[Forside] [Indhold]
[Forrige] [Næste]
Miljøkapacitet som grundlag for byplanlægning - Generel del 7 Miljøforbedringer
|
Mål | Virkemiddel |
Reducere det totale behov for transport | * lokalisering og arealplanlægning |
* hjemmearbejde | |
Opnå bedre udnyttelse af køretøjer | * koordinering af varetransporter |
* samkørsel | |
* carsharing | |
* samordning af kommunale kørsler | |
* tilpasning af udbud og efterspørgsel for kollektiv trafik | |
Påvirke transportmiddelvalget til fordel for cykel, gang og kollektiv trafik | * forbedringer af den kollektive trafik f.eks. via bedre service, busprioritering, terminalforbedringer og bedre omstigningsforhold |
* bedre forhold for cyklister og gående f.eks. via sammenhængende stinet i hele byen og fodgængerområder i bymidten | |
* samordning mellem transportmidler, f.eks. cykelparkering ved stationer, pendlercykler, park-and-ride | |
* begrænsninger for biltrafikken, f.eks. trafikstyring ved signaler, bilfri områder, trafikzoner, trafiklabyrinter og parkeringspolitik | |
* lokalisering i forhold til infrastrukturen, f.eks. placering af kontorvirksomheder ved kollektive knudepunkter | |
Flytte biltrafik fra miljøfølsomme til miljørobuste veje | * nye veje |
* ombygning af veje / trafiksanering / trafikzoner | |
* vejvisningssystemer | |
* trafikinformatik |
Mål | Virkemiddel |
Påvirke bilernes køremåde og hastighed | * lokale hastighedsgrænser |
* ombygning af veje / trafiksanering | |
* køreuddannelse | |
Andet | * kampagner / markedsføring |
* elbiler (til lokal distribution, lokal kørsel, også mulighed for kommunale elbiler) | |
* transportplaner for virksomheder | |
* firmacykler | |
* facadeisolering, støjskærme, støjreducerende belægning | |
* beplantning | |
* flytte parkering fra gader og pladser til parkeringskældre | |
* godstransport - miljøzoner - miljøcertificering |
Anlægsorienterede midler som trafiksaneringer, hastighedsdæmpende foranstaltninger,
etablering af stisystemer mv. har i de senere år været anvendt af de fleste kommuner,
så mange er nu nået til et stadie, hvor andre mere altenative virkemidler kan være
aktuelle.
Som et særligt vigtigt middel skal nævnes lokalisering og arealanvendelse, da det i høj
grad kan være med til at reducere det regionale transportbehov og påvirke til en - for
miljøet - mere hensigtsmæssig transportmiddel-fordeling.
De stærkeste virkemidler er de, hvis formål er at begrænse biltrafikken. Men samtidig
er det vigtigt for en by at sikre god fremkommelighed, også for bilister. For en bymidte
kan en aktiv parkeringspolitik, der tager sigte på at styre udbud, lokalisering og
benyttelse af parkeringspladser spille en væsentlig rolle. Når en kommune arbejder med
midler til reduktion af vejtrafikkens miljøgener er det vigtigt at huske, at ét
virkemiddel alene ikke løser alle problemer - de bedste effekter opnås ved at kombinere
flere virkemidler.
Det skal bemærkes, at en kommune selv kan betragtes som en virksomhed, og som regel en
"virksomhed" med mange ansatte. Så hvis en kommune ønsker at påvirke
virksomheder til at tage hensyn til transporten kan det være et godt udgangspunkt at
starte med kommunen selv.
Udover de virkemidler en kommune selv direkte kan anvende har kommuner mulighed for at
påvirke virksomheder til - eller hjælpe dem i gang med - at påvirke transporten til/fra
virksomheden. Virksomhederne kan være med til at påvirke transporten og især
transportmiddelvalget f.eks. ved hjælp af følgende virkemidler:
* lokalisering
* transportplaner
* samkørsel
* hjemmearbejde
* firmacykler
* parkeringsforhold
* gode cyklistforhold ved arbejdspladsen
I det følgende beskrives de forskellige virkemidler og deres forventede effekter delt
op på lokale og regionale effekter. Det skal bemærkes, at det ofte er svært at måle de
direkte effekter, da flere virkemidler ofte anvendes samtidig ligesom de øvrige
omgivelser og samfundsforhold jo også ændrer sig løbende.
For overskuelighedens skyld og til brug for beregninger af miljøforbedringerne, er det
søgt at inddele de kommunale og virksomhedsorienterede virkemidler i nogle
stikordslignende kategorier. På den måde kommer nogle kategorier til at dække et bredt
felt af muligheder, og generelt kan de anførte reduktioner i trafiktal kun bruges som
vejledende tommelfingerregler. Hvis kommunen ønsker at gå videre med anvendelse af et
virkemiddel kræver det grundigere beskrivelser og analyser.
I miljøkapacitetsmodellen indgår beregning af effekter ved anvendelse af et virkemiddel,
ved at se på ændringer i biltrafikkens størrelse. Derfor er der i de følgende
beskrivelser af virkemidlerne og deres effekter lagt vægt på påvirkningen af
biltrafikken og det er i videst muligt omfang søgt at sætte tal på ændringer i
biltrafikkens størrelse.
Alle virkemidler kan gennemføres i større eller mindre omfang, hvorefter påvirkningen
af trafikken naturligvis bliver forskellig. Derfor er ændringen i biltrafik oftest
anført som et interval i effektbeskrivelserne. Ved beregning af effekterne må brugeren
af metoden selv skønne, hvor omfattende et projekt, der er tale om.
Beskrivelser af effekter af de enkelte virkemidler er hovedsagelig baseret på den viden,
der ligger i databasen "Trafikpolitik i byer", hvortil der er indsamlet viden
siden 1988. Desuden er der suppleret med følgende litteratur:
* Transport, energi og miljø - visioner og virkemidler. Rambøll, Anders Nyvig og PLS
consult. 1997
* Status for trafikpolistiske virkemidler i København, Århus, Odense og Aalborg. Anders
Nyvig. November 1997
* Mere miljøvenlig biler - tekniske muligheder og politiske tiltag. Transportrådet. Maj
1997
* Parkerings- og afgiftspolitik - et kommunalt virkemiddel. Orientering fra
Miljøstyrelsen. 1994
* Trafik og miljø i kommuner - ny inspiration. Orientering fra Miljøstyrelsen. UDKAST
pr. januar 1998
* Miljøzoner, Fase 1. Overbliksnotat april 1998.
I de følgende beskrivelser af virkemidler er relevante erfaringer om lokale og regionale
effekter samlet i skemaer under stikordene:
* Biltrafikkens omfang
* Energi og CO2
* Miljø
* Sikkerhed
Når et felt i et skema ikke er udfyldt skyldes det mangel på kendskab til effekterne af
virkemidlet. I en del tilfælde er der kun anført totale effekter - her vil der ofte
være tale om tilsvarende effekter på både lokalt og regionalt niveau.
De kommunale virkemidler er inddelt i følgende muligheder:
* Lokalisering
* Etablering af nye veje
* Trafiksanering
* Trafikstyring
* Indfartskontrol
* Fodgængerområder
* Trafikzoner
* Miljøzoner
* Nedlæggelse/begrænsning af p-pladser
* Elektronisk p-henvisning
* Tidsrestriktioner
* Parkeringsafgifter
* Beboerparkering
* Bedre kollektiv dækning
* Cykelstier mv.
* Elbiler, energiøkonomiske biler
* Delebilklubber (carsharing)
* Godstransport
Såvel rejsernes længde som valget af transportmiddel afhænger af boligers,
arbejdspladsers, institutioners, centres og fritidsaktiviteters indbyrdes placering.
Ved en hensigtsmæssig lokalisering bliver rejserne kortere, hvilket i sig selv er en
forbedring for miljøet. Men samtidig kan en større del af rejserne foregå til fods
eller på cykel. Desuden kan bystrukturen opbygges, så den støtter brugen af kollektiv
trafik.
Ved hensigtsmæssig lokalisering af virksomheder, især kontorvirksomheder, i forhold til
byområder og kollektiv trafik påvirkes rejserne til at være kortere og med mere brug af
andre transportmidler end bil.
Lokalisering og arealanvendelse er et af de få virkemidler kommunen har for at påvirke
selve transportbehovet, men det er et langsigtet middel og derfor vigtigt at indarbejde i
kommunens planlægning.
Lokalisering | Effekter |
||
Lokalt | Regionalt | Totalt |
|
Biltrafikkens omfang | Reduceres | Reduceres 20-35% | |
Energi og CO2 | Reduceres | Reduktioner svarende til fald i biltrafik. | |
Miljø | Reduceres | Reduktioner svarende til fald i biltrafik. | |
Sikkerhed |
De 20-35% reduktion totalt dækker over den forskel der er ved at placere en virksomhed
under 500 meter fra en station og over 1.000 meter fra en station. Tallene er baseret på
undersøgelser gennemført af Landsplanafdelingen (Miljø- og Energiministeriet) samt på
Hollandske erfaringer.
Det er vigtigt at lokalisering ses i et regionalt/overordnet perspektiv. F.eks. vil
placering af en kontorvirksomhed nær en station være mere hensigtsmæssig for muligheden
for at anvende kollektiv trafik end en placering på "bar mark".
Derfor er amternes retningslinier vigtige men også internt i kommunen kan beliggenheder
nær kollektiv trafik prioriteres. Dette gælder naturligvis først og fremmest
virksomheder med mange arbejdspladser (kontor mv.) eller med stor kundetilstrækning
(supermarkeder mv.). Industri, lager og lignende med megen tung trafik placeres i
industriområder med nem adgang til det overordnede vejnet.
Uønsket trafik gennem et område kan flyttes udenfor området til en nybygget
vejforbindelse (ringvej, omfartsvej), der er udformet så den tiltrækker biltrafikken.
På denne måde kan trafik flyttes til mere miljørobuste omgivelser eller til steder,
hvor miljøbeskyttelse (f.eks. støjvolde) kan indbygges.
Parallelt med bygning af nye veje kan der gennemføres ombygning af veje gennem
boligområder eller andre miljøfølsomme områder med henblik på at dæmpe biltrafikkens
hastighed og sikre lette trafikanters færdsel. Herved reduceres disse vejes attraktivitet
for biltrafikken.
Bygning af nye veje | Effekter |
||
Lokalt | Regionalt | Totalt | |
Biltrafikkens omfang | Reduceres, især aflastes parallelløbende veje | Øges | Øget biltrafik |
Energi og CO2 | Reduceres | Øges | Besparelser pga. mere jævn trafikafvikling ophæves som følge af omvejskørsel og trafikstigning |
Miljø | Betydelige reduktioner af emissioner | Marginale reduktioner af emissioner | |
Sikkerhed | Antal uheld reduceres | Antal uheld reduceres, da trafikken flyttes til mere trafiksikre veje. Men noget af virkningen ophæves af det voksende trafikarbejde. |
Trafiksanering omfatter ombygning af veje med henblik på at reducere biltrafikkens
hastighed og evt. også trafikmængden. Dette kan opnås ved at etablere
vejindsnævringer, bump, forsætninger, midterøer, cykelstier mv.
Trafiksanering kan gennemføres i et større sammenhængende område, f.eks. boligområder
som kan udpeges til lokaltrafikområder omsluttet af trafikveje. Kollektiv trafik ledes
normalt udenom området, mens der udpeges nogle cykelruter gennem området, hvor
cyklisterne sikres tryghed og fremkommelighed.
Hvor meget biltrafik der kan fjernes fra et lokalområde afhænger naturligvis af, hvor
meget gennemfartstrafik der har været i området i forvejen.
Trafiksanering | Effekter |
||
Lokalt |
Regionalt | Totalt |
|
Biltrafikkens omfang | Områdesanering: | Mindre stigninger på omliggende veje | Uændret |
Energi og CO2 | Mindre energiforbrug som følge af hastighedsreduktion og mere jævn kørsel opvejes til dels af omvejskørsel. | ||
Miljø | Støj og luftforurening stort set uændret, men antal beboere, der føler sig generet reduceres. Reduceret barriereeffekt. Ved områdevis sanering falder støjniveau og emissioner. Det visuelle miljø forbedres. | ||
Sikkerhed | Store reduktioner i antal personskadeuheld. | Uændret |
Biltrafikken styres ved vejvisning, skiltning og kryds-ombygninger (optisk vejføring)
til at vælge den - fra et miljømæssigt synspunkt - mest hensigtsmæssige rute gennem
byen. Desuden kan signalreguleringer benyttes til aktivt at påvirke rutevalget, idet
signalerne indstilles med begrænset kapacitet, lange ventetider og evt. "rød
bølge" på de ruter, hvor biltrafikken ønskes reduceret og omvendt stor kapacitet
og grønne bølger på de ruter, hvor trafikken ønskes flyttet til.
Trafikstyring | Effekter |
||
Lokalt |
Regionalt | Totalt |
|
Biltrafikkens omfang | Flytning af trafik til ønskede ruter | Flytningen medfører ofte øget trafikarbejde, men reduceret tidsforbrug | |
Energi og CO2 | Besparelser som følge af glidende trafikafvikling opvejes af merforbrug ved omvejskørsel | ||
Miljø | Reduktion af emissioner, hvis det lykkes at flytte trafik fra miljøfølsomme til miljørobuste områder | Marginale ændringer af emissioner | |
Sikkerhed | Uheldsreduktion ved at flytte trafikken til veje, der er mere trafiksikre |
Trafiksignaler ved indkørsler til et område (f.eks. bymidten) kan indstilles så
trafikken doseres videre ind mod byen i den ønskede mængde, hvilket som regel er den
mængde, der kan afvikles inde i og gennem området. Indfartskontrol kan give nogen
forsinkelse ved indkørslerne, men vil til gengæld reducere forsinkelserne inde i
området
Indfarts-kontrol | Effekter |
||
Lokalt |
Regionalt |
Totalt |
|
Biltrafikkens omfang | Uændret | Uændret | Uændret |
Energi og CO2 | Glidende trafikafvikling kan give op til 10% besparelse på de berørte stræk | ||
Miljø | Reduktion af emissioner i området | Øgede emissioner i randområder (hvor trafikken hobes op). Disse er dog ofte mindre tæt bebyggede | Lille reduktion af emissioner |
Sikkerhed | Øges |
Enkelte gader, net af gader eller større samhængende områder ombygges til
fodgænger- og opholdsområder. Cykeltrafik samt kollektiv trafik tillades ofte gennem
området f.eks. med stoppesteder tæt på vigtige besøgsmål. Desuden tillades
tidsbegrænset varetilbringning ligesom andre trafikantgrupper som handicappede, taxi og
arbejdskørsel kan evt. også tillades.
Fodgænger-Områder | Effekter |
||
Lokalt |
Regionalt |
Totalt |
|
Biltrafikkens omfang | Stor reduktion i berørt område: 15-60% mindre biltrafik meget afhængigt af områdets størrelse. | Reduktion til/fra det berørte område. | Kun små ændringer |
Energi og CO2 | Store reduktioner | Kun små ændringer | Kun små ændringer |
Miljø | I det berørte område reduceres støj og luftforurening, det visuelle miljø forbedres og opholdsmuligheder forbedres væsentligt. | ||
Sikkerhed | Uhelstallene reduceres, især mht. personskadeuheld | Uændret | Reduktion |
Uønsket biltrafik gennem et område, f.eks. en bymidte eller et tæt bebygget
boligkvarter, hindres ved at opdele området i nogle zoner, der adskilles af
spærregrænser. Disse grænser må ikke passeres af biler, men gerne af kollektiv trafik
og cyklister. Samtidig etableres en ringvej rundt om området og bilister tvinges derved
til at benytte ringvejen. Dette gælder også bilister, der ønsker at køre fra én
trafikzone til en anden.
Trafikzoner | Effekter |
||
Lokalt | Regionalt |
Totalt |
|
Biltrafikkens omfang | I trafikzoneområdet falder biltrafikken med 30-40% | På omkransende og ydre ringgader stiger biltrafikken | Uændret |
Energi og CO2 | Reduktioner som følger fald i biltrafik | ||
Miljø | Store reduktoner af støj og luftforurening. Ombygninger giver mulighed for at forbedre det visuelle miljø. | Forøgelser af støj og luftforurening | |
Sikkerhed | Store reduktioner i antal uheld (30-50%) i zoneområdet, især for personskadeuheld. | Stigninger på ringgader | Samlet sker stadig en reduktion (omkring 15%) |
Et område i byen/bymidten, der er særligt følsomt overfor trafikkens miljøgener kan
omdannes til en eller flere miljøzoner. I miljøzonen indføres særlige bestemmelser
eller restriktioner for biltrafikken for at reducere miljøbelastningen. For eksempel kan
tilladelse til at køre i zonen udelukkende gives til køretøjer, der opfylder visse krav
til CO2-udslip, luftforurening og støj . Dette kan gøres ved at klassificeres
køretøjerne efter, hvor meget de forurener, og det er så kun køretøjer tilhørende
visse miljøklasser, der må køre i miljøzonen. Et køretøjs miljøklasse kan fremgå
af en mærkat i forruden eller lignende.
Desuden kan opstilles krav til kapacitetsudnyttelse af last-/varebiler, men dette er
vanskeligt at kontrollere.
I dag findes der primært miljøzoneordninger, som gælder tunge køretøjer, men i flere
lande (bl.a. Sverige og Danmark) arbejdes med grundlag for at udvide ordningerne til også
at omfatte personbiler og mindre varebiler.
Miljøzoner | Effekter |
||
Lokalt |
Regionalt |
Totalt |
|
Biltrafikkens omfang | Reduceres, hvis ordningen omfatter personbiler - ellers uændret | Uændret | Uændret |
Energi og CO2 | Reduktion af CO2-udslip på op til 5%. Hvis personbiler omfattes reduktion på op til 10% | Formodentlig uændret. Muligvis kan der være afsmittende virkning1 | Formodentlig uændret. Muligvis kan der være afsmittende virkning |
Miljø | Miljøzoner for tunge køretøjer medfører store reduktioner i emissioner | Formodentlig uændret. Muligvis kan der være afsmittende virkning | Afhængig af miljøzonens størrelse og de afsmittende virkninger |
Sikkerhed |
1Afsmittende virkning i form af, at køretøjerne generelt bliver mindre forurenende -
også når de kører uden for miljøzonen
Den totale biltrafik og trafikkens valg af rute til, fra og i en bymidte kan styres af
udbud og lokalisering af parkeringsmuligheder. Kommunen har således mulighed for at styre
en stor del af biltrafikken gennem nedlæggelse af pladser, oprettelse af nye pladser,
omlokalisering af p-pladser eller ændringer i tilkørselsvejene til p-pladserne.
De offentligt ejede parkeringsmuligheder på pladser og ved kantsten udgør normalt mindst
halvdelen af parkeringsudbuddet og har en væsentlig større udnyttelse målt i antal
parkerede biler pr. dag end private pladser. Til gengæld er mange private pladser
langtidsparkerings-pladser beregnet på bolig-arbejdssteds-rejsende, hvilket medfører
stor trafik til og fra pladserne i myldretiden.
Et af midlerne til at begrænse bolig-arbejdsstedstrafikken kan således være
nedlæggelse eller begrænsning af muligheden for at anlægge langtidsparkeringspladser.
Nedlægge/Begrænse p-pladser | Effekter |
||
Lokalt |
Regionalt |
Totalt |
|
Biltrafikkens omfang | Nedlæggelse af langtidspladser har elasticiteter på 3,0-9,0 i myldretiden og omkring 1,6 for hele dagen. Dvs. 10% færre pladser medfører 3-9% mindre biltrafik i hverdagsmyldretiden og 1,6% mindre biltrafik totalt.1 | ||
Energi og CO2 | Reduktion af samme størrelsesorden som reduktion i biltrafik. | ||
Miljø | Fjernelse af gadeparkering giver som regel et mere ordnet gadebillede, altså et bedre visuelt miljø | Reduktioner som følge af mindre biltrafik | |
Sikkerhed |
1tallene viser, at det især er Bolig-Arbejdsstedstrafikken, der rammes. I en by som
Lyngby, hvor der er megen indkøbstrafik vil elasticiteten formentlig ligge på ca. 1,5.
Udover at begrænse myldretidstrafikken kan nedlæggelse og begrænsning af
parkeringspladser medvirke til at skabe bilfrie pladser og torve, hvilket kan forbedre det
visuelle miljø og frigive arealet til anden anvendelse.
En del trafik i bymidter består af biler, der kører og leder efter en
parkeringsplads. Denne trafik kan begrænses ved en tydelig og informativ vejvisning, som
kan være såvel passiv (faste skilte) som aktiv (elektroniske variable skilte).
I sidstnævnte tilfælde holdes automatisk løbende kontrol med belægningen på
p-pladserne, og på baggrund heraf styres et system af skilte, der leder bilisterne af de
mest hensigtsmæssige ruter frem til ledige pladser.
Elektronisk p-henvisning | Effekter |
||
Lokalt |
Regionalt | Totalt | |
Biltrafikkens omfang | Reduktion på 2-3% i det samlede biltrafikarbejde. Størst reduktion i spidsbelastnings-perioder | ||
Energi og CO2 | Mindre reduktion i benzinforbruget | ||
Miljø | En vis effekt svarende til reduktion i p-søgetrafik | ||
Sikkerhed |
Tidsrestriktioner på parkering anvendes for at begrænse langtidsparkering, f.eks
bolig-arbejdsstedsrejsendes heldagsparkering, til fordel for besøgende med kortere
varende ærinder som indkøb, møder og lignende.
Der kan skelnes mellem af- og pålæsningsbåse, normalt begrænset til max. 15 min., og
båse for korttidsparkering, normalt 2-3 timer. Restriktionen kontrolleres ved p-skive
eller lignende.
Tidsrestriktioner er et meget udbredt virkemiddel verden over, men der er sjældent
udført separate effektvurderinger. Der findes erfaringer for, at tidsrestriktioner kan
reducere myldretidstrafikken kraftigt, hvis det indføres sammen med p-afgifter og
reduktion i antal p-pladser.
Man skal være opmærksom på, at tidsrestriktioner giver større udskiftning af parkerede
biler og der kommer mere biltrafik pr. p-plads. Således kan indførelse af
tidsbegrænsning uden samtidig nedlæggelse af p-pladser medføre øget trafik.
Parkeringsafgifter indføres dels som et middel til regulering af pladsernes anvendelse
og evt. styring af den totale biltilstrømning til bymidten og dels som et middel til at
tjene penge til kommunen. Desuden kan muligheden for at parkeringsafgifter gøre det
rentabelt for en bygherre at etablere parkeringskældre i forbindelse med nybyggeri,
hvilket kan frigøre parkeringsareal på terræn til andre formål.
Parkeringsafgifter kan opkræves enten på enkeltpladser/-strækninger eller i samlede
områder/zoner. Afgifterne kan afpasses efter efterspørgslen således, at centralt
beliggende pladser bliver dyrere end mere perifert beliggende pladser.
Parkeringsafgifterne kan f.eks. opkræves ved hjælp af parkometre eller billetautomater.
Afgiftsopkrævningen forudsætter effektiv kontrol foretaget af parkeringsvagter eller
politi for at fungere hensigtsmæssigt. Erfaringer fra København viser at kontrol sikrer
betydelig større overholdelse af betaling af afgifter.
Parkerings-afgifter | Effekter |
||
Lokalt |
Regionalt |
Totalt |
|
Biltrafikkens omfang | Lige ved indførelse af afgifter falder belægningen på afgiftsbelagte pladser, men effekten udjævnes hurtigt. | P-afgifter i større områder, fx bymidten, kan på kort sigt give fald i biltrafikken på 3-10%. | |
Energi og CO2 | Formentlig nogen reduktion i takt med fald i biltrafik. | Formentlig nogen reduktion i takt med fald i biltrafik. | Formentlig nogen reduktion i takt med fald i biltrafik. |
Miljø | Formentlig nogen reduktion i takt med fald i biltrafik. | Formentlig nogen reduktion i takt med fald i biltrafik. | |
Sikkerhed |
Beboerparkering indføres for at beskytte boligkvarterer i eller tæt på bymidten mod
uønsket fremmedparkering. Kvarteret pålægges generelle parkeringsbegrænsninger
(tidsrestriktioner, afgifter, totale forbud), men beboer og evt. firmaer kan få udleveret
eller købe en tilladelse (licens) til gadeparkering tæt på egen adresse.
Beboer-parkering | Effekter |
||
Lokalt |
Regionalt |
Totalt |
|
Biltrafikkens omfang | Biltrafikken til området falder, men det er usikkert hvor meget | Randområder får mere parkering (men ikke mere trafik) | Reduktion, men usikkert hvor meget. |
Energi og CO2 | Reduceres | Reduceres | |
Miljø | Reduktion af støj og luftforurening | Mindre effekter svarende til fald i biltrafik. | |
Sikkerhed |
I stedet for eller især som supplement til restriktioner på biltrafikken kan det
kollektive trafiktilbud forbedres for at gøre det attraktivt for flere at anvende
kollektiv trafik. Særligt i og til/fra større byområder kan overflytning af tranport
til den kollektive trafik gavne miljøet.
Forbedringer af den kollektive trafik kan bl.a. foretages ved taksreduktioner, bedre
geografisk dækning, højere frekvenser, kortere køretider, bedre omstigningsforhold,
bedre komfort, bedre information og busprioritering.
Det er valgt at se på effekterne af alle disse muligheder under en hat, hvilket
naturligvis er noget af en tilnærmelse. Til nærværende projekt vurderes dette dog at
være tilstrækkeligt, bl.a. fordi styringen af den kollektive trafik - i hvert fald i
Hovedstadsområdet - ikke foretages direkte af kommunen.
Bedre kollek-tiv dækning | Effekter |
||
Lokalt |
Regionalt | Totalt |
|
Biltrafikkens omfang | 10% takstreduktion medfører 1-2,5% reduktion i biltrafik. | ||
Energi og CO2 | Formentlig små reduktioner som følge af en vis overflytning fra bil til tog eller bus. | ||
Miljø | Gadeombygninger i forbindelse med busbane eller sporvogn kan samtidig bruges til at forbedre det visuelle miljø | Nyt materiel med øget komfort støjer og forurener mindre | |
Sikkerhed | Banesystemer, sporbusser og busveje øger trafiksikkerheden. |
Et sammenhængende net for cyklister som dækker hele byen, kan sammensættes af
cykelstier og cykelbaner langs veje, kombinerede fodgænger- og cykelgader, separate stier
og cykelruter ad trafiksanerede veje.
En god afmærkning og vejvisning er en væsentlig del af rutenettet. Sådanne net giver
erfaringsmæssigt stor tilvækst i cykeltrafikken, men overførslen af bilister er som
oftest marginal. Tilvæksten i cykeltrafik består især af tidligere buspassagerer eller
nye trafikanter.
Fremme af brugen af cykler kan desuden stimuleres ved i et givet område at stille cykler
gratis til rådighed i området.
Cykelstier mv. | Effekter |
||
Lokalt |
Regionalt |
Totalt |
|
Biltrafikkens omfang | Kan begrænse væksten i bilture. | Kan begrænse væksten i bilture. | Kan begrænse væksten i bilture. |
Energi og CO2 | |||
Miljø | Formentlig mindre miljøbelastning | ||
Sikkerhed | Cyklisternes tryghed øges. Antal cyklist-uheld vokser. |
1Kilde: Cyklens potentiale i bytrafik. Rapport 17, Vejdirektoratet, IVTB, Dansk Cyklist
Forbund og Transportrådet. 1995. I rapporten arbejdes desuden med et udvidet potentiale
for overflytning, som vurderes at være 19% af biltransportarbejdet svarende til ca. 42%
af bilturene.
Biltrafikken vokser i øjeblikket med 3-4% om året (fra 1996-1997 voksede den med 3,4%).
Det ovenfor nævnte potentiale for overflytning af persontransport fra bil til cykel er,
hvad man optimalt kan forvente at kunne overflytte ved at anvende et bredt spektrum af
virkemidler til fremme af cykeltrafikken.
Ved hjælp af teknologiske ændringer kan energiforbrug og miljøbelastning fra de
enkelte køretøjer nedbringes. Der er mange muligheder og her er det valgt som eksempler
at nævne elbiler, da de på sigt vurderes at kunne spille en væsentlig rolle sammen med
anvendelse af mere energiøkonomiske biler f.eks i form af mindre størrelse biler (det
kaldes down-sizing).
Det ligger naturligvis uden for kommunens muligheder at udvikle nye typer biler eller
tvinge folk til at køre i bestemte biltyper. Men kommunen kan påvirke til brugen af mere
miljøvenlige biler dels ved selv at indkøbe elbiler eller andre energiøkonomiske biler
til kommunal kørsel og dels ved at tilgode se disse biltyper f.eks. ved at tilbyde dem
bedre parkeringsmuligheder.
Elbiler, energi-økon. biler | Effekter |
||
Lokalt |
Regionalt | Totalt |
|
Biltrafikkens omfang | Uændret | Uændret | Uændret |
Energi og CO2 | POTENTIALER1 Elbiler: 20-60% reduktion "Down-sizing": 25% reduktion |
||
Miljø | Reduktioner af emissioner og støj | Reduktioner af emissioner | |
Sikkerhed |
1Dækker over hvad der kan spares pr. køretøj. Således skal der store udskiftninger
til for at mærke reelle reduktioner i det samlede energiforbrug.
Delebil eller carsharing betyder, at man gennem en klub deles om rådigheden over flere
biler. Det miljømæssige udgangspunkt er, at når man ejer egen bil er man tilbøjelig
til at bruge den - også når det er mindre nødvendigt. En bilklub giver mulighed for at
udnytte bilens fordele uden at eje egen bil. For en kommune er fordelene, at borgerne
sikres god mobilitet samtidig med, at de generelt set kører mindre i bil.
Delebilklubber | Effekter |
||
Lokalt |
Regionalt | Totalt |
|
Biltrafikkens omfang | Bilklubmedlemmer reducerer deres bilbrug med ca. 30% | Lille reduktion (0-1% reduktion, hvis mange medlemmer. | |
Energi og CO2 | Lille reduktion | Lille reduktion | |
Miljø | Mindre behov for parkering, især i boligområder | ||
Sikkerhed |
Alle de foregående virkemidler, på nær miljøzoner, har handlet om begrænsning af
personbiltrafikken, men også inden for godstransporten findes der en række mulige
virkemidler, som dog ikke vil blive behandlet nærmere. Det er blot vigtigt at erindre om,
at den tunge godstrafik er med til at skabe mange miljøproblemer og derfor bør
analyseres separat.
Mindre tung trafik vil formindske luftforureningen og støjniveauet samt forbedre det
visuelle miljø og trygheden.
I byer er det muligt at påvirke godstransporten bl.a. ved cityvareterminaler, tvangsruter
for tung trafik, tidsbegrænset varelevering mv.
Virkemidler, som kan anvendes af virksomheder inddeles således:
* Lokalisering
* Transportplaner
* Samkørsel
* Hjemmearbejde
* Betaling for parkering (ved arbejdspladsen)
* Elbiler, energiøkonomiske biler
* Samordning af varetransporter
Effekterne af lokalisering er beskrevet under kommunale virkemidler afsnit 7.2.1.
Omkring 40% af den samlede persontransport foregår mellem bolig og arbejde, og således
synes det relevant at inddrage virksomhederne i problemerne omkring transporten.
Transportplaner for virksomhedernes ansatte anvendes bl.a. i USA og Holland og de kan
være med til at begrænse miljøgenerne fra trafikken. Transportplaner er mest aktuelle
for virksomheder af en vis størrelse, f.eks. med over 50 ansatte. Virksomhederne kan
inddrage forskellige virkemidler i transportplanerne, og disse kan f.eks. inddeles i
følgende grupper:
* Virkemidler, der gør det mere attraktivt at benytte cykel
* Virkemidler, der gør det mere attraktivt at benytte kollektiv trafik
* Virkemidler, der gør det mindre attraktivt at benytte personbil
Virksomhederne kan fremme brug af cykel ved:
* bedre cykelparkering på virksomheden
* bedre reparationsmuligheder
* bedre badefaciliteter
* kontant belønning for at benytte cykel
* indregning af badetid i arbejdstid
* cykeludlejning eller gratis cykler til rådighed for ansatte
* holdningsbearbejdning
Virksomhederne kan fremme brug af kollektiv trafik ved at:
* afstemme arbejdstider efter den kollektive trafik
* aftaler med trafikselskaber om forbedret kollektiv betjening
* garantere hurtig hjemrejse i tilfælde af akut behov
* tilskud til biletter eller kort til kollektiv trafik
* kontant belønning for at benytte kollektiv trafik
* etablering af firmakørsel med bus
* støtte samkørsel til den kollektive trafiks knudepunkter
holdningsbearbejdning
Virksomhederne kan gøre det mindre attraktivt at bruge bil ved:
* begrænsning af parkeringsudbuddet
* parkeringsafgift ved arbejdsstedet
* udbetaling af kontanter som alternativ til gratis parkering
Begrænsning af antallet af parkeringspladser er en meget effektiv måde at reducere
bilbenyttelsen på. De ansatte tvinges til at benytte andre transportmidler, hvis der ikke
er parkeringsplads til rådighed. For virksomheden kan incitamentet være, at der spares
areal, som kan bruges til andre formål. Desuden kan trængselsproblemer på det
omkringliggende vejnet evt. reduceres, således at det bliver nemmere at komme til og fra
virksomheden.
I princippet vil man kunne begrænse benyttelsen af bil kraftigt gennem
parkeringsrestriktioner ved arbejdspladsen, men der er mange barrierer for begrænsning af
parkeringsmulighederne.
Transport-Planer | Effekter |
||
Lokalt | Regionalt | Totalt |
|
Biltrafikkens omfang | Mere cykel: 5-10% reduktion Mere kollektiv trafik: 5-10% reduktion Mindre bil: 3-10% reduktion |
||
Energi og CO2 | Reduktioner som følge af mindre biltrafik | ||
Miljø | Reduktioner som følge af mindre biltrafik | ||
Sikkerhed |
Belægningsgraden i personbiler er lav, især hvad angår bolig-arbejdsstedstrafik.
Samkørsel kan øge belægningsgraden og dermed reducere trafikken. Samkørsel kan
stimuleres gennem
* koordinering af samkørsel ved hjælp af lokale databaser
* kontant belønning af samkørsel
* attraktive p-pladser for biler, der benyttes til samkørsel
* parkeringsafgift for solobilister
* særlig vejbaner eller tilladelse til at benytte busbaner
I USA findes mange eksempler på firma- eller offentligt støttede samkørselsordninger.
Samkørsel | Effekter |
||
Lokalt |
Regionalt | Totalt |
|
Biltrafikkens omfang | Reduktion af rejser mellem bolig og arbejde
med 2-5% (USA 10-30% reduktion i BA-rejser) |
||
Energi og CO2 | På sigt energibesparelser på op til 5% | ||
Miljø | Mulighed for færre p-pladser ved virksomheder kan forbedre det visuelle miljø. | Luftforureningen reduceres svarende til reduktioner i biltrafik | |
Sikkerhed |
Med nutidens informationsteknologi er det blevet mere aktuelt for medarbejderne, især
på kontorvirksomheder, at have mulighed for at arbejde hjemme nogle dage om ugen. Herved
spares tid og udgifter til transport, og der bliver bedre mulighed for at tilrettelægge
arbejds- og familieliv indbyrdes.
Betydningen for transporten afhænger af, hvor mange der arbejder hjemme, hvor ofte de
gør det, og hvor langt de bor fra deres arbejdsplads.
Hjemme-Arbejde | Effekter |
||
Lokalt | Regionalt | Totalt |
|
Biltrafikkens omfang | Reduktion i bilkørslen på 0,5-3,5% | ||
Energi og CO2 | Reduktion svarende til reduktion i bilkørsel | ||
Miljø | Reduktioner svarende til reduktion i bilkørsel | ||
Sikkerhed |
Mange ansatte har privat, gratis eller billig parkering i bymidten, og deres valg af
transportmiddel er således upåvirket af parkeringspolitiske virkemidler indført for at
regulere biltrafikken i bymidten.
Hvis de ansatte mister retten til gratis parkering og derved skal til at betale for
parkering påvirkes deres valg af transportmiddel til fordel for andre transportmidler end
bil.
Betaling for parkering | Effekter |
||
Lokalt |
Regionalt | Totalt |
|
Biltrafikkens omfang | Mistet ret til gratis parkering kan reducere biltrafikken 2-10% (kun bolig-arbejdstrafik) | ||
Energi og CO2 | Reduktioner svarende til fald i biltrafik | ||
Miljø | Færre p-pladser kan give bedre visuelt miljø | Reduktioner svarende til fald i biltrafik | |
Sikkerhed |
Dette virkemiddel er allerede omtalt under kommunale muligheder, men skal også nævnes
her, da mange virksomheder har firmabiler og firmabilordninger for ansatte - omkring 1/3
af de nyregistrerede personbiler bliver købt som firmabiler. Således har virksomhederne
ved indkøb af firmabiler mulighed for at påvirke både størrelsen af vognparken og
bilernes forbrug af brændstof.
Over en årrække vil det på denne måde være muligt at påvirke vognparkens
sammensætning i betydelig grad. Samtidig vil virksomhedernes indkøbspolitik kunne tjene
som forbillede og påvirke private brugeres præferencer.
Indkøb af energibesparende firmabiler skønnes at kunne reducere personbiltrafikken og
dens energiforbrug med 1-5%.
Alle de foregående virkemidler, på nær miljøzoner, har handlet om begrænsning af
personbiltrafikken, men også inden for godstransporten findes der en række mulige
virkemidler, som dog ikke vil blive behandlet nærmere. Det er blot vigtigt at erindre om,
at den tunge godstrafik er med til at skabe mange miljøproblemer og derfor bør
analyseres separat.
Mindre tung trafik vil formindske luftforureningen og støjniveauet samt forbedre det
visuelle miljø og trygheden.
I byer er det muligt at påvirke godstransporten bl.a. ved bedre udnyttelse af
køretøjer, mere effektiv varedistribution, cityvareterminaler, mv. Desuden kan
køretøjernes miljøpåvirkninger reduceres ved ny og forbedret køretøjsteknologi.
Da især ændringerne i biltrafiktallene er relevante for beregningerne af effekter af
anvendelse af et virkemiddel, er erfaringer om ændringer i biltrafik samlet i
nedenstående skema.
Virkemiddel | Biltrafik |
Kommunale muligheder: | |
Lokalisering | -20-35% |
Nye veje | + |
Trafiksanering | 0 |
Trafikstyring | + |
Indfartskontrol | 0 |
Fodgængerområder | -15-60% |
Trafikzoner | -6-15% |
Miljøzoner | 0 (-10%3) |
Nedlæggelse/begræsning af p-pladser | - 3-91 i
myldretid |
P-henvisning (aktiv) | -2-3% |
Tidsrestriktioner | - i myldretid |
P-afgifter | -3-10% |
Beboerparkering | - |
Bedre kollektiv dækning | -1-3,51 |
Cykelstier mv. | - 4-19%1 |
Elbiler, energiøkonomiske biler | - |
Delebilklubber | -0,1% |
Virksomheders muligheder | ||
Lokalisering | -20,35% | |
Transportplaner med
vægt på: - fremme brug af cykel - bedre kollektiv trafik - restriktioner for biltrafik |
-5,10% -5-10% -3,10% |
|
Samkørsel | -2-5% | |
Hjemmearbejde | -0,5-3,5% | |
Betaling for parkering | -2,10% | |
Elbiler, energiøkonomiske biler | -1-5% | |
Godstransport | ||
+ | øges | |
- | falder | |
0 | ingen påvirkning |
1 elasticitet, f.eks giver 10% færre p-pladser 1,5% mindre biltrafik Hvis et område har
(planlægges til at have) 1.000 parkeringspladser og der nedlægges (eller ikke etableres)
100 pladser, altså en reduktion på 10%, vil det medføre, at biltrafikken til dette
område vil falde 1,5% (være 1,5% mindre). Man siger så, at elasticiteten ved
nedlæggelse/begrænsning af parkeringspladser er 1,5. En elasticitet på 3 betyder
således at 10% færre parkeringspladser giver 3% mindre trafik.
2 potentiale for overflytning af biltrafik til cykel
3 hvis personbiler omfattes af ordningen