Udvikling af en metode til effektvurdering af Miljøstyrelsens Kemikalieinspektions tilsyn og kontrol

7 Estimat for det samlede antal produkter

For at kunne opskalere eller ekstrapolere resultaterne fra stikprøver skal der anvendes et estimat for det samlede antal produkter på markedet. Ved anvendelse af stratificerede stikprøver skal antallet af produkter i alle strata estimeres.

For bedste resultat skal dette gøres på samme segmentering som i udvælgelsesprocessen for tilsynsaktiviteterne. Har der i stikprøveanalysen været flere perspektiver, skal disse overvejes i forbindelse med estimatet.

Der findes i dag en god beskrivelse af, hvordan information kan indhentes i Kortlægningshåndbogen[3], som inddrager mange interessante aspekter. Det foreslås at bruge samme metode som beskrevet der. I afsnit 5.1, ”Segmentering”, side 17 er givet forslag til variable.

Ved opgørelse af det totale antal produkter er det vigtigt at have en klar definition af, hvad der skal opgøres. Er det salget, lagerbeholdningen eller noget tredje? Rent intuitivt må det være det totale antal produkter, som bliver anvendt af forbrugere, da eksponeringen mod de farlige stoffer findes der. Det ville kunne opgøres ved at tage salget i den sidste periode. Længden af perioden afhænger af den forventede levetid for det enkelte produkt.

Med hensyn til usikkerheden omkring det totale antal produkter vil en mulighed være at henføre det direkte til datakilden. Har man en gang analyseret usikkerheden for en datakilde, vil usikkerheden kunne antages at være den samme fremover. Detaljerede analyser vil have lille usikkerhed. Tal fra Danmarks Statistik, Reach-IT, WEEE-System, produktregisteret, CVR-registeret og SKAT samt information fra brancheforeninger vil have lidt større usikkerhed, men stadig lille. Datakilder som De Gule Sider og Google vil have stor usikkerhed og bør undgås ved estimeringen af det totale antal produkter.

For at minimere indsatsen ved indsamling af informationen kan der eventuelt spørges direkte i butikken, hvor stikprøven bliver taget, omkring antallet af dette produkt. Det kunne fx være antallet af produkter på lager, hvor mange styk butikken har solgt af dette produkt, og hvad de forventer af salg og køb i fremtiden.

Denne rapport vil ikke anføre konkrete forslag til datakilder.


[3] Manual til kortlægning af producenter, importører og forhandlere, Miljøprojekt Nr. 1242 2008

 



Version 1.0 November 2010, © Miljøstyrelsen.