[Forside] [ Næste]
Miljøkapacitet som grundlag for byplanlægning - generel del
Indholdsfortegnelse
Generelle del
1 Indledning og formål
1.1 Indledning
1.2 Formål
2 Baggrund for metoden
3 Beregning af ændringer i miljøbelastning
3.1 Parametre til beskrivelse af miljøbelastning
3.2 Parametre som påvirker trafikkens miljøbelastning
3.3 Grunddata
3.4 Zonesystem
3.5 Modelsystemets opbygning og funktion
3.6 Definition af et nyt scenarium
3.7 Virkemidler
3.8 Modelsystemets præsentation af resultater
3.9 Miljøkapaciteter/-målsætninger
3.10 Følsomheder
3.11 Modellens generalitet
3.12 Vedligeholdelse af model
3.13 Kvalitetsforbedringer af kortlægninger
3.14 Løbende opdatering af grunddata
3.15 Virkeliggørelse af et nyt projekt
3.16 Fast periodisk opdatering
4 Grunddata
5 Anvendte tommelfingerregler
5.1 Støjbelastningstal
5.2 Personskadeuheld
5.3 Barriere- og risikoberegningstal
5.4 CO2-emission
5.5 Lokal luftforurening
5.6 Visuelt miljø
5.7 Oplevelsesmiljø
6 Turrater til beregninger
6.1 Virksomheder
6.2 Fordeling på transportmidler og lokalisering i forhold til
kollektiv trafik.
6.3 Rejselængder
6.4 Parkering
6.5 Børneinstitutioner og skoler
6.6 Vuggestue/børnehave
6.7 Skoler
6.8 Boliger
6.9 Kulturelle formål
6.10 Bibliotek
6.11 Biograf, teater, koncert mv.
6.12 Turrateskemaer
6.13 Generelt - turrater
7 Miljøforbedringer
7.1 Beskrivelse af virkemidler
7.2 Kommunale virkemidler
7.2.1 Lokalisering
7.2.2 Etablering af nye veje
7.2.3 Trafiksanering
7.2.4 Trafikstyring
7.2.5 Indfartskontrol
7.2.6 Fodgængerområder/gågader
7.2.7 Trafikzoner
7.2.8 Miljøzoner
7.2.9 Nedlæggelse/begrænsning af p-pladser
7.2.10 Elektronisk p-henvisning
7.2.11 Tidsrestriktioner
7.2.12 Parkeringsafgifter
7.2.13 Beboerparkering
7.2.14 Bedre kollektiv dækning
7.2.15 Cykelstier mv.
7.2.16 Elbiler, energiøkonomiske biler
7.2.17 Delebilklubber/Carsharing
7.2.18 Godstransport
7.3 Virksomhedsorienterede virkemidler
7.3.1 Lokalisering
7.3.2 Transportplaner
7.3.3 Samkørsel
7.3.4 Hjemmearbejde
7.3.5 Betaling for parkering (ved arbejdspladsen)
7.3.6 Elbiler, energiøkonomiske biler
7.3.7 Godstransport
7.4 Ændringer i biltrafik
8 Anvendt litteratur
|