[Forside] [Indhold] [Forrige]
[Næste]
Miljøkapcitet som grundlag for byplanlægning - Generel del 6 Turrater til beregninger
|
Branche | Personture | Bilture | ||
Ture pr. | Ture pr. | Ture pr. | Ture pr. | |
Ansat | 100 m2 | ansat | 100 m2 | |
Grafisk industri | 4,1 | 6,8 | 3,8 | 6,8 |
Anden industri | 2,1 | 2,8 | 1,9 | 2,5 |
Industri1 | 2,4 | 2,4 | ||
Fremstilling3 | 2 | |||
Engroshandel | 2,5 | 3,5 | 3,1 | 4,3 |
Discountbutik | 500,5 | 601,7 | 220 | 274,8 |
Supermarked | 88,3 | 238,6 | 29,3 | 71,3 |
Øvrig detailhandel | 34,1 | 76,1 | 14,5 | 28,4 |
Handel1 | 30 | 45 | ||
Butik3 | 25 | |||
Transport | 2,1 | 5,9 | 3,9 | 12 |
Banker | 59,3 | 312,9 | 9 | 37,9 |
Kontorer | 3,2 | 10,5 | 1,8 | 5,9 |
Kontor1 | 2,7 | 10 | ||
Kontor2 | 1,2 | 4,3 | ||
Kontor3 | 1,5 |
1. Norsk undersøgelse fra 1986
2. Private virksomheder i Lyngby bymidte 1990
3. Byernes trafikarealer. Hæfte 0
Tabel 1. Gennemsnitlige turrater opdelt efter virksomhedstype iflg.
turrateprojektet o.a.
Uddybende skemaer findes i turraterapporten og endnu mere uddybende i bilag hertil.
For kontorvirksomheder er der tilsyneladende ikke sammenhæng mellem turrater og
bystørrelser, men i Storkøbenhavn stiger bilturraten med afstanden fra centrum. Af
følgende skema fremgår nogle turrater for forskellige virksomheder:
Personture | Bilture | |||
Ture pr. ansat | Ture pr. 100 m2 | Ture pr. ansat | Ture pr. 100 m2 | |
Kontorvirksomhed i forstad til København | ||||
Supermarked i center af by med 10-50.000 indb. | 7,1 | 1,6 | 5 | |
Supermarked i Storkøbenhavn | 2,2 | 226,5 | 35,5 | 88 |
95,8 | 372,1 | 8,3 | 27,2 | |
104,3 |
Tabel 2.
Turrater for nogle udvalgte virksomhedstyperSiden 1992 er der, gennem interview med 1.200-1.500 personer mellem 16 og 74 år, hver
måned blevet indsamlet oplysninger om danskernes persontransportvaner. Undersøgelserne
kaldes TU, hvilket står for Transportvane-Undersøgelsen.
I følge TU var fordelingen af personture på transportmidler i 1995 for hele landet
følgende:
Bilfører | Bilpass. | Tog/S-tog | Bus | Cykel | Gang | Andet |
51% | 11% | 3% | 6% | 16% | 10% | 3% |
Ved en undersøgelse af 6 store kontorvirksomheder i Lyngby bymidte i 1990 fandtes
følgende transportmiddelfordelinger:
Lokalisering (kun private) | ||||
Privat-ansatte | Kommunalt ansatte | < 500 m til stat. | > 500 m til stat. | |
Bilfører | 52% | 39% | 48% | 57% |
Bilpassager | 7% | 7% | ||
Tog | 18% | 11% | } 30% | } 22% |
Bus | 10% | 9% | ||
Cykel | 10% | 27% | ||
Gang | 4% | 5% | ||
Andet | 2% | |||
I alt | 101% | 100% |
Tabel 3.Transportmiddel ved bolig-arbejdsstedsrejser til/fra
kontorvirksomheder i Lyngby bymidte
I følge turrateprojektet er der 1,1 personer pr. bil til/fra kontorvirksomheder. Sat
sammen med fordelingerne i tabel 3 betyder det, at 53% kommer i bil ved lokalisering
<500 m til station, mens 63% kommer i bil ved lokalisering >500 m fra station (disse
tal gælder kun for Lyngby og lignende byområder).
De kommunalt ansatte i Lyngby kører mindre i bil og cykler mere end de privatansatte.
Hovedårsagen er, at de kommunalt ansatte generelt bor nærmere deres arbejdsplads.
I Lyngby-undersøgelsen konkluderes det bl.a. at man ved lokalisering indenfor 500 meter
fra stationen kan få 5-10% af de ansatte til at skifte fra bil til kollektiv transport.
En anden undersøgelse af kontorvirksomheder i Hovedstadsområdet viser også, at de
ansattes bilanvendelse er afhængig af virksomhedens lokalisering i forhold til kollektiv
trafik. For virksomheder med stationsnær beliggenhed anvender 40-50% af de ansatte bil,
mens virksomheder med ikke-stationsnær beliggenhed har bilandele på 75-85%.
Turrateprojektet indeholder især mange data om detailhandel (45 ud af 80 undersøgte
virksomheder.
Supermarkeders (og discountbutikkers) turrater stiger i takt med bedre kollektiv trafik,
se tabel 4. Der er ikke så mange tal for discountbutikker, men i gennemsnit skaber de
omkring 6 gange så mange personture og 7 gange så mange bilture pr. ansat som
supermarkeder. I forhold til areal er forskellen på supermarkeder og discount ikke helt
så stor, idet discountbutikker i gennemsnit skaber 2,5 gange så mange personture og 4
gange så mange bilrute som supermarkeder. Tallene i turrateprojektet tyder også på, at
bilandelene er en smule større til discountbutikker end til supermarkeder.
Personture | Bilture | Biltures andel | ||||
Serviceniveau for | Ture pr. ansat | Ture pr. 100 m2 | Ture pr. ansat | Ture pr. 100 m2 | Ture pr. ansat | Ture pr. 100 m2 |
kollektiv trafik | ||||||
A | 378,9 | 18,9 | 66 | 17% | 17% | |
B | 109,4 | 171,4 | 33,1 | 90 | 49% | 53% |
C | 68,1 | 153,4 | 35 | 68 | 43% | 44% |
D | 81,7 | 82,4 | 46,7 | 55 | 67% | 67% |
69,9 |
Tabel 4. Turrater for supermarkeder (discountbutikker viser samme
tendens) iflg. turrateprojektet.
Biltures andel er et lidt fiktivt tal, da en bil kan medtage flere personer, så i
virkeligheden er andelen af personture udført med bil større end de her anførte
procenter - dette blot for at se sammenhængen med den kollektive dækning.
Serviceniveauet for den kollektive trafik er fastlagt ud fra antal bus- og togafgange
inden for forskellige afstandskriterier, og A er det bedst dækkede.
For øvrige virksomhedstyper synes kvaliteten af den kollektive trafik ikke at påvirke
turraterne men for alle virksomhedstyper påvirkes transportmiddelvalget af kvaliteten af
den kollektive trafik.
Oplysninger om rejselængder kan være aktuelle til vurdering af trafikkens påvirkning
af det regionale miljø.
Virksomhedsundersøgelsen fra Hovedstadsområdet viser, at også rejselængderne vokser,
når lokaliseringen bliver mere decentral.
TU-data viser, at rejselængder for arbejdsture i 1995 var gennemsnitlig 14 km, mens
indkøbsturenes længde var ca. 7 km. Dette sidste er nok svært at anvende i en by som
Lyngby, som må forventes at have et meget større opland end de fleste indkøbssteder.
I Turrate-projektet konkluderes, at bilturraterne for supermarkeder og detailhandel
stiger i takt med bedre parkeringsforhold. Hvis p-forholdene er meget gode ses bilturrater
40-100% større end hvor p-forholdene er meget dårlige. For alle øvrige brancher kan der
ikke dokumenteres nogen sammenhæng mellem p-forhold og turrater.
Kommunens parkeringsnormer for bymidten:
Butik 1 plads pr. 35 m2 etageareal |
Turrater for institutioner er ikke undersøgt, så her konstrueres nogle skønnede
turrater for vuggestuer, børnehaver og folkeskoler. Hvis der er tale om integrerede
børneinstitutioner kombineres raterne for vuggestuer og børnehaver, mens der for andre
typer institutioner/skoler må foretages nye skøn over turraterne.
I beregningerne er ikke medtaget udflugter eller andre ture foretaget af børnene i løbet
af dagen.
Når de tales om ansatte gælder, at der er omregnet til antal fuldtidsansatte
(årsværk).
Personture pr. barn
2 ture pr. hverdag, men der vil være dage med sygdom, ferie o.a. Antager et fravær
på 10%, hvilket medfører en personturrate på 1,8 pr. barn.
Personture pr. ansat
De ansatte har 2 ture pr. hverdag. Medtages fridage, sygdom o.a. regnes med et
fravær på 10%, altså 1,8 personture pr. ansat.
Hertil kommer "børnenes" ture. I følge Danmarks Statistik er der i gennemsnit
2,6 barn pr. ansat i vuggestuer og 5,3 barn pr. ansat i børnehaver.
Omregning af børnenes ture til at være i forhold til ansatte giver
vuggestue: 2,6 barn pr. ansat x 1,8 ture pr. barn = 4,68 ture pr. ansat
børnehave: 5,3 barn pr. ansat x 1,8 ture pr. barn = 9,54 ture pr. ansat
Samlet giver det følgende personturrater for
vuggestue: 1,8 + 4,68 = 6,48 ture pr. ansat
børnehave: 1,8 + 9,54 = 11,34 ture pr. ansat
Bilture pr. ansat
Antager, at transportmiddelfordelingen følger fordelingen for alle ture som den
fremgår af TU-undersøgelserne. Har ikke fordeling specifikt for ture til institutioner.
Til B-A rejser er de lidt færre, der anvender bil, flere, der cykler og færre, der går
end gennemsnitstallene.
I følge TU foretages 51% af turene som bilfører og 11% som bilpassager. For børnene er
det kun aktuelt med bilførerne, mens det for de ansatte også er aktuelt med
bilpassagerer.
Således nås frem til følgende bilturrater:
vuggestue: 1,8 x 63% + 4,68 x 51% = 3,52 ture pr. ansat
børnehave: 1,8 x 63% + 9,54 x 51% = 6,00 ture pr. ansat
Ovenstående turrater er regnet ud pr. ansat, men i den videre modelbearbejdning er der
behov for at kende turraterne pr. 100 m2. Omregning baseres på arealkrav til vuggestuer
og børnehaver, idet det må formodes at institutionerne i gennemsnit har lidt bedre plads
end minimumskravene tillader. Arealkravene er 3 m2 gulvareal pr. barn i vuggestue og 2 m2
pr. barn i børnehave. Hvis der regnes med, at institutionerne i gennemsnit har 50% mere
plads end minimumskravet bliver areal pr. ansat følgende:
Vuggestuer: 2,6 barn pr. ansat x 4,5 m2 = 11,7 m2/ansat eller 8,5 ansat pr. 100 m2
Børnehaver: 5,3 barn pr. ansat x 3 m2 = 15,9 m2/ansat eller 6,2 ansat pr. 100 m2
Således bliver turraterne i forhold til areal følgende:
Personturrater
vuggestue: 6,48 ture pr. ansat x 8,5 = 55,1 ture pr. 100 m2
børnehave: 11,34 ture pr. ansat x 6,2 = 70,3 ture pr. 100 m2
Bilturrater
Vuggestue: 3,52 ture pr. ansat x 8,5 = 29,9 ture pr. 100 m2
børnehave: 6,00 ture pr. ansat x 6,2 = 37,2 ture pr. 100 m2
Personture pr. elev:
2 ture pr. hverdag, men der vil være dage med sygdom, ferie o.a. Antager et fravær
på 10%, hvilket medfører en personturrate på 1,8 pr. barn.
Personture pr. ansat:
De ansatte har 2 ture pr. hverdag. Medtages fridage, sygdom o.a. regnes med et
fravær på 10%, altså 1,8 personture pr. ansat.
Hertil kommer elevernes ture, hvad enten de selv transporterer sig eller bliver kørt. I
følge Danmarks Lærerforening er der på folkeskoler 10,4 elever pr. årsværk. Her
dækker årsværk alt undervisende personale, psykologer, ledelse mv., men ikke vikarer.
Omregning af elevernes ture til at være i forhold til ansatte giver:
Skole: 10,4 elev pr. ansat x 1,8 ture pr. elev = 18,72 ture pr. ansat
Samlet giver det følgende personturrater:
skole: 1,8 + 18,72 = 20,52 ture pr. ansat
Bilture pr. ansat:
De ansattes transportmiddelfordeling antages at følge TU-undersøgelser-nes
gennemsnitstal, altså 51% bilførere og 11% bilpassagerer.
Elevernes fordeling hentes fra en børne-TU foretaget i 1993, hvor transportvaner for
børn i alderen 6-15 år er undersøgt. For det samlede antal ture pr. gennemsnitsdag
forekommer følgende transportmiddelfordeling:
Bil | Tog/S-tog | Bus | Cykel | Gang | Andet |
22% | 1% | 6% | 53% | 17% | 1% |
Lidt under 40% af børnenes ture går til eller fra skole, men transportmiddeltal, der
udelukkende gælder skoleture haves ikke.
Ud fra ovennævnte findes følgende bilturrater:
skole: 1,8 x 63% + 20,52 x 22% = 5,65 ture pr. ansat
Af hensyn til modelberegninger er det nødvendigt at omregne til turrater pr. m2 Det har
ikke været muligt at fremskaffe gennemsnitlige landsdækkende tal for antal ansatte pr.
m2 på skoler, og derfor er det her valgt at anvende gennemsnitlige tal for
Lyngby-Taarbæk kommune. Kommunen har i gennemsnit 0,76 ansatte pr. 100 m2, når der
udelukkende ses på lærere og administrativt personale. Det giver følgende turrater pr.
m2:
Personturrate for skoler i Lyngby: 15,6 ture pr. 100 m2
Bilturrate for skoler i Lyngby: 4,29 ture pr. 100 m2
For boliger afhænger turraterne af boligtype, antal personer i husstanden (boligen),
personernes alder og køn, bilrådighed, husstandsindkomst og til dels også af
urbaniseringsgraden. Forenkling er nok nødvendig, og de nævnte faktorer er heller ikke
indbyrdes uafhængige.
Her er det svært at finde litteratur, men i det følgende ridses tal fra
TU-undersøgelserne op. Tallene er gennemsnitstal for hele landet og gælder alle
transportmidler.
Turformål | Antal ture | Turlængde i km | |||
TU-92 | TU-95 | TU-92 | TU-95 | ||
Bolig arbejde | 0,9 | 0,7 | 14 | 14 | |
Bolig indkøb | 0,8 | 0,7 | 6 | 7 | |
Bolig fritid | 0,7 | 0,8 | 12 | 17 | |
Ikke boligbaserede | 0,4 | 0,5 | 10 | 14 | |
I alt | 2,8 | 2,5 | |||
Bolig-relaterede ture i alt | 2,4 | 2 |
Tabel 5. Antal hverdagsture og turlængder for voksne (>18 år)
i 1992 og 1995.
Fra byernes trafikarealer, hæfte 0, Vejplanlægning i byområder haves tal for bilture,
som fremgår af tabel 6.
Boligtype | Bilture pr. bolig pr. døgn |
Lejligheder i sammenhængende byområde | 2 |
Parcelhuse i sammenhængende byområde | 3,5 |
Lejligheder i forstadsområder | 2,5 |
Parcelhuse i forstadsområder | 4,5 |
Tabel 6. Bilture pr. døgn. Biltæthed 300/1000 indb. Trafik i
begge retning tilsammen.
I følge trafikvaneundersøgelserne fra 1995 foretager en person, der bor i lejlighed i
gennemsnit 2,6 ture pr. dag, mens en person, der bor i parcelhus foretager 2,8 ture pr.
dag.
Det er vanskeligt at arbejde med generelle turrater for kulturelle formål, da spektret
for, hvad det dækker er meget bredt. Desuden er det begrænset, hvad der findes af
undersøgelser og materiale, der kan dannes turrater ud fra.
Beregninger på undersøgelse om parkering til Ballerup bibliotek giver følgende bud
på turrater:
Ansatte:
Der er ansat 60 personer, heraf en del deltidsansatte, så omkring 45 er på arbejde
samtidigt. Bibliotekets bruttoareal er 5.830 m2, og det omfatter også caféteria og
mødesale (meget normalt for biblioteker).
Hvis sygdom og andet fravær medregnes (10%) kan det forventes, at de ansatte skaber 1,8
personture pr. ansat svarende til 1,4 personture pr. 100 m2.
De ansattes transportmiddelvalg antages at følge TU-undersøgelsernes gennemsnitstal,
altså 51% bilførere og 11% bilpassagerer. Således bliver bilturraterne for de ansatte
1,12 bilture pr. ansat og 0,87 bilture pr. 100 m2.
Besøgende:
Biblioteket oplyser, at der er omkring 400 udlån i timen og at der om lørdagen kan
være 50-70 lånere samtidigt. Hvis de gennemsnitligt opholder 1 time i biblioteket vil
der om lørdagen (åbent 4 timer) være ca.240 lånere. På en hverdag (åbent 8 timer) er
der sandsynligvis færre besøgende i løbet af dagen, og således regnes med 360
besøgende på hverdage. Det svarer til en turrate på 720 svarende til 16 ture pr. ansat
eller12,3 ture pr. 100 m2.
Besøgende på biblioteker er ofte unge eller ældre - altså grupper som ikke i så høj
grad anvender bil. I Ballerup er der 13 p-pladser til biblioteket og de dækker rimeligt
behovet for lånerne.
Hvis der er 50 lånere samtidigt og alle p-pladser er optaget betyder det, at 26% kommer i
bil. Naturligvis kan besøgende have parkeret andre steder eller være blevet sat af, og
det er nok meget rimeligt at regne med en bilandel på 40%.
Herved bliver bilturraterne 6,4 bilture pr. ansat eller 4,9 bilture pr. 100 m2.
Samlet:
Personturrater for bibliotek: 17,8 pr. ansat eller 13,7 ture pr. 100 m2.
Bilturrater for bibliotek: 7,5 pr. ansat eller 5,8 ture pr. 100 m2.
Det har ikke været muligt på nuværende tidspunkt at finde turrater for biografer,
teatre, koncertsale mv.
Til modelberegningerne anvendes derfor foreløbigt samme turrater for kulturelle formål
som for anden detailhandel.
Skemaer til at finde turrater er især baseret på resultater fra turrateprojektet, men
for kontorvirksomheder haves en del andre resultater som er indarbejdet. Og den eneste
branche, hvor der er forskel på turraterne i Lyngby-skemaet og det generelle skema er
netop kontorvirksomheder.
For kontorvirksomhedernes vedkommende er der for Lyngby foretaget en sammenvægtning af
resultater fra kontorer i forstad til København og fra kontorer i Lyngby. Desuden er
transportmiddelfordelinger til kontorer i Lyngby anvendt til skelnen mellem
lokaliseringer.
Da der alligevel er usikkerheder i tallene, er det valgt at foretage en del afrundinger.
Branche | Lokalisering i forhold | Personture | Bilture | Lastbiler1 | ||
til kollektiv transport | pr. ansat | pr. 100 m2 | pr. ansat | pr. 100 m2 | % >3,5 t | |
Industri | Påvirkes kun i ringe grad | 3 | 4,6 | 2,8 | 4,5 | 12% |
Engroshandel | Påvirkes kun i ringe grad | 2,5 | 3,5 | 3,1 | 4,3 | 26% |
Discountbutik | A | 600 | 950 | 140 | 250 | 0,50% |
C | 420 | 380 | 270 | 280 | 0,50% | |
Supermarked | A | 109 | 379 | 19 | 66 | 3% |
B, C, D | 75 | 151 | 36 | 75 | 3% | |
Øvrig detailhandel | A | 34 | 76 | 15 | 28 | 4% |
Byggemarked | C | 56 | 61 | 38 | 40 | |
Transport | Påvirkes kun i ringe grad | 2,1 | 5,9 | 3,9 | 12 | 53% |
Kontorer2 | <500 m til station | 2,2 | 7,2 | 1,2 | 3,9 | 1% |
>500 m til station | 2,2 | 7,2 | 1,4 | 4,6 | 1% | |
Kulturelle formål: | Lokalisering ikke medregnet. Nærhed til koll. tr. påvirker formodentlig i retning af lavere bilandele | 17,8 | 13,7 | 7,5 | 5,8 | |
Bibliotek | ||||||
Institutioner: | Lokalisering ikke medregnet. Nærhed til koll. tr. påvirker formodentlig i retning af lavere bilandele | 6,5 | 55,1 | 3,5 | 29,9 | |
Vuggestue | 11,3 | 70,3 | 6 | 37,2 | ||
Børnehave | 20,5 | 15,6 | 5,7 | 4,3 | ||
Skole | ||||||
1 gennemsnitlig andel af bilture
2 private kontorer
Tallene er vejledende og skal anvendes som ca. tal. Især tal anført med kursiv kan være
usikre, men er i den rigtige størrelsesorden. Der erindres om, at turraterne dækker
trafik i begge retninger tilsammen, og bilturraterne er inkl. vare- og lastbiler.
På nær for kontorer gælder ovenstående turrater også i andre byer med over 10.000
indb. For kontorer er der bl.a. anvendt undersøgelser, som er foretaget i Lyngby eller
som vedrører forstæder. Det er muligt at skille tal for butikker mere ad, men det er
tvivlsomt, hvor meget underinddeling datamaterialet kan bære. Ture til butikker er meget
afhængige af den enkelte butik.
Med hensyn til kontorer skal man være opmærksom på antallet af besøgende. F.eks. vil
der ofte være flere ture til offentlige kontorer end til private, da de offentlige har
flere besøgende.