[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] 

 

Miljøkapacitet som grundlag for byplanlægning - Generel del

1 Indledning og formål

1 Indledning og formål
1.1 Indledning
1.2 Formål

1.1 Indledning

Trafikken fra en enkelt ny virksomhed i et eksisterende byområde vil næppe kunne mærkes i den store sammenhæng, men når flere projekter efterhånden gennemføres, vil trafikken stige en lille smule hele tiden og med tiden skabe problemer for det omgivende miljø.

Denne rapport er én af to rapporter, der beskriver en metode, som kan anvendes til at fastlægge et byområdes trafikale miljøkapacitet, vurdere påvirkninger fra forskellige slags virksomhed som grundlag for byplanlægning, og give forslag til virkemidler, der kan mindske miljøpåvirkninger fra trafikken.

Med virksomhed menes i denne sammenhæng såvel erhverv som boliger, detailhandel, trafikanlæg osv.

Metoden kan således både anvendes til at miljøkonsekvensvurdere lokaliseringsbeslutninger og ændringer i trafikplanen.

Trafik betragtes i denne sammenhæng som et af de produkter en virksomhed "producerer" og som kan give miljøproblemer - på linie med spildevand og affald - og som der derfor skal tages stilling til inden et projekt gennemføres.

Metoden er et overordnet planlægningsværktøj, som kan anvendes i større samlede byområder til at beskrive et eller flere samtidige projekters påvirkninger på trafikken og det omgivende bymiljø.

Metoden omfatter et edb-værktøj, der anvendes til at beskrive den eksisterende miljøbelastning og til at beregne miljøbelastninger fra nye virksomheder.

Værktøjet er opbygget af erfaringstal og enkle tommelfingerregler og beregner på en enkel, overskuelig og operationel måde, de miljømæssige konsekvenser af planlagte byplanændringer. Disse forenklinger af komplekse sammenhænge medfører, at resultaterne ikke må stå alene men skal vurderes i en bredere sammenhæng, i samspil med de værktøjer kommunen i øvrigt råder over til vurdering af byplan, trafik og miljø.

Metoden er resultatet af et udviklingsprojekt, der er gennemført af Anders Nyvig A/S med støtte fra Miljøstyrelsens Bytrafikpulje i 1997 og Lyngby-Taarbæk Kommune, der både har finansieret en del af udviklingsprojektet og lagt et stort stykke arbejde i at indsamle data.

Udviklingsprojektet har været ledet af en styregruppe bestående af repræsentanter fra Miljøstyrelsen, Lyngby-Taarbæk Kommune og Anders Nyvig A/S. Formandskabet er varetaget af Miljøstyrelsen og Lyngby-Taarbæk Kommune i fællesskab.

1.2 Formål

Udviklingsprojektet "Miljøkapacitet som grundlag for byplanlægning" har til formål at beskrive et byområdes trafikale miljøkapacitet på en enkel måde, vurdere forskellige virksomheders påvirkning på miljøet og give forslag til, hvordan miljøet forbedres.

Hensyn til miljøet er traditionelt først vurderet efter, at trafik- og byplaner er gjort optimale for fremkommelighed, økonomi o.l.

Projektet "Miljøkapacitet som grundlag for byplanlægning" er et forsøg på at objektivisere og fastsætte et byområdes miljømæssige tåleevne for trafik allerede under planlægningen af nye virksomheder i området. Dette er nødvendigt hvis miljøhensynet skal kunne konkurrere med andre hensyn i vej- og byplansammenhæng.

Delmålene i projektet er derfor:

* at opbygge et værktøj, der kan give en oversigt over eksisterende vejes og byområders miljøkapacitet,
* at opbygge et let anvendeligt værktøj, der kan belyse byplanlægningens trafikale miljøkonsekvenser og
* at samle en række erfaringer for forskellige virkemidlers konsekvenser for trafikken og dermed miljøet.

Denne rapport indeholder dokumentation for beregningsmetoder og forudsætninger i forbindelse med udviklingsprojektet "Miljøkapacitet som grundlag for byplanlægning".

Den lokale del af rapporten omfatter resultaterne af en gennemregning af 3 forskel-lige udbygningssituationer i det regionale center Kgs. Lyngby. Udover disse tre situationer er der beregnet yderligere 8 udbygningssituationer i Kgs. Lyngby. Resultaterne heraf findes i rapporten "Miljøkapacitet som grundlag for byplanlægning" Regneeksempler, 31. januar 1998. Denne kan fås ved henvendelse til Anders Nyvig A/S.

Denne rapport omfatter primært dokumentation for det modelsystem, som er op-bygget i projektet , og som bruges til at beregne ændringer i trafikale miljøbelastninger i et byområde,. Herudover gøres der kort rede for de tanker der ligger til grund for metoden, ligesom en række virkemidler og deres konsekvenser beskrives nærmere.

I afsnit 2 beskrives de tanker og ideer, som har givet inspiration til opbyg-ningen af metoden.

Afsnit 3 omhandler opbygning og funktion af den opstillede model til bereg-ning af ændringer i miljøbelastningen.

Afsnit 4 giver en oversigt over de grunddata, der er anvendt til at beskrive dagens situation.

Afsnit 5 beskriver kort hvordan og hvornår beregningsmodellen bør vedli-geholdes og opdateres for at være funktionsduelig.

Afsnit 6 er en beskrivelse af grundlaget for de turrater, der er anvendt til at beregne ændringer i miljøbelastningen.
I afsnit 7 beskrives en række virkemidler og så vidt muligt de konsekvenser der kan forventes lokalt, regionalt og totalt, hvad angår biltrafikkens omfang, energiforbrug og CO2-udslip, støj, luftforurening og sikkerhed.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]