.527 i 2012 og 224.344 i 2020 eller et samlet fald på 42 % i den betragtede periode. Af Tabel 7-6 fremgår det, at med den foreslåede aggressive nedgang i forbruget af denne type udgivelser vil det samlede forbrug af fokusmateriale stige svagt mod 2012 hvorefter det vil holde sig konstant frem til 2020.
Den relative sammensætning af fokusmaterialerne som følge af ændringerne i ”Aviser og andre udgivelser” er illustreret i Figur 7-1. Ændringerne resulterer i et kraftigt fald i papir/pap på 15 procentpoint ifht. 2005 mens de andre fokusmaterialer oplever en stigning på mellem 1 og 4 procentpoint. Figur 7-2. Relativ fordeling af fokusmaterialer inkl. ændringer i ”Aviser og a. udgivelser” 7.4 Samlet effekt af de 2 alternativerI de foregående to afsnit har vi illustreret virkningen af ændringer i varegrupperne ”Emballage” og ”Aviser og andre udgivelser”. Begrundelse for valg af varegrupper var, at disse grupper er de to største mængdemæssigt og tilsammen udgør mere end 70 % af det samlede forbrug, idet vi kun ser på den mængde der består af fokusmaterialerne. De alternative udviklingsforløb som vi præsenterer for hver af de to varegrupper kan betragtes som isolerede forløb men i virkeligheden er der meget, der taler for at de kommer til at virke samtidig. For at demonstrere en sådan samtidig effekt viser vi i Tabel 7-7 den samlede virkning af de to udviklingsforløb.
Det fremgår af tabellen, at der i perioden 2005-2012 kan forventes en relativ lille stigning i mængden af fokusmaterialer, hvorefter mængden falder til et punkt lidt over 2005-niveauet. Figur 7-3. Samlet effekt på mængden af fokusmaterialer i husholdninger inkl. de 2 alternativer Den relative sammensætning af fokusmaterialerne som følge af ændringerne i de to varegrupper er illustreret i Figur 7-3. Ændringerne resulterer i et kraftigt fald i papir/pap på 13 og glas med 3 procentpoint ifht. 2005, mens plast oplever en stigning på 9 og metal på 6 procentpoint. [23] Pressens Fællesindkøb står for næsten al import af avispapir (45 gr). Denne kvalitet anvendes til tryk af aviser samt visse adresseløse forsendelser. PF oplyser, at salget er faldet med 64.000 tons fra 2007 til et niveau i 2009 på ca. 200.000 tons. PF forventer at faldet fortsætter med en udfladende tendens.
|