1.1 Indledning
Trafikken fra en enkelt ny virksomhed i et eksisterende byområde vil næppe kunne
mærkes i den store sammenhæng, men når flere projekter efterhånden gennemføres, vil
trafikken stige en lille smule hele tiden og med tiden skabe problemer for det omgivende
miljø.
Denne rapport er én af to rapporter, der beskriver en metode, som kan anvendes til at
fastlægge et byområdes trafikale miljøkapacitet, vurdere påvirkninger fra forskellige
slags virksomhed som grundlag for byplanlægning, og give forslag til virkemidler, der kan
mindske miljøpåvirkninger fra trafikken.
Med virksomhed menes i denne sammenhæng såvel erhverv som boliger, detailhandel,
trafikanlæg osv.
Metoden kan således både anvendes til at miljøkonsekvensvurdere
lokaliseringsbeslutninger og ændringer i trafikplanen.
Trafik betragtes i denne sammenhæng som et af de produkter en virksomhed
"producerer" og som kan give miljøproblemer - på linie med spildevand og
affald - og som der derfor skal tages stilling til inden et projekt gennemføres.
Metoden er et overordnet planlægningsværktøj, som kan anvendes i større samlede
byområder til at beskrive et eller flere samtidige projekters påvirkninger på trafikken
og det omgivende bymiljø.
Metoden omfatter et edb-værktøj, der anvendes til at beskrive den eksisterende
miljøbelastning og til at beregne miljøbelastninger fra nye virksomheder.
Værktøjet er opbygget af erfaringstal og enkle tommelfingerregler og beregner på en
enkel, overskuelig og operationel måde, de miljømæssige konsekvenser af planlagte
byplanændringer. Disse forenklinger af komplekse sammenhænge medfører, at resultaterne
ikke må stå alene men skal vurderes i en bredere sammenhæng, i samspil med de
værktøjer kommunen i øvrigt råder over til vurdering af byplan, trafik og miljø.
Metoden er resultatet af et udviklingsprojekt, der er gennemført af Anders Nyvig A/S med
støtte fra Miljøstyrelsens Bytrafikpulje i 1997 og Lyngby-Taarbæk Kommune, der både
har finansieret en del af udviklingsprojektet og lagt et stort stykke arbejde i at
indsamle data.
Udviklingsprojektet har været ledet af en styregruppe bestående af repræsentanter fra
Miljøstyrelsen, Lyngby-Taarbæk Kommune og Anders Nyvig A/S. Formandskabet er varetaget
af Miljøstyrelsen og Lyngby-Taarbæk Kommune i fællesskab.
1.2 Formål
Udviklingsprojektet "Miljøkapacitet som grundlag for byplanlægning" har til
formål at beskrive et byområdes trafikale miljøkapacitet på en enkel måde, vurdere
forskellige virksomheders påvirkning på miljøet og give forslag til, hvordan miljøet
forbedres.
Hensyn til miljøet er traditionelt først vurderet efter, at trafik- og byplaner er gjort
optimale for fremkommelighed, økonomi o.l.
Projektet "Miljøkapacitet som grundlag for byplanlægning" er et forsøg på at
objektivisere og fastsætte et byområdes miljømæssige tåleevne for trafik allerede
under planlægningen af nye virksomheder i området. Dette er nødvendigt hvis
miljøhensynet skal kunne konkurrere med andre hensyn i vej- og byplansammenhæng.
Delmålene i projektet er derfor:
* at opbygge et værktøj, der kan give en oversigt over eksisterende vejes og byområders
miljøkapacitet,
* at opbygge et let anvendeligt værktøj, der kan belyse byplanlægningens trafikale
miljøkonsekvenser og
* at samle en række erfaringer for forskellige virkemidlers konsekvenser for trafikken og
dermed miljøet.
Denne rapport indeholder dokumentation for beregningsmetoder og forudsætninger i
forbindelse med udviklingsprojektet "Miljøkapacitet som grundlag for
byplanlægning".
Den lokale del af rapporten omfatter resultaterne af en gennemregning af 3 forskel-lige
udbygningssituationer i det regionale center Kgs. Lyngby. Udover disse tre situationer er
der beregnet yderligere 8 udbygningssituationer i Kgs. Lyngby. Resultaterne heraf findes i
rapporten "Miljøkapacitet som grundlag for byplanlægning" Regneeksempler, 31.
januar 1998. Denne kan fås ved henvendelse til Anders Nyvig A/S.
Denne rapport omfatter primært dokumentation for det modelsystem, som er op-bygget i
projektet , og som bruges til at beregne ændringer i trafikale miljøbelastninger i et
byområde,. Herudover gøres der kort rede for de tanker der ligger til grund for metoden,
ligesom en række virkemidler og deres konsekvenser beskrives nærmere.
I afsnit 2 beskrives de tanker og ideer, som har givet inspiration til opbyg-ningen af
metoden.
Afsnit 3 omhandler opbygning og funktion af den opstillede model til bereg-ning af
ændringer i miljøbelastningen.
Afsnit 4 giver en oversigt over de grunddata, der er anvendt til at beskrive dagens
situation.
Afsnit 5 beskriver kort hvordan og hvornår beregningsmodellen bør vedli-geholdes og
opdateres for at være funktionsduelig.
Afsnit 6 er en beskrivelse af grundlaget for de turrater, der er anvendt til at beregne
ændringer i miljøbelastningen.
I afsnit 7 beskrives en række virkemidler og så vidt muligt de konsekvenser der kan
forventes lokalt, regionalt og totalt, hvad angår biltrafikkens omfang, energiforbrug og
CO2-udslip, støj, luftforurening og sikkerhed.